yamaha_demo_tour




První test pneu Dunlop Roadsmart II

Kapitoly článku

Tři stovky kilometrů strávené na rozmanitých silnicích Korsiky s několika různými motocykly už o kvalitě nových pneumatik Roadsmart leccos napověděly, ale teprve přímé srovnání s konkurencí v rovnocenných podmínkách testovacího okruhu potvrdí, kdo je skutečným králem mezi sportovně-cestovními pneumatikami. Na druhou část testu jsme se proto přesunuli do testovacího areálu v Mirevalu, kde je k dispozici kromě suchého okruhu také mokrá trať, a nechybí ani asfaltový kruh pro zkoušku jízdy v konstantním náklonu.
K přímé konfrontaci se na pomyslnou startovní čáru vedle nových Dunlop Roadsmart II postavily pneumatiky dvou hlavních konkurenčních značek: Michelin Pilot Road 3 a Bridgestone Battlax BT023. Všechny tři, včetně nových Dunlop Roadsmart II byly pro suchý test obuty na motocyklech Suzuki GSX-R750, protože výkonnější supersporty by vzhledem ke sportovně-cestovnímu charakteru pneumatik neměly vypovídací hodnotu. Na všech třech sadách pneumatik jsme nakroužili stejný počet kol s tím, že první seznamovací runda se nepočítá, a na stejných gumách se proto jízda opakovala ještě v závěru testu. Tlak ve všech pneumatikách byl nastaven shodně na hodnoty doporučené výrobcem motocyklu (2,5 / 2,9) a odpružení jsme ponechali v sériovém set-upu.
Okruh v Miravalu není dlouhý - měří 3,3 kilometru - ale rozhodně není jednotvárný: po cílové rovince, na jejímž konci tachometr ukazuje hodně přes 200 km/h následuje rychlé pravá, pak série pomalejších zatáček a po ní už kratší spodní rovinka. Ta končí prudkým brzděním před ostřejší levou, následuje dlouhý oblouk, esíčko a další pravá zatáčka už vede do cílovky. Poslední zákruta je trochu zrádná, protože vidina otevřené rovinky svádí k předčasnému přidání plynu, když je motorka ještě v náklonu.
Motocykly střídáme v předem vylosovaném pořadí, první ostrá runda patří Michelinu Pilot Road 3. V rychlé zatáčce i na rovinkách gumy dobře drží stabilitu, neodporují ani při rychlém překlopení ze strany na stranu. Při prudším brzdění je ale cítit trochu nervozity od předního kola, která podvědomě ovlivňuje intenzitu stisku na páčce a následně prodlužuje brzdnou dráhu. Samotný nájezd do zatáčky už Michelinka trefuje přesně , a přilnavosti v náklonu také není co vytknout. Respektive jeh do té doby, než na zadní kolo pošlete trochu větší zátah, jako například při vjezdu do cílovky. Při mojí jízdě se zadek Suzuki vlivem ztráty adheze jen trochu roztancoval po asfaltu a všechno dobře dopadlo, ale slovinský kolega o pár kol později už neměl takové štěstí, zadní kolo ho ještě v náklonu doslova předběhlo,. Výsledek si jistě snadno domyslíte.
Jako druhá přichází na řadu Bridgestone Battlax BT023. Ani ta nemá žádné viditelné potíže se stabilitou, ve srovnání s předchozími Pilot Road 3 je také o něco klidnější při intenzivním brzdění, i když k absolutní jistotě na brzdách jí pořád ještě kousek chybí. Velký rozdíl  e ale znát na výjezdu pod plynem – tahle zadní pneumatika snese mnohem razantnější nástup akcelerace, a drží celou dobu jako přibitá. Chování při průjezdu zatáčkou – vedení stopy a překlápění z jedné strany na druhou – je přirozené a neutrální.
Modrobílá Suzuki, obutá do nových pryží Dunlop Roadsmart II, zbývá na poslední rundu. Stabilita na rovině a v zatáčce opět prvotřídní, v tomto ohledu jsou všechny tři značky poměrně vyrovnané. Adheze na výjezdu do cílovky se hodně podobá předchozí BT023,  v tomto směru Michelin ztrácí na ostatní dvě gumy celkem dost bodů. V brzdění na konci spodní rovinky jasně vyhrává Dunlop – ani při opravdu prudkém stisku páčky se do řídítek nepřenáší žádný neklid z poskakující gumy. Roadsmart II se po suchém testu ujímá vedení, Bridgestone BT023 je v těsném závěsu za ním jen kvůli horší stabilitě při brzdění, a na Michelin zbyla až třetí příčka kvůli nejhorší adhezi na výjezdu ze zatáčky.
Na suchém okruhu byly podmínky k testování takřka optimální, ale v reálu to vždycky není tak růžové. Jistě existují i sváteční jezdci, kteří na motorce vyjedou jenom, když je nebe bez mráčku, ale většina z nás musí občas řešit jízdu na vodě. Jak jsou na tom výše jmenované pneumatiky v této disciplíně? To jsme zkoušeli na kratším okruhu, opatřeném po celé délce zavlažovacím systémem. V místech s větším sklonem trati byl asfalt mokrý jako při slabším májovém deštíku, ale v některých úsecích stál až centimetr vody. Opět jsme na všech třech sadách pneumatik obkroužili shodný počet kol, a na pomoc si navíc vzali techniku v podobě telemetrických snímačů.
Mokrý test pneumatiky absolvovaly na motocyklech Honda CB1000R, jejichž poměrně vysoký točivý moment prověřil hlavně schopnost pneumatik přenášet sílu motoru na silnici. Všechny motocykly byly vybaveny ABS, ale pouze na Bridgestonech se povedlo protiblokovací systém aktivovat. Dunlop ani Michelin při brzdění vůbec do smyku nešly a brzdný účinek předaly na asfalt v plném rozsahu. BT023 předvedla nejslabší výkon také při akceleraci – na sebemenší pohyb plynové rukojeti na výjezdu ze zatáčky automaticky reagovala proklouznutím. Micheliny i Dunlopy předvedly na vodě překvapivě vysokou přilnavost, Dunlopy o trochu lépe komunikovaly. O každém potencionálním proklouznutí daly vědět jasně, a na potřebnou korekci rychlosti nebo náklonu poskytly dostatek klidu a času. Při průjezdu hlubší louží trvalo novému Roadsmartu o malinko déle, než se voda dostala drážkou mimo styčnou plochu a guma znovu získala kontakt s asfaltem, a v tomto ohledu o něco navrch Michelin.
V hodnocení mokrého testu se Roadsmart II dělí o prvenství Pilot Road 3, BT023 zůstává o pořádný kus za nimi. Protože jízda na vodě je hodně subjektivní záležitost, výsledky testu jsme pro jistotu ověřili pomocí nestranné techniky. Na vyhodnocení telemetrie ze všech tří zkušebních motocyklů je vidět, že nejlepší čas na kolo dosáhla motorka obutá do Dunlopů, za ní následuje Michelin a Bridgestone je poslední. V grafu pak můžeme směrem odshora dolů porovnávat křivky otáček motoru (žlutá = Dunlop, modrá = Michelin a červená = Bridgestone), pod nimi rychlost jízdy, otevření plynové rukojeti a pod čárou potom úhel náklonu.
V součtu bodů po dvou disciplínách si nejlépe vede nový Roadsmart II. Michelin se propadl hned v úvodním suchém testu, Bridgestone zase podal nejméně přesvědčivý výkon na vodě. Před finálním resumé tu máme ještě jednoduchou, ale důležitou zkoušku stálosti náklonu. Na přesném kruhu pojedeme konstantní rychlostí a porovnáme, s jakou námahou či lehkostí se na jednotlivých pneumatikách dá udržet konstantní náklon.
Testovací rychlost 90 km/h a dvě kola na každé motorce (opět GSX-R750) bohatě stačí. Bridgestone drží sklon ukázkově po celém obvodu kruhu, řídítka stačí držet jen dvěma prsty každé ruky. Michelin má tendenci trochu padat do zatáčky, a na každý pokus o vyrovnání náklonu reaguje jako had. Dunlop opět vrací do řídítek jistotu a pečetí výsledek testu.
Mezi třemi zkoušenými pneumatikami dosáhl nový Roadsmart II nejvyrovnanějších výsledků, a z hlediska všestrannosti, která je u cestovně-sportovní pneumatiky důležitým faktorem, mu patří prvenství.
Během dvou dnů jsme bohužel nemohli objektivně zhodnotit životnost jednotlivých pneu. Musíme se prozatím spokojit s předpokladem, že nový Roadsmart bude dosahovat minimálně tak slušného nájezdu jako jeho předchůdce, a že testovací jezdci Dunlopu během vývoje nenajezdili bezmála půldruhého sta tisíc kilometrů jen tak z plezíru.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (14x):



TOPlist