husqvarna_svartpilen_801_2




Motocykly Suzuki řady Bandit 1989 - 2015

Když v roce 1989 začali prodejci motocyklů Suzuki nabízet model GSF 400 Bandit, asi jen těžko někdo z nich mohl tušit, že se začala psát historie jedné z nejúspěšnějších řad motocyklů Suzuki. Zpočátku se nová čtyřstovka prodávala jen na japonských ostrovech, ale postupem času se začala vcelku úspěšně vyvážet.

Novinka měla nový prostorový trubkový rám, jehož spodní nosnou část tvořil kapalinou chlazený řadový čtyřválcový motor o objemu 398 ccm. Ten si technici vypůjčili z modelu GSX-R 400 R. U motocyklů prodávaných v Japonsku měl výkon 59 k při 12 000 ot/min, později u vývozních modelů výkon mírně klesl na hodnotu 54 k při 10 600 ot/min. Rozměrný chladič před motorem zajišťoval dostatečné ochlazování jemně žebrovaných válců. Výfukový systém 4-1 byl zakončený na pravé straně tlumičem, u exportních modelů v černé barvě.

Sedmnáctipalcová třípaprsková kola byla opatřena pro japonský trh dvojitou kotoučovou brzdou na předním kole, vývozní typy měly zpočátku jednoduchou o průměru 310 mm. Vzadu pak byla u obou modelů brzda jednokotoučová. Díky poměrně nízké hmotnosti (suchá hmotnost 168 kg, se všemi náplněmi potom 185 kg) a menším rozměrům byl nový Bandit velice lehce ovladatelný a hodil se proto do hustého městského provozu. V prvním roce byly v nabídce dvě barevné varianty. Černá a červená, přičemž motocykl v černé barvě se dodával s rámem a zadní kyvnou vidlicí v černém a také šedivém provedení. Model v červené barvě měl i červený rám.

GSF 400 Bandit - 1989 japonský model

Společně s tímto modelem byl už pouze v Japonsku prodáván i menší typ GSF 250 Bandit. Ten využíval pro změnu motor z typu GSX-R 250. Tento agregát měl objem 248 ccm a dával výkon 45 k při 14 500 ot/min. Suchá hmotnost celého motocyklů dosahovala 156 kg. Na první pohled se motocykly odlišovaly jen v detailech, např. jinak vedenými výfukovými svody a provedením přední kotoučové brzdy. Dvěstěpadesátka se prodávala navíc v zelené barvě se zeleným rámem.

GSF 250 Bandit - 1989 japonský model

       GSF 400 Bandit - 1990 japonský model             GSF 400 Bandit - 1990 vývozní model

Následující rok došlo pouze k drobné úpravě lakování, kdy se prodávaly tyto motocykly s koly v základní bílé a také v šedé barvě a to v obou objemových třídách. Bylo také možné volit mezi sportovními nebo cestovními řidítky. Export typu GSF 400 Bandit se po počátečních rozpacích v roce 1990 začal zvyšovat. V Japonsku prodejci nabízeli čtyřstovku také v limitované sérii s polokapotáží kolem světla a v jiném lakování, jako Bandit 400 LTD. Technické parametry byly shodné se základním modelem.


GSF 250 Bandit - 1990                             GSF 250 Bandit - 1990

GSF 400 Bandit LTD - 1990

Během jara roku 1991 se začal vyrábět typ GSF 400 V Bandit, jehož motor měl proměnné časování ventilů, které zlepšilo výkonovou křivku ve středních otáčkách. Takto upravené motory měly kryt vaček v červené barvě s písmeny VC (Valve Control) na pravé straně. Samotný motocykl pak měl červené i držáky brzdových kotoučů obou kol. Modely s novými motory byly určené výhradně pro japonský trh. Vznikl i typ V Bandit LTD s tradiční kapotáží kolem světla a nápisem Limited V na boku. Ten neměl držáky kotoučů červené, ale stejně jako normální modely LTD zlaté. Starší modely bez této úpravy se prodávaly souběžně a i nadále se z Japonska vyvážely.

Také Bandit 250 procházel určitým vývojem, když vzniklo několik modelů LTD, ale motory s proměnným časováním ventilů se pochlubit nemohl. Výroba motocyklů v obou třídách pokračovala i během následujících let a i když se staly oblíbenými, tak nic nenasvědčovalo tomu, že jméno Bandit bude patřit jedné z nejúspěšnějších výrobních řad Suzuki. Až přišel rok 1994, během něhož učinilo vedení Suzuki jedno ze svých nejprozíravějších rozhodnutí, když ještě neodepsalo starší motory s kombinovaným chlazením SACS. Naopak se je rozhodlo dále využívat u nové, silnější řady motocyklů Bandit, která se posléze stala doslova bestselerem.

 GSF 400 Bandit LTD - 1991                  GSF 250 Bandit LTD - 1991

   

GSF 400 V Bandit - 1991                    GSF 250 Bandit LTD - 1993

Na podzimních výstavách byl představen první zástupce s tímto motorem, model GSF 600 N Bandit, který podobnou, i když zaoblenější konstrukcí rámu navázal na menší typ GSF 400 Bandit. Později se takto postaveným motocyklům začalo říkat Naked Bikes neboli česky nahé motocykly. U nové Suzuki na první pohled upoutal nádherný čtyřválcový motor, který byl v otevřeném rámu vystaven všem na obdiv. Pocházel z modelu GSX 600 F a byl upraven tak, aby průběh výkonu a točivého momentu odpovídal charakteru a určení motocyklu, kde se preferoval zátah odspodu před maximálním výkonem v nejvyšších otáčkách. Při objemu 599 ccm dával výkon 78 k při 10 500 ot/min a nejvyšší točivý moment 54 Nm dosáhl při 9 500 ot/min. Přípravu směsi zajišťovaly čtyři karburátory Keihin CVK32. Na motor navazovala mechanicky ovládaná spojka v olejové lázni a šestistupňová převodovka. Motor byl usazen v rámu z ocelových trubek kruhového průřezu, který krásně kopíroval linie motoru. Na přední části rámu byl vkusně namontován chladič oleje, který nikterak nerušil krásu odhaleného motoru. Zadní kyvnou vidlici tvořil svařenec ze čtyřhranných ocelových profilů a pákový mechanizmus odpružení zadního kola s nastavitelným hydraulickým tlumičem. Přední kolo vedla klasická teleskopická vidlice. Na třípaprskových kolech byly namontovány pneumatiky 110/70 - 17 vpředu a 150/70 - 17 vzadu. Kotouče dvojité přední brzdy měly průměr 290 mm a třmeny ve dvoupístkovém provedení. Vzadu byl jeden kotouč 240 mm a dvoupístkovým uspořádání třmenu. Motocykl se prodával v červené a tmavě zelené barvě.

GSF 600 N Bandit - 1995

Při navrhování motocyklu GSF 600 N Bandit se rozhodlo i o modernizaci obou meších modelů této řady, GSF 250 Bandit a GSF 400 Bandit, které se vyráběly beze změn od roku 1989. Po této inovaci malé Bandity zeštíhlily a jejich tvary získaly modernější vzhled. Motor byl i nadále nosnou částí rámu, vyrobeného z ocelových trubek kruhového průřezu. Menší typ GSF 250 Bandit byl nyní také vybaven motorem s proměnným časováním ventilů. Suzuki už takto upravené motory využívala od roku 1991 u modelu GSF 400 V Bandit a od roku 1994 je montovala i do typu RF 400 RV. Model GSF 250 V Bandit se tak stal třetí Suzuki s tímto motorem.

Souběžně byl prodejci nabízen i stroj s klasickým časováním. Výkon obou motorů byl podle nových japonských předpisů max. 40 k při 14000 ot/min. Silnější čtyřstovka byla také prodávána ve dvou provedeních, jako GSF 400 Bandit a GSF 400 V Bandit s výkonem motoru 53 k při 11000 ot/min. Hlavní prodejní úspěchy slavila modernizovaná dvojice malých Banditů na japonském trhu. Silnější čtyřstovka už se do Evropy, až na nějaké výjimky, prakticky nevyvážela a v Severní Americe se přestala prodávat úplně. Bylo to vcelku logické. Evropané i Američané dávali z pochopitelných důvodů přednost typu GSF 600 Bandit. Naopak v jižní Asii a na trzích Blízkého východu se oba menší Bandity prodávaly vcelku dobře. Poslední dílčí inovací byla malá kapotáž kolem světla v roce 1997. Ukončení výroby se odehrálo o dva roky později.

GSF 250 V Bandit - 1995                       GSF 400 V Bandit - 1995

GSF 250 VZ Bandit - 1997                 16 GSF 400 VZ Bandit - 1997

Po fenomenálním úspěchu modelu GSF 600 N Bandit připravila Suzuki pro rok 1996 také verzi s polokapotáží GSF 600 S Bandit a představila hned dva nové motocykly této řady - GSF 1200 N/S Bandit a GSF 750. Silnější Bandit byl prvním rokem nabízen na všech hlavních světových trzích, kromě USA. V Japonsku už byl dokonce ve verzi N v prodeji od jara 1995 jako GSF 1200. Ve Spojených Státech se dvanáctistovka prodávala až od roku 1997 a pouze typ S. Menší sedmsetpadesátku si mohli zákazníci koupit naopak pouze v Japonsku. Hlavní dominantou velkého Banditu byl opět motor. V tomto případě se jednalo o vysloužilý motor z typu GSX-R 1100, který byl naposled do tohoto motocyklu montován v roce 1992 a poté byl nahrazen motorem s kapalinovým chlazením. Mírně upravený, klasický vzduchem a olejem chlazený agregát, u kterého se zvětšením vrtání na 79 mm a zachováním zdvihu 59 mm dosáhlo objemu 1 157 ccm, byl opět dominantní částí nového motocyklu. Hlavní důraz byl kladen na zátah od spodu a plynulou křivku výkonu motoru. To se technikům Suzuki více než povedlo. Zmenšením průřezu karburátorů a jiným časováním se podařilo posunout hodnotu největšího krouticího momentu 91 Nm. na hranici 4500 ot/min. Křivka výkonu pak pokračovala velice ploše až k maximálnímu výkonu, který byl 98 k při 8500 ot/min.

Protože motor byl zabudován ve shodném typu rámu, jaký měl i menší model GSF 600, tak motocykl působil velmi kompaktním dojmem a síla z něho jen vyzařovala. O tom, že motor byl dobře vyladěn, svědčil i fakt, že na nejvyšší pátý rychlostní stupeň si nechal líbit i otáčky kolem 1500 za min a po přidání plynu bez jakéhokoliv zaškubání plynule zrychloval. Se zrychlením z 0 - 100 km/h za necelé 3 vteřiny se mohl směle srovnávat se sportovními motocykly. Dobře držel stopu a výborně si vedl i na klikatých silničkách. U verze S chránila ři-diče malá přední kapotáž, do které bylo zabudováno hranaté přední světlo a ukazatele směru. Jinak se oba typy nelišily. Suchá hmotnost verze N byla 211 kg a verze S 214 kg. Do nádrže se vešlo 19 litrů paliva a o jeho přesné dávkování se sta-raly čtyři karburátory Mikuni BST 36. Výfukové potrubí bylo svedeno na pravou stranu a zakončeno mohutným tlumičem.

Dobře dimenzované brzdy od japonského výrobce Nissin byly v tehdejší době standardem. Přední byla dvojitá s kotouči 310 mm a se čtyřpístkovými brzdovými třmeny, zadní jednoduchá 240 mm s dvoupístkovým provedením třmenů. Sedm-náctipalcová kola byla vpředu vedena klasickou teleskopickou vidlicí o průměru kluzáků 43 mm s plynulým nastavením předpětí pružin. Vzadu pak kyvnou vidlicí s moderním centrálním odpružením s možností přednastavení pružící a tlumící jednotky v sedmi polohách. Sedmnáctipalcová kola byla obuta do pneumatik 120/70 ZR17 vpředu a 180/55 ZR17 vzadu. V Evropě se řadě Bandit asi nejvíce dařilo ve Francii, kde oba typy, jak šestistovka, tak i dvanáctistovka, hned po uvedení vedly s velkým náskokem prodejní statistiky. A i v dalších evropských zemích hlásili prodejci Suzuki velmi dobrá prodejní čísla.

Do typu GSF 750 se montoval rovněž vzduchem a olejem chlazený motor, nyní z motocyklu GSX 750 F. Vzhledem k tomu, že se prodával výhradně v Japonsku, byl výkon omezen na 77 k při 9000 ot/min, podle tamní legislativy. Ostatní komponenty montované na tento motocykl byly shodné s šestistovkovým Banditem, který se mimochodem v Japonsku ni-kdy neprodával. Jak dvanáctistovka první generace, tak i sedmsetpadesátka byla nabízena na japonských ostrovech jako GSF, bez názvu Bandit. Typ GSF 750 se vyráběl jen několik let, na rozdíl od obou dalších modelů, které se samozřejmě patřičně inovované vyrábějí doposud. Zajímavé také bylo, že se nikdy neprodával s kapotáží a neměl za sedlem postranní madla, která se na oba další modely montovala od roku 1996.

17 GSF 1200 S Bandit - 1998

GSF 1200 - 1995 japonský model                      GSF 1200 N Bandit - 1998

GSF 600 S Bandit - 1998                                     GSF 600 N Bandit - 1999

GSF 1200 S Bandit ABS - 1997                                GSF 750 - 1996

Rok 1997 se stal v historii Suzuki dalším významným mezníkem. Začal se vyrábět motocykl GSF 1200 S Bandit ABS. Systém ABS (Antilock Brake System), neboli protiblokovací brzdový systém dnes už zcela běžně zvyšuje pasivní bezpeč-nost motocyklistů. Začátky ovšem nebyly jednoduché. Průkopníkem se stala německá továrna BMW, která už v roce 1988 experimentovala s tímto systémem u svých motocyklů. Zjednodušeně princip ABS spočívá v tom, že elektronické senzory hlídají otáčení kola a jakmile dojde při brzdění k zablokování, tak povolí na malý okamžik sevření čelistí a kolo se odblokuje. Model GSF 1200 S Bandit se tedy stal prvním motocyklem Suzuki, který se sériově vyráběl se systémem ABS.

Na první pohled se v ničem neodlišoval od jiných motocyklů této řady. Při bližším zkoumání byl patrný nápis ABS na pod-sedlové schránce a jiné provedení uchycení brzdových kotoučů, které mělo vetší průměr, díky senzorům, které tam byly umístěny. U zadní brzdy se brzdový třmen přestěhoval nad kotouč, když modely bez ABS ho měly pod kotoučem. Dále k oběma kolům vedl nově elektrický kabel, kterým bylo propojeno elektronické zařízení umístěné pod sedlem. Na přístrojovém panelu navíc přibyla červená kontrolka, signalizující zapnutí systému. Všechny tři silnější modely Bandit se ve stá-vající podobě vyráběly až do roku 1999.
Pro sezónu 2000, pět let od zahájení výroby, se výrazné modernizace dočkal typ GSF 600/S Bandit. Původní motor s objemem 599 ccm a výkonem 78 k při 10500 ot/min doznal jen dílčí úpravy. Novinkou bylo elektronické zapalování a nové karburátory Keihin se snímačem polohy škrticích klapek. Změněn byl hlavně design celého motocyklu, který měl nyní výrazně ostřejší tvary. Horní část rámu už nebyla tak zaoblená, jako u staršího modelu. Nově tvarované byly též pod-sedlové plasty a sedlo. Základní model měl pouze kulaté světlo a dvojici měřicích přístrojů, zato pro model S byla navrže-na polokapotáž se dvěma světlomety vedle sebe, která přesně zapadala do konceptu nového motocyklu. Vpředu zůstala za-chována klasická teleskopická vidlice, stejná byla i zadní, plně nastavitelná kyvná vidlice s centrálním odpružením. Mírně se rozšířily pneumatiky, nyní 120/50 ZR17 vpředu a 160/60 ZR17 vzadu. Motocykl vážil s plnou 20 litrovou nádrží 230 kg a dosahoval maximální rychlosti 206 km/h.

GSF 600 Bandit - 2000

 GSF 600 S Bandit - 2000                         GSF 600 Bandit SE - 2004

GSF 1200 S Bandit - 2000

Půl roku po prezentaci inovovaného modelu GSF 600 Bandit, byla na jaře roku 2000 představena také nová generace dvanáctistovky, která přesně kopírovala tvary své slabší sestry. Také u tohoto motocyklu nedošlo k nějaké zásadní změně hnacího agregátu, kterým zůstal osvědčený čtyřdobý čtyřválec o objemu 1 157 ccm a výkonu 100 k při 8500 ot/min. Motor nadále využíval olejovovzduchové chlazení SACS, které zdědil po svém předchůdci a i když navenek vypadal stejně, tak měl více jak 100 nových součástek. Ty neměly za úkol zvýšit výkon motoru, ale upravit výkonovou křivku a zvýšit točivý moment.

Poměrně zásadní změna se odehrála na předním kole, jehož dvojice brzdových kotoučů byla nově vybavena šestipístkovými brzdovými třmeny Tokico. Rozvor celého motocyklu se zmenšil na 1 430 mm z předchozích 1 435 mm. Suchá hmotnost motocyklu se pohybovala od 214 kg u nekapotované verze po 220 kg u typu s polokapotáží. Kapacita nádrže vzrostla o jeden litr a byla stejná jako u šestistovky. Suzuki dočasně přestala nabízet typ GSF 1200 S se systémem ABS. Až do roku 2005 se modely Bandit vyráběly prakticky beze změn, pouze v jiném barevném provedení. Vzniklo i několik speciálních modelů označených LE (Limited Edition). V roce 2004 to byly oba typy a o rok později už jen silnější model GSF 1200 /S Bandit LE. Speciální modely v modrobílém lakování byly nabízeny celosvětově.

 GSF 1200 Bandit - 2003                              GSF 1200 S Bandit - 2003

GSF 600 Bandit LE - 2004                                GSF 1200 S Bandit LE - 2005

Pro modelový rok 2005 prošel modernizací slabší typ. Nyní se prodával jako GSF 650/S Bandit. Zpočátku se zdálo, že dny vzduchem a olejem chlazeného motoru u tohoto modelu jsou sečteny, ale zastánci tohoto legendárního agregátu uvnitř koncernu Suzuki nesložili zbraně a přesvědčili vedení firmy, že lehkým zvětšením objemu na 656 ccm může tento motor ještě nabídnout zákazníkům něco nového a podařilo se jim ho alespoň na chvíli zachránit. Do nové sezóny tedy vyjel značně pozměněný motocykl s vylepšeným motorem a atraktivnějším designem. Výkon motoru se nezměnil, co se naopak zlepšilo, byl zátah motoru odspodu a nejvyšší točivý moment, který byl dosažen už při 7 800 ot/min a měl hodnotu 59 Nm. Nové byly také písty, které měly o 2,9 mm větší průměr a o 4,3 mm menší výšku, dále pístní kroužky s chrom-niklovou úpravou a v neposlední řadě i samotné válce s pokoveným povrchem pro větší odolnost proti oděru. Ty byly o 1,8 kg lehčí. Motor dostal černý matový lak.

Změny designu se týkaly hlavně přední partie motocyklu, kdy u verze S byla polokapotáž štíhlejší a kratší. Zkrátka nepřišel ani model bez kapotáže, který nově dostal malý kryt nad světlo s částečným překrytím obou měřících přístrojů - analogového otáčkoměru a sdruženého digitálního rychloměru. U obou dvou typů došlo k úpravě podsedlové části a sedla, u kterého nyní bylo možné nastavit výšku nad zemí na hodnotu 770 nebo 790 mm. Úpravy se týkaly i podvozku, který byl štíhlejší a navíc vyztužen příčkou mezi horními trubkami rámu. Kvůli snížení vibrací odpadlo spodní uchycení motoru a motocykl se hned jevil klidnější. Brzdy dostal přepracovaný Bandit z modelu SV 650. Vpředu dvojitou 290 mm, vzadu jednoduchou 240 mm. Po několika letech začala Suzuki, počínaje dubnem 2005, nabízet i malý Bandit s výbavou ABS od firmy Nissin. S pohotovostní hmotností 213 kg (216 kg model S) ztratil menší z Banditů 4 kg oproti staršímu typu. Celkově se dalo říci, že změny designu byly provedeny citlivě s cílem motocykl nijak výrazně nezměnit, což se povedlo a navíc Bandit přinášel daleko větší radost z jízdy než jeho předchůdce a z tohoto pohledu se jevilo pokračování se starším motorem jako dobrý tah.

GSF 650 S Bandit - 2005

Podle vzoru menšího z Banditů se změnil pro rok 2006 i typ GSF 1200/S Bandit. Tento model převzal motor po svém předchůdci beze změn, pouze o přísun směsi do motoru se nově starala čtveřice karburátorů Mikuni BSR36, u nichž polohu škrticích klapek hlídal systém senzorů TPS. Na motor navazovala vícelamelová spojka, pracující v olejové lázni a pětistupňová převodovka. Sekundární převod obstarával O-kroužkový řetěz. Zadní kyvná vidlice, vyrobená z odlitků slitin hliníku, se prodloužila o 25 mm a centrální odpružení zadního kola bylo možné nastavit v sedmi různých tuhostech. Přední kolo vedla rovněž nastavitelná teleskopická vidlice klasického provedení. Suchá hmotnost motocyklu činila 212 kg u typu N a 215 kg u typu S, ve verzi s ABS byla o 4 kg vyšší. Jak z předchozích řádků vyplývá, Suzuki se u dvanáctistovky vrátila k tomuto bezpečnostnímu systému, a co se týče brzd, zpět byl také čtyřpístkový třmen. Tvarové změny přesně kopírovaly menší model. Výška sedla nad zemí se nechala měnit v rozmezí 785 - 805 mm. Novinkou pro modelový rok 2006 bylo lakování rámů některých modelů jinou barvou, než byl nastříkán motocykl. Byl to rozhodně zajímavý prvek. To samé platilo i pro GSF 650/S Bandit.

 GSF 650 Bandit ABS - 2006                         GSF 1200 S Bandit - 2006

GSF 1200 Bandit ABS - 2006

Někteří příznivci motocyklů Bandit nebyli moc nadšeni, když Suzuki odhalila nové modely GSF 650/S Bandit a GSF 1250/S Bandit pro sezónu 2007. Po mnoha letech už k jejich pohonu nesloužily lety prověřené, vzduchem a olejem chlazené motory, ale nahradily je moderní, kapalinou chlazené agregáty. Suzuki se tomuto kroku dlouho bránila, ale nakonec musela kapitulovat, vzhledem k normě Euro 3, kterou už nebyly staré motory schopny splnit. Ale to vůbec naznamenalo, že nové motory byly horší než ty staré, právě naopak. A navíc nevypadaly vůbec špatně. Majitelé nových Banditů si je nemohli vynachválit a motocykly obstály i při redakčních testech v renomovaných motocyklových časopisech.
Při představování začneme silnějším modelem GSF 1250/S Bandit. Nový, mnohem kompaktnější agregát byl opět čtyřdobý řadový čtyřválec, nyní chlazený kapalinou, s objemem 1 255 ccm a výkonem 98 k při 7 500 ot/min. Vrtání a zdvih: 79 mm x 64 mm, kompresní poměr 10,5:1. Motor dosahoval nejvyššího točivého momentu 108 Nm už při 3 750 otáčkách, to bylo o téměř 20 Nm více než u staršího motoru. Navíc starší motor k tomu potřeboval 6 500 ot/min. Nárůst výkonu byl plynulý a podle odborníků jeho zátah spíš připomínal elektromotor. Povrch válců byl upraven elektrochemickou metodou SCEM, písty měly odolnější pístní kroužky. Nové bylo elektronické vstřikování paliva SDTV s dvojicí škrticích klapek o průměru 36 mm. Systém ISC zase hlídal dokonalé spalování směsi při volnoběžných otáčkách a pomáhal při studených startech. Převodovka dostala jeden stupeň navíc a byla nyní šestirychlostní.

Rám musel být upraven na jiné uchycení motoru a zesílen, čímž se zvětšila torzní tuhost o 10%. Tvarování motocyklu vycházelo z designu rok staré inovace a změnilo se jen v detailech. Zachováno zůstalo také výškově nastavitelné sedlo řidiče v rozmezí 790 nebo 810 mm nad zemí. Na přání zákazníka mohly být motocykly vybaveny příplatkovým systémem ABS. Do palivové nádrže se vešlo 19 litrů benzínu a suchá hmotnost motocyklů se proti předchozímu typu mírně zvýšila a činila 222 kg, respektive 225 kg u modelu S. Dodatečná montáž ABS přidala 4 kg. Přední kolo s pneumatikou 120/70 ZR17 vedla klasická teleskopická vidlice s průměrem kluzáků 43 mm. Zadní 180/55 ZR17 pak hliníková dvouramenná kyvná vidlice s nastavitelným centrálním odpružením.

GSF 1250 Bandit ABS - 2008

GSF 1250 S Bandit - 2008

Menší model GSF 650/S Bandit měl podobný, kapalinou chlazený čtyřdobý čtyřválec o objemu 656 ccm, což byla stejná hodnota jako měl předchozí motor. Zachováno zůstalo i vrtání 65,5 mm a zdvih 48,7 mm. Co se změnilo, byl maximální výkon nového motoru, který byl 85 k při 10500 ot/min, což bylo o 7 koňských sil více než u starého motoru. Výkonová křivka stoupala téměř bez výkyvů vzhůru až k maximálnímu výkonu. Nejvyššího točivého momentu dosáhl motor při 8900 ot/min a jeho hodnota byla 61 Nm. Také výška sedla se nechala, podobně jako u typu GSF 1200, měnit v rozmezí 20 mm, ale byla o něco nižší (770 nebo 790 mm). V základním provedení se všechny modely Bandit prodávaly s centrálním stojánkem, naopak za příplatek bylo možné motocykl vybavit systémem ABS. Celková suchá hmotnost se pohybovala mezi 215 kg u verze bez kapotáže, až po 218 kg u verze S. Příplatkové ABS zvýšilo hmotnost o 4 kg.

 GSF 650 Bandit ABS - 2007                 GSF 650 S Bandit ABS - 2007

Na severoamerickém a na některých vybraných evropských trzích (např. Anglie, Itálie) prodejci nabízeli i celokapotovanou verzi silnějšího modelu. Tento motocykl byl doplněn o spodní část kapotáže a dva postranní a jeden horní kufr. V Evropě se prodával jako GT (Grand Touring) nebo SA Touring a například v Kanadě jako Bandit 1250 SEA ABS. Další podobný motocykl se prodával v USA.

GSF 1250 S Bandit GT - 2008                       GSF 1250 SEA Bandit - 2009

GSF 650 S Bandit - 2009

V roce 2009 se lehkého faceliftu dočkal model GSF 650/S. Design byl naposledy upraven pro modelový rok 2005 a vzhledem k moderním trendům bylo tedy třeba provést menší úpravy, které se týkaly hlavně přední části motocyklu. Ani vývojáři u Suzuki se neubránili použití oválného předního světlometu, který znamenal konec klasických kulatých světel u motocyklů Bandit. Domnívám se, že tím utrpěl osobitý charakter řady Bandit, který tyto stroje provázel po celou dobu jejich dosavadní produkce a odlišoval je od motocyklů konkurenčních značek. Inovován byl také kryt rámu před nádrží a podsedlové plasty spolu se zadním světlem. Nový byl též přístrojový panel. Model S se mohl pochlubit aerodynamičtější polokapotáží kolem předního světla a stejným přístrojovým panelem, kterému dominoval elipsovitý otáčkoměr a menší digitální ukazatel. Na něm se, kromě jiného, zobrazoval i zařazený rychlostní stupeň. Technické parametry motoru zůstaly stejné. Na rozdíl od předchozího modelu byl nyní nalakován černou barvou. V té samé barvě byl vyveden i trubkový rám motocyklu. Výškově nastavitelná byla jak řidítka (v rozmezí 1085-1095 mm), tak i sedadlo řidiče (770-790 mm). Oba modely bylo možné zakoupit i ve verzi s ABS. Váha s plnou nádrží činila 240 kg u verze 650 a 243 kg u verze 650 S. Typ GSF 1250/S Bandit se v modelovém roce 2009 vyráběl beze změn.

 GSF 650 Bandit - 2013                    GSF 650 S Bandit - 2011

GSF 1250 Bandit - 2010

Očekávalo se, že po uvedení přepracovaného malého Banditu v roce 2009 ho bude následovat silnější typ. A to se také pro modelový rok 2010 stalo, ale s tím rozdílem, že inovován byl pouze typ GSF 1250 Bandit a model GSF 1250 S s polokapotáží se vyráběl dále beze změn. Výkonové parametry černě lakovaného motoru zůstaly nezměněny. Hlavní zbraní motoru byl jeho velký točivý moment, který byl dosažen při poměrně nízkých otáčkách 3700 ot/min. Podle vyjádření Suzuki však už při 2000 ot/min byla hodnota točivého momentu téměř 100 Nm. Celkově byl motor velmi dobře vyladěn a nechal si líbit i jízdu na pátý rychlostní stupeň při rychlosti 50 km/h. Pak stačilo jen otočit plynovou rukojetí a motocykl bez viditelného cukání plynule zrychlil. Převodovka měla celkem 6 rychlostí. Přední kolo vedla klasická teleskopická vidlice s kluzáky o průměru 43 mm, zadní kolo bylo vedeno kyvnou vidlicí s centrálním odpružením. Brzdový systém se skládal ze dvou ocelových kotoučů vpředu (310 mm) a jednoho vzadu (240 mm). Již tradičně mohl být motocykl vybaven systémem ABS. Se všemi provozními kapalinami a plnou šestnáctilitrovou nádrží vážil Bandit 247 kg (verze s ABS 251 kg) a dosahoval maximální rychlosti kolem 250 km/h. Typ GSF 1250 Bandit se v roce 2015 v Evropě už neprodával, ale stále byl v nabídce např. v Japonsku nebo v Brazílii.

 GSF 1250 Bandit - 2010                         GSF 1250 S Bandit - 2012

GSF 1250 S Bandit - 2015                         GSF 1250 S Bandit - 2015

V létě roku 2014 se začalo proslýchat, že se Suzuki chystá inovovat řadu Bandit. Na podzimních výstavách byl představen ale pouze typ GSF 1250 S Bandit a vylepšení byla víceméně kosmetická. Nicméně je dobré, že Suzuki řadu Bandit zatím neodepsala a někdy v budoucnu jí snad věnuje větší péči. Představený motocykl se mohl pochlubit přepracovanou kapotáží, která se protáhla směrem dolu kolem chladiče a která měla nové nasávací průchody pro lepší přívod vzduchu k airboxu. Vše ostatní zůstalo zachováno, pouze rám a zadní kyvná vidlice dostaly černý nátěr. Jen pro připomenutí. Motor o objemu 1 255 ccm a výkonu 98 k při 7 500 ot/min, měl stále kompresní poměr 10,5:1 a nejvyšší točivý moment 108 Nm dosáhl už při 3 700 ot/min. Hmotnost motocyklu s plnou 19 litrovou nádrží 255 kg, maximální rychlost někde kolem 230 km/h a zrychlení 0 – 100 km za 3,5 sekundy. Bandit S 1250, model 2015 byl nabízen celosvětově.

GSF 1250 S Bandit - 2015

Přestože motocykly řady Bandit už mají svoje nejlepší roky za sebou, stále ještě oslovují zákazníky po celém světě a za více než 25 let produkce si vybudovaly respekt celého motocyklového světa. Snad tento potenciál využije i Suzuki a postará se o to, aby jméno Bandit nezmizelo v dějinách.

Informace o redaktorovi

Josef Kubát - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (66x):



TOPlist