globalmoto_duben_nolan




Reevu FSX1 - dozadu už vidí i odklápěčky

Taky se vám občas stane, že ve zpětných zrcátkách motorky nevidíte všechno, co se děje za vámi? A slyšeli jste už o přilbě, která má oči vzadu? V Anglii na tenhle zlepšovák přišli před pár lety, a slaví s ním úspěchy doma i v zámoří. Zatím ale firma Reevu montovala systém Vision jenom do integrálek, a až letos vyšla vstříc i zájemcům o model s odklápěcí bradou. Jeden kousek jsme hned na začátku sezóny dostali na zkoušku.

Kapitoly článku

Na první pohled vypadá přilba Reevu FSX1 jako každá jiná odklápěčka, hlavně když se na ní podíváte zepředu. Pravda, skořepina je o chlup větší než podobné výrobky jiných značek, ale při potěžkání není znát žádná nadváha - určitě není důvod nevěřit údaji 1 550 gramů. Vlastně jediným neobvyklým prvkem je poměrně velká chromovaná placka na zadní části, a úzký proužek v prostoru nad očima, který připomíná solární panel nebo displej. Uvnitř ale žádnou složitou elektroniku nehledejte, systém je úplně jednoduchý. Funguje podobně jako periskop - světlo (obraz) se láme přes tři zrcátka umístěná mezi hlavou jezdce a skořepinou helmy. Díky jejich zakřivení se na plošku o rozměrech zhruba dva krát deset centimetrů vejde celá šířka ulice včetně chodníku i s tou dlouhonohou blondýnou, kterou jste právě předjeli. Díky tomu si nemusíte ukroutit hlavu, abyste si jí mohli prohlédnout zepředu, a neriskujete že vám mezitím uteče něco důležitého ve směru jízdy.
Zrcadla jsou z bezpečnostních důvodů a kvůli úspoře hmotnosti vyrobena z téměř nerozbitného reflexního polykarbonátu. Ošizená rozhodně není ani skořepina, ani vnitřní výstelka, zapínání nebo ventilace. U modelu FSX1 se dokonce povedlo ušetřit tolik gramů na celkové hmotnosti, že odklápěčka je ve finále lehčí než předchozí generace integrálek. Vnitřní vyjímatelná vložka je na dotyk příjemná, a za jízdy se dovnitř dostane překvapivě málo hluku. Za to patří dík novému akustickému límci, který drží na klasickém zipu a dá se tedy snadno sundat. Systém odklápění se ovládá centrálně jednou rukou a funguje bez problémů, stejně jako ráčnové zapínání řemínku. Suma sumárum, poctivá odklápěčka s bonusem zpětného výhledu. Přilba je kvůli integrované soustavě zrcadel poměrně mělká, ale na to se dá celkem rychle zvyknout.
O něco déle trvá přivykání na dva různé obrazy, které současně běží před očima v jednom zorném poli. Když se ale po pár desítkách minut naučíte mít obdélníkové zrcátko průběžně v merku periferním viděním, začnete si připadat podobně jako v osobním autě. Pokud jste tedy zvyklí kontrolovat situaci za sebou přes zrcátko přilepené uprostřed předního skla, a do těch bočních koukat jenom při předjíždění nebo před změnou jízdního pruhu. Podobně jako v autě, i zrcátko systému Vision umožňuje nastavení sklonu, ovšem pouze kolem horizontální osy. Natáčení do stran možné není, ale sklápěním nahoru či dolů se dá nastavit vzdálenost záběru ubíhající vozovky, případně úplným sklopením vyřadit zadní výhled z provozu (například při jízdě se spolujezdcem). Jak to vypadá, když si na přilbu Reevu někdo posvítí zezadu dálkovými, jsme bohužel neměli možnost vyzkoušet.
Obecně ale zadní výhled z přilby není vůbec špatný nápad, zvlášť při "funkčnosti" zpětných zrcátek na některých současných motorkách, kdy se člověk musí hodně nakrucovat, aby viděl něco jiného než vlastní ramena.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (11x):



TOPlist