Jsme rádi, že navštěvujete Motorkáři.cz.
Abychom mohli naši práci dále rozvíjet, tak oceníme, když nastavíte vyjímku v AdBlocku pro náš web.
Děkujeme, tým Motorkáři.cz.
Mám rotaxe 650 (bmw cs Scarver), miluju ten zvuk jednoválce. Na světlech, když stojím, tak cítím ty údery:)))
Vezmu všechny pro a proti a vyjde mi to, že bych chtěl 800 verzi. To by byla divočina okolo 3-4ti otáčkách
Sorry ale tenhle článek o jednoválci je strašný... Třeba věta "velký píst se zase neumí tak rychle pohybovat nahoru/dolů jak dva/tři/čtyři menší písty. " to je takový hlod že až škoda mluvit.
"Ve větším prostoru se totiž hůř rozprašuje a prohořívá palivo, takže spalování není tak dokonalé proti tomu, jaké detonace probíhají ve čtyřikrát menších komorách u čtyřválce".
To je pak strašně zajímavé, že F650GS je na tom v otáčkách s největším výkonem přibližně stejně, jako můj CB600 Hornet.
"Stručně a jasně, jednoválec bude mít proti stejně objemnému víceválci (se srovnatelnou konstrukcí) vždycky míň koní."
Stručně a jasně je to kravina, nebude jen tolik točit.
Co se efektivnosti spalování týče, ukaž mi s jakou 650ccm pojedeš za 3.5l/100km jako je tomu u F650GS.
"Samozřejmě, když budete mít fabrickou starou šestistovku a budete se o ní správně starat, klidně natočí padesát-osmdesát tisíc kilometrů, ale to bude spíš výjimka"
To už si snad dělá autor srandu ne?
HROZNE HROZNE HROZNE!! Ale piště dál, aspoň je na co nadávat v diskuzi pod článkem
Jestli u jednoválců hůře prohořívá palivo, tak mi ukažte který víceválec je schopný jezdit svižně za 3,5litru tak jako třeba bmw 650GS s jednoválcem ROTAX. Mimo to moje bývalé bmw 650gs mělo lehce přes 110 tis. km a stále valilo. Tak bych ani to nedramatizoval, že jednoválce mají o tolik nižší životnost, než složitější víceválce. U těch je totiž mnohem vyšší pravděpodobnost, že se něco v té složité změti hejblátek vyse.re
miguel323: Tak, tak vyhoď to. Kamarát ma Suzuki Freewind už cez 100 tisíc km, samozrejme bez nejakej generálnej opravy a každým dňom sa trápi, kedy sa mu to rosype. Ušetri sa aj ty tých nervov
Tak ja ten svuj jednohrnek teda zahodim,pac se asi zitra rozsype.,,.na tachometru 50tis a buhvi kolik realne i kdyz je se serviskou,ale co naplat...vic valcu=vetsi zivotnost...dekuji za osviceni...
Jean192: ten krouťák v nízkých otáčkách wankelu zas tolik
nechybí - aspoň u Suzuki Re5. Jezdci nejvyšší kubatury čes-
kých klasiků aspoň říkají, že jim "nějakej starší hobík" ze
Švýcarska navzdory sériovým řidítkům-vlaštovkám jeho Re5
při výjezdu ze zatáčky většinou "zamává" a pokud vím, je
to právě díky pořádnýmu krouťáku už ve 3,5 tisících ot.
Ale možná je to právě proto, že je to vlastně sériovka ... ((-:
Po delší době mi to nedá a zapojím se .. souhlasím s komentářem "gunx" .. ostatně odezva na jeho příspěvek hovoří za vše.
Článek se mi vcelku líbí a dal určitě spoustu práce. Chtěl bych na druhou stranu za sebe autorovi připomenout základní parametr pro spalování v jakémkoliv benzínovém spalovacím motoru - nikdy, opravdu "NIKDY" za běžného provozu a režimu v motoru směs NEDETONUJE. Po zážehu zapalovací svíčkou pravidelně prohořívá v kulových vrstvách. Detonace je krajně nežádoucí - směs shoří najednou v celém objemu a teplota a tlak ve spalovacím prostoru motoru narostou natolik, že za velmi krátkou dobu (někdy i vteřin) dojde k vážnému poškození. Ostatně starší ročníky známé a charakteristické "cvrlikání" pamatují.
O problematice se dá diskutovat donekonečna, ale pokud je to možné, nepoužívejme nesprávné termíny a popisy.
Tenhle clanek nadchne nekoho neznalyho,ale me spis zklamal. Napsat, ze Wankel je mrtvý motor je trochu přiřazeny za vlasy. Zadnej motor nedosashne takovyho výkonu jako Wankel, problém s jeho slozitou konstrukci a drahou výrobou. A co legendarni DR Big a Husasberg 650 Super Motard, ktery točil pres 10 tis. otacek a dalsi lez, ze jednovalce jezdí pomalu, DR Big skoro 200 km/h. A další věci už tu byly napsaný. Jen se tesim, co bude napsáno o dvouvalcich, jelikož mám zkušenosti jak s V, tak radakem.
celkom fajn "poctenicko"..:) no mohhli sa spomenut aj dvojtakty + specialita jednovalcov a to odstredive zavazia na vackovej hriadeli, ktore pri startovani mierne otvara ventil (mimo standartneho rezimu) cim znizuje kompresiu pocas startovania (napriklad aj Burgman 400 uz ma tento system...) DR.Big mal dokonca dekompresne tiahlo rovno na rajdach... na jednej fotke v clanku aj take zavazie je vyobrazene..
Souhlas s gunxem - chápu, že ten článek nemá suplovat vysokoškolský skripta, ale třeba při vysvětlování pojmů točivý moment a výkon v něm dostává fyzika dost naprdel. Škoda, že článek vůbec nerozebírá vyvažování setrvačných sil, což je u jednoválce celkem kruciální záležitost
To Foky: ve skutečnosti 5-takt již existuje a je to jedna z cest kterou se možná budou motory ubírat, protože se využívá odpadní teplo,které je jinak vypuštěno do atmosféry.
gunx:Co vidíš na vysvětlení principu spalovacího motoru za složitosti?
Ten článek podle mě splňuje to co má.Hlavním tématem jsou jednotlivé konfigurace motorů co do počtu válců a jejich výhody a nedostatky.
Pokud tam bude někdo hledat podrobnou analýzu principu spalovacího motoru tak ať s poohlédne po nějaké specializované publikaci.
Podľa mňa sa wankel parádne hodí práve do motorky, na športovej mašine chýbajúci krut brut v nízkych otáčkach nevadí, navyše je ľahký a dobre sa vytáča.
souhlasim s jirka87 wankel podle mě neni slepa cesta, jen je neprozkoumana coz je skoda
Mazda se ho ale jeste nevzdala a dela dal, takze mozna jednou...
Vím, že je snadné kritizovat, ale nedá mi to sem nenapsat komentář. Nevím, jaké má autor vzdělání nebo odbornost, ale přijde mi, že moderní snaha vysvětlit sebesložitější věci populárně není vždycky nejlepší cesta. K tomu, aby bylo možné pochopit funkci a příčinné souvislosti ve spalovacím motoru je přeci jenom nutné znát určité fyzikální zákonitosti, které nelze jednoduše vysvětlit absolutnímu laikovi. Takový pokus potom končí článkem, který mi připomíná snahu rodičů vysvětlit tříletému potomkovi, jak přišel jeho malý bratříček na svět..
nám zase na závodech naladěná 650 rotax odešla 2x a proti 2válcům jsme neměli šanci a nikdo z nich motor neměnil, tak na tom článku možná nějaká pravda bude :)
Moje zlaté XT 600 z roku 1985 chytalo skvěle. A když zrovna ne? Stačilo se ustrojit, jako že někam pojedu, pak se na něm půl hodiny houpat a zpotit se jak sviňa, a jen se člověk zplavený odstrojil, tak chytlo na první šlápnutí. Až ke konci jeho pobytu u mě jsem se naučil ho našlápnout úplně lehce bez námahy. Pak přišla operace ploténky a já si koupil W650, jakože už žádné bahnění, lítání ve sněhu a brodění po sedlo v řece...Ale byla to super motorka.
Takže podle toho článku je můj BiG DR800S úplně k ho.nu a téměř před smrtí Škoda, že jsem si to nepřečetl než jsem si ho koupil Ale stejně si ho nechám
Ja si na spolehlivost sestpade od Rotaxu nemuzu stezovat. Za 60k jsem delal jednou ventily... A spotrebu maji i pres nedokonalost prohoreni bezkonkurencni!
Pro těch 50 témat týdně- jak poladit 4 takt 125- ideální článek, že tam chybí 2takt mi vadí taky, ale když vidím příspěvky mladých- tak dost dobrý počin- za mě 1.
Pěknej článek sice víceméně okrajově, ale pro ty ,,náctiletý´´, co chrlej svoje zhulákaný představy do fóra o tom ja co funguje apod. je to více než vhodné. Jinak opravdu škoda že ani zmínka o 2T, sice to mám dost jako fanda počteno, ale určitě bych se rád dozvěděl něco víc..
Mám rotaxe 650 (bmw cs Scarver), miluju ten zvuk jednoválce. Na světlech, když stojím, tak cítím ty údery:)))
Vezmu všechny pro a proti a vyjde mi to, že bych chtěl 800 verzi. To by byla divočina okolo 3-4ti otáčkách
Hrozná hantýrka, příšerné bludy.
Sorry ale tenhle článek o jednoválci je strašný... Třeba věta "velký píst se zase neumí tak rychle pohybovat nahoru/dolů jak dva/tři/čtyři menší písty. " to je takový hlod že až škoda mluvit.
"Ve větším prostoru se totiž hůř rozprašuje a prohořívá palivo, takže spalování není tak dokonalé proti tomu, jaké detonace probíhají ve čtyřikrát menších komorách u čtyřválce".
To je pak strašně zajímavé, že F650GS je na tom v otáčkách s největším výkonem přibližně stejně, jako můj CB600 Hornet.
"Stručně a jasně, jednoválec bude mít proti stejně objemnému víceválci (se srovnatelnou konstrukcí) vždycky míň koní."
Stručně a jasně je to kravina, nebude jen tolik točit.
Co se efektivnosti spalování týče, ukaž mi s jakou 650ccm pojedeš za 3.5l/100km jako je tomu u F650GS.
"Samozřejmě, když budete mít fabrickou starou šestistovku a budete se o ní správně starat, klidně natočí padesát-osmdesát tisíc kilometrů, ale to bude spíš výjimka"
To už si snad dělá autor srandu ne?
HROZNE HROZNE HROZNE!! Ale piště dál, aspoň je na co nadávat v diskuzi pod článkem
Jestli u jednoválců hůře prohořívá palivo, tak mi ukažte který víceválec je schopný jezdit svižně za 3,5litru tak jako třeba bmw 650GS s jednoválcem ROTAX. Mimo to moje bývalé bmw 650gs mělo lehce přes 110 tis. km a stále valilo. Tak bych ani to nedramatizoval, že jednoválce mají o tolik nižší životnost, než složitější víceválce. U těch je totiž mnohem vyšší pravděpodobnost, že se něco v té složité změti hejblátek vyse.re
miguel323: Tak, tak vyhoď to. Kamarát ma Suzuki Freewind už cez 100 tisíc km, samozrejme bez nejakej generálnej opravy a každým dňom sa trápi, kedy sa mu to rosype. Ušetri sa aj ty tých nervov
Tak ja ten svuj jednohrnek teda zahodim,pac se asi zitra rozsype.,,.na tachometru 50tis a buhvi kolik realne i kdyz je se serviskou,ale co naplat...vic valcu=vetsi zivotnost...dekuji za osviceni...
Jean192: ten krouťák v nízkých otáčkách wankelu zas tolik
nechybí - aspoň u Suzuki Re5. Jezdci nejvyšší kubatury čes-
kých klasiků aspoň říkají, že jim "nějakej starší hobík" ze
Švýcarska navzdory sériovým řidítkům-vlaštovkám jeho Re5
při výjezdu ze zatáčky většinou "zamává" a pokud vím, je
to právě díky pořádnýmu krouťáku už ve 3,5 tisících ot.
Ale možná je to právě proto, že je to vlastně sériovka ... ((-:
Po delší době mi to nedá a zapojím se .. souhlasím s komentářem "gunx" .. ostatně odezva na jeho příspěvek hovoří za vše.
Článek se mi vcelku líbí a dal určitě spoustu práce. Chtěl bych na druhou stranu za sebe autorovi připomenout základní parametr pro spalování v jakémkoliv benzínovém spalovacím motoru - nikdy, opravdu "NIKDY" za běžného provozu a režimu v motoru směs NEDETONUJE. Po zážehu zapalovací svíčkou pravidelně prohořívá v kulových vrstvách. Detonace je krajně nežádoucí - směs shoří najednou v celém objemu a teplota a tlak ve spalovacím prostoru motoru narostou natolik, že za velmi krátkou dobu (někdy i vteřin) dojde k vážnému poškození. Ostatně starší ročníky známé a charakteristické "cvrlikání" pamatují.
O problematice se dá diskutovat donekonečna, ale pokud je to možné, nepoužívejme nesprávné termíny a popisy.
Tenhle clanek nadchne nekoho neznalyho,ale me spis zklamal. Napsat, ze Wankel je mrtvý motor je trochu přiřazeny za vlasy. Zadnej motor nedosashne takovyho výkonu jako Wankel, problém s jeho slozitou konstrukci a drahou výrobou. A co legendarni DR Big a Husasberg 650 Super Motard, ktery točil pres 10 tis. otacek a dalsi lez, ze jednovalce jezdí pomalu, DR Big skoro 200 km/h. A další věci už tu byly napsaný. Jen se tesim, co bude napsáno o dvouvalcich, jelikož mám zkušenosti jak s V, tak radakem.
pekne napisane už nech moju 600ku predam :D
Tak tenhle serial si dam libit
celkom fajn "poctenicko"..:) no mohhli sa spomenut aj dvojtakty + specialita jednovalcov a to odstredive zavazia na vackovej hriadeli, ktore pri startovani mierne otvara ventil (mimo standartneho rezimu) cim znizuje kompresiu pocas startovania (napriklad aj Burgman 400 uz ma tento system...) DR.Big mal dokonca dekompresne tiahlo rovno na rajdach... na jednej fotke v clanku aj take zavazie je vyobrazene..
Jojo,na pětitakt jsem viděl video,nějaký kutil to narouboval na starý XT...
zdá se mně to nebo je článek tak strohej až nic neříkající?
tohle byl v podstatě takovej úvod...
Souhlas s gunxem - chápu, že ten článek nemá suplovat vysokoškolský skripta, ale třeba při vysvětlování pojmů točivý moment a výkon v něm dostává fyzika dost naprdel. Škoda, že článek vůbec nerozebírá vyvažování setrvačných sil, což je u jednoválce celkem kruciální záležitost
To Foky: ve skutečnosti 5-takt již existuje a je to jedna z cest kterou se možná budou motory ubírat, protože se využívá odpadní teplo,které je jinak vypuštěno do atmosféry.
A kde je Cimrmanův pětitakt?
gunx:Co vidíš na vysvětlení principu spalovacího motoru za složitosti?
Ten článek podle mě splňuje to co má.Hlavním tématem jsou jednotlivé konfigurace motorů co do počtu válců a jejich výhody a nedostatky.
Pokud tam bude někdo hledat podrobnou analýzu principu spalovacího motoru tak ať s poohlédne po nějaké specializované publikaci.
Podľa mňa sa wankel parádne hodí práve do motorky, na športovej mašine chýbajúci krut brut v nízkych otáčkach nevadí, navyše je ľahký a dobre sa vytáča.
souhlasim s jirka87 wankel podle mě neni slepa cesta, jen je neprozkoumana coz je skoda
Mazda se ho ale jeste nevzdala a dela dal, takze mozna jednou...
Vím, že je snadné kritizovat, ale nedá mi to sem nenapsat komentář. Nevím, jaké má autor vzdělání nebo odbornost, ale přijde mi, že moderní snaha vysvětlit sebesložitější věci populárně není vždycky nejlepší cesta. K tomu, aby bylo možné pochopit funkci a příčinné souvislosti ve spalovacím motoru je přeci jenom nutné znát určité fyzikální zákonitosti, které nelze jednoduše vysvětlit absolutnímu laikovi. Takový pokus potom končí článkem, který mi připomíná snahu rodičů vysvětlit tříletému potomkovi, jak přišel jeho malý bratříček na svět..
nám zase na závodech naladěná 650 rotax odešla 2x a proti 2válcům jsme neměli šanci a nikdo z nich motor neměnil, tak na tom článku možná nějaká pravda bude :)
Moje zlaté XT 600 z roku 1985 chytalo skvěle. A když zrovna ne? Stačilo se ustrojit, jako že někam pojedu, pak se na něm půl hodiny houpat a zpotit se jak sviňa, a jen se člověk zplavený odstrojil, tak chytlo na první šlápnutí. Až ke konci jeho pobytu u mě jsem se naučil ho našlápnout úplně lehce bez námahy. Pak přišla operace ploténky a já si koupil W650, jakože už žádné bahnění, lítání ve sněhu a brodění po sedlo v řece...Ale byla to super motorka.
pro ty co neví jakou mašinu koupit to bude dobrý seriál no už se těším na další díly jak bude popisovat motory pro silnice
Takže podle toho článku je můj BiG DR800S úplně k ho.nu a téměř před smrtí Škoda, že jsem si to nepřečetl než jsem si ho koupil Ale stejně si ho nechám
Ja si na spolehlivost sestpade od Rotaxu nemuzu stezovat. Za 60k jsem delal jednou ventily... A spotrebu maji i pres nedokonalost prohoreni bezkonkurencni!
Jasně a srozumitelně (i když očividně ne všem) napsané.
Pro těch 50 témat týdně- jak poladit 4 takt 125- ideální článek, že tam chybí 2takt mi vadí taky, ale když vidím příspěvky mladých- tak dost dobrý počin- za mě 1.
Dobrý článek!
Pěknej článek sice víceméně okrajově, ale pro ty ,,náctiletý´´, co chrlej svoje zhulákaný představy do fóra o tom ja co funguje apod. je to více než vhodné. Jinak opravdu škoda že ani zmínka o 2T, sice to mám dost jako fanda počteno, ale určitě bych se rád dozvěděl něco víc..