husqvarna_svartpilen_801_2




Holky a motorky: Kočky v trialu

Slečny zpočátku téměř bez výjimky touží po nějaké nadupané kapotě, protože to je představa, kterou nám společnost předhazuje pod pojmem motocykl. Později se názor některých změní podle toho, v jakém prostředí se vyskytují. Vídáme pak i dámy na naháčích, na chopperech, méně často se některé dostanou k enduru a zřídkakdy k motocrossu. Tady by náš výčet ale neměl končit – zapomínáme na možná nejobtížnější motocyklové odvětví, a to sice trial.

Trial není příliš medializovaný, a tak není výjimkou situace, kdy lidé koukají na trialovou motorku a říkají si, co je to za divnou přestavbu, kde to má proboha sedlo a že se na tom snad ani nedá jezdit. O to větší obdiv pak sklidí závodník, jenž s takovým strojem provádí neuvěřitelné kousky a ignoruje přitom fyzikální zákony. A když se k trialu dostane žena? Jo, to je panečku nadělení.

Debbie Evans

Tato žena má na svém kontě několik prvenství, a to nejen těch trialových. Byla první ženou vůbec, která se zúčastnila mistrovství světa v trialu, jako první žena se zařadila do kategorie profesionálů v trialu a poté se ještě stihla proslavit stunt kousky, které byly do té doby ponechány pánům. Později se díky tomu začala věnovat filmovému kaskadérství. Takže pokud nechcete být zklamáni tím, že ve vašem oblíbeném filmu tu motorku ve skutečnosti neřídila prsatá chytrá sexy herečka, tak si o Debbie Evans raději moc informací nehledejte.
V kolonce narození má tato dáma rok 1958 a s motorkami začala již v šesti letech, kdy ji k tomu nedovedl nikdo jiný než její otec, který byl sám trialovým závodníkem. Debbie vzpomíná, jak se jako malá na své motorce snažila napodobit pohyby trialistů, kterými byla obklopena, a tak se její otec jednoho dne rozhodl, že by mohla začít s trialem. Zatímco spousta holek tahala v 9 letech po dvoře panenky, Debbie se v tomto věku zúčastnila závodu a skončila třetí. Od té doby se objevovala v nejrůznějších trialových i enduro závodech. To bylo ještě v době, kdy v těchto sportech neexistovalo žádné rozdělení na muže a ženy.
V 70. letech už byla považována za nejlepší závodnici v trialu a dostalo se jí sponzorství Yamahy. Ráda se předváděla před lidmi, a tak když se začala věnovat stunt ridingu, často prováděla svůj oblíbený kousek, kdy udělala stojku na „sedle“ trialky, aniž by motorka byla opřená o stojan. Ne, opravdu to doma sami nezkoušejte.
Když byla na vysoké škole, dostala nabídku na první účinkování ve filmu jako stunt rider a od té doby se filmovému kaskadérství věnovala naplno. Kolem roku 1980 přestala s trialovými závody, ale když o 18 let později v Itálii probíhalo první „neoficiální“ mistrovství žen v trialu, nemohla si to nechat ujít a zvládla i po tak velké pauze a ve 40 letech skončit na osmém místě.
Poté se ještě několikrát vyskytla na trialových závodech a v roce 2002 si vyzkoušela i závody silniční. My ji přesto budeme znát spíše z filmů, kde zaskakovala za herečky v různých nebezpečných scénách. Znáte například scénu z Matrix Reloaded, kde se Trinity prohání na Ducati 996? Tak to je práce Debbie. Ta si odmítla pro scénu přebarvit vlasy na černou barvu, že prý si raději vezme paruku, která jí poslouží alespoň trochu jako helma. Bláznivá to ženská.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.


Laia Sanz

Vraťme se trochu do současnosti k této pětadvacetileté slečně ze Španělska, která si doskákala pro deset titulů mistryně světa a devět titulů mistryně Evropy v ženském trialu. Laia Sanz je jméno, které si každý, kdo jen trochu slyšel o trialu, okamžitě spojí s její Montesou.
Ve čtyřech letech poprvé usedla na motorku a v sedmi letech se již zúčastnila závodu, ve kterém sice neskončila příliš dobře, ale to ji jen povzbudilo, aby na sobě pracovala. Toto odhodlání ji doprovází stále, a tak o pět let později poprvé zvítězila v kategorii mužů s motorkou o objemu 80 ccm. V témže roce se zúčastnila svého prvního závodu v ženském trialu a ve 13 letech se stala první neoficiální mistryní Evropy v trialu. A od roku 2000 se tituly jen hrnou.
A když trial přestal stačit, vyzkoušela si Laia Hondu Daniho Pedrosy i závody v enduru, které ji připravily na účast v Rallye Dakar 2011. Ano, i do této obrovské výzvy se pustila. Dojela na neuvěřitelném celkovém 39. místě v kategorii motocyklů a na místě prvním v kategorii žen. Jo, tahle holka se toho asi nebojí, jen já se bojím, že už nemá co překonávat…

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.


Markéta Mačková

Konečně nějaké české jméno! Ono těch Češek v trialu moc není, ale já doufám, že se nějaká nechá zlákat k tomuto úžasnému sportu a přidá se k Markétě. Je jí sice teprve 18 let, ale není o nic méně šikovná než ty zmíněné o pár řádků výše. A o koho vlastně jde? Abychom ji poznali blíže, trochu jsem ji vyzpovídala.


Jak dlouho jezdíš?
Jezdím jeden rok, letos pojedu svou druhou sezónu.

Jak ses dostala k trialu? Myslíš, že bys začala jezdit, i kdybys trial neměla kolem sebe?
K trialu jsem se dostala přes taťku, od kterého jsem před rokem k 17. narozeninám dostala trialovou motorku. Bez přičinění táty asi ne.
Co máš za stroj? Proč padl výběr právě na tenhle a jak jsi s ním spokojená?
Mám GAS GAS TXT 125 Race Pro. Cenově to byla nejdostupnější nová motorka. Starší motorku táta nechtěl, protože ve srovnání s investicemi do ojeté to vyšlo levněji. S motorkou jsem velmi spokojená.

Jakých závodů ses účastnila a jak jsi dopadla?
Jela jsem kategorii Hobby s klukama, ale pro náročnost jsem začínala v kategorii děti, kde jsem jela mimo pořadí. Dostala jsem divokou kartu pro ME žen v Tanvaldu. Závod jsem jela po půl roce trialového snažení a hlavně jsem sbírala zkušenosti. V Kategorii Inter jsem byla 8. A tímto chci poděkovat Davidu Kadlecovi, Petru Maškovi a Daliboru Šulcovi, kteří mi tento závod umožnili jet.

Jak vypadá takový závod a trénink?
Trénink je fakt vzrůšo a závod ještě větší. Závod se jede 2 dny a každý den se hodnotí zvlášť. Každý závod trvá 5 – 6 hodin, jedou se tři kola, v každém je asi 10 sekcí, ve kterých bych neměla šlapat a padat. Během tréninku se snažím jezdit těžší věci než v závodě. Trénink trvá asi 3 hodiny. Trénuji s tátou, který mne chytá a pomáhá mi. Trénujeme společně s modletickou sekcí, kterou zakládal Jiří Olmr a Jan Horník. Dnes už nás trénuje 7.

Jak moc je trial v tvém podání finančně náročný?
Samozřejmě je nejvíce nákladná pořizovací cena motorky, oblečení, helmy a bot. Údržba motorky záleží na počtu nehod (dokupování nových součástek). Pak se také musí počítat s penězi na závody - startovné, doprava a ubytování. Benzínu do motorky není moc potřeba, asi 3 litry na den.
Vadí ti, že kolem tebe nejezdí žádná holka, nebo to vnímáš jako výhodu?
Minulou sezónu jsem to moc nevnímala. Další holku bych určitě uvítala, ale každý ze soupeřů se mi snažil pomoct a poradit do začátků.

Jaké jsou tvé ambice v trialu?
Trial jezdím pro radost a uvidím, jak se bude vyvíjet letošní sezóna. Poprvé pojedu celou sezónu v kategorii Hobby. Doufám v divokou kartu pro ME žen u nás.
Máš zkušenosti i s jinými motocykly?
Motorku jsem si přála odmalička. O trialu jsem slýchávala už jako malá holka od taťky, který nemohl jezdit kvůli zranění při dopravní nehodě a teď se vrátil po 20 letech.
Občas jsme se s tátou jeli projet na enduru, ale do minulého roku jsem motorku neřídila.

Děkuji za rozhovor a přeji hodně štěstí do dalších závodů.

Informace o redaktorovi

Dominika Gawliczková - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (31x):



TOPlist