husqvarna_svartpilen_801_2




Skútry LML: Vespa po indicku

Pokud jste navštívili výstavu Motosalon 2011 v Letňanech, možná jste zaregistrovali skútry značky LML. Od klasických italských Vesp byla „elemelka“ téměř k nerozeznání, což neušlo pozornosti návštěvníků. „Kde se LML vzalo? Co to vlastně je? Jakou to má spojitost s Vespou?“, ptali se. Pro ně i pro ty z vás, kteří se na výstavu nedostali, přinášíme malé představení této zajímavé značky.

LML, která dříve působila pod názvem Lohia Machines Ltd., vznikla koncem sedmdesátých let v Kanpuru na severu Indie a původně vyráběla zařízení na produkci syntetických vláken. V roce 1983 navázala LML spolupráci s italským koncernem Piaggio, jehož skútry začala v licenci pro asijský trh vyrábět. Jako první byla v Kanpuru vyráběna Vespa 100 XE, indická verze světově populární Vespy PX. Záhy následovaly další modely Vespy s dvoutaktními motory převážně o objemu 150 ccm.
Na počátku devadesátých let produkce skútrů v Kanpuru prosperovala až do té míry, že se zde začaly skútry vyrábět pod „samostatnou“ značkou LML. Stále však šlo o licenční dvoutaktní modely vyráběné ve spolupráci s Vespou. Velkou popularitu na asijském trhu si vydobyl hlavně designově klasický LML Star, který se v Indii v mnoha variantách vyrábí dodnes a patří mezi nejúspěšnější modely značky. Skútrům LML nikdy nechyběly hlavní přednosti jejich italských předloh – účelný a zároveň elegantní design, jednoduchý, ale výkonný dvoutaktní pohon s manuálním řazením čtyř rychlostí na levé rukojeti, příjemné jízdní vlastnosti a vysoká míra užitnosti.
Když Piaggio roku 1999 ukončilo s LML spolupráci, bylo nahrazeno jihokorejskou společností Daelim Motor Company, která se od té doby stará hlavně o dodávky čtyřtaktních agregátů, které dnes pohánějí modely Star ve verzích 125, 150 a 200 ccm.  Kromě toho se v nabídce LML od začátku nového tisíciletí objevují také licenční motocykly Daelim. Hlavní podíl na výrobě společnosti však stále mají skútry řady LML Star podle italského vzoru, Vespy PX. O oblibě indických skútrů svědčí mnoho modifikací, ve kterých se prodávají, a to nejen v Asii, například v Severní Americe se LML prodávají pod názvem Stella za necelých 3000 dolarů. Zájem o LML je koneckonců i v samotné Itálii, kam jsou již několik let importovány. Právě LML Italia je výhradním dovozcem LML pro celou Evropu, u nás ji pod křídly A Spiritu zastupuje společnost LML Czech.
U nás jsme měli první pořádnou příležitost k seznámení na nedávné výstavě Motosalon 2011. Indické LML jsou (až na označení na kapotě) od italských Vesp doslova k nerozeznání. Při bližším ohledání detailů samozřejmě nejdeme rozdíly ve zpracování, ty jsou ale vykoupeny vcelku sympatickou cenou, která se pohybuje mezi sedmdesáti a osmdesáti tisíci. Za tyhle peníze totiž dostanete klasický skútr s krásným „vespím“ designem plným oblých tvarů a chromu, a to i v dnes už pomalu mizející dvoutaktní verzi.

Informace o redaktorovi

Jan Krajíček - (Odebírat články autora)
Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):



TOPlist