LML, která dříve působila pod názvem
Lohia Machines Ltd., vznikla koncem sedmdesátých let v Kanpuru na severu
Indie a původně vyráběla zařízení na produkci syntetických vláken. V roce 1983 navázala LML spolupráci s italským koncernem
Piaggio, jehož skútry začala v licenci pro asijský trh vyrábět. Jako první byla v Kanpuru vyráběna Vespa 100 XE, indická verze světově populární
Vespy PX. Záhy následovaly další modely Vespy s dvoutaktními motory převážně o objemu 150 ccm.
Na počátku devadesátých let produkce skútrů v Kanpuru prosperovala až do té míry, že se zde začaly skútry vyrábět pod „samostatnou“ značkou
LML. Stále však šlo o
licenční dvoutaktní modely vyráběné ve spolupráci s Vespou. Velkou popularitu na asijském trhu si vydobyl hlavně designově klasický
LML Star, který se v Indii v mnoha variantách vyrábí dodnes a patří mezi nejúspěšnější modely značky. Skútrům LML nikdy nechyběly hlavní přednosti jejich italských předloh – účelný a zároveň elegantní design, jednoduchý, ale výkonný dvoutaktní pohon s manuálním řazením čtyř rychlostí na levé rukojeti, příjemné jízdní vlastnosti a vysoká míra užitnosti.
Když Piaggio roku
1999 ukončilo s LML spolupráci, bylo nahrazeno jihokorejskou společností
Daelim Motor Company, která se od té doby stará hlavně o dodávky
čtyřtaktních agregátů, které dnes pohánějí modely Star ve verzích
125, 150 a 200 ccm. Kromě toho se v nabídce LML od začátku nového tisíciletí objevují také licenční motocykly Daelim. Hlavní podíl na výrobě společnosti však stále mají skútry řady LML Star podle italského vzoru, Vespy PX. O oblibě indických skútrů svědčí mnoho modifikací, ve kterých se prodávají, a to nejen v Asii, například v Severní Americe se LML prodávají pod názvem
Stella za necelých 3000 dolarů. Zájem o LML je koneckonců i v samotné Itálii, kam jsou již několik let importovány. Právě LML Italia je výhradním dovozcem LML pro celou Evropu, u nás ji pod křídly A Spiritu zastupuje společnost
LML Czech.
U nás jsme měli první pořádnou příležitost k seznámení na nedávné výstavě Motosalon 2011. Indické LML jsou (až na označení na kapotě) od italských Vesp doslova k
nerozeznání. Při bližším ohledání detailů samozřejmě nejdeme rozdíly ve zpracování, ty jsou ale vykoupeny vcelku sympatickou cenou, která se pohybuje mezi sedmdesáti a osmdesáti tisíci. Za tyhle peníze totiž dostanete klasický skútr s krásným „vespím“ designem plným oblých tvarů a chromu, a to i v dnes už pomalu mizející dvoutaktní verzi.