Kam se schovat před vedrem? Na vodu!
Text: Petr Poduška | Foto: Petr Poduška | Foto: rallycrossteam | Zveřejněno: 17.7.2012 | Zobrazeno: 9 356x
Aktuálně sice českou kotlinu trápí spíš opačné extrémy než tropická horka, ale pár dnů, kdy teploměr vyleze vysoko nad třicítku si užíváme pravidelně každé léto. Pro motorkáře vlastně taková výheň není žádné terno, nebo alespoň pro ty, kdo nechtějí riskovat pobyt na jipce jízdou v tílku a vietnamkách. Ani sebelépe odvětraný motooděv ale nedokáže poskytnout dostatečný komfort, a tak je kolikrát lepší zamířit místo vyjížďky někam k vodě. Že nevydržíte bez řídítek v ruce a motoru pod zadkem ani chvíli? Zkuste vodní skútr!
Kapitoly článku
Přesto všechna potřebná razítka - a že jich nebylo málo - sháněl původní provozovatel firmy Scooter Labe pět let. Na začátku letošní sezóny po něm převzal pomyslný klíč od řeky nový majitel, ale rozsah služeb zůstal prakticky beze změn. Do Přelouče si po telefonické dohodě může přijet zařádit kdokoli s vlastním skútrem, a funguje tu nadále také půjčovna. Ta bude mít vzhledem k sezónnosti a omezeným možnostem využití asi víc klientů než samotná trať - vodní skútr zatím v každé druhé české garáži nestojí, a pokud se legislativa nezmění k lepšímu, asi se masového rozšíření tohoto vodního motosportu jen tak nedočkáme.
Pro zpestření horkých letních dnů je přitom vodní skútr ideální prostředek. V Přeloučské půjčovně mají na výběr ze tří modelů: největším je rodinný "člun" Yamaha Waverunner 800, který se skvěle hodí na první seznámení s jízdními vlastnostmi skútru, které sice jsou v lecčems podobné motoce, ale v některých ohledech se naopak hodně liší. Po přesednutí z motorky chvilku trvá, než si člověk zvykne na zatáčení plným rejdem řídítek a plným plynem, a také je třeba si trochu hlídat boční vlny, jinak hrozí převrácení. Velká Yamaha je ale maximálně stabilní, a odpustí začátečníkovi snad každou jezdeckou chybu. Na to jak má robustní trup se ale chová ve vodě překvapivě obratně, a nechá se sebou provádět téměř akrobatické kousky. Vděčí za to hlavně výkonnému motoru - dvoutaktní osmistovka dosahuje maxima 66 kW. Při rozjezdu z místa jí chvíli trvá než popadne dech, ale když plynovou páčku (podobně jako u čtyřkolky) zmáčknete nadoraz, za okamžik vystřelí s přídí vysoko vztyčenou, jako by vážila mnohem míň než deklarované tři metráky. Otočit se dokáže na pětníku, vlny krotí s přehledem hodným svému názvu, a celkově je s ní fakt velká legrace. Můžete s ní blbnout takřka beztrestně - zkoušet zařezávat zatáčky z větší a větší rychlosti, skákat po vlastních vlnách, nebo letět po hladině osmdesátikilometrovou rychlostí, což mimochodem pocitově připomíná mnohem rychlejší jízdu na motorce - a prakticky jí nemůžete převrátit. Dokonce se ani nemusíte převlíkat do plavek, na palubě je téměř sucho. Stačí se jenom zout.