yamaha_mt09




Novinky u značky Schuberth

U německého výrobce špičkových přileb nejsme zvyklí na žádné každoroční přívaly nových modelů, což souvisí jednak s jednoduchou modelovou skladbou, a bezesporu také s vysokou technologickou vyspělostí produktů značky Schuberth. Laťka už je prostě nastavená tak vysoko, že každému dalšímu vylepšení musí předcházet dlouhé měsíce a roky pečlivých příprav.

Kapitoly článku

Firmu z Magdeburgu asi netřeba dlouze představovat, protože značka Schuberth patří na trhu motocyklových přileb dlouhodobě mezi absolutní špičku. Kromě toho dodává speciální ochranné pokrývky hlavy také pro jezdce a mechaniky Formule 1, hasiče, armádu, policii nebo  nejrůznější průmyslová odvětví. Právě s průmyslem se spojují historické kořeny firmy - prvními zákazníky Schuberth byly v polovině minulého století důlní společnosti, které potřebovaly kvalitní ochranné pomůcky pro své horníky. První motocyklovou přilbu s označením Aero 1 začal Schuberth vyrábět v roce 1954, a o dvacet let později představil světu svou první integrálku. Tehdejší roční produkce 3 000 kusů vypadá jako zanedbatelné číslo ve srovnání s dnešním půldruhým milionem, do kterého se ještě nepočítají přilby, které Schuberth vyrábí pod značkou BMW.  
Ani 1,5 milionu ročně vyrobených motocyklových přileb není údaj, který by si zasloužil zápis do knihy světových rekordů, ale tady je třeba přihlédnout k modelové skladbě, zahrnující výhradně prémiové přilby s cenou od 10 do 23 tisíc korun. V takové relaci pochopitelně nenajdete ani termoplastové či polykarbonátové skořepiny, ani visačky Made in PRC. Z materiálů se používá jen to nejlepší - tedy sklolaminát, kevlar a karbon, a kompletní výroba probíhá ručně v německé továrně, která zaměstnává zhruba 300 lidí. Ani na vývoji se nijak neškudlí - Schuberth je jediným výrobcem motorkových přileb s vlastním aerodynamickým a hlukovým tunelem. Pokud jde o cestu ke koncovým zákazníkům, značka má v současné době oficiální zastoupení v 55 zemích světa včetně České republiky, kde se o dealerskou síť stará stará pětičlenný tým.
A jak tedy vypadá nabídka pro rok 2013? Přestože modelová řada přileb Schuberth je stabilně dost úzká, pokrývá všechny kategorie od supersportovní SR1 přes sportovně-cestovní S2, otevřenou jetku J1 až po modulární přilbu C3. Právě legendární odklápěčka je v aktuální  produkci značky Schuberth nejžhavější novinkou a její nejvychytanější verze nese název C3 Pro.
Změnu čísla v označení si Schuberth tradičně šetří až na novou generaci modelu a za přívlastkem "Pro" můžeme očekávat spíš facelift úspěšné cé trojky, která se dál bude vyrábět souběžně s novinkou. Jednotlivá vylepšení tedy nejsou přímo revolučního charakteru, ale jejich přínos pro jízdní a komfort a bezpečí rozhodně není zanedbatelný.
Na pohled se novinka od klasické C3 odlišuje decentním spoilerem na zadní části, který je výsledkem mnoha hodin práce s hliněnou maketou ve větrném tunelu, a má za úkol zvýšit stabilitu přilby ve vyšších rychlostech. K uším designérů se totiž před časem doneslo, že Schuberth C3 je pro svůj komfort dost populární nejen mezi cestovateli, ale rádi jí oblékají také sportovně založení jezdci. Při sportovnějším stylu jízdy se občas orosí čelo a celkově bývá v přilbě jiné klima než během pohodového cestování, a tak se zapracovalo i na interiéru a ventilaci. Vyjímatelné polstrování z kombinace chladivého Coolmaxu a mikrovlákna v novém provedení nabídne hlavě komfortnější prostředí, zatímco vylepšené tvary větracích otvorů v bradě a na čele zvýší průtok vzduchu na 9 litrů za vteřinu (měřeno na naháči ve stokilometrové rychlosti). Pocit absolutního pohodlí nesmí rušit ani hluk, a Schuberth hlásí pokroky i v této oblasti, přestože už stávající C3 patří mezi nejtišší přilby na trhu. Modernizovaný límec sráží hodnotu hluku uvnitř přilby na hodnotu 82 decibelů.
Další vylepšení už tak snadno viditelné nejsou: například inovovanou vnitřní výstelku tvoří více vrstev EPS pěny (polystyrénu), které lépe pohltí energii při nárazu. Aby přilba zůstala na hlavě za každých okolností a upínací řemínek se nemohl smeknout přes bradu, je ukotven dvěma kotvícími pásky (Antiroll systém) k zadní části přilby.
Pohled z opačného úhlu, tedy ze Schuberthky C3 Pro směrem ven, zůstává i přes zavřené plexi naprosto čistý a nezkreslený. Ve světě odborníků se označením Optická třída 1 mohou pyšnit pouze ty nejkvalitnější vizíry. Zamlžení v chladném počasí brání jednak vylepšená bradová ventilace, a pro nejhorší případy je v záloze ještě Pinlock. Proti mžourání očí vystavených zářivým paprskům pak pomůže modernizovaná sluneční clona z polykarbonátu s 80% zatmavením.
Přilba Schuberth C3 Pro přináší také zlepšení v oblasti komunikaci s okolím. Možnost nahradit krční límec příplatkovým vestavěným interkomem už existuje u stávajících modelů, ale novinka dostala dvě nové integrované antény pro lepší příjem signálu systému bluetooth a rádia. Dosah interkomu, přes který mohou komunikovat současně až tři motorkáři, se tak prodloužuje na 700 metrů. Rádio s SRC systémem, které je součástí komunikátoru, nabídne kvalitnější poslech, a samozřejmostí je možnost spárování s mobilním telefonem, navigací nebo přehrávačem muziky. Základní funkce jako příjem hovoru se ovládají hlasem, pro složitější úkony pak slouží tlačítka na spodní části límce.
Nová C3 Pro tedy posouvá laťku zase o pořádný kus výš, a návrháři to při vývoji její další generace nebudou mít vůbec jednoduché. V současné době ale mají úplně jiné starosti, protože finišují práce na nástupci jetky J1, jejíž příchod se očekává v nejbližší době. Kromě toho ve spolupráci s německým operátorem T-Mobile a firmou Bosch pracují na vývoji unikátního vyhledávacího systému E-call, určeného především pro motorkáře-solitéry. V případě nehody, která se stane na málo frekventované silnici nebo při níž motorka zůstane ležet mimo dohled projíždějících řidičů si zraněný řidič často není schopen sám přivolat pomoc. A právě v takové situaci mu může E-call automatickým vytočením nouzové linky zachránit život.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):



TOPlist