journeyman_brezen




Tuplák od Benelli: Leoncino a TRK 502

Dvě novinky se zbrusu novým půllitrovým motorem začne letos prodávat značka Benelli, která v sobě ani pod čínským majitelem nezapře italskou krev. Scrambler se slavným názvem Leoncino i cestovní enduro TRK 502 nesou typický rukopis návrhářů z Pesara, a bližší seznámení s nimi určitě neuškodí.

Kapitoly článku

Značka Benelli naposledy změnila majitele v roce 2005, kdy do ní zainvestovala čínská skupina Qianjiang Group. Podmínkou obchodu sice bylo, že výroba motorek a skútrů neopustí rodné Pesaro, ale určitý vliv asijatů na modelovou politiku jedné z nejstarších italských firem byl stejně znát. Svojí roli přitom možná sehrála i následná světová krize, ale každopádně to nějaký čas vypadalo, že motorky Benelli jsou na nejlepší cestě ke ztrátě identity. Pod novým majitelem v nabídce přibývaly zpočátku hlavně maloobjemové motorky a skútry, ale poslední dobou to ale vypadá, jakoby se všechno zas obracelo k lepšímu. Firma před nedávnem avizovala, že v brzké době představí pět fungl nových modelů ve střední kubatuře, a na podzim v Miláně začala své sliby plnit. Dvě novinky osazené shodným půllitrovým řadovým dvouválcem přitom vypadají slibně, a italský původ v sobě nezapřou.

První z nich, pojmenovaná po slavném modelu z poválečných let, dokonce navazuje přímo na tu lepší část pohnuté historie značky Benelli. Leoncino (v italštině Lvíče, které najdete i ve znaku firmy), se v polovině minulého století stal díky nadčasovému designu a lidové ceně v Itálii doslova ikonou. K názvu kdysi populární stopětadvacítky se teď Benelli vrací, i když zatím není jisté, zda také novodobý Leoncino získá nálepku lidového vozidla, protože cena novinky je pořád velkou neznámou. V každém případě má velkou šanci se svézt na módní vlně scramblerů, a odlákat část zákazníků od Ducati, která letos také přichází na trh s malým Sixty2. Dobrým prodejním argumentem jistě bude také výkon, nastavený přesně na míru mladým jezdcům s řidičákem skupiny A2.

Design novinky vznikal v novém studiu Benelli CentroStile, a nebojíme se jej označit za skutečně atraktivní. Klasické tvary scrambleru tu pěkně kontrastují s moderními LED světly, a s kompaktní stavbou motorky zase mohutné pneumatiky Continental Twinduro, obuté na vyplétaných ráfcích. Snad jen soška firemního maskota na předním blatníku působí malinko křečovitě.

Ani řadový dvouválec o objemu 499,6 ccm není žádným vysloužilým agregátem z produkce čínského koncernu. Nový kapalinou chlazený motor s rozvodem DOHC a čtyřmi ventily v každém válci, krmený elektronickým vstřikováním paliva, pochází rovněž z Pesara. Jeho výkonové maximum je na zmíněné legislativní hranici 35 kW, nejvyššího točivého momentu 45 Nm motor dosahuje ve 4 500 otáčkách. To vypadá na slušný zátah odspodu, zvlášť při hmotnosti 170 kg. Zbytečnému přetáčení motoru by pak měla zamezit šestistupňová převodovka, a ne úplně běžným prvkem u této kubatury je hydraulická spojka.

Stejně tak i podvozek je poněkud předimenzovaný. Přední nastavitelná převrácená vidlice má průměr 50 mm, zadní kyvka - tradičně vytvarovaná z trubek - je odpružená vodorovně uloženým centrálním tlumičem. A s podvozkem si nijak nezadá ani specifikace brzd: dva čtyřpískové radiální třmeny na kotoučích o průměru 320 mm, plus zadní dvojpístek - za takový arzenál by se nemusela stydět motorka s trojnásobným výkonem. Že by se tady nějak zvlášť šetřilo, to se nedá říci. K mání ale zatím nejsou informace o původu komponentů. Na Öhlins ani Brembo to nevypadá.

Druhá novinka míří do další populární kategorie. Cestovní enduro TRK 502 se sice tváří jako by bylo dokázalo objet zeměkouli cestou necestou, ale uvnitř je stejný základ jako v modelu Leoncino - tedy dvouválcová pětistovka o výkonu 35 kW. Ta se v tomto případě bude muset poprat s 210 kilogramy pohotovostní hmotnosti, které budou jezdce limitovat také při výletech mimo asfalt.

Přesto se počítá i s "off-road" verzí, vybavené přední devatenáctipalcovým kolem, základní model stojí na dvou sedmnáctkách. Ani podvozek se - kromě vyšších zdvihů - zásadně neliší od Leoncina, přestože TRK 502 je zcela jiného zaměření. Mladé cestovatele s dobrodružným srdcem by kromě dominantního předního zobáku mohla oslovit dvacetilitrová palivová nádrž, škála turistického příslušenství a snad i příznivá cena. Na první kusy se však bude čekat až do poloviny letošního roku. Budeme pak potkávat motorky Benelli na silnicích častěji?

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (16x):



TOPlist