husqvarna_svartpilen_801_2




Studie Suzuki B-King

Nechtěl bych zde nikterak hodnotit úroveň výstavy Motocykl 2002, konec konců ten kdo ji navštívil si udělal úsudek sám. Jedno je však jisté, hvězdy se „okresních přeborů“ neúčastní. A snad proto, nebo právě proto, jsme měli možnost na výstavě Motocykl 2002 shlédnout vesměs pouze komerční produkci světových výrobců. Dovolte mi proto, abych se alespoň v rámci získaných informací, s Vámi podělil o některé pozoruhodnosti projektu B-KING.

Osobně si myslím, že není pro výhradního dovozce, až tak nepřekonatelný problém zapůjčení (pro výstavní účely) nekomerční produkce. Docela určitě by celá řada z nás uvítala například fyzickou přítomnost Yamahy Warrioru, Hondy VTX 1800 Retro, okruhových speciálů atd. Bohužel výhradní dovozci, inspirováni příslovím „bližší košile nežli kabát“ a bez ohledu na fakt, že nejdražší je informace, nasměrovali veškeré své snažení pouze k momentálnímu finančnímu efektu. A tak celá řada z nás podnikla nelevnou cestu do Matky měst, aby u stánků výhradních dovozců shlédla to, co je běžně k vidění u každého dealera. Tento holý a dosti drsný fakt nám však nemůže zabránit v touze po poznání a pokud si některý z výhradních dovozců myslí, že budeme čekat až se milostivě rozhodne udělat homologaci pro další model, ať si uvědomí další lidovou moudrost, která praví: a ten, kdo jen chvíli stál, již stojí opodál“ a v souvislosti s tímto mi dovolte volnou formou interpretovat organizátory první (u nás byla pořádána již po šesté!) světové výstavy motocyklů chystané v St. Petersburgu (Rusko) – kdy bylo řečeno (volně přeloženo) – „Buď zde bude stát B-KING nebo si svou Suzuki bouchněte do trenek“. Byl bych nerad, aby si někdo myslel, že se mi jedná právě o tento motocykl, jedná se mi pouze a jen o to, že by si již konečně měli výhradní dovozci uvědomit, že jsou tu pro nás, a že nová vyrůstající generace není zvyklá a nemá důvod přivykat uniformní neflexibilní nabídce. O fyzické absenci některých modelů jsem se již zmínil a proto, že motocykly Warrior a VTX 1800 Retro jsou na těchto stránkách již prezentovány v sekci recenze dovolte mi – abych se alespoň v rámci získaných informací, s Vámi podělil o některé pozoruhodnosti

projektu B-KING

. Již samotný název tohoto projektu B-KING v sobě skrývá mnoho otázek na které se různí odpovědi. Ponechme však název stranou, neboť zde najdeme takřka nekonečnou řadu „vychytávek“, které si zcela určitě zaslouží daleko více naší pozornosti nežli pátrání po původu pojmenování samotného projektu. Možná jsem mohl dnešní povídání nazvat: nikdy neříkej nikdy, ale to bych trochu dost přeskočil běh událostí. B-KING byl veřejnosti poprvé představen na podzimní Tokio Motor Show a okamžitě vyvolal přímo explozi bouřlivých diskusí. Jenom málokomu se chce uvěřit, že se jedná pouze o studii konstruktérů z Hamamatsu snad i proto, že jako základ motoru posloužila osvědčená třináctistovka z Hayabusy. Tento do nedávné doby nejsilnější sériově vyráběný motor byl však osazen mechanickým kompresorem Losholmova typu. Nejedná se tedy o klasické turbodmychadlo, které se pro sportovní motor nehodí (opožděná reakce) ale o mechanický kompresor, který je poháněn od klikového mechanizmu. Ten přestože odebírá část výkonu z klikového hřídele (přes na levé straně zakrytovaný řemen) vyniká schopností okamžité reakce a díky použitým materiálům i nízkou hmotností. Je umístěn horizontálně napříč k ose motocyklu za čtveřicí válců řadového motoru.

Přestože dosud nebyly o motoru zveřejněny takřka žádné konkrétní technické údaje lze předpokládat (při známých zákonitostech), že se výkon stávajícího motoru Hayabusy (175 koní) zvýší o 40% což představuje stádo čítající okolo 245 plnokrevníků. O hodnotách maximálního kroutícího momentu můžeme pouze polemizovat, ale své již napoví zadní dvěstěčtiřicítka speciálně pro tento motocykl vyrobená. V obrácené přední vidlici je stopadesátka, kterou se nemůžou pochlubit některé motocykly ani na zadním kole. Použití brzdových třmenů od věhlasné fy. Brembo zřejmě nikoho nepřekvapí opačná situace však nastane při seznámení se s použitými technologiemi při výrobě vlastního rámu. Při konstrukci zadní kyvné vidlice bylo využito svařování plazmou. Samotný rám je pak svařený laserem. Obě tyto technologie nejsou dosud v sériové produkci využívány, ale nutno říci, že odkrývají nové dalekosáhlé možnosti oproti klasickému obloukovému svařování. Spoje vytvořené laserem a plazmou vykazují až neuvěřitelně větší pevnost. Vlastní spojování ušlechtilých kovů touto technologií vyžaduje 3 až 5x kratší dobu, podstatně omezuje vnitřní pnutí a deformaci spojovaných dílů a v neposlední řadě zde nedochází k odstřikování žhavého materiálu s strusky jak se tomu děje při klasickém svařování obloukem. Plastikové díly by jste na B-KINGu hledali marně - vše je z kovu, ušlechtilých slitin, kůže a karbonu. Maximálně špičkové úrovně však dosahuje použitá elektronika. Na směrová světla (binkry) a koncové lampy využívající

LED diod

si již pomalu zvykáme, ale ostatní vychytávky jsou pro nás známé spíše z vědecko-fantastických filmů. Uveďme si alespoň některé. Pro vlastní nastartováním musí majitel B-KINGa přiložit palec na miniscanner. Scannerem je ve vteřině ověřena identita otisku a pokud souhlasí se zaregistrovanou je okamžitě odstartován systém sebekontroly. Počítač pomocí soustavy čidel a senzorů prověří stav a kvalitu oleje, brzdové a chladící kapaliny, stav brzdových destiček, napnutí řetězu, stav benzínu a teplotu agregátů. V závislosti na okolní teplotě nastaví optimální hodnoty pro start za jakýchkoliv klimatických podmínek. Toto vše probíhá bleskově a plně automaticky. Pokud počítač vyhodnotí u některého ze sledovaných parametrů kritickou odlišnost je jím navrženo optimální řešení. V případě, že by se B-KINGa chtěl zmocnit nepovolaný, B-KING nejenže sám zablokuje veškerou elektroniku, ale rovněž prostřednictvím mobilu okamžitě informuje majitele a policii. Jednou z dalších libůstek B-KINGa je internetové připojení, které Vám umožní přijímat potřebné informace. Sledování situace v dopravě a naváděcí systém

GPS

jsou jistě přínosem, avšak příjem zpráv o zhoršujícím se počasí a navržení trasy tak abychom se vyhnuli nechtěné průtrži mračen – to je bomba.

Přestože vedení Suzuki tvrdí, že se jedná pouze o studii se kterou se nepočítá do sériové výroby, rád bych se vrátil k úvodu tohoto článku: nikdy neříkej nikdy a mám pro to hned několik důvodů. Jedním z nich jsou stále se šířící ankety v moto časopisech, kde se mají čtenáři vyjádřit, zda by měl či neměl být B-KING zaveden do sériové produkce. V dalších anketách jsou pak čtenáři vyzíváni k dotvoření konečné podoby designu B-KINGa a v neposlední řadě byla zřízena e-mailová adresa: mcn@emap.com na kterou je možné psát své názory, úvahy a komentáře k B-KINGu. Já osobně jsem se této ankety nezúčastnil, ikdyž malé výhrady mám. Jaké? Podívejte se z pravého boku na motor. Mě osobně přímo praští přes oči chromovaná trubka napojená na gumovou hadici pomocí šroubovací spony. A stačilo by tak málo: toto napojení řešit až pod krytem. Stejně tak si neodpustím poznámku ke „kukuči“ B-KINGa. Nepřipomíná Vám tak trochu Goléma? No je zde sice rozdíl - na oživení Goléma bylo zapotřebí šému zatímco u B-KINGa postačí zaregistrovaný otisk prstu. A když si dáte, tyto čistě náhodné podobnosti dohromady, bude Vám již jasné, kam ti Japonci chodí pro nápady!

Informace o redaktorovi

Mirek Severa - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist