Scottoiler – automatický mazací systém motocyklového řetězu

Firma Sensormet s.r.o. nabízí pro motocyklové nadšence různorodé doplňky a příslušenství. My jsme se v redakci dostali k hlavnímu produktu v jejich nabídce, kterým je systém Scottoiler. V podstatě se jedná o automatický mazací systém určený pro sekundární řetězy motocyklu a v upravených verzích i pro jízdní kola.

Scottoiler – automatický mazací systém motocyklového řetězu

Jelikož mě zajímalo, jak to celé funguje v praxi, a mám v současné době v redakci asi nejvíce vlastních strojů, rozhodl jsem se Scottoiler vyzkoušet. Na začátek by bylo asi také vhodné říci, že o obdobných systémech jsem doposud slyšel jen čistě okrajově a neměl jsem tedy v tomto ohledu žádnou praktickou zkušenost. Rovněž mezi přáteli jsem se s podobným systémem zatím nesetkal.

Nicméně po pár dnech jsem seděl v klidu své garáže a přede mnou modrá krabice s nápisem Universal Kit a k tomu poměrně obsáhlý český manuál. Dlouho jsem neváhal a podíval se co tedy skrývá za tajemství. Z krabice na mě vypadl opět manuál, tentokrát originál v angličtině, dvě samolepky a pak spousta dílů. Jak se dočítám později, systém by měl mazat a čistit zároveň, což lze samozřejmě jen přivítat z hlediska delší životnosti řetězu. Vše zajišťuje speciální originální olej, který je v 500 ml láhvi součástí balení (Teplotní rozsah použití -10C˚ až 50C˚).

Jak se dočítám dále, vše se točí kolem podtlakové nádobky (50-60 ml), která je přes hadičky a regulátor podtlaku připojena na podtlakovou hadičku, případně přírubu karburátoru. K tomuto účelu je sada vybavena řadou kohoutů, dle různorodého způsobu připojení. Nastartováním motoru logicky vznikne sáním podtlak, který přes regulátor a hadičky otevře v nádobě podtlakový ventil a přes regulační jehlu a rotující násosku tlačí požadované množství oleje směrem k řetězu. Přitom intenzita mazání se dá vně nádobky regulovat mechanicky v rozmezí stupnice 1min.-9max. To v praxi znamená, že ujedete pár kilometrů a ladíte. Vše tak dlouho, dokud vám požadované množství oleje tlačeného k řetězu nebude vyhovovat. Vliv na nastavení správného průtoku má samozřejmě i řada dalších faktorů. (počasí, způsob použití – asfalt vs. offroad, typ řetězové sady aj.).

Sestavení a funkce je vcelku vkusně popsána v poměrně obsáhlém českém manuálu. Následnou montáž byste tedy měli zvládnout i bez návštěvy odborného servisu v klidu své garáže. Navíc konkrétní umístění na některé typy motocyklů popisuje i databáze motocyklů na originálních stránkách výrobce (zde). Osobně jsem chvíli váhal, jaký typ motocyklu použít a po zhodnocení situace i s dalšími členy redakce jsem zvolil ze své motostáje velice univerzální Yamahu TT 600R. To se zprvu zdálo díky snadnému přístupu ke všem částem stroje a širokému spektru použití (road-offroad) jako ideální volba, nicméně ve finále mám názor poněkud odlišný. Problém totiž nastal záhy a neúprosně se objevila otázka kam s ním? Na tomto stroji je totiž vše umístěno na míru a tudíž zprvu jasné a opomenuté umístnění podtlakové nádobky na olej se později ukázalo jako téměř neřešitelný problém.

Pod sedlo se nevejde nic a při použití dodávaných držáků v sadě nádobka příliš vyčnívala a při jízdě po upevnění k rámu do všech možných poloh jezdci dost překážela. Nakonec jsem se rozhodl pro krajní řešení a místo držáků jsem použil pouze stahovací pásky, které jsou rovněž součástí balení.
Konkrétně u TTR není problém najít vhodné místo k umístění regulátoru podtlaku, které se nachází v levé části na vrchní části příruby karburátoru. Stačí jen sejmout pryžovou čepičku a nasadit regulátor podtlaku. Zbytek montáže byla již jen otázka vyhledání správného vedení všech hadiček přívodu podtlaku k nádobce a vedení oleje na řetěz.

Z důvodu snadného přístupu ke všem částem motocyklu bylo nutné u TTR odmontovat pouze sedlo a nádrž, což je u tohoto stroje otázkou 5 minut. Někdo by se mohl obávat, zda celý zásah nemůže ovlivnit chod motoru, ale jak výrobce sám uvádí tam i zpět se pohybuje pouze 3 ccm vzduchu, takže tyto obavy jsou liché. Ve všech nákresech je olej veden až k rozetě, kde odstředivá síla při jízdě tlačí olej do řetězu. Já osobně jsem prozatím zvolil umístění tvrdého hrotu pro odkapávání přímo nad unašeč řetězu a systém, myslím, funguje rovněž spolehlivě. Samozřejmě však nejspíš dochází k trochu větším ztrátám oleje a umístění uváděné v nákresu od výrobce je tedy asi šetrnější k množství použitého oleje. Test samozřejmě není u konce a je tedy opravdu brzy na předčasné závěry. Rovněž plánuji přesunout hrot s olejem až k rozetě. Tento článek hodlám v průběhu testu postupně doplňovat o nové zkušenosti a pokud tedy neukopnu nádobku v terénu botou můžete očekávat další poznatky s testování tohoto zajímavého systému. Rád bych časem doplnil i údaje týkajících se spotřeby oleje, případně informace o stavu řetězu, i když to myslím nebude úplně relevantní vzhledem k nepoužití nové řetězové sady.

Zatím mohu po střídavém ujetí zhruba 500 km jen konstatovat několik zásadních poznatků. Funkčnost celého sytému se zdá být, alespoň z mého pohledu, uspokojivá i vzhledem k snadnější péči o řetěz samotný. Méně jsem již spokojený s výběrem motocyklu, který jsme vzhledem k výše popisovaným proporcím nezvolili asi správně. Z tohoto důvodu bych tedy doporučoval při Vašem rozhodování tuto skutečnost velice dobře zvážit při případné koupi. Zásadní může být pro někoho i cena 3250 Kč. Bohužel na ekonomickou stránku věci zatím nejsem schopen v této době ještě adekvátně odpovědět. Pokud tedy máte osobně s tímto systémem zkušenosti, neváhejte se s námi podělit v přilehlé diskuzi. To z mého pohledu platí především na zkušeností s tímto systémem na offroad motocyklech, kde není nikdy dost místa k montáži. Jakéko-li Vaše poznatky a zkušenosti budou jistě pro ostatní čtenáře přínosem.

Po uzávěrce tohoto článku, přináším další informace k testování. Pro větší objektivnost i vzhledem k návodu samotnému jsem se rozhodl celý systém předělat. Tedy jak bylo nabádáno v manuálu, umístil jsem mazací hrot přímo k rozetě. Pro pevnější uchycení u rozety stroje jsem využil navíc kovovou aretační destičku dávkovače, kterou jsem uchytil pod jeden šroub unášeče řetězu. Proti standardnímu vybavení TTR byla nutná navíc jen jedna větší podložka. Jak jsem předpokládal využití oleje se zdá být účinnější. Rozhodně tedy doporučuji držet se přímo návodu pro montáž. Rovněž jsem dolil nádobku s olejem pro objektivnější měření orientačního počtu ujetých km.
Pomalu se blíží podzim-zimní sezóna a to znamená, že budu mít na tento stroj více času. Doufám, že celý systém na stroji vydrží, abych Vám mohl přinést další poznatky.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.71
Známkováno: 7x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Související firma
  • Sensormet

    Pokud budete mít zájem nás navštívit a osobně si prohlédnout či zakoupit naše zboží, nejdříve nám, prosím, zavolejte nebo pošlete e-mail, abychom se domluvili na čase (možno i o víkendu či ve večerních hodinách). Děkujeme a těšíme se.




TOPlist