husqvarna_svartpilen_801_2




Test: Michelin Starcross 5

Mohlo by se zdát, že na motokrosové pneumatice už není co vymýšlet. Prostě stačí vyrobit pneumatiku s pořádnými špunty a je vystaráno. Pravda je ovšem taková, že i u motokrosových pneumatik hraje velikou roli směs, design vzorku a konstrukce pneumatiky. Michelin nedávno představil fungl novou motokrosovou pneumatiku Starcross 5 a díky firmě Chára Sport jsme si ji mohli vyzkoušet v „domácím“ prostředí.

Kapitoly článku

Certifikovaný prodejce pneumatik Michelin Chára Sport není v jedné stopě žádným nováčkem. Sedmnáct poboček po celé republice má totiž pod palcem bývalý motokrosař Josef Chára, který se „černé alchymii“ věnuje už šestadvacet let. Pravděpodobně i jemu udělali pneumatikáři z Michelinu radost, když na trh přišli po třinácti letech s motokrosovou novinkou Starcross 5.

Michelin Starcross 5 se vyrábí ve čtyřech verzích. Specialitkou je pneumatika Sand, která je určena vyloženě pro písčité trati. Asi nemá cenu dodávat, proč se u nás tolik točit nebude. Nejtvrdší pneumatika je značena Hard a už podle názvu se hodí na tvrdý a kamenitý povrch. Jejím opakem je pneumatika Soft, která nejlépe funguje v hodně měkkém terénu a rozmočeném blátě. Nakonec tu máme pneumatiku Medium a jak už samotný název napovídá, jde o nejuniverzálnější pneumatiku, která je určena pro měkký až středně tvrdý povrch.

Právě tuto sadu pneumatik máme šanci vyzkoušet a zjistit, jak funguje na nejrůznějších tratích za nejrůznějších podmínek. Samotný výrobce říká, že Medium upekl tak, aby motokrosaři nemuseli neustále přezouvat a mohli na jedné pneumatice odjet co nejširší spektrum tratí za nejrůznějších podmínek. Znáte to sami, jedna a ta samá trať se mění podle rozmaru počasí a pokaždé servíruje jiný povrch. V pondělí vám to může krásně kostičkovat, ve čtvrtek trénujete na suchu a v sobotu si střihnete závody „po kolena“ v bahně.

Inženýři se při vývoji Starcross 5 pochopitelně zaměřili na co nejlepší trakci a zajištění co nejlepší akcelerace. Pneumatika oproti předchozí generaci rozšířila hroty více do stran, o něco málo snížila profil a díky kompletně nové konstrukci umožnila foukat na tlak 1,2 barů. Výhodou vyššího tlaku v pneumatice je totiž eliminování nevítaného naražení ráfků. Kostra pneumatiky je vyráběna ze dvou vrstev polyesteru. Výhodou tohoto řešení jsou lepší jízdní vlastnosti, lepší ovladatelnost a stabilita v zatáčkách. Kromě toho se pneumatiky podílejí na pérování, což je v motokrosu hodně důležité.

Sadu pneumatik montuji na svou Husqvarnu FC 250 a zkouším na několika tratích za různých podmínek. Asi nejlépe se ukazuje na kypré hlíně, ale i rozbahněné trati, kdy servíruje ideální záběr. Ten se hodí  na výjezdech ze zatáček v koleji, kdy nedochází ke zbytečnému prokluzu a motorka akceleruje jak se sluší a patří. To samé platí při také při tréninku startů, kdy se vzorek zahryzne do bláta a Huska letí vpřed. Co se mi líbí, je samočisticí funkce, protože se bláto se nedrží v drapáku. Motorka potom nepříjemně neklouže a zbytečně nepřichází o trakci. To se hodí třeba při skákání dvojáku, na který se najíždí z utažené zatáčky a není příliš místa pro rozjezd. Podíl na tom má bezesporu vroubkování mezi špunty, které zamezuje přilepení bahna a nepříjemné zanášení vzorku.

Pneumatiky fungují dobře také na tvrdším suchém povrch a zaručují dobrou přilnavost. Zde je ovšem znát, že vzorek dostává na frak a hrany mizí. Každopádně je fajn, že se špunty a boční hroty netrhají a zůstávají na svém místě.

Michelin Starcross 5 po této zkušenosti mohu v pohodě doporučit. Nebudu tvrdit, že vydrží dvakrát tolik než jiné gumy, ale určitě vynikají výbornou samočisticí funkcí, podílí se na dobrých jízdních vlastnostech a fungují jak na mokru, tak na suchém tvrdším povrchu. Určitým benefitem je potom ochrana ráfků díky možnosti foukání na 1,2 baru a nízká hmotnost, která šla dolů. Jen pro zajímavost na sadě  80/100 21 + 110/90 19 shodila oproti předchozí generaci MH3 téměř jedno kilo, konkrétně 230 g na předku a 750 g na zadku. Starcross 5 je dostupná ve všech motokrosových rozměrech a navíc také v „osmnáctkovém“ endurovém rozměru.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):
Související firma
  • Chára Sport

    Oficiální dovozce pneumatik Michelin pro ČR.




TOPlist