globalmoto_unor




Moto cestou necestou: Igor Brezovar a Martin Písařík na cestě do Iráku

Známý dobrodruh a cestovatel Igor Brezovar, který projel na svém 18 let starém BMW R 1100 GS už celý svět a s úsměvem na rtu prozrazuje, že jeho motorka je právě v záběhu, protože má najeto necelých 400 tisíc kilometrů, vyjel včera 18. června ráno z Prahy na svou další cestu, tentokrát trochu netradičně s doprovodem. Na motorce KTM 1090 Adventure R s ním do Iráku vyráží známá tvář z divadelních prken, herec Martin Písařík.

Původně se mělo jet do Afriky, ale nakonec z této cesty sešlo po neshodě s producenty a Igor se rozhodl, že tedy pojede sám do stále ještě válkou poničeného Iráku. Martin Písařík se nicméně hodně angažoval právě v nerealizované cestě do Afriky a Igorovi bylo líto, že by jeho snaha přišla vniveč a nabídl mu, že by mohl jet s ním. „No, když jsem se dozvěděl, že to Martin bude celé financovat, a ještě bude producentem, tak jsem ho přizval zpátky“, směje se Igor. „Jedná se původně o projekt producenta Egona Kulhánka Moto cestou necestou, ale Egon se momentálně začal naplno věnovat rodině, která je pro něj samozřejmě důležitější. Egon mi ve vinném sklípku řekl, že ten projekt padá, ale já jsem byl rozhodnutý, že to i přesto zrealizuju a od té doby jsem začal dávat vše dohromady. Jediná jistota, kterou jsem měl, když se všechno pos…, byl právě Igor, který mě v tom dost podporoval a přesto, že opravdu mohl jet sám, tak já cítil, že bychom spolu měli někam vyjet“, dodává Martin.

Projekt Moto cestou necestou je tak nyní v rukách Igora a Martina, kteří budou během cesty vydávat pravidelné reportáže on-line i díky dvěma kameramanům, kteří s nimi jedou do Iráku v doprovodném vozidle a fandové tak nebudou muset čekat až na návrat a sestřihání záběrů, kdy každý den budou záběry k dispozici na internetu. „V pick-upu se veze technika na natáčení a jídlo pro kameramany, všechny naše věci máme naskládaný na motorkách, což jsem Martinovi říkal, že musíme být absolutně soběstačný. Jenom tu kytaru, co má Martin jsme nikam neposkládali, takže se veze v autě, což je teda špatný, ale vědět to dopředu, tak jsem vzal i bubny“, vytýká nedostatek Igor.

Cíl cesty shrnul Igor: „V plánu je cesta do Iráku, podívat se, jak tam lidi žijí po válce. Pojedeme kam nás pustí, protože ne všechny teritoria jsou bezpečný a otevřený. Takže budeme klasicky improvizovat, kdy mám nějaký plán, co chci vidět, ale jestli to vyjde, to je otázka, uvidíme až na místě. Máme na to necelý měsíc a ujedeme asi 10 tisíc kilometrů, podle toho, kam nás pustí. Jedeme podle mapy, kterou… kde vlastně je?“ (obrovský smích) „No, máme i GPS, protože dostat se třeba z Istanbulu s GPS, je jednodušší, než podle mapy a je to dobrý pomocník, co si budeme povídat“, dodává s úsměvem Igor.

Martin Písařík má na svém stroji čerstvě najeto 2500 kilometrů a všem fandům dálkového cestování na motorce vyřizuje poselství, že vlastně každý může jet s Igorem na výlet.
Jak probíhaly samotné přípravy na cestu vysvětluje Martin: „Bylo by myslím zajímavé udělat dokument jen o těch přípravách, protože v průběhu se všechno měnilo a kazilo. Vždycky jsme spoléhali na někoho, kdo nám pomůže, ale ten nám to nakonec zkomplikoval. Na začátku jsme měli i smlouvu s televizí, ale postupně se to všechno hroutilo. Po tomhle všem se všechno dohánělo na poslední chvíli a je vlastně zázrak, že tady stojíme, máme doprovodné vozidlo, které jsme vyzvedli v pátek a většina věcí je v podstatě zorganizovaná během posledních deseti dnů a ono to nakonec vlastně jde.“ Igor dodává k organizaci i další poznatky: „Já jsem cítil od začátku, že prostě pojedu a žádná brzda mě nemůže zastavit. Pravda ale je, že pokud jsem chtěl následovat projekt, který Martin vymyslel, tak bylo potřeba hodně organizace, na kterou já nebyl připraven. Já jsem prostě zvyklý si zabalit během dvou hodin a jet.“ Ze strany Martina Písaříka začala organizace celé cesty již od září loňského roku, kdy se dozvěděl, že Egon Kulhánek z projektu odchází: „Přítelkyně mi už včera řekla, ať už konečně jedu do prd…, což bylo to nejhezčí rozloučení, který ti může někdo dát (smích). Ona už je taky unavená, protože už půl roku se mnou prožívá tyhle pekla a řekla mi, ať už jedu, aby měla klid, takže u mě dobrý.“ Igor Brezovar to měl doma podobně: „Ta moje mi říkala předevčírem, že v Iránu už jsem byl. Tak jsem jí odpověděl, že jsem jí to neřekl, že jedu do Iráku. Ptá se mě, kde to prý je? Tak povídám, že hned vedle a na to mi řekla, že to jo a bylo.“

Chlapci nám předvedli také svou techniku a s výčtem zavazadel a vybavení začal Igor Brezovar: „Můj stroj hodně lidí zná a netřeba ho více rozebírat. S sebou mám karimatku, nezbytně nutné věci pro spaní, gumy jak přední, tak zadní, v levém kanystru je benzín, v pravém voda. Na motorce je nádrž na 45 litrů paliva. Celý je to povařený a zesílený, aby se to nerozpadlo, 2x 45 litrů kufry s vyvýšeným dodatečným místem na kameru, svetr, boty a obrovský zadní kufr, který je z půlky prázdný a je v něm nějaký alkohol. Taky je to na suvenýry a když přijedu do velkého města, tak tam zamknu oblečení na motorku a jdu se projít v kraťasech. Pak je tu taková ližina, což je pozůstatek z Afriky, kterou nechávám být, protože je s tím moc práce to sundat. GPS, tankvak s potřebami na vaření, nahoře věci, který když někdo ukradne, tak se nic moc neděje. Je to waterproof, což mám rád, konečně sucho. No a moje klasická kombinéza, která už má taky dost nalítáno. Teď je čistá, ale věřím tomu, že až se vrátíme, tak to bude mít správnou patinu (smích).“

Podstatně novější stroj má Martin, který s radostí vše předváděl: „Vybíral jsem mezi KTM 1090 a 1290, ale tahle mi přišla méně elektronická, než větší 1290. Hodně jsem na tom dodělával ochranné prvky, snažil jsem se udělat nějak svody, aby to tolik nepálilo, ale stejně to hřeje příšerně. No a klasická výbava, kdy já teprve cestou zjistím, co mám navíc a co mi naopak chybí. Sbalil jsem se poměrně úsporně, ale už teď zjišťuju, že některý věci budu muset vyndat a dát je nahoru, abych si někam mohl dát věci, co mám teď na sobě, protože v těch 45 stupních asi takhle oblečený úplně nebudu. Řeším s Igorem jedinou věc, že tady nemám náhradní gumy na motorce. Mám je tedy nakonec v autě, takže nebudu tvrdit, že je nebudu potřebovat, asi tak (smích). Navigace, která je pro mě, jak kdybych měl počítačovou hru, který nerozumím, protože mám problémy s elektronikou. Minule jsem tam zadal režim motocykl, chtěl jsem jet do Plzně a ukázalo mi to pět a půl hodiny jízdy. Takže je možný, že do Bělehradu kvůli mně pojedeme dva dny, protože tam budu mít režim motocykl. Celkově se budu s motorkou seznamovat a teprve během cesty zjistím jaké jsou její klady a zápory. Už jsem třeba zjistil, že na spínači stojánku je dobrý mít magnet, který mám s sebou, takže jak to začne zlobit, tak ho tam natvrdo „přitejpuju“ a bude klid. Prezervativy s sebou nemám, protože Igor chce první dva dny ujet asi 1800 kilometrů, takže to mě přejdou veškerý choutky. Jsem rád, že mám už dva kluky, takže kdyby náhodou se mi to tam nějak uhřálo, tak už se nic neděje, protože doma mám stop stav (smích).“

Jak to bude na cestách se spaním na závěr vysvětluje Igor: „První dva dny Bělehrad, to chci Martinovi ukázat krásy Bělehradu. Druhý bod je Istanbul, takže budeme spát po hostelech. Je to proto, že si chceme užít Istanbul i Bělehrad, jak se patří. A pak kempy, u lidí doufám, že bude taky možnost přespat, nějaký hostel, když bude levný, tak proč ne. Někdy na černo někde v terénu. Máme plán k Iráku dojet co nejdřív a pak tam už je to úplně jedno.“

Těsně před odjezdem „kolony“ dvou plně naložených velkých endur se s Martinem Písaříkem přišel rozloučit a popřát oběma jezdcům hodně štěstí jeho otec, který se vše pro jistotu dozvěděl spolu s mamkou den před cestou.

Nezapomeňte si tedy na svých internetech naladit Moto cestou necestou a sledujte každý den tuto zajímavou expedici do ještě zajímavější destinace. Držíme palce a ať se vše vydaří podle plánu!

Video

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Karel Novák - (Odebírat články autora)
Igor Brezovar - (Odebírat články autora)

Autoři článku obdrželi prémie 33 Kč od 11 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Ritchy přispěl 3 Kč
Marian16 přispěl 3 Kč
vonRammstein přispěl 3 Kč
Boss.trx850 přispěl 3 Kč
masi přispěl 3 Kč
francsubrt přispěl 3 Kč
atv1 přispěl 3 Kč
Krtecek přispěl 3 Kč
yFree přispěl 3 Kč
DoktorMax přispěl 3 Kč
Pepan13 přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):



TOPlist