Ledové motorkaření, aneb „Jak zahnat zimní chmury?“

I když už většina z nás určitě vyhlíží první jarní dny a hlavně vyhřáté silnice, tak se i mezi motorkáři najde prazvláštní druh, který by si zimní období a s ní související sníh a led ještě o nějaký ten pátek prodloužil. Tento druh se dále řadí na další poddruhy, které (kromě záliby v mrazu a ledu) mají společné i to, že je to táhne převážně doleva.

Ledové motorkaření, aneb „Jak zahnat zimní chmury?“

Kapitoly článku

Motorkář je tvor výrazně akční, takže dlouhou zimní přestávku zpravidla nese hodně těžce a snaží se ji všemožně zkrátit. Jasně - opravy a úpravy našich miláčků jsou také nezbytné, ale adrenalin spojený s jízdou na mašině to prostě nenahradí! To samé platí pro další náhražkové aktivity, jako jsou lyže, snowboard, skialpy… Zůstaneme tedy za řidítky, ale i pak se dají tyhle zimní motoradovánky dále dělit na sněhové (motoskijöring) a ledové. Pro dnešek se budeme věnovat těm ledovým...
Nejznámější zimní motocyklovou disciplínou je ledová plochá dráha, zvaná ice speedway. Pro běžné smrtelníky je to záležitost vzdálená několik světelných let, protože bez ledařského speciálu si v téhle specifické disciplíně ani neškrtnete. Ledařské speciály, které v drtivé většině pochází z fabriky v Divišově, jsou opatřené půllitrovými dvouventilovými jednoválci, spalujícími metylalkohol a oplývajícími silou sedmdesáti koní. Oddělená převodovka má dva kvalty, motorka váží minimálně 115 kilo. Pořizovací cena tohoto speciálu se pohybuje kolem dvou set tisíc, takže do jeho koupě jde už jen a pouze člověk, který to s touhle disciplínou myslí fakt vážně.
Proč tedy o ní píšu? Jednoduše proto, že se rozhodně vyplatí na tyhle závody podívat naživo. Je to naprosto strhující podívaná - kdo viděl závody těchhle šílenců na vlastní oči, dá mi za pravdu, že adrenalinovější podívaná prostě neexistuje! Tuhle šílenost nejvíc charakterizují brutální náklony, ve kterých se nejde na koleno či loket, ale kolikrát doslova „na řidítko“! Čtyři plochodrážníci si to hodně natěsno rozdávají celá čtyři kola, jízda trvající lehce přes jednu minutu je nabitá adrenalinem až k prasknutí a vše ještě zvýrazňuje to, že mašiny jsou bez jakýchkoli brzd a jejich kola jsou olemována bezmála třícentimetrovými hroty!
Vedle sportovního zpravodajství jsme vám tuhle hodně specifickou disciplínu přiblížili jednak testíkem ledařské Jawy a také reportem ze závodu, kterého se zúčastnil také náš redaktor. O tom, kdo je nejlepším v téhle disciplíně je snad zbytečné psát - jestli něco Rusákům opravdu jde, jsou to právě ledy. Ale hodně vidět jsou i naši borci a přetože se ledům u nás věnuje nějakých patnáct pilotů, tak v době nedávné naši reprezentanti vybojovali dvě bronzové medaile z mistrovství světa družstev a v minulosti Antonín Šváb a Milan Špinka získali světové tituly v jednotlivcích! Ze současníků jsou našimi nejlepšími plošináři Jan a Antonín Klatovští, kteří se i přes svoje reprezentační povinnosti většinou ukazují i na našich ledových oválech. Letošní (a vlastně i loňská) zima ale tuzemským ledařům moc nepřeje a i když bylo naplánováno celkem osm závodů (v Růžené, Hamru na Jezeře, Mělicích, Holicích v Čechách, Kopřivnici a Nepomuku), už teď je jasné, že původně plánovaný počet zůstane pouze na papíře. O aktuálních změnách a případných závodech vás budeme určitě informovat.
Občas se můžete také setkat se závody, které se nazývají plochá dráha na ledu (speedway on ice). Ve srovnání s předešlou disciplínou se nejedná o takový kalup, jezdí se totiž na kraťoučkých oválech vytýčených na hokejových stadiónech. Využívají se motorky určené pro klasickou plochou dráhu (takže také metylové jednoválcové půllitry, ale čtyřventilové a pouze s jedním kvaltem a „pevným“ rámem bez zadního odpružení), jejichž pneumatiky jsou opatřeny samořeznými vruty. Na rozdíl od „ice speedway“ tady žádné brutální náklony nečekejte - jezdí se klasiky plochodrážním smykem, známým ze škvárových oválů. Přestože je nějaký ten nadšenec občas k vidění i na tuzemských zamrzlých rybnících, tak u nás se jedná spíše o tréninkovou záležitost. Na vyznavače téhle zimní plošiny se ale můžete vydat do německého příhraniční, kde Ronny Weiss pořádá seriál s názvem Speedway on Ice. Kromě plochodrážních mašin se po ovále prohánění i ohřebované motokáry nebo čtyřkolky. Pokud se rozhodnete do Německa vyrazit, stihnete ještě dva závody, které se jedou 21. února v Schönheide a 22. února v Drážďanech. K vidění jsou na tamních oválech i čeští plochodrážníci - Roman Čejka a Hynek Štichauer skončili v loňském seriálu těsně pod stupněm vítězů.
Na hokejových stadiónech (ale nejen na nich) se také jezdívá další ledová motokratochvíle, zvaná ice racing. Na rozdíl od předešlých dvou disciplín je přístupná širšímu počtu motorkářů, jezdí se totiž s upravenými kroskami či endury. K vidění bývají sajdky či quady, fantazii se zkrátka meze nekladou. Nejvíce se tahle odrůda ploché dráhy zabydlela v Severní Americe, kde se jezdí převážně na hokejových stadiónech s mašinami hodně blízkými těm užívaným při flat tracku - základ tedy vychází ze čtyřtaktní krosky, která má snížený podvozek, a její přední devatenáctipalcové kolo postrádá přední brzdu. Jedná se o hodně atraktivní disciplínu, která je svým pojetím jízdy někde na pomezí dvou předešlých odvětví a pořádné náklony se kombinují s efektními drifty.
Podobná disciplína je hodně populární také v severských zemích a hlavně ve Finsku, kde se jezdí oficiální mistrák. Narozdíl od amerického pojetí se jezdí na zamrzlých jezerech a namísto oválů se jezdí na okruzích jak s levými, tak pravými zatáčkami. Pár finských titulů má na svém kontě i hvězda silničního mistrovství světa Moto2 Mika Kallio, který se ice racingu stále věnuje v zimní přípravě. Další hodně známou postavou ze světa silničních okruhů je Aki Ajo, který za řídítky „ledového“ endura dokazuje, že umí řídit nejenom jeden z nejúspěšnějších týmů cirkusu Grand Prix. Občas i na našem fóru proběhnou informace o tom, že nějaký nadšenec přestavuje svého miláčka na tuhle zimní variantu a určitě by nebylo špatné, pokud by se nějaký závod v případě přízně počasí uspořádal…
Pokud máte něco podobného v plánu, dejte o sobě vědět například v komentářích pod článkem. Určitě bychom se za vámi vyrazili podívat a poinformovali bysme na našem webu!

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 7x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist