Moto Guzzi V9: Bobber nebo Roamer?

Italská firma s letícím orlem ve znaku patří mezi výrobci motorek k těm nejtradičnějším - ať už se ohlédneme do historie nebo zhodnotíme současnou produkci. Zatímco zbytek světa se na vlnách moderních technologií řítí šílenou rychlostí kupředu, Moto Guzzi kráčí do budoucnosti s rozvahou starého mořského vlka. Na poptávku trhu ale reaguje vcelku pružně, a tak pro letošek připravila výkonnější verzi oblíbeného retro modelu střední kubatury. Nová Moto Guzzi V9 se představuje hned ve dvou provedeních.

Moto Guzzi V9: Bobber nebo Roamer?

Kapitoly článku

Při rostoucí popularitě retro módy byly donedávna pro Moto Guzzi nejcennější devizou modely řady V7, které se v posledních několika letech podílely na prodejích značky největší měrou. Přes jejich oblibu se ale našla řada nespokojených hlasů, volajících po vyšším výkonu dvouválcové sedmistovky. Na to fabrika zareagovala vývojem fungl nového motoru o objemu 850 ccm, se kterým se letos poprvé setkáme naživo v novém modelu, respektive dvou modelech. Scénář zatím vypadá podobně, jako při nedávném představení cruiseru California 1400: novinka se nejdřív představuje se dvou podstatně rozdílných verzích, které dost možná časem doplní další. Nabízí se například varianta Café racer, Scrambler nebo Flat tracker.

Pro tuto sezónu jsou však známé dvě verze modelu V9: klasický custom s názvem Roamer s vyššími řídítky a výrazným rozdílem v průměrech kol (19/16“) našel inspiraci u legendární Nevady 750, zatímco temný Bobber na širokých šestnáctipalcových pneumatikách otevírá pro Moto Guzzi úplně novou kapitolu.

Společným základem obou V-devítek je nový motor, vyráběný přímo v Mandello del Lario. Pro Moto Guzzi  typický 90° vidlicový dvouválec s podélně uloženou klikovou hřídelí a kombinovaným chlazením vzduchem a olejem má proti modelu V7 zvětšený zdvihový objem na 853 ccm, ale také novou klikovou skříň, olejovou vanu a speciálně kalibrovanou klikovou hřídel pro živější charakter a lepší brzdný účinek. Mazací systém byl navržen tak, aby lépe absorboval teplo a pomohl snížit výkonové ztráty i spotřebu paliva. Nové pořádky nastaly i v hlavách válců. Dvojice ventilů nejsou uspořádány souběžně jako u V7, ale v náklonu, a také odvádění většího množství tepla je zajištěno.

Mezi další nové prvky patří suchá spojka s větším průměrem - která má zajistit přenos vyššího výkonu, ale také usnadnit práci s páčkou - šestistupňová převodovka a kardanový hřídel. V9 je prvním modelem z produkce značky Moto Guzzi, který se musel přizpůsobit emisní normě EURO 4. Proto využívá nového systému vstřikování paliva značky Marelli i novou řídící jednotku motoru. V souvislosti s emisemi přichází ke slovu také systém přidávání vzduchu podporujícího spalování, třícestný katalyzátor a dvě kyslíková čidla.

Nás spíš ale zajímají výsledné parametry nového dvouválce. Výrobce se zaměřil hlavně na točivý moment, kde se dostal na hodnotu 62 Nm při 3 000 otáčkách, nejvyššího výkonu 40,5 kW (55 koní) pak motor V9 dosahuje při 6 250 otáčkách. K dispozici je také verze s omezeným výkonem na 35 kW pro majitele řidičáků skupiny A2.

S cílem zlepšit ovladatelnost i stabilitu dostal podvozek, postavený na dvojitém kolébkovém rámu novou geometrii i odpružení. Vepředu je převrácená vidlice se zdvihem 130 mm, vzadu pak tlumiče s možností nastavení předpětí drží novou hliníkovou kyvku, která je zesílená a rozšířená kvůli uchycení kola se 150mm pneumatikou.

Brzdový systém nepatří zrovna k silným stránkám stávajícího modelu V7, a tak ve výbavě nové devítky najdeme výkonnější pumpu Brembo, která aktivuje čtyřpístkový přední třmen na 320mm kotouči, doplněný zadním dvoupístkem. ABS ve standardu je už letos povinností, a Moto Guzzi vsadila rovnou na dvouokruhové. Tím ale přehlídka elektroniky nekončí. Proklouznutí zadního kola následkem prudké akcelerace na kluzkém povrchu hlídá systém MG-TC, a další z moderních prvků umožňuje propojení motorky s chytrým telefonem. Jezdec díky příplatkové platformě MG-MP může přístroj nejen napájet energií ze své V9, ale také spoustou dat. Ta se dají zobrazit okamžitě na displeji smartphonu nebo později na monitoru počítače.

Kromě obvyklých údajů, které se paralelně zobrazují na displeji ve spodní části kulatého budíku, umí systém sledovat a hlídat například úhel náklonu, varovat před ztrátou adheze nebo pomoci s hledáním motorky, když jí náhodou necháte zaparkovanou v neznámém prostředí. 

Až se pro novou Moto Guzzi V9 vydáte, vezměte si do kapsy raději víc než 280 (respektive 290 u modelu Roamer) tisíc. V katalogo originálního příslušenství je totiž spousta lákadel, a ta budou také něco stát.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.24
Známkováno: 17x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist