globalmoto_duben_nolan




Minibike Taco: Splašené trubky opět na scéně

V záplavě všech letošních novinek, které se předstihují v co nejmodernějším designu a co nejsofistikovanějším vybavení, možná trochu zapadla zpráva o znovuzrození jedné kdysi populární značky. Pravda je, že minibiky Taco u nás asi moc známé nejsou, ovšem v Americe se tyhle malinkaté motorky před pár desetiletími těšily obrovské popularitě, a tak i my si Taco můžeme připomenout.

Pamětníci si jistě vzpomenou, jak v Československu trávila tehdejší motoristická mládež chvíle před nabytím řidičského oprávnění na nejrůznějších pionýrech, mustanzích a dalších padesátkách. Pod vlivem pubertálních fantazií šikovných mladých řidičů se tyhle „fichtly“ často proměňovaly v nejroztodivnější „samodomo“ homecrossy a minibiky, ostatně i naše databáze je takových strojů plná. Inspirace se tehdy dala čerpat třeba ze zahraničních katalogů, které byly sériově vyráběných minibiků plné.
V šedesátých letech zažívaly v Americe kromě nastupujících Japonců (a hesla „sex, drugs & rock’n’roll“) obrovskou popularitu právě minibiky. Rozlehlá předměstí severoamerických velkoměst se jen hemžila různými malými jednostopými vozidly, jejichž konstrukci vévodilo pár posvařovaných trubek, motor ze zahradní sekačky a malá kolečka. Zprvu i američtí mladíci ještě vyráběli své minibiky na koleně, postupně se ale začaly tyhle motorečky objevovat v sériové produkci. Největší značkou minibiků se během šedesátých let stalo Taco.
Kalifornskou společnost založil John Steen, offroad závodník a výrobce prvního plně syntetického oleje Steen C. V letech 1963-71 vznikly tisíce modelů Taco Tacquito, Burrito nebo Frijole poháněných většinou jednoválci o obsahu 20-50 ccm dodávanými předním výrobcem motorů pro zahradní techniku Briggs&Stratton. Popularitu minibiků Taco později překonaly třeba Honda Monkey nebo Kawasaki Coyote, a tak se americká značka pomalu vytratila z trhu.
Nyní však Taco hlásí návrat. Značku totiž koupil kalifornský magnát Joe Rivello, který se rozhodl výrobu minibiků v klasickém střihu obnovit. Nové Taco 100B nyní vychází ze svých přes čtyřicet let starých úspěšných předchůdců – nízký dvojitý kolébkový rám ukrývá motor ze sekačky (tentokrát značky Honda s výkonem šesti koní), nechybí do zadu posunuté měkké sedlo ani malá kola, to vše zabaleno v podvozku s přední a zadní kyvnou vidlicí. Při divočení na tomhle malém dravci byste tedy měli zažít jak nespoutanou jízdu s nádechem historie, tak také lepší jízdní vlastnosti. První „zkušební“ série Taco 100B v počtu 25 kusů si našla své majitele během několika dnů, nyní jde do prodeje druhá várka minibiků za cenu 1995 dolarů a připravena je také verze za 895 dolarů, do níž si můžete zakomponovat váš vlastní pohon. Takže pokud vás nebaví sekat trávu, poskytněte motoru vaší sekačky lepší využití a sobě dopřejte mnohem zábavnější činnost…

Informace o redaktorovi

Jan Krajíček - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (13x):



TOPlist