yamaha_demo_tour




Není motor jako motor: jednoválce

VRÁTIT SE ZPĚT KE ČLÁNKU

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře
Smolda_Kladno (0) napsal 20.09.2022 v 11:35

Mám rotaxe 650 (bmw cs Scarver), miluju ten zvuk jednoválce. Na světlech, když stojím, tak cítím ty údery:)))
Vezmu všechny pro a proti a vyjde mi to, že bych chtěl 800 verzi. To by byla divočina okolo 3-4ti otáčkách

Beranidlo (15) napsal 23.02.2018 v 11:26

Hrozná hantýrka, příšerné bludy.

Mufiozo (-5) napsal 05.12.2015 v 22:42

Sorry ale tenhle článek o jednoválci je strašný... Třeba věta "velký píst se zase neumí tak rychle pohybovat nahoru/dolů jak dva/tři/čtyři menší písty. " to je takový hlod že až škoda mluvit.

"Ve větším prostoru se totiž hůř rozprašuje a prohořívá palivo, takže spalování není tak dokonalé proti tomu, jaké detonace probíhají ve čtyřikrát menších komorách u čtyřválce".

To je pak strašně zajímavé, že F650GS je na tom v otáčkách s největším výkonem přibližně stejně, jako můj CB600 Hornet.

"Stručně a jasně, jednoválec bude mít proti stejně objemnému víceválci (se srovnatelnou konstrukcí) vždycky míň koní."

Stručně a jasně je to kravina, nebude jen tolik točit.

Co se efektivnosti spalování týče, ukaž mi s jakou 650ccm pojedeš za 3.5l/100km jako je tomu u F650GS.

"Samozřejmě, když budete mít fabrickou starou šestistovku a budete se o ní správně starat, klidně natočí padesát-osmdesát tisíc kilometrů, ale to bude spíš výjimka"

To už si snad dělá autor srandu ne?

HROZNE HROZNE HROZNE!! Ale piště dál, aspoň je na co nadávat v diskuzi pod článkem

renda6 (1) napsal 16.09.2014 v 16:20+1

Jestli u jednoválců hůře prohořívá palivo, tak mi ukažte který víceválec je schopný jezdit svižně za 3,5litru tak jako třeba bmw 650GS s jednoválcem ROTAX. Mimo to moje bývalé bmw 650gs mělo lehce přes 110 tis. km a stále valilo. Tak bych ani to nedramatizoval, že jednoválce mají o tolik nižší životnost, než složitější víceválce. U těch je totiž mnohem vyšší pravděpodobnost, že se něco v té složité změti hejblátek vyse.re

CBRider (4) napsal 09.09.2014 v 06:58

miguel323: Tak, tak vyhoď to. Kamarát ma Suzuki Freewind už cez 100 tisíc km, samozrejme bez nejakej generálnej opravy a každým dňom sa trápi, kedy sa mu to rosype. Ušetri sa aj ty tých nervov

miguel323 (5) napsal 22.08.2014 v 18:38+1

Tak ja ten svuj jednohrnek teda zahodim,pac se asi zitra rozsype.,,.na tachometru 50tis a buhvi kolik realne i kdyz je se serviskou,ale co naplat...vic valcu=vetsi zivotnost...dekuji za osviceni...

IvanDvoutakťák (5070) napsal 01.08.2014 v 13:25

Jean192: ten krouťák v nízkých otáčkách wankelu zas tolik
nechybí - aspoň u Suzuki Re5. Jezdci nejvyšší kubatury čes-
kých klasiků aspoň říkají, že jim "nějakej starší hobík" ze
Švýcarska navzdory sériovým řidítkům-vlaštovkám jeho Re5
při výjezdu ze zatáčky většinou "zamává" a pokud vím, je
to právě díky pořádnýmu krouťáku už ve 3,5 tisících ot.
Ale možná je to právě proto, že je to vlastně sériovka ... ((-:

lbedrich (15) napsal 21.07.2014 v 21:14

Po delší době mi to nedá a zapojím se .. souhlasím s komentářem "gunx" .. ostatně odezva na jeho příspěvek hovoří za vše.
Článek se mi vcelku líbí a dal určitě spoustu práce. Chtěl bych na druhou stranu za sebe autorovi připomenout základní parametr pro spalování v jakémkoliv benzínovém spalovacím motoru - nikdy, opravdu "NIKDY" za běžného provozu a režimu v motoru směs NEDETONUJE. Po zážehu zapalovací svíčkou pravidelně prohořívá v kulových vrstvách. Detonace je krajně nežádoucí - směs shoří najednou v celém objemu a teplota a tlak ve spalovacím prostoru motoru narostou natolik, že za velmi krátkou dobu (někdy i vteřin) dojde k vážnému poškození. Ostatně starší ročníky známé a charakteristické "cvrlikání" pamatují.
O problematice se dá diskutovat donekonečna, ale pokud je to možné, nepoužívejme nesprávné termíny a popisy.

Plameňák01 (24) napsal 19.07.2014 v 09:12+1

Tenhle clanek nadchne nekoho neznalyho,ale me spis zklamal. Napsat, ze Wankel je mrtvý motor je trochu přiřazeny za vlasy. Zadnej motor nedosashne takovyho výkonu jako Wankel, problém s jeho slozitou konstrukci a drahou výrobou. A co legendarni DR Big a Husasberg 650 Super Motard, ktery točil pres 10 tis. otacek a dalsi lez, ze jednovalce jezdí pomalu, DR Big skoro 200 km/h. A další věci už tu byly napsaný. Jen se tesim, co bude napsáno o dvouvalcich, jelikož mám zkušenosti jak s V, tak radakem.

bmw3987 (4) napsal 18.07.2014 v 10:29

pekne napisane už nech moju 600ku predam :D

Maeslo (9) napsal 18.07.2014 v 09:10

Tak tenhle serial si dam libit

ddemo (12) napsal 18.07.2014 v 08:16

celkom fajn "poctenicko"..:) no mohhli sa spomenut aj dvojtakty + specialita jednovalcov a to odstredive zavazia na vackovej hriadeli, ktore pri startovani mierne otvara ventil (mimo standartneho rezimu) cim znizuje kompresiu pocas startovania (napriklad aj Burgman 400 uz ma tento system...) DR.Big mal dokonca dekompresne tiahlo rovno na rajdach... na jednej fotke v clanku aj take zavazie je vyobrazene..

Anti (391) napsal 17.07.2014 v 19:57

Jojo,na pětitakt jsem viděl video,nějaký kutil to narouboval na starý XT...

memphis.unv (17) napsal 17.07.2014 v 18:26-3

zdá se mně to nebo je článek tak strohej až nic neříkající?
tohle byl v podstatě takovej úvod...

JohnnyS08 (219) napsal 17.07.2014 v 12:24

Souhlas s gunxem - chápu, že ten článek nemá suplovat vysokoškolský skripta, ale třeba při vysvětlování pojmů točivý moment a výkon v něm dostává fyzika dost naprdel. Škoda, že článek vůbec nerozebírá vyvažování setrvačných sil, což je u jednoválce celkem kruciální záležitost

mates86 (1) napsal 17.07.2014 v 10:22

To Foky: ve skutečnosti 5-takt již existuje a je to jedna z cest kterou se možná budou motory ubírat, protože se využívá odpadní teplo,které je jinak vypuštěno do atmosféry.

foky (156) napsal 17.07.2014 v 09:42

A kde je Cimrmanův pětitakt?

Anti (391) napsal 17.07.2014 v 09:14+1

gunx:Co vidíš na vysvětlení principu spalovacího motoru za složitosti?
Ten článek podle mě splňuje to co má.Hlavním tématem jsou jednotlivé konfigurace motorů co do počtu válců a jejich výhody a nedostatky.
Pokud tam bude někdo hledat podrobnou analýzu principu spalovacího motoru tak ať s poohlédne po nějaké specializované publikaci.

jean192 (153) napsal 17.07.2014 v 07:40

Podľa mňa sa wankel parádne hodí práve do motorky, na športovej mašine chýbajúci krut brut v nízkych otáčkach nevadí, navyše je ľahký a dobre sa vytáča.

Pavlik88 (2) napsal 17.07.2014 v 00:43

souhlasim s jirka87 wankel podle mě neni slepa cesta, jen je neprozkoumana coz je skoda
Mazda se ho ale jeste nevzdala a dela dal, takze mozna jednou...

gunx (4) napsal 17.07.2014 v 00:11+2

Vím, že je snadné kritizovat, ale nedá mi to sem nenapsat komentář. Nevím, jaké má autor vzdělání nebo odbornost, ale přijde mi, že moderní snaha vysvětlit sebesložitější věci populárně není vždycky nejlepší cesta. K tomu, aby bylo možné pochopit funkci a příčinné souvislosti ve spalovacím motoru je přeci jenom nutné znát určité fyzikální zákonitosti, které nelze jednoduše vysvětlit absolutnímu laikovi. Takový pokus potom končí článkem, který mi připomíná snahu rodičů vysvětlit tříletému potomkovi, jak přišel jeho malý bratříček na svět..

Malešice (12) napsal 16.07.2014 v 23:52

nám zase na závodech naladěná 650 rotax odešla 2x a proti 2válcům jsme neměli šanci a nikdo z nich motor neměnil, tak na tom článku možná nějaká pravda bude :)

mojas (24) napsal 16.07.2014 v 21:47

Moje zlaté XT 600 z roku 1985 chytalo skvěle. A když zrovna ne? Stačilo se ustrojit, jako že někam pojedu, pak se na něm půl hodiny houpat a zpotit se jak sviňa, a jen se člověk zplavený odstrojil, tak chytlo na první šlápnutí. Až ke konci jeho pobytu u mě jsem se naučil ho našlápnout úplně lehce bez námahy. Pak přišla operace ploténky a já si koupil W650, jakože už žádné bahnění, lítání ve sněhu a brodění po sedlo v řece...Ale byla to super motorka.

mirra99 (2) napsal 16.07.2014 v 20:29+1

pro ty co neví jakou mašinu koupit to bude dobrý seriál no už se těším na další díly jak bude popisovat motory pro silnice

David_5555 (0) napsal 16.07.2014 v 17:19-1+1

Takže podle toho článku je můj BiG DR800S úplně k ho.nu a téměř před smrtí Škoda, že jsem si to nepřečetl než jsem si ho koupil Ale stejně si ho nechám

r.bure (86) napsal 16.07.2014 v 16:15

Ja si na spolehlivost sestpade od Rotaxu nemuzu stezovat. Za 60k jsem delal jednou ventily... A spotrebu maji i pres nedokonalost prohoreni bezkonkurencni!

italšrot (164) napsal 16.07.2014 v 14:28

Jasně a srozumitelně (i když očividně ne všem) napsané.

banzai (-4) napsal 16.07.2014 v 13:02

Pro těch 50 témat týdně- jak poladit 4 takt 125- ideální článek, že tam chybí 2takt mi vadí taky, ale když vidím příspěvky mladých- tak dost dobrý počin- za mě 1.

AKRO (-498) napsal 16.07.2014 v 12:43

Dobrý článek!

SojkinXR6R (22) napsal 16.07.2014 v 12:14

Pěknej článek sice víceméně okrajově, ale pro ty ,,náctiletý´´, co chrlej svoje zhulákaný představy do fóra o tom ja co funguje apod. je to více než vhodné. Jinak opravdu škoda že ani zmínka o 2T, sice to mám dost jako fanda počteno, ale určitě bych se rád dozvěděl něco víc..

Předchozí
1 2
Následující



TOPlist