yamaha_mt09




Testujeme Livewire, první elektrický Harley-Davidson

Harley-Davidson Motor Company nás pozvala do Oregonu na první „elektrizující“ svezení pro novináře ještě předtím, než uvede nový model v září na evropský trh. Kdo by to byl řekl, že zrovna klasický a tradiční H-D uteče ostatním ve vývoji nových technologií a jako první velká značka pošle na trh velkou elektrickou motorku? Na trhu už sice pár elektrických motocyklů figuruje, ale stále se řadí spíš mezi startupy, snad kromě amerického Zero. Mezi renomovanými značkami zatím s elektrickým pohonem šlo s kůží na trh jen BMW s maxiskútrem C-Evolution, ale bez většího prodejního spěchu. Podaří se Harleyi prorazit a zahájit vlnu zájmu o elektrické motorky?

Kapitoly článku

Co zatím o modelu Livewire víme? To hlavní je pohon pomocí elektromotoru s permanentním magnetem, usazený co nejníž kvůli těžišti. Výrobce slibuje působivý zvuk připomínající turbínu, a že si od této pohonné jednotky slibuje opravdu hodně, prozrazuje i sebevědomý název motoru Revelation. To znamená anglicky Zjevení a také název poslední knihy biblického Nového zákona. Motor je zasazený do hliníkového dvojitého páteřového rámu a má nabízet dobrou ovladatelnost ve městě i v zatáčkách. Zrychlení z nuly na sto by mělo být tři sekundy, dojezd až 225 km po městě nebo 142 km kombinovaného provozu se zastavováním a jízdou po dálnici. Ze 100 na 130 km/h dokáže potom LiveWire zrychlit za 1,9 vteřiny. Maximální rychlost je 110 mph, tedy 177 km/h. Motocykl nemá spojku, motor se ovládá jen otáčením plynové rukojeti. Zajímá vás výkon motoru, krouťák, kapacita baterek a hmotnost? Nás také, snad už se vše během pár dnů dozvíme, v tom případě článek samozřejmě zaktualizujeme.

O výkonu motoru a kapacitě baterie zatím výrobce mlčí, ale víme, že LiveWire má vestavěnou nabíječku, tudíž potřebujete akorát kabel, který se vejde smotaný pod sedlo a který píchnete do klasické domovní zásuvky. Umožňuje využít silnou veřejnou dobíjecí stanici (všichni dealeři, kteří budou LiveWire prodávat, ji budou mít), nabíječek Level 2 a Level 3 nebo systému DC Fast Charge (DCFC) prostřednictvím konektoru SAE J1772 (USA) nebo konektoru CCS2 – IEC typ 2 (mezinárodní). Nabíjecí stanice Level 3 DC Fast Charge dokážou dobít baterii na 80 % během 40 minut nebo za jednu hodinu na 100 %. Všichni dealeři, kteří budou LiveWire prodávat, prý budou touto veřejnou rychlonabíječkou disponovat.

Přední odpružení zajišťuje vidle Showa SFF-BP s velkými pístky a odděleným nastavením tlumení, vzadu centrální jednotka také od Showy, tentokráte BFRC-lite. Brzdy jsou od Bremba, přední čtyřpístkové radiálky jsou dokonce monoblokové – to je hodně sportovní a výkonná výbava. Pneumatiky jsou sice obvyklý Michelin Scorcher, nicméně jsou to sedmnáctky šířek 120 a 180 mm, takže zase úplně něco jiného. Jejich prokluzu brání v jednom směru ABS (poslední verze s možností aktivace i v náklonu v zatáčce) a v druhém kontrola trakce. LiveWire má sedm jízdních režimů, čtyři standardní a tři si jezdec může nadefinovat sám. Jak jinak než přes TFT displej s připojením na mobil.

Díky mobilní konektivitě dodávané značkou Panasonic se lze k motocyklu dálkově připojit pomocí mobilního telefonu s využitím nejnovější verze aplikace Harley-Davidson. Ta zobrazí nejdůležitější údaje jako stav nabití baterie, umí zobrazit pozici motocyklu na mapě a zapnout bezpečnostní výstrahy při nárazu, upozorní při manipulaci s motocyklem nebo na jeho pohyb. Dokáže také nahlásit motocykl v případě jeho odcizení. Livewire se začne prodávat v srpnu 2019, v Evropě pak o měsíc později, za cenu 27 860 EUR bez DPH, finální prodejní cena tedy bude přibližně 850 tisíc korun. Barevná provedení budou tři, klasická H-D oranžová, černá a nakonec žlutá. Pokud vás cokoli k novince zajímá, zeptejte se pod článkem, pokusím se zjistit informace přímo od konstruktérů v rámci novinářského testování. Odpovědi na vaše otázky včetně testu naleznete zde v týdnu po 22. červenci.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

On-line rozhovor: Filip Tichý

On-line rozhovor byl již ukončen. Děkujeme za otázky.

Dotazy můžou přidávat jen registrovaní a přihlášení uživatelé.

Otázky a odpovědi

Duranga
Dotaz od Duranga položen 10.07.2019 08:41

Ad konektivita: takže Panasonic a H-D budou mít 24/7 přístup k telemetrickým datům a GPS poloze stroje?

Odpověď od Filip Tichý z 18.07.2019 20:18

Podle výrobce jsou GPS údaje zasílány pouze do cloudu aplikace H-D Connect, telemetrie nikoli. V podstatě nic nad rámec údajů, které neustále poskytujeme třeba Googlu (Andoriudu) ze svých mobilů. Údaje o rychlosti se neposílají vůbec.

sklenda
Dotaz od sklenda položen 10.07.2019 09:34

myslí to fakt vážně s cenou okolo 850 000 s DPH a prodejním úspěchem??!!

Odpověď od Filip Tichý z 18.07.2019 20:23

To je asi spíš rétorická otázka, přesto si dovolím reagovat - myslí to vážně a už předobjednávky mají většinu podzimních dodávek. Po prvním svezení odhaduji, že to zrychlení řadu Američanů zláká a Livewire si postaví do garáže. Někteří vedle své Ultraglide, jiní vedle své Tesly. Na českém trhu to ale samozřejmě ještě dnouho bude spíš rarita.

HiddenSnake
Dotaz od HiddenSnake položen 10.07.2019 10:12

Extreme me zajima reakce plynu, zatim vsechny elektrobiky so sem mel moznost zkusit ji maji jankovite ucukanou (vic nez nektery jednovalce).

Odpověď od Filip Tichý z 18.07.2019 20:27

Přesně vím, o čem je řeč, až dosud všechny elektrobiky opravdu měly nějakou prodlevu následovanou cunknutím. Plyn na Livewire ma naprostoo plynuly nastup, hodně závisí na zvoleném režimu. Na Sport je to dost razantní, naopak třeba Rain zase utlumené, ale pokaždé předvídatelné a s citlivým nástupem. Mají to "vymakané" a nemám, co bych vytknul. Ani hrubé zaškubání rukojetí plynu se neprojeví jakýmkoli škubnutím, jen to prostě mohutně zabere.

sramis
Dotaz od sramis položen 10.07.2019 13:35

Je na motorce rekuperace? Dobijeni baterky brzdenim?

Odpověď od Filip Tichý z 18.07.2019 20:29

Ano, LW má rekuperaci, třeba na režim Sport hodně silně brzdí motorem a ani při svižnéé jízdě skoro není třeba používat brzdu. Rekuperace třeba ve městě zvýší dojezd zhruba o třetinu (ve srovnání se stavem, kdy by byla odpojená a místo motoru by brzdění bylo jen na brzdách).

CZ175_1967
Dotaz od CZ175_1967 položen 10.07.2019 14:44

Ahoj, jak silný je potřeba jistič pro nabíjecí stanici Level 3 DC Fast Charge? Kolik těchto "Živych drátů" je v jedné ulici možné nabíjet najednou, aby to ještě utáhla současná síť? Děkuji.

Odpověď od Filip Tichý z 18.07.2019 20:30

Omlouvám se, to jsem nebyl schopen zjistit, bude to otázka spíš na ČEZ.

Viking1
Dotaz od Viking1 položen 10.07.2019 15:54

Dobrý den, mluvíme-li o nabíjení livewiru doma, pak v souvislosti s běžnou domácí zásuvkou. Jde tedy o zásuvku na 220 V anebo snad lze využít i na 380 V? S rychlejším dobíjením?
Jaká je reálná spotřeba el. energie? Bude možné si zvolit různé varianty kapacit baterie?
Lze rekuperovat brzdnou energii? Jestli ano, sleduje elektronika motocyklu, jaké množství se podařilo rekuperovat?
Na obrázcích (nebo na Výstaviště) byl vidět naháč. Jaké další praktické doplňky bude možné k Livewiru dokoupit? Bude možné, jak bývá u HD zvykem, alespoň trochu měnit geometrii posazu?
Díky

Odpověď od Filip Tichý z 18.07.2019 20:38

Domácí nabíjení je pouze na 220. Reálná spotřeba el.energie bude stejná jako kapacita baterie - při nabití úplně prázdné baterie 15,5 kWh (13.6 kWh nominální), s rychlonabíjením o pár procent víc (kvůli tepelné ztrátě na nabíječce). Baterie je pouze v jedné variantě. Rekuperaci to má, viz předchozí odpovědi, elektronika to určitě nějakou formou sleduje, ale míru rekuperace na displeji nezobrazuej. Dopňky jsou zatím jen designové prvky jako lepší rukojeti, karbonový kryt sedla spolujeezdce a padací protektory na boky. Geometrii pozasu lze změnit jen polohou (natočením) řídítek.

KX500
Dotaz od KX500 položen 10.07.2019 18:32

Jaký je postup v případě požáru baterie?

Odpověď od Filip Tichý z 18.07.2019 20:39

Výrobce neuvádí, baterie by měla vydržet podstatně víc než např benzínová nádrž. Předpokládám stejně jako hašení el. zařízení, tj nikoli vodou, ale prášek nebo pěna.

mart.
Dotaz od mart. položen 11.07.2019 10:10

Lze získat k elektromotorce hlubší vztah než k rychlovarné konvici, pračce, nebo ledničce?

Odpověď od Filip Tichý z 18.07.2019 20:40

Rozhodně ano, doporučuji příští rok domluvit zkušební jízdu na Šalamounce, ten elektrický zátah je něco hodně návykového.

Ritchy
Dotaz od Ritchy položen 11.07.2019 10:48

Ve vztahu k nařízení o elektromobilech, kdy všechny vyrobené od roku 2020 budou muset mít reproduktor a vydávat nějaký zvuk. Jsou zahrnutý i motorky a případně jak to plánují řešit? Např. budou na výběr různé zvuky? nebo má jít o nějaký decentní svištění?
Plánují v blízké době dělat i elektro modely s jiným zaměřením nebo jde zatím spíše o postupnou propagaci značky/technologie, v podstatě o "hračku", která zatím nedává moc velký ekonomicky smysl?

Odpověď od Filip Tichý z 18.07.2019 20:49

Směrnice je zatím poměrně mírná, týká se jen nových modelů elektroaut, nikoli motorek, zvuk je jen při pomalé jízdě a lze ho vypnout. Za dalších pár let se možná rozšíří i na motorky, ale v této chvíli to H-D neřeší, konstruktéři konstatovali, že zvuk dvouválce tam nemají v plánu přidat nikdy. Livewire vydává docela "ječivý" zvuk i ve městě a je dostatečně slyšet. Úplně tichý je jen při jízdě krokem.

Kitko
Dotaz od Kitko položen 11.07.2019 16:15

Ako dlho trva nabitie baterie z normalnej zasuvky?
Ake su vyrobcom udavane teplotne limity na nabijanie (max a min teplota, pri ktorej je mozne nabijat bateriu)

Odpověď od Filip Tichý z 18.07.2019 20:53

Nabití úplně prázdné baterie z běžné zásuvky 12,5 hodin, obvykle 10 hodin (málokdy je vyjetá úplně na nulu). Teplotní limity žádné uváděné nejsou.

Jacob82
Dotaz od Jacob82 položen 12.07.2019 07:40

Ahoj, zajímalo by mě, jestli výrobce garantuje určitý počet dobíjecích cyklů (či km, nebo roky) než klesne kapacita baterie na určitou hodnotu (bývá to tak 70-80%) a kolik by případně stála nová baterie (jak moc se cena baterie podílí na vysoké ceně motorky)?

Odpověď od Filip Tichý z 18.07.2019 21:04

Výrobce dává pnou záruku na baterii po dobu 5 let a neomezený počet kilometrů. Baterie by měla i při každodenním používání podstatně převyšovat životnost motorcyklu - výrobce uvádí typickou životnost 10 let. Poslední elektromobily už mají počty cyklů do snížení kapacity o 20 procent v řádech desetitisíců, takže bych tomu docela věřil. Proto výrobce zatím neuvažuje o zařazení samostatné nové baterie do prodejní nabídky. Otázku na cenu mi nikdo nedokázal odpovědět, můj odhad je zhruba polovina.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist