Suzuki Katana: příběh jedné legendy

Začátkem tohoto roku se začala šířit zpráva, že Suzuki má pravděpodobně v plánu znovu používat obchodní název Katana. Zatím není příliš jasné jaký typ motorky v budoucnu zdědí tohle slavné jméno samurajského meče - údajně má jít o lehkou sportovní motorku s přeplňovaným motorem - ale těm později narozeným možná nic neříká ani jeho minulost. Nejen pro ně dnes přinášíme podrobně zmapovanou historii celé řady motocyklů Suzuki Katana.

Suzuki Katana: příběh jedné legendy
Továrna Suzuki se snažila hned od počátku osmdesátých let udávat směr v designu motocyklů. A to se jí rozhodně podařilo s novou řadou nazvanou KATANA. Její představení do jisté míry znamenalo zásadní změnu v ustálené formě tvarování motocyklů. Do této doby si byly cestovní motocykly všech hlavních výrobců hodně podobné a design byl prakticky stejný. Ale vedení Suzuki se rozhodlo zariskovat a toto pravidlo porušit. O změnu se postaraly dva nové motocykly, hlavně model GSX 1100 S Katana a v menší míře i typ GS 650 G Katana.
Jejich uvedení na trh předcházelo zadání výroby prototypu motocyklu úplně nových tvarů německé firmě Target Design. Bylo to poprvé, co si nějaká společnost vyrábějící motocykly nechala u specializovaného projekčního studia navrhnout nový výrobek. Za německou stranu byli za projekt zodpovědní tři technici - vedoucí H. Muth a dále H. Kasten a J. Fellström, za japonskou Etsuo Yokouchi, který byl šéfem designového oddělení Suzuki a zároveň zodpovídal za celý projekt Katana. Katana je mimochodem jméno samurajského meče a nápad použít ho v názvu byl dobrý marketingový tah. Během přípravných prací prošel motocykl dokonce aerodynamickým tunelem, aby obtékání vzduchu bylo ideální. Prototyp byl hotový v dubnu roku 1980 a veřejnosti byl poprvé představen na podzim téhož roku, na výstavě motocyklů IFMA v Kolíně nad Rýnem.

GSX 1100 S Katana prototyp - 1980
Netradiční pojetí celého motocyklu, předním blatníkem počínaje a dvoubarevným sedlem konče, přilákalo ke stánku Suzuki mnoho příznivců a jejich reakce byly povětšinou nadšené. Vedení Suzuki po těchto kladných ohlasech dalo zelenou sériové výrobě. Ale ještě před tím motocykl prošel částečnými úpravami. Nad přední světlo byl namontován malý větrný štítek, který zakryl přístrojový panel a rozrážel vzduch před jezdcem. Změněno bylo i sedlo, když jeho sklon byl obrácen. Výfuky, u prototypu svedené na jednu stranu v systému 4-1 s mírně prohnutým tlumičem, byly u sériového stroje po obou stranách motocyklu, tzv. systém 4-2 s rovnými koncovkami. Drobné změny v lakování byly provedeny i na předním blatníku.
Sériová výroba se rozběhla v první polovině roku 1981. Motocykl nejen dobře vypadal, ale i dobře a rychle jezdil. Pro pohon byl zvolen motor z modelů GSX 1100 E o objemu 1074 ccm. Výkon vzrostl na 111 k při 8500 ot/min. Celý motocykl byl asi o deset kilogramů lehčí než GSX 1100 E a vážil 232 kg. Maximální rychlost byla úctyhodných 237 km/h a řadila Katanu mezi nejrychlejší sériově vyráběné motocykly tehdejší doby. Kromě novátorského designu se mohl motocykl pochlubit ještě jednou technickou novinkou. Na přední vidlici byl použit tzv. Anti-Dive System. Jednalo se vlastně o jakýsi ventil, který byl spojen jednak s brzdovým systémem a jednak byl propojen s tlumící částí přední vidlice. Tam hydraulicky, pomocí tlaku brzdové kapaliny, ovládal průtok oleje tlumičem a zabraňoval přílišnému ponoření vidlice při intenzivním brzdění. Systém použitý na motocyklech Suzuki se jmenoval ANDF - Anti Nose Dive Fork. V této podobě se už dnes nepoužívá, celý problém se řeší vhodnou progresí pružin i tlumičů.
Na trzích USA a Velké Británie se prodával také typ GSX 1000 S Katana. Suzuki potřebovala výkonný motor do objemu 1000 ccm jako homologační pro motocyklové závody, což bylo hlavním důvodem vzniku tohoto stroje. Snížením zdvihu ze 72 mm na 70 mm a vrtání ze 66 mm na 64,8 mm bylo dosaženo výsledného objemu motoru 998 ccm. Výkon tisícovky byl jen nepatrně menší a to 108 k při 8500 ot/min. Takto upravený model se prodával pouze v letech 1981 až 1983. Motocykly byly prakticky k nerozeznání, lišily se pouze jinými karburátory. Jedenáctistovka používala typ BS34SS, tisícovka VM32SS. Oba dva dodala firma Mikuni.

GSX 1100 S Katana - 1981

GSX 1100 S Katana - 1982                       GSX 1000 S Katana - 1982
Souběžně s motocyklem GSX 1100 S Katana byl vyvíjen i menší model GS 650 G Katana. Ten sice už neměl tak radikální tvary, ale přesto znamenal posun v designu motocyklů. Poháněl ho nový, čtyřdobý, vzduchem chlazený řadový čtyřválec DOHC se dvěma ventily na válec a systémem TDCC (Twin Dome Combustion Chambers) o objemu 673 ccm. TDCC pro dvouventilové motory byla obdoba TSCC pro čtyřventilové. Výkon 73 k při 9400 ot/min. Váha motocyklu bez náplní 218 kg. Maximální rychlost až 205 km/h. Písmeno G v názvu u motocyklů Suzuki značilo, že sekundární pohon obstarával hřídel. Vývozní modely zpočátku ještě nebyly vybaveny systémem ANDF.
Prodejní úspěchy, které sklidily první motocykly řady Katana, přesvědčily vedení Suzuki o urychleném rozšíření nabízených typů o další dva. Jednalo se o typy GSX 750 S Katana a GS 550 M Katana, které se v průběhu roku 1981 objevily u prodejců. Silnější verze byla tvarově shodná s modelem GSX 1100 S, ale měla jednobarevné černé sedlo. Od roku 1982 se sedlo barevně sjednotilo s nejsilnějším typem. Motor pocházel z motocyklu GSX 750 E a byl i stejně vyladěn. Menší pětsetpadesátka byla stejná jako GS 650 G, místo kardanu však používala klasický řetěz. Všechny modely řady Katana byly postupně během roku 1981 vybaveny systémem ANDF.
Pro motocykly této řady prodávané v Japonsku se zpočátku nepoužívalo označení Katana a typ GSX 1000/1100 S se tam, díky určitým legislativním omezením, nemohl prodávat. Je až zarážející, jaká pravidla tam až do začátku devadesátých let pro prodej nových motocyklů platila. V zemi, která produkovala nejvýkonnější motocykly na světě, se nesměly prodávat motocykly s objemem motoru větším než 750 ccm a navíc ještě musela mít tato třída zredukovaný výkon na 77 koňských sil. Omezení platila i pro nižší kategorie. Motocykly s objemem motoru do 125 ccm měly povolen maximální výkon 22 k, do 250 ccm 45 koní a u strojů do 400 ccm to bylo 59 k.
Díky těmto legislativním úpravám a daňovému zvýhodnění se v Japonsku těšily oblibě hlavně čtyřstovky a dvěstěpadesátky. Je také možné, že tyto povětšinou menší motocykly malým Japoncům více vyhovovaly. Ale zpátky k motocyklům Katana. Šestsetpadesátka se v Japonsku prodávala jako GS 650 G, měla černá hranatá zpětná zrcátka a nápis GS 650 G na podsedlových plastech. Vývozní typ měl zrcátka kulatá a chromovaná a místo nápisu byl jen známý znak se samurajským mečem. Sedmsetpadesátka byla nabízena jako GSX 750 S a pětsetpadesátka se nikdy na ostrovech vycházejícího slunce neprodávala.

GS 650 G Katana - 1981 prototyp             GS 650 G - 1981 japonský model

GS 650 G Katana - 1981                    GS 550 M Katana - 1981

GSX 750 S Katana - 1981
V roce 1982 pokračovala výroba stávajících typů, ke kterým nově přibyly dva modely. Pro japonský trh upravený typ GSX 750 S, který neměl větrný štítek, a pohodlná cestovní řidítka nahradila původní sportovní. Druhým byl GS 500 M Katana s motorem o výkonu 51 k při 9000 ot/min a maximální rychlostí 185 km/h. Prodával se jen na některých trzích, např. v Rakousku. Tvarově byl totožný s typem GS 550 M Katana. Rok starý model GSX 1000 S Katana byl jediným zástupcem litrové třídy mezi motocykly Suzuki pro rok 1982. V USA se prodával jako GS 1000 S Katana a v každoroční anketě známého motocyklového časopisu Cycle World obsadil za rok 1982 první místo v kategorii supermotocyklů.

GSX 750 S - 1982 japonský model     GSX 750 S - 1983 japonský model

GSX 750 S - 1982 japonský model              GSX 750 S - 1983 japonský model
V následujícím roce 1983 se drobnější modernizace dočkaly modely GSX 750 S Katana (pouze pro japonský trh) a GS 650 G Katana. Asi nejpodstatnější změnou u většího z těchto modelů bylo nahrazení devatenáctipalcového předního kola šestnáctipalcovým. Jinak zůstal stroj beze změn. Vývozní typy se nadále prodávaly s větším předním kolem. Menší GS 650 G měl nově kolem světla elegantní kapotáž, přesně ve stylu Katana. Jinak ani tento model neprodělal podstatnější inovaci. Motocykly s kapotáží se prodávaly v Japonsku, Austrálii, Severní Americe a v některých státech Evropy. Z této modelové řady už vypadl typ GS 500/550 M, který se přestal vyrábět v roce 1982. Exportní modely GSX 750/1100 S dostaly nové lakování a všechny modely, jak japonské, tak vývozní, se prodávaly s novým provedením litých kol. V Severní Americe se Katany stále prodávaly jako GS 750/1100 S Katana.

GS 650 G Katana - 1983

GS 750 S Katana - 1983 USA a Kanada      GS 1100 S Katana - 1983 USA a Kanada

GS 650 G - 1983 jap. model                GSX 1100 S Katana - 1983
Do čtvrtého roku produkce vstupoval v roce 1984 model GSX 750 S Katana od základu přepracován a se starým typem, kromě jména, měl společného jen velmi málo. V reklamních materiálech se často objevovalo spojení New Katana.

GSX 750 S Katana - 1984       GSX 1100 S Katana - 1984

GSX 750 S Katana - 1984       GSX 750 S Katana - 1986
Srdcem motocyklu byl inovovaný dvouvačkový šestnáctiventilový čtyřválec o objemu 747 ccm a výkonu 90 k při 10000 ot/min. Motor pracoval v novém rámu ze čtyřhranných trubek. Nejzajímavější na novém motocyklu byl ale jeho design, který nezůstal nic dlužen jménu Katana. Na první pohled to vypadalo, že v přední kapotáži není světlo, ale zdání klamalo. Světlo se vyklápělo pomocí malého servomotoru. V zaklopeném stavu zlepšovalo obtékání vzduchu kolem motocyklu. Zvláštní bylo také lakování rámu, částí motoru a paprsků kol ve zlaté barvě. Nová Katana také dostala centrální odpružení zadního kola Full Floater a vylepšený systém ANDF.
V následujících dvou letech se Suzuki vrátila k tradiční stříbrné barvě rámu i částí motoru a bílou barvu kapotáží vystřídala stříbrná metalíza. Poslední sedmsetpadesátky sjely z výrobního pásu v roce 1986. Větší GSX 1100 S Katana se od začátku produkce vyráběla téměř beze změn, pouze od roku 1983 s jiným provedením kol. V roce 1984 vyjel tento motocykl v červeném lakování s motorem v černé barvě. V dalších letech docházelo postupně k utlumování výroby. V roce 1985 už se prodávaly pouze dva nejsilnější modely a nejdéle, do roku 1987, se ve výrobě udržela jedenáctistovka.
K renesanci a obnovení výroby typu GSX 1100 S Katana došlo v devadesátých letech. Nejprve v roce 1990 vznikl na oslavu 70 let od založení firmy Suzuki výroční model, který se jmenoval GSX 1100 SL Katana. Byl vyroben jen v 1000 kusové sérii, která byla téměř k nerozeznání od prvního typu této řady z roku 1981. Přední vidlice měla dokonce stále systém ANDF, který už se několik let na motocykly Suzuki nemontoval. Inovované bylo odpružení zadního kola a vylepšené byly také brzdy. Výkon motoru zůstal na úrovni 111 k při 8500 ot/min. Výroční modely měly na nádrži nápis Suzuki 70 Since 1920 Seventieth Anniversary a vzhledem k japonským předpisům byly určeny výhradně na export.

GSX 1100 SL Katana - 1990
Tento motocykl nebyl jediný, který se v devadesátých letech se slavným jménem Katana objevil. Počátkem nového desetiletí se v motocyklovém designu zvedla retrovlna a Suzuki, pod vlivem jubilejního modelu, který byl beznadějně vyprodán, připravila na rok 1991 menší model GSX 250 S Katana. Jednalo se o motocykl s kapalinou chlazeným čtyřválcem, stylizovaným tak, aby vypadal jako původní motor z osmdesátých let. Jeho výkon byl 40 k při 13 500 ot/min. Malá Katana se prodávala jen v Japonsku, jako kdyby chtěla Suzuki vynahradit japonským zákazníkům to, že si nemohli koupit velký model GSX 1100 SL Katana. Jestliže jedenáctistovka používala stejné komponenty jako původní model, tak dvěstěpadesátka měla nová třípaprsková kola, moderní přední vidlici a dvojici seřiditelných zadních pružin. Přední kolo brzdila jednoduchá kotoučová brzda stejně tak zadní. Obě kola měla rozměr 17 palců. Motocykl vážil připraven k jízdě 160 kg. U dealerů Suzuki se tento model objevil v květnu 1991 a během prvních čtyř měsíců se stal na japonských ostrovech nejprodávanějším motocyklem v kategorii do 250 ccm. V roce 1994 se prodával i model GSX 250 S Limited Edition v tmavě šedé metalíze (500 kusů).
Po velmi úspěšném vstupu dvěstěpadesátky na japonský trh se vedení Suzuki v roce 1992 rozhodlo i pro výrobu většího modelu GSX 400 S Katana. K pohonu tohoto motocyklu byl zvolen osvědčený kapalinou chlazený motor o objemu 399 ccm a výkonu 53 k při 10500 ot/min. Na rozdíl od menšího typu, který měl novější provedení litých kol, používala čtyřstovková Katana klasická kola s překříženými paprsky ze začátku osmdesátých let, která byla doplněna vpředu novou teleskopickou vidlicí a vzadu dvěma tlumiči. Vzhledem k větší rychlosti motocyklu byla přední kotoučová brzda dvojitá. Zákazníci si mohli vybrat mezi tradiční stříbrnou metalízou a v roce 1993 i šedou metalízou s černě lakovaným motorem. Oba modely, jak dvěstěpadesátka, tak čtyřstovka, se vyráběly mezi roky 1991, respektive 1992 až 1999.

GSX 250 S Katana - 1991                 GSX 250 S Katana - 1992

GSX 250 S Katana LE - 1994                              GSX 250 S Katana - 1991

GSX 400 S Katana - 1992                    GSX 400 S Katana - 1993
V roce 1993 začala v Japonsku platit nová pravidla pro prodej motocyklů. Stroje s objemem motoru do 125 ccm mohly mít maximální výkon 22 koňských sil - tato hranice zůstala stejná jako předtím. Ke snížení ze 45 k na 40 k došlo u motocyklů do 250 ccm i u kategorie do 400 ccm z 59 k na 53 k. Motocykly do 750 ccm směly mít i nadále 77 k. Nově se mohly v Japonsku prodávat i motocykly s objemem motoru přes 750 ccm, ale jejich výkon byl omezen na max. 100 koní. Díky těmto novým předpisům a na četná přání japonských zákazníků se vedení Suzuki už podruhé rozhodlo obnovit výrobu jedenáctistovky Katana. Inovovaný motocykl GSX 1100 SR Katana, modelový rok 1994, doznal několika důležitých změn. V první řadě to bylo snížení výkonu čtyřválcového motoru na 95 k při 8500 ot/min a omezení maximální rychlosti na 180 km/h, když původní Katany měly výkon 111 k a dosahovaly rychlosti přes 230 km/h. Hodnota 180 km/h byla dokonce uvedena jako maximální i na rychloměru. Dále to byla menší palivová nádrž na 20 litrů oproti 22. Nová, modernější byla také přední vidlice a zadní dvojice pružících a tlumících jednotek. Kola měla tradiční rozměr 19 palců vpředu a 17 vzadu. Motor dostal elektronické zapalování a o přísun paliva se stále starala čtveřice karburátorů Mikuni BS 34. Nejzajímavější změna se udála na spojce, kde Suzuki použila systém Power Assist Clutch, což byl jakýsi elektrický posilovač spojky pro snadnější řazení převodových stupňů pětirychlostní převodovky. Výroba modelu SR probíhala v letech 1994 - 1999.


GSX 1100 SR Katana - 1994
Na závěr přehledu motocyklů řady Katana se alespoň na chvíli vrátíme do roku 1980. Právě tehdy byl představen jeden z nejslavnějších motocyklů Suzuki, model GSX 1100 S Katana. A rokem 2000 se jeho cesta motocyklovým světem, alespoň prozatím, uzavřela. Předposlední typ SR se vyráběl v letech 1994-1999. Pro modelový rok 2000 proběhla poslední inovace a motocykl se pod názvem GSX 1100 SY Katana Final Edition prodával pouze v Japonsku. Vyroben byl v limitované sérii, která čítala stylových 1100 kusů. Štítek s výrobním číslem byl umístěn na pravé straně horního držáku uložení přední vidlice. Výkon dvouvačkového šestnáctiventilového motoru o obsahu 1074 ccm byl nadále omezen na 95 k při 8500 ot/min. Od předchozího typu se poslední model Katany lišil jen v detailech. Měl černě lakovaný motor a kola, bezdušové pneumatiky a lepší brzdy na předním kole (kotouče o průměru 300 mm a čtyřpístkové brzdiče Tokico). Jinak ale vypadal stejně, jako první modely ze začátku osmdesátých let, včetně devatenáctipalcového kola vpředu a sedmnáctipalcového vzadu.

GSX 1100 SY Katana Final Edition - 2000

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.05
Známkováno: 43x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist