yamaha_mt09




Testujeme Yamahu Ténéré 700

Víme, jak vypadá, známe její parametry, objednávky už dávno frčí, ale to nejdůležitější – jak jezdí, pořád nevíme. To se brzy změní, protože jsme jako jediná česká redakce dostali pozvánku na oficiální testování do Španělska, takže se ptejte, co vás o Tenerce zajímá.

Kapitoly článku

Tohle je nejočekávanější novinka Yamahy ne tohoto roku, ale posledních čtyř let. Ano, první zvěsti o chystaném sedmistovkovém cestovním enduru jsme přinesli už v dubnu roku 2016, kdy se objevily první obrázky testovaného prototypu. Pravda, tehdejší motorka byla vzhledově na hony vzdálená finální verzi, ale už tehdy se vzedmula vlna nadšení a zájmu o tohle lehké obratné a dostatečně výkonné cestovní enduro. Teď už nezbývá než doufat, že se to čekání vyplatilo a že si s tím v továrně dali pořádně záležet. Dvojnásob to platí pro cca stovku lidí, která si novou motorku v Čechách rezervovala, aniž by v podstatě viděla sériovou podobu. Na výstavě Motosalon byl totiž k vidění jenom další prototyp.

Co je ale důležité, že se nová Tenerka od té, co objížděla svět v rámici World Raid, liší jen v maličkostech. Většina netrpělivých zájemců by parametry určitě dokázala vychrlit i po probuzení ve tři hodiny ráno, ale pro jistotu si je pojďme ještě připomenout. Dvouválcové srdce pochází ze známého naháče MT-07, respektive jejího cestovnějšího provedení Traceru 700 a nabídne 73,5 koní a 68 newtonmetrů. Oproti zmiňovaným sourozencům tady je kromě lehkého hýbání s výkonem a trošku jiného naladění také odlišný sekundární převod. Nemusí se zdát, že toho výkonu bude nějak moc, ale ona motorka váží s plnou 16litrovou nádrží 205 kilogramů, na což se konkurence moc nechytá. Komu by se zdál objem nádrže malý, může ho uspokojit udávaný dojezd více než 350 kilometrů, na reálná čísla si ale budeme muset ještě chvilku počkat.

Nová Ténéré se prezentuje jako skutečné cestovní enduro a tomu by měla odpovídat i podvozková výbava. Když začneme od páteře, tak ta je zbrusu nová dvojitá kolébková z trubek a doplňuje ji pořádná hliníková kývačka. Kola mají pořádný enduro rozměr 21 a 18 palců a zdvihy odpružení 210 milimetrů vpředu a 200 vzadu schroupnou kdeco. Hodně se debatuje o nevhodném motoru, že je na enduro moc vysoko. No, na to jak se to projevuje na ovladatelnosti, si počkáme do testu, každopádně světlá výška problém nebude, má hodnotu 240 milimetrů a motor je navíc ze série schovaný za solidně se tvářící šusplech.

Z další rallyové výbavy musíme zmínit kokpit s šikovnou hrazdičkou, kam by se bez problémů mělo vejít potřebné navigační příslušenství, kryty rukojetí, ploché enduro sedlo, pořádné zubaté stupačky s vyjímatelnou gumou nebo systém ABS, který by měl dovolovat ovládání a deaktivaci i během jízdy. Jednoznačný trumf je ale cena. Při online objednávce je do 31. července 249 990 korun a o tom se může konkurenci jenom zdát. To je dost ušetřených peněz, které můžete obratem do motorky zase vrazit zpátky. To kdyby vám náhodou nějaké komponenty nevyhovovaly, toužíte po kufrech, výfuku nebo se vám líbí jeden ze dvou kompletních balíčků příslušenství.

Teď už zbývá jenom položit Vláďovi své dotazy a případně se sbalit a vyrazit o víkendu 8. a 9. června do Beskyd, kde ve Velkých Karlovicích zastaví kamion Yamaha s 13 testovacími motorkami, které budete moci prohnat po okolní během hodinové testovací jízdy.

Vláďa ve Španělsku ale neotestuje jenom sedmistovku Ténéré, nýbrž  také naháče XSR700 ve verzi XTribute. To je reminiscence na legendární XT500, nicméně připomíná ho hlavně vzhledově, tady nějaké větší terénní choutky nehledejte. Oproti standardnímu XSR totiž motorka dostala jenom jiná řídítka, velké zubaté stupačky s vyjímatelnou gumou, lehce terénní Pirellky MT60RS a ploché sedlo. Zbytek jsou jenom drobné kosmetické detaily, které ze standardního XSR dělají líbivého moderního silničního scramblera. A i na něj můžete směřovat své dotazy.

Aktualizováno:

Vláďa se právě vrátil z testování nové Yamahy Ténéré 700 ve Španělsku. Podívejte se na jeho první dojmy na videu. Kompletní test zveřejníme začátkem června. Sledujte nás!
Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

On-line rozhovor: Vláďa Novotný

On-line rozhovor byl již ukončen. Děkujeme za otázky.

Dotazy můžou přidávat jen registrovaní a přihlášení uživatelé.

Otázky a odpovědi

MadMike
Dotaz od MadMike položen 22.05.2019 17:06

Jake je sedlo a jaky je doslap s porovnani ktm 790R?

Odpověď od Vláďa Novotný z 26.05.2019 21:34

MadMike, díky za dotaz. Sedlo se mi libí a nemám s ním problém, je docela úzké a tak akorát tvrdé. Leží ve výšce 875mm, ovšem bude dostupné i nižší nebo dokonce celý kit na snížení. Měřím 173cm a jednou nohou došlápnu úplně, oběma jen na špičkách.

Metric
Dotaz od Metric položen 22.05.2019 17:41

Ako je to s pozíciou v stoje, na ktorú sa sťažovali na motorcycle.com? Je to naozaj tak široké a prekážajúce pravej nohe pri brzdení?

Odpověď od Vláďa Novotný z 26.05.2019 21:34

Metric, mě naopak pozice ve stoje seděla dobře a pokud něco, možná bych snesl širší řidítka. Pokud mi něco vadilo, bylo to víko spolu s krytem spojky vedle stupačky, které při jízdě v sedě nepříjemně tlačilo do lýtka. Díky za dotaz.

Mig_35
Dotaz od Mig_35 položen 22.05.2019 17:41

Na nic se zeptat nechci. jsem zvědavý na testování. Jestli tedy nějaké bude, nedivil bych se ničemu:)

Odpověď od Vláďa Novotný z 26.05.2019 21:35

Mig_35, i tak dík za příspěvek. Druhé větě teda moc nerozumím...

CZ175_1967
Dotaz od CZ175_1967 položen 22.05.2019 20:23

Ahoj, prosím o to základní, tedy kompletní technické údaje včetně užitečné nosnosti. Děkuji.

Odpověď od Vláďa Novotný z 26.05.2019 21:35

Veškeré údaje budou u článku z první jízdy. Dík.

FilipTenere
Dotaz od FilipTenere položen 22.05.2019 20:28

Příběh T7 sleduju pozorně od zacátku a její uvedení na trh vnímám dost emotivn?. K pánům z Iwaty bych měl celou řadu dotazů. Teď už je ale jedno..,hlavně,že je venku a přeju motorce jen zdar!

Prosím o info k akci ve Vel. Karlovicích?

Odpověď od Vláďa Novotný z 26.05.2019 21:37

FilipTenere, díky za Tvůj příspěvek.Veškeré informace o akci v Beskydech najdeš na webu a sociálních sítích českého zastoupení Yamaha. Na Yamaze Ténéré 700 se dost zásadně podílel evropský vývojový tým a také já jsem rád, že už je venku. Tím spíš, že funguje moc dobře.

https://www.yamaha-m...-open-for-business-/

Slávek-TDM
Dotaz od Slávek-TDM položen 22.05.2019 20:37

Jaky je pri jizde rozdil mezi standardnim a rally sedlem?
Od kolika otacek jde jet bez cukani?
A ta pozice prave nohy ve stupackach uz tu zaznela.

Odpověď od Vláďa Novotný z 26.05.2019 21:38

Slávek-TDM, jezdili jsme jen standardní sedlo, takže bohužel srovnávat nemohu. Motor je neskutečně pružný a plynulý, takže funguje bez cukání v celém spektru. Dá se používat už od nějakých 2500 ot./min. Ve stoje mi nic nepřekáželo a byl jsem v pohodě, v sedě mi celkem citelně vadilo víko spojky, jak už zaznělo. Dík.

soccer
Dotaz od soccer položen 22.05.2019 21:00

Kolem téhle motky se vznáší teorie, že má dost vysoké těžiště. Co na to testman Vláďa? Dík

Odpověď od Vláďa Novotný z 26.05.2019 21:40

soccer, díky za dotaz. Po tom, co se kolem těžiště vyrojilo tolik vášnivých spekulací, byl jsem na tohle hodně zvědavej. Po prvním svezení musím říct, že je všechno v pořádku a jízdní vlastnosti včetně ovladatelnosti jsou parádní. Plně natankovaná motorka váží 204 kilo a to je sakra slušný údaj. Opravdu se není potřeba mít obavy, ba naopak, motorka je výborně ovladatelná a lehká do ruky. Ptal jsem se na pocity i jiných zahraničních novinářů a všichni byli nadšeni.

Simitom
Dotaz od Simitom položen 22.05.2019 21:36

Jaké sedlo bude v seriové výbavě? Změnil se průběh výkonu ve spodních otáčkách proti MT 07 nebo je vše řešeno jiným sekundárním převodem? Bude motor ve spodních otáčkách dostatečně pružný na jizdu v terénu? Jaká bude užitná nosnost? Díky moc

Odpověď od Vláďa Novotný z 26.05.2019 21:42

V sérii je dvoudílné sedlo. Ano, sekundární převod je jiný. V terénu je reakce motoru velice citlivá a vše funguje hezky čitelně. Za mě velká spokojenost. Motor se dá používat už od dvou a půl tisíc a to bez cukání, vibrací a dalších nervózních projevů. Díky za dotaz.

JiriBN
Dotaz od JiriBN položen 22.05.2019 21:45

Mohl by jsi se vyjádřit k odstupňování převodovky, hlavně jak na sebe navazují 1 a 2, případně ještě 3 vzhledem k jízdě v terénu?
Kolik cca ot. motor točí na 6 při 130km/h?

Odpověď od Vláďa Novotný z 26.05.2019 21:43

Jiří BN, jednička a dvojka jsou celkem blízko u sebe a převodovány do síly. V náročném členitém terénu jsem nejčastěji používal dvojku, trojku. Při 130 km/h točí motor na šestku cca 6000 ot./min. a na při stovce 4500 ot./min. Díky za dotaz.

cong156
Dotaz od cong156 položen 23.05.2019 09:04

Dobrý den.
Zajímá mě názor na podvozkové komponenty a kde budou zhruba jejich meze. Vše je strašně indivuduální a těžko popsatelné pro každého jednotlivce. Tak to napíši jednoduše a česky. Je ta potvora schoná se rozvášnit a bezpečně přejet hezkou českou rozbitou louku, která je samozřejmě moje :), vy rychlostech 80 a více? Děkuji

Odpověď od Vláďa Novotný z 26.05.2019 21:44

Cong156, díky za otázky. Plně stavitelné pérování Kayaba funguje velice dobře a za mě spokojenost. Vše samozřejmě ovlivňuje moře nejrůznějších faktorů, jako je třeba váha jezdce apd. Já vážím bez výstroje 70 kilo a i při vyšších rychlostech pérování fungovalo v terénu velice dobře. Myslím si, že pro drtivou většinu jezdců bude dostačující až za humna. Takže si myslím, že tahle potvora při osmdesátce na našich polňačkách a loukách nezklame.

grampax
Dotaz od grampax položen 23.05.2019 10:16

Zajímalo by mě z čeho je materiál držící hrazdu na navigaci (plast, kov), z videa se mi zdálo že se dost třepe budík už při jízdě po šotolině, jak je to se vzduchovým filtrem je pod nádrží nebo dobře přístupný pod sedlem.

Odpověď od Vláďa Novotný z 26.05.2019 21:46

grampax,dík za dotaz. Hrazda je kovová a konstrukce z kompozitního materiálu. Je pravda, že se přístrojovka docela citelně klepe, tím spíš v terénu při vyšším tempu.

Lajsa
Dotaz od Lajsa položen 23.05.2019 10:43

Jaké je pohodlí pro jezdce o výšce 195cm?

Odpověď od Vláďa Novotný z 26.05.2019 21:47

Lajsa, díky za otázku. Já měřím 173 centimetrů a proto za sebe nemohu říct. Byl tam s námi jeden rakouský čahoun a když jsem se ho zeptal, tak říkal, že je v pohodě. Každopádně si myslím, že při 195 cm je docela oříšek se poskládat na jakoukoliv motorku.

Angel1
Dotaz od Angel1 položen 23.05.2019 10:50

Ahoj. Co spolujezdec a jízda ve dvou? To sedlo vypadá hodně sportovně. Vydrží spolujezdec (manželka )cestu do Alp?

Odpověď od Vláďa Novotný z 26.05.2019 21:48

Angel1. Díky. To bohužel nebyla příležitost vyzkoušet, ale vyzkoušíme při klasickém redakčním testu. Osobně si myslím, že se bude dát fungovat i ve dvou, nicméně z mého pohledu chybí pro spolujezdce hlavně madla.

Manažer
Dotaz od Manažer položen 23.05.2019 12:08

Můj dotaz je prostý a ideálně na závěr recenze - Koupili byste si ji?

Odpověď od Vláďa Novotný z 26.05.2019 21:50

Kdybych uvažoval o motorce této kategorie, rozhodně by byla v nejužším výběru. Každopádně poměr cena, výkon je výborný a dost pádným argumentem.

K2
Dotaz od K2 položen 23.05.2019 13:31

Ahoj, zajímá mě:
- chování a ovldatelnost v terénu, jak je těžká, co si s ní můžu dovolit. Jenom lesní cestu nebo i kousek více? Jízda ve stupačkách...
- Srovnání s BMW GS800, případnwě Suzuki VStrom 650 - myslím, že spousty lidí bude tenerku srovnávat s těmito motorkami (lehce jeté BMW GS 800 x nová Tenere 700)
- Jak se chová na silnici v rolii klasického cestovného endura? Stačí výkon? Co krytí před větrem? Opět prosím srovnání s BMW GS800, VStrom 650
- Jízda ve dvou, je to nutné zlo, nebo se spolujezdec pohodlně sveze?

K2
Dotaz od K2 položen 23.05.2019 13:33

Pokud v budoucnu uděláte srovnávací test motorek viz níže bude to super
V terénu
Na silnici
Jízda ve dvou

- Yamaha Tenere 700
- Suzuki VStrom 650
- BMW GS850
- Triumph Tiger 800

Odpověď od Vláďa Novotný z 26.05.2019 21:52

V terénu funguje velice dobře a jak jsem se přesvědčil, lesní cestou to pro ni všechno teprve začíná. Ve stupačkách se mi jezdilo dobře a nebylo nic, co by mi vyloženě nevonělo, na rozdíl od pozice v sedě. Na srovnání se zmíněnou konkurencí odpoví srovnávací test, který bychom pochopitelně rádi realizovali. Všechno se dá vnímat, až když jsou motorky v jednu chvíli na jednom místě a ve stejných podmínkách. Výkon je pro normální cestování a občasné svižnější zablbnutí na zakroucených asfalkách v pohodě a maximálně adekvátní dané kubatuře a výkonu cca 74 koní. Vzhledem k tomu, že větrný štítek není obzvlášť rozměrný, funguje dobře. Nemůžu říct, že by byl na houby a nebo naopak. Prostě tak akorát. Jak ve dvou, už zaznělo výše a nutným zlem to nebude.

K2
Dotaz od K2 položen 23.05.2019 13:34

Zapomněl jsem: ktm 790R

Odpověď od Vláďa Novotný z 26.05.2019 21:52

K2, díky za námět. Jasně, tohle bychom moc rádi realizovali, tak uvidíme, co se podaří dát dohromady.

JPgeosteader
Dotaz od JPgeosteader položen 23.05.2019 16:13

Ahoj,
kolik váží Vláďa a pokud se s Tenerkou "odlepí" (mírně skočí) od země je při cestě zpět na dorazech?

Odpověď od Vláďa Novotný z 26.05.2019 21:55

Vážím cca 70 kilo bez výstroje. Během prezentace jsme byli ve vzduchu docela často a následné dopady úplně v pohodě.

stnd
Dotaz od stnd položen 23.05.2019 19:43

Ahoj Vláďo, hezky si to dávkuješ :) Nejdřív 790tka a teď Tenere, která má pro mne skoro posvátnou auru :)
Ale - viděl jsem naživo 790 (ne eRkovou) a je to příšerně mrňavá (nízká) motorka. Nevím jak eRko.
Jak je na tom Tenerka? Já mám 197 cm. Ta moje stará koza je vysoká dost, ale je malá v podélném směru.
Tak prosím srovnání velikosti, posedu a několikrát vzpomenete ovladatelnosti vzhledem k tomu jaksi obludně zastavěnému motoru z MT sedmičky.
Díky, Standa

Odpověď od Vláďa Novotný z 26.05.2019 21:55

Jo jo, Stando, je to slušná dávka, to teda jo. Ano, 790 mě při prvním kontaktu taky překvapila hodně drobnou stavbou. Naproti tomu Yamaha působí o fous větším dojmem, ovšem při jízdě je velice dobře ovladatelná. Při mé výšce 173cm nemám pochopitelně problém ani s jednou a popravdě, skoro dva metry výšky si ani nedovedu představit na žádné mašině, tím spíš offroadové. Srovnání bych opravdu nechal raději až na okamžik, kdy budou motorky vedle sebe, protože jedině tak to bude mít vypovídající hodnotu. Díky za dotazy a přeju, ať si ji brzy vyzkoušíš.

ScottRussell
Dotaz od ScottRussell položen 24.05.2019 23:56

Plánuje se na příští rok nějaké výraznější zdražení T7? Cena je zatím natolik příznivá, až to zavání "zaváděcí" cenovkou a nerad bych napřesrok smutně koukal na 289.900kč.. Díky

Odpověď od Vláďa Novotný z 26.05.2019 21:56

Tak na tohle neznám přesnou odpověď, ale co mi bylo naznačeno, cena by měla být oproti zaváděcí jen o málo vyšší a nemělo by to být tak citelné, pravděpodobně někde kolem 500 euro.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 9 Kč od 3 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
deadpetr přispěl 3 Kč
rvanous přispěl 3 Kč
riotic přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):
Motokatalog.cz



TOPlist