Stmívací plexi AGVisor

Otázkou, jak se na cestách zbavit výměny čirého a tmavého plexi, se výrobci přileb zabývají už pěkných pár let. Celkem běžnou věcí se stala sluneční clona, prodává se několik verzí samozatmavovacích štítků, reagujících na intenzitu okolního světla, a existuje i přídavná fotochromatická fólie PinLock. Italská firma AGV letos dokonce přišla se zajímavým nápadem zamontovat do plexi LCD displej. Ten se ztmaví či rozjasní na požádání - stačí stiknout tlačítko. Jak to funguje v praxi? To jsme měli možnost vyzkoušet během léta.

Stmívací plexi AGVisor

Kapitoly článku

Každý z dosud vymyšlených systémů má kromě nesporné výhody, že jezdec s sebou nemusí tahat druhé plexi, také nějaké to mínus. Sluneční clona zabírá místo v tlumící vrstvě, takže kvůli ní musí být skořepina o něco větší, a také trochu zvyšuje hmotnost přilby. Navíc je tu více či méně komplikovaný systém jejího ovládání, který se může časem porouchat. Samozatmavovací plexi má zase opožděné reakce, což může při náhlé změně světelných podmínek - hlavně ze slunce do stínu - krátkodobě zhoršit výhled. To samé platí o fotochromatickém PinLocku. 

AGV teď přišlo se zdánlivě jednoduchým řešením, když do svého plexi AGVisor použilo technologii tekutých krystalů. Zjednodušeně řečeno jde o stejný princip, jaký využívají jednoduché LCD displeje. Krystal v klidovém stavu, pokud na něj není přivedeno napětí, propouští světlo. Pokud je na jeho elektrody přivedeno napětí, krystal se šroubovitě stočí a zamezí prostupu světla. Ztmavení nebo rozjasnění plexi je díky tomu otázkou jednoho stisku tlačítka a necelé vteřiny. Na druhou stranu je ale funkčnost závislá na přísunu elektrického napětí, což má v tomto případě na starosti malý akumulátor. Ten udrží plexi v režimu "Dark" dvanáct hodin, pak je třeba ho na dvě hodiny připojit přes USB konektor k nabíječce. AGVisor lze samozřejmě lze používat i s vybitou baterkou jako normální čiré plexi, a není třeba se ani obávat toho, že by po vyčerpání akumulátoru zůstalo v zatmaveném stavu.

Na pohled se AGVisor nijak zvlášť neliší od standarních plexi, snad jen tím, že není úplně čiré. Ve vypnutém stavu má zhruba 15% zatmavení - asi jako originálně tónovaná boční skla na některých autech. Systém upínání je stejný, tloušťka 3 mm také nijak nevybočuje z řady, a jediným neobvyklým prvkem je gumové ovládací tlačítko, ve kterém je zabudovaná baterka. Instalace na přilbu je tedy stejná jako u běžného plexi, a stejně tak i otevírání.

Na požadované přepnutí režimu AGVisor reaguje rychle, a s fotochromatickým plexi se nedá srovnávat. V režimu Dark je úroveň zatmavení zhruba stejná jako na kouřovém plexi, odhadem asi 60%. Po stisku tlačítka se bez prodlevy sníží na zmíněných cca 15%, a stejně rychle se dostane zase zpátky do tmavého módu. Víc času než samotná reakce tak zabere pohyb ruky od řídítek směrem k levé čelisti a nahmatání tlačítka, což pro někoho může být otravné, ale bude to hlavně otázkou cviku.

Ani tenhle systém ale není úplně dokonalý. Když pomineme nutnost nabíjení baterky, jsou tu ještě další negativa. Plexi není úplně čiré ani v režimu Off, a z toho důvodu má homologaci pouze pro použití ve dne, stejně jako běžné "kouřové" štítky. Je také náročnější na údržbu; podle výrobce se v žádném případě nesmí čistit pod proudem tekoucí vody, ale jenom speciálním doporučeným čističem. Důvodem k zamyšlení je také poměrně vysoká cena, která - přestože se zatím dodává pouze k top modelům přileb AGV Pista GP, Corsa a GT Veloce - představuje investici ve výši čtvrtiny až poloviny z hodnoty přilby. Stojí 4.490,- Kč.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.78
Známkováno: 9x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist