globalmoto_duben_nolan




Martin Kopal - DS Sport

Poslední dobou se asi nejednomu z nás honí hlavou depresivní myšlenky. Sezóna v háji, do jara daleko - dá se vůbec dlouhá zimní pauza nějak využít? Kromě toho, že je spousta času na sezení v hospodě nad fotkama z letních motovýletů, má tohle sychravé období ještě jednu pozitivní stránku. Na co nebyl v sezóně kvůli ježdění čas, to se dá do dubna v klidu vyřešit. Co si takhle konečně opravit silniční lišej na kapotě? Nebo si rovnou splnit sen, a hodit celou motku do barev oblíbeného závodníka z televize? A co takhle postavit nějaké kafíčko, když jsou teď tak populární? Byli jsme se podívat, jak to dělá profík - Martin Kopal ve své modřanské dílně.

S Martinem jsme se poprvé potkali letos na výstavě Motosalon, když nám na stánek ochotně půjčil svojí povedenou přestavbu Cagivy Raptor. Jestli jste měli cestu kolem, nejspíš vaší pozornosti neunikla - je to fakt zajímavý kousek. A proč Martin stavěl zrovna z Raptora? Protože, se rád sveze svižně, a má rád když motor a rám pořádně fungují.
Jak sám autor říká, správný café racer dělá hlavně dělá hlavně nádrž, a je vidět, že tady si dal hodně záležet. Však už má s takovou prací dlouholeté zkušenosti - první kapoty laminoval ve čtrnácti do formy ze sádry, vymazané eprosinem. Tenkrát chtěl mít fichtla jako nikdo jiný, a to se mu povedlo. Tříkoňová padesátka nastrojená do celolaminátu se sice sotva uvezla, ale byl to v Praze jediný Mustang v provedení supersport. Později fichtla vystřídaly silnější mašiny z Týnce, a každou z nich si Martin vlastními silami přizpůsobil k obrazu svému - to už se nebál sáhnout flexou a svářečkou do rámu. Kladný vztah k motorkám mu zůstal i po vojně (a změně režimu, kdy se objevily první japonské stroje), a od té doby se jejich opravami, úpravami a především lakováním živí.
Jeho firma DS Sport funguje od roku 1994 a momentálně sídlí v pražských Modřanech, kam jsme se zajeli podívat. Hned u vchodu nás přivítal kompletně překopaný V-Max v zářivých barvách, kterého si právě přijel jeho majitel. Ten byl s výsledkem práce tak spokojen, že si rovnou objednal další přestavbu na Mad Max, tentokrát ze staršího modelu.
Pak už mohla začít slíbená exkurze lakovny, a jak jinak, než pohledem do historie. Pod Martinovou pistolí se za těch bezmála dvacet let už vystřídalo kdeco, od závodních replik přes futuristické přestavby až po veterány. Práci firmy DS Sport jste už nejspíš někdy viděli - Martin stříkal například motorku do filmu Blade, nebo přilby a kapoty pro Lukáše Peška, Pavla Hanzlíka a další známé jezdce.
Jeho každodenním chlebem je ale samozřejmě lakování "obyčejných" motorek z ulice. Během naší návštěvy Martin právě dodělával opravu odřeného ráfku na MV Agustu, v plniči měl připravený blatník z Vespy, a viděli jsme i jednu rozpracovanou přilbu. Neodmítne ale ani rozlámanou kapotu ze supersporta - těch ale jezdí čím dál míň.  Pořád však není problém plasty svařit, vykitovat a znovu nalakovat tak, že to zvenku nikdo nepozná.
Nabídka služeb firmy DS Sport by mohla zajímat také individualisty, kteří se nespokojí se sériovým designem přilby.  A jak takový unikátní lak vzniká? Každý detail se pečlivě oblepí páskou, nastříká, sloupne a jde se na další barvu. Na rozdíl od zalakovaných samolepek tímhle precizním způsobem vznikne jednolitá vrstva, na které barevné přechody po přejetí prstem nepoznáte.
Podobně se v DS Sportu stříká také grafika na laminátové kapoty okruhovek, nebo originální plasty, pokud si zákazník objedná nějaká specifický design. To už jsou ale v dnešní době výjimky - éra Repsolů, Camelů a podobných pouťovek asi definitivně skončila. Zato se čím dál víc lidí věnuje veteránům, a Martinova lakovna jim umí dát nový kabát - dokonce dobovou technikou a barvou. Jedním z mnoha příkladů je třímístná Čechie, která tady absolvovala omlazovací kúru. Možnosti firmy DS Sport jsou opravdu skoro neomezené. A kdo nevěří, ať se v modřanské dílně někdy zastaví, nebo mrkne na nové webovky, které by měly být v provozu co nevidět.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (13x):
Související firma
  • Martin Kopal - DS sport

    V současné době se firma věnuje stříkání motocyklů všech značek bez rozdílu jejich použití. Vytváří repliky závodních speciálů, ale uvádí motocykly i do původního stavu po havárii, nebo jiném poškození. Na přání zákazníka vyhotoví airbrush, nebo designové provedení dle Vašich představ. Firma provádí...




TOPlist