Historie řady Suzuki GSX-R: prvních 15 let

Suzuki letos slaví 30 let od zahájení výroby sportovní řady GSX-R, a k této příležitosti přinášíme ucelený přehled první poloviny dějin těchto supersportovních motocyklů. Najdete tu všechny modely s označením GSX-R, vyrobené do roku 2000. Na první část naváže později část druhá, která se bude věnovat motocyklům vyráběným mezi lety 2001 až 2015.

Historie řady Suzuki GSX-R: prvních 15 let

Kapitoly článku

Už víc jak 30 let společnost Suzuki prodává motocykly řady GSX-R, a za toto období vyrobila už přes jeden milion těchto strojů. Jako první z nové řady sportovních motocyklů se čtyřdobými motory byl v roce 1984 představen model GSX-R 400. Stroj vycházel z prototypu, který závodil v mistrovství světa vytrvalostních motocyklů. Pro pohon byl určen kapalinou chlazený čtyřválec z již vyráběného typu GSX 400 FW. Výkon se podařilo zvýšit z původních 50 až na 59 k při 11 000 ot/min. Polokapotáž částečně zakrývala dvojitý hliníkový rám MR-ALBOX ze čtyřhranných profilů. Také díky němu vážil motocykl jen 152 kg a byl nejrychlejší ve své třídě. Tomu odpovídaly i brzdy, když přední dvojitá kotoučová byla čtyřpístková a zadní jednokotoučová využívala dvoupístkový třmen. Samozřejmostí bylo centrální odpružení zadního kola Full Floater a ANDF na přední vidlici. Ráfky kol měly rozměr vpředu 16 a vzadu 18 palců. Čtyřstovka kopírovala svůj závodní vzor např. použitím dvojitého předního světlometu a vedením černě nalakovaného výfuku zakončeného stříbrným tlumičem v systému 4-1. Prodejci nabízeli množství doplňků, kterými bylo možné motocykl dovybavit. V nabídce byl třeba spodní díl kapotáže či kryt sedla. Základní typ se v menších počtech exportoval. Pouze v Japonsku se prodával limitovaný model GSX-R 400 HB u kterého bylo i lakování motocyklu téměř totožné se závodním vzorem.

                  GSX-R 400 - 1984                         GSX-R 400 s továrními doplňky - 1985

GSX-R 400 HB - 1984                              GSX-R 400 - 1985
Představení čtyřstovky bylo pouze předehrou k velkému finále. O rok později, v roce 1985, Suzuki začala prodávat motocykl GSX-R 750 a podle mnoha fanoušků i samotné továrny se teprve nyní začala psát ta pravá historie řady GSX-R. Model GSX-R 750 znamenal doslova revoluci na trhu sportovních strojů. Nic takového tu dosud nebylo a tento model posunul hranice sportovních motocyklů ještě blíže k motocyklům závodním. Jako vzor opět posloužily tovární speciály z vytrvalostního mistrovství světa, kde v roce 1983 Suzuki získala titul. To bylo ještě s typem GS 1000 R XR 69. Pro rok 1984 došlo v tomto šampionátu ke změně předpisů a motocykly Suzuki byly zastoupeny modelem GSX 750, ovšem už bez tovární podpory, když Suzuki po sezóně 1983 zrušila svoje tovární týmy.
Za projekt zcela nového typu sportovního motocyklu byl zodpovědný Etsuo Yokouchi. Ten svému týmu, zejména hlavnímu designérovi Tetsumi Ischiimu, zadal jasné instrukce. Nový motocykl musí být co nejvíce podobný závodnímu speciálu. Tomu bylo podřízeno vše a na výsledku to bylo opravdu znát. Zcela nový dvojitý hliníkový rám ze čtyřhranných profilů typu MR-ALBOX vážil pouze 8,1 kg a byl to základní kámen celého motocyklu. Do něho technici zabudovali přepracovaný řadový čtyřválec o objemu 749 ccm, jehož tvůrcem byl Isamu Okamoto. Motor měl výkon 106 k při 10 500 ot/min. V rámci úspory hmotnosti bylo upuštěno od kapalinového chlazení a nový motor měl kombinované chlazení olejem a vzduchem. To Suzuki poprvé použila na motocyklu XN 85 Turbo. Nyní však bylo podstatně vylepšeno. Ke zlepšení chlazení náporovým vzduchem přispívalo tlakové oběžné mazání s olejem (5,5 litru) v klikové skříni a s chladičem upevněným na přední části rámu pod palivovou nádrží. Kromě hlavy válců, která byla vyrobena z magnézia, se olejem chladily i dna pístů a to jeho rozstřikováním z trysek umístěných v uložení ojnic na klikovém hřídeli.
Oproti staršímu typu GSX 750 S klesla zásluhou tohoto uspořádání chlazení (SACS - Suzuki Advanced Cooling System) teplota oleje při dlouhodobějším zatížení motoru ze 160 °C na 120°C. Dále se prodloužila životnost pístů, díky čemuž mohli konstruktéři Suzuki odlehčit jak písty, tak i klikový hřídel a ojnice o 15 %. Vylepšen byl i systém TSCC pro lepší spalování přepracováním spalovacích komor. Samozřejmostí byly čtyři ventily na válec se dvěma vačkovými hřídelemi. Rozvodový řetěz měl automatické napínání. O přípravu směsi se staraly čtyři karburátory Mikuni VM29SS. Výfukový systém 4-1 končil mohutným tlumičem na pravé straně motocyklu. K přenosu síly motoru k šestistupňové převodovce sloužila kapalinou ovládaná spojka v olejové lázni. Jako sekundární pohon byl použit řetěz. Při výběru velikosti ráfků se upustilo od tehdy oblíbeného rozměru předního kola 16 palců a obě kola byla osmnáctipalcová. K potlačení ponoření přední teleskopické vidlice při prudkém brzdění byl vylepšen systém ANDS, nyní v podobě PDF - Positive Damping Fork. K jeho ovládání stále sloužila brzdová kapalina (viz. článek o motocyklech Katana). Dva přední brzdové kotouče se čtyřpístkovými třmeny měly průměr 300 mm, jednoduchý zadní s dvoupístkovým třmenem 220 mm. Zadní vidlice, též zhotovená s hliníkových profilů, byla odpružena systémem Full Floater.

GSX-R 750 - 1985
Na přední kapotáž s dvojicí halogenových světlometů navazovala palivová nádrž, která plně dávala na obdiv nový rám. Podsedlové panely tvořily vzadu nástavec úzkého dvojsedla a zadní svítilny. Jednoduchým plastovým krytem bylo možné zakrýt sedlo spolujezdce a vytvořit tak zdání jednosedadlového motocyklu, který ještě více připomínal závodní stroj. Váha celého motocyklu bez náplní činila pouze 176 kg!! To bylo o 20 % méně, než měly konkurenční motocykly tehdejší doby. I se všemi provozními kapalinami se hmotnost nové Suzuki jen lehce přehoupla přes 200 kg. Maximální rychlost motocyklu činila podle polohy jezdce až 230 km/h a rychlosti 100 km/h dosáhl za 3,8 s. Jediným nedostatkem bylo určité kývání a vlnění celého stroje při rychlostech větších než 200 km/h. Kupce to ale příliš nezajímalo. Pro ně to byl motocykl, který na trhu zatím nebyl a který po všech stránkách působil dojmem pravé silniční verze závodního motocyklu. Barevné provedení se lišilo v detailech, podle místa prodeje. Motocykl bylo možné koupit v modrobíločerné kombinaci nebo v červenobíločerném provedení. V některých zemích byl výkon motoru seškrcen na 100 koní. V Japonsku se prodával s výkonem jen 77 koní, podle místních předpisů. Na tamním trhu měl motocykl i jiné provedení přístrojového panelu, kde byl navíc umístěn palivoměr. Model GSX-R 750 je v nabídce Suzuki doposud, samozřejmě patřičně inovovaný. Do roku 2000, za prvních 15 let produkce, se ho jen v Německu prodalo přes 13000 kusů, celosvětově pak více jak 100 000.
GSX-R 750 - 1985 japonský model

GSX-R 750 - 1984 prototyp                             GS 1000 R XR 69
Po představení sportovního motocyklu GSX-R 750 v modelovém roce 1985 by se mohlo zdát, že firma Suzuki na chvíli složí ruce do klína a bude si vychutnávat jeho úspěchy. Ale opak byl pravdou. Jen rok poté byl na světě další radikální motocykl, model GSX - R 1100, který posunul už tak vysoko posazenou laťku ještě výš.

GSX-R 1100 - 1986
Pro jeho pohon byl vyvinut zcela nový čtyřtaktní čtyřválcový motor s kombinovaným chlazením vzduchem a olejem známým pod názvem SACS. Válce motoru měly jemné žebrování. Samotný motor byl velice kompaktní s vrtáním 76 mm a zdvihem 58 mm, což dávalo dohromady objem 1 052 ccm. Hliníková hlava válců měla úpravu TSCC pro lepší spalování. Maximální výkon motoru činil 130 k při 9 200 ot/min. Pro některé trhy byl výkon redukován na 100 koní. Motor s pětistupňovou převodovkou byl umístěn v zesíleném rámu z hliníkové slitiny MR 787. Samotný rám byl o trochu těžší než u sedmsetpadesátky, ale zato byl odolnější proti torznímu kroucení. Zadní hliníková kyvná vidlice byla o 25 mm prodloužena, čímž se podařilo odstranit snad jedinou slabinu loňského modelu GSX - R 750 a to nestabilitu při vysokých rychlostech. Podvozek byl nastavitelný, zesílena byla i přední vidlice, která měla nyní kluzáky o průměru 41 mm a nově i třetí nosný prvek v oblasti blatníku, který vidlici ještě více vyztužoval. Suzuki u svých čtyřdobých sportovních motocyklů už opustila přední šestnáctipalcové kolo a na nový model GSX-R 1100 namontovala kola s radiálními pneumatikami o rozměrech 110/80 V 18 vpředu a 150/70 V 18 vzadu.
Motocykl vážil bez náplní 197 kg a plně připravený k jízdě pak 225 kg. To bylo o 15 % méně než konkurence v litrové třídě. Nejvyšší rychlost neseškrcené verze byla kolem 240 km/h. Žádný jiný sériově vyráběný motocykl nebyl lehčí a výkonnější než nová Suzuki GSX-R 1100. Vzhledem k těmto skutečnostem byly dimenzovány i brzdy, když přední dvojitá měla kotouče o průměru 310 mm se čtyřpístkovými třmeny a zadní jednoduchá o průměru 220 mm se třmeny dvoupístkovými. Zcela přepracováno bylo protiponořovací zařízení ANDS. Nový systém se jmenoval NEAS - New Electrically Activated Suspension. Provedení bylo podobné jako u dřívějšího PDF, ale celé zařízení ovládal nezávisle na brzdové kapalině elektromagnet, napojený na přední brzdu. Výhoda oproti staršímu provedení byla v tom, že elektromagnet přesunul šoupátko bez jakékoliv prodlevy a účinek zařízení byl okamžitý. Modely prodávané v USA měly lehce pozměněnou nádrž, jejíž přechod od sedla byl pozvolnější než u modelů prodávaných na ostatních trzích.

GSX-R 750 - 1986
Tak jako u ostatních sportovních motocyklů Suzuki bylo možné sedlo spolujezdce zakrýt plastovým krytem, což ještě více zvýraznilo sportovní charakter. Nový motocykl byl prodáván ve dvou barevných provedeních, v červenočernobílé a v modročernobílé kombinaci. O tom, že se nová jedenáctistovka povedla, svědčí i fakt, že v USA byla vyhlášena časopisem Cycle World nejlepším supermotocyklem roku 1986. Na závěr ještě věta z testu motocyklu GSX - R 1100 uveřejněném v německém časopisu Motorrad v roku 1986: Náklony a rychlosti v zatáčkách by téměř dělaly čest i čistokrevnému závodnímu stroji. K tomu není co dodat. Drobnými inovacemi prošel na sezónu 1986 i menší model GSX - R 750. Výkonové parametry motocyklu zůstaly stejné, nově se montovaly radiální pneumatiky a zadní kyvná vidlice prodloužená o 25 mm. Upravena byla kapotáž, hlavně spodní část. První modely z roku 1985 jí měly rovně dolů, nyní více kopírovala přední kolo, což se projevilo v lepší aerodynamice. Po vzoru jedenáctistovky byly upraveny i boční výdechy od motoru. Nový byl i tlumič výfuku, když celoděrovaný nerezový krycí plech nahradil plech s podélnými drážkami na krajích. Posílena byla přední světla, nyní se do nich montovaly halogenové žárovky o výkonu 65/50 W. I tento motocykl měl pro trh USA jinou nádrž, shodnou s jedenáctistovkou.

          GSX-R 750 - 1986                                     GSX-R 750 - 1986 japonský model

GSX-R 750 R Limited edition - 1986               GSX-R 750 R Limited Edition - 1986 Japonsko
Od základního typu sedmsetpadesátky byl odvozen i speciální, jednosedadlový model GSX - R 750 R Limited Edition. Byl vybaven většími brzdovými kotouči (310 mm) a systémem NEAS na přední vidlici. Vidlice měla dále tříbodový tlumič řízení, což zlepšovalo stabilitu motocyklu při vyšších rychlostech. Motor byl stejně jako u závodních motocyklů Suzuki osazen suchou spojkou, která byla ovládaná lankem, víkem ventilů vyrobeným z magnezia a odlehčenou koncovkou výfuku. S vyladěním motoru pomáhala technikům vývojového oddělení známá japonská ladičská firma Yoshimura. Hmotnost motocyklu s plnou nádrží byla necelých 200 kg. Limitovaná série čítala pouze 1 000 kusů.
Prototyp měl nepatrně jiné lakování ještě s nápisem Special Edition, o něco kratší plasty pod sedlem a starší provedení protiblokovacího systému PDF. Malosériové modely už měly na bocích nápis Limited Edition a elektronický systém NEAS. V modrobíločerveném provedení s modrým sedlem a tmavě modrými ráfky se vyráběly vývozní modely. Na domácím, japonském trhu byly GSX - R 750 R prodávány v červenočerném lakování s černým sedlem a bílými ráfky. Na kapotáži byla velká jednička a jméno Tsujimoto. Lakování bylo zvoleno s ohledem na tovární motocykl, se kterým právě Satoshi Tsujimoto zvítězil dvakrát po sobě v letech 1985 a 1986 v japonském silničním šampionátu v kategorii TT-F1. Úplně přepracovaný byl model GSX-R 400. Kompletně nový motor s vrtáním a zdvihem 56 x 40,4 mm dával výkon 59 k při 12 000 ot/min. K chlazení využíval systém SATCS (Suzuki Advanced Three-way Cooling System), což bylo unikátní trojí chlazení motoru. Kapalinou, náporovým vzduchem a olejem, kterým se chladilo okolí ventilů a dna pístů. Nový rám z hliníkových slitin už nebyl nad motorem, ale motor obepínal po obou stranách. Kompletně předěláno bylo i kapotování celého motocyklu, který byl nyní nabízen jak plně kapotovaný, tak s polokapotáží. Celokapotovaný model se v omezené míře i vyvážel, např. do Švédska.

GSX-R 400 - 1986

GSX-R 750 - 1987                                           GSX-R 750 - 1987 japonský model
Následující rok 1987 se u dvou nejsilnějších modelů nesl ve znamení jen lehkých inovací. Výraznějších změn se dočkal menší typ. Dostal přední vidlici o průměru 41 mm se standardně montovaným tlumičem řízení a 310mm přední brzdové kotouče. Přepracována byla rovněž zadní pružící a tlumící jednotka, nyní s delší dráhou odpružení. Objem palivové nádrže byl zvýšen na 21 litrů. Modely prodávané v Japonsku měly navíc na přední vidlici elektronický systém NEAS. Vývozní modely nadále používaly starší provedení PDF. Další odlišností byl jiný tvar nádrže u motocyklů prodávaných mimo Japonsko. Tuto nádrž už měly modely v USA v roce 1986. U sedmsetpadesátky prodávané v Japonsku bylo také odlišné lakování. Tento model se, stejně jako v roce 1986, prodával ve stejném lakování jako GSX-R 1100 a také v modrobílém provedení, které bylo specifické pouze pro Japonsko. I v roce 1987 se ještě doprodávaly modely GSX-R 750 R Limited Edition ve stejném provedení jako rok předtím. Jedenáctistovka měla kromě pozměněného lakování také nový tvar nádrže. Výkonové a jízdní parametry se nezměnily.

GSX-R 1100 - 1987                                     GSX-R 750 - 1987 japonský model
Úspěšná novinka předchozího roku, model GSX-R 400, dostala pro rok 1987 novou kapotáž a poprvé se prodávala také v úpravě SP s drobnými změnami proti základnímu modelu. Nový typ se prodával souběžně s motocykly modelového roku 1986. Na trhu je doplnil nejslabší motocykl celé řady GSX-R, model GSX-R 250. Ve dvojitém ocelovém rámu, který provedením i lakováním připomínal podstatně dražší rámy z hliníkových slitin, pracoval zcela nový čtyřválcový motor, který byl vyladěn na 45 k při 14 500 ot/min. Suchá hmotnost motocyklu byla 138 kg. Na předním kole 100/80-17 byla dvojitá kotoučová brzda o průměru 300 mm se čtyřpístkovými brzdovými třmeny, na zadním kole 130/70-17 jednoduchá o průměru 200 mm s dvoupístkovým uspořádáním. Zadní kyvná vidlice měla centrální odpružení Full Floater. Nová dvěstěpadesátka se prodávala jen na japonském trhu a pouze sporadicky se objevovala i mimo Japonsko, většinou už jako ojetý, individuálně dovezený motocykl. Oba modely, čtyřstovka i dvěstěpadesátka, se prodávaly ve stejném lakování.

GSX-R 400 - 1987                                                       GSX-R 250 - 1987
O rok později, v roce 1988, na sebe nejvíce pozornosti přitáhla druhá generace motocyklu GSX-R 750. Tento model měl s tím původním společné jen jméno. Jinak bylo vše přepracováno. Nový motor byl rozměrově menší a kompaktnější, ale s většími ventily. S vrtáním 73 mm a zdvihem 44,7 mm dával objem 748 ccm. Maximální výkon se zvýšil, díky větším karburátorům typu Slingshot s plochými, podtlakově řízenými šoupátky, na 112 k při 11 000 ot/min. Vzduch se ke karburátorům dostával dvěma nasávacími otvory na čele kapotáže. Tento systém dostal jméno DAIS (Direct Air Intake System). Přepracováno bylo i olejovovzduchové chlazení SACS. Zvětšením průměrů a pozvolnějším lomením hadic spolu s rozměrnějším patnáctiřádkovým chladičem se dosáhlo o 48 % lepšího chladícího účinku oproti původnímu systému. Zachováno bylo samozřejmě uspořádání DOHC s inovovaným spalovacím prostorem TSCC. Motor s šestistupňovou převodovkou pracoval ve dvojitém trubkovém rámu svařeném z hliníkových slitin. Rozměr použitých čtyřhranných trubek byl zvětšen na 45 mm a spolu s nově upravenými nosníky vykovanými ze stejného materiálu jako rám se jeho tuhost zvětšila o 60 %. Díky níže umístěnému motoru se snížilo těžiště motocyklu a tím se zlepšily jízdní vlastnosti.

GSX-R 750 - 1988

GSX-R 750 - 1988 japonský model
Přední vidlice měla nyní průměr 43 mm a již nepoužívala systém ANDF proti předklánění motocyklu při prudkém brzdění. Problém byl vyřešen vhodnou progresí pružin. Zadní kolo vedené kyvnou vidlicí, taktéž z hliníkových slitin, bylo odpruženo pákovým systémem Full Floater. Sedmnáctipalcová kola o rozměrech 120/70 vpředu a 160/60 vzadu byla obuta do radiálních pneumatik Michelin. Rozvorem kol zkráceným o 40 mm na 1 410 mm se nová Suzuki zařadila k nejkompaktnějším strojům ve své třídě. Celokapotovaný motocykl s dvojicí hlavních světlometů bylo opět možné vybavit krytem zadního sedla. Změněn byl také výfukový systém, nyní v provedení 4-2 s vývodem trubek po obou stranách motocyklu. Změna výfukového systému a úpravy a zesílení podvozku se podepsaly na vyšší celkové hmotnosti motocyklu, která nyní činila 195 kg bez náplní. Přes poněkud zvýšenou váhu ale nový model GSX-R 750 nijak nepřevyšoval průměr hmotnosti mezi konkurenčními motocykly.
Silnější model GSX-R 1100 si na modernizaci musel počkat až do roku 1989. V roce 1988 se vyráběl prakticky beze změn, jen v pozměněném barevném provedení. Také čtyřstovka byla kompletně nová. Parametry motoru zůstaly stejné, jako u předchozího modelu z roku 1986, ale nyní měl motor pouze kapalinové chlazení, které nahradilo systém SATCS. Přepracován byl také prostorový rám z lehkých slitin, DC (Dual Cell) - AL-BOX, který byl podobného provedení jako u motocyklu RGV 250 Gamma. Boční směrová světla se přestěhovala z držáků přímo na kapotu. V nabídce byl i model Sport Production s jinak odstupňovanou převodovkou a nastavitelným předním i zadním odpružením. Základní typ se v menší míře z Japonska vyvážel. Příbuzný typ GSX-R 250 se prodával stále jen v Japonsku. Technické parametry motocyklu zůstaly nezměněny, nově se tento model prodával také v provedení SP. Oba takto upravené typy (250 a 400) byly rozpoznatelné podle nápisu Sport Production na podsedlových plastech.

GSX-R 250 - 1988                                       GSX-R 400 - 1988

GSX-R 1100 - 1988                                      GSX-R 1100 - 1989
Rok po uvedení nového modelu motocyklu GSX-R 750 byl představen i silnější typ GSX-R 1100. Na první pohled se od sebe oba motocykly téměř nelišily. Při pozornějším zkoumání byl hlavní rozdíl, kromě jiného barevného provedení, v barvě výfukového potrubí. Zatímco menší model měl trubky v matové černé, nová jedenáctistovka je měla chromované. Tak jako u sedmsetpadesátky, nezůstalo po starším modelu GSX-R 1100 v provedení z roku 1988 prakticky nic. Kromě nového designu byl nejzajímavější použitý motor. Ten se poprvé objevil u cestovního modelu GSX 1100 F, představeného koncem roku 1987. Jednalo se o řadový čtyřdobý čtyřválec s kombinovaným chlazením vzduchem a olejem tzv. systém SACS. Objem motoru zůstal na 1 127 ccm a jen lehce se zvýšil výkon na konečných 138 k při 9 500 ot/min. I tak tento motocykl patřil k nejsilnějším ve své třídě. To svědčilo o tom, jak se tento rok starý agregát povedl. O přípravu směsi se stejně jako u menšího typu starala čtveřice karburátorů Mikuni BST36SS, typu Slingshot. Na motor navazovala spojka v olejové lázni s kapalinovým ovládáním a pětistupňová převodovka.
Nový rám byl prakticky totožný s rámem sedmsetpadesátky. Přední teleskopická vidlice japonského výrobce Kayaba měla 120 mm zdvih a průměr teleskopů 43 mm. Také u zadního odpružení byla použita technika tohoto výrobce a centrální pružící a tlumící jednotka Full Floater měla pracovní rozpětí 140 mm. Na velice pěkných třípaprskových kolech o rozměrech 3,50 x 17 vpředu a 4,50 x 17 vzadu pracovaly hydraulicky ovládané kotoučové brzdy. Vpředu byla dvojitá o průměru kotoučů 310 mm se čtyřpístkovými uspořádáním třmenů, vzadu jednoduchá 240 mm s dvoupístkovým uspořádáním. Výfuky byly vedeny po obou stranách zadní kyvné vidlice. Suchá hmotnost motocyklu činila 210 kg a maximální rychlost překročila 240 km/h. Spolu s novým motocyklem GSX-R 1100 byl představen i lehce modifikovaný model GSX-R 750. Rozdíl proti rok starému provedení spočíval v jinak odstupňované převodovce (3,4 a 5 stupeň) a v jiném tlumiči výfuku. Jízdní výkony zůstaly beze změn.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.09
Známkováno: 32x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist