husqvarna_svartpilen_801_2




Dřevěné slidery

U příležitosti brněnského srovnávacího testu jsme dostali k vyzkoušení poslední dobou docela rozšířené dřevěné slidery. Tahle houska z umělé hmoty, nebo, jako v tomto případě, z tvrdého dřeva, je v ideálním případě tím jediným, čím se motorkář dotýká povrchu dráhy. Všichni si asi pamatujete svoje první „kolínko“, naprosto přelomový moment v kariéře každého. Tou chvílí se z vykláněče stal brusič:-).

Kapitoly článku

Názor Tom@še

Bořit koleno do asfaltu je zásadní nejen pro dobře vypadající fotky do rodinných alb, ale má i důležitější funkci. Protože s vyježděností přichází rychlost, a s rychlostí se posouvá i náklon motorky v zatáčkách, jsou právě slidery tou důležitou pomůckou, díky které má jezdec přesnou informaci o úhlu náklonu. S příchodem velmi přilnavých měkkých gum to snad není až tak důležité, protože po řádném ohřátí a na rozpálené trati snesou skoro víc, než si dovolíte, ale na ještě „studených“, nebo na vodě, to už je jiná ....
V každém případě, a to je jejich nepříjemná vlastnost, slidery ubývají. Jak moc samozřejmě záleží na jezdeckém stylu každého. Někdo kolenem trať jen tak hladí, někdo se opírá docela silou. Za slideru se tak stává spotřební záležitost, která přece jenom pár zlaťáků stojí. Na trhu je výběr veliký, od neznámých výrobců i od těch renomovaných, od levných za cca 200 Kč, až po kousky třeba za osm stovek. Logicky se nabízí otázka, jestli se vyplatí levné nebo ty dražší. Sám jsem se setkal s nejrůznějšími. Některé vypadaly luxusně a poctivě, ale nakonec se třeba ukázalo, že byly duté... Jiné byly z plastu, který doslova mizel před očima a zničit takový slider za dva dny nebyl problém. Stálicí se staly ty od Hubíků. Nejsou sice nejlevnější, cca 600 Kč, ale vydrží hodně dlouho.
A jak si povedou dřevěné? No, uvidíme. Zatím vypadá životnost celkem slibně a o konečném dojmu tak budeme informovat snad až za hodně dlouhou dobu. A ještě jedna věc. Když jedete za někým, kdo je má, krásně to voní dřevem ...

Názor Tommyho

Slidery SP-Racing jsme zkoušeli při brněnském testování supersportů. Po mnohaletých zkušenostech se sprinterskými závody silničních motocyklů, ale i závody na světovém šampionátu vytrvalců, preferuji vysokou odolnost a výdrž sliderů. Po pár jízdách na brněnském autodromu, kde je poměrně hladký povrch, musím konstatovat, že dochází k rychlému úbytku „masa“, tedy dřeva, ze kterých jsou slidery vyrobeny, a proto z tohoto pohledu nejsou žádným oslňujícím produktem, který by mě zaujal.  Nutno podotknout, že nejsem žádný velký „dříč“ kolen, ale spíše si jen kontroluji náklon motocyklu. Na druhou stranu jsou o nějaké to deko lehčí, než ty běžné plastové a odpor při dotyku s tratí je minimální.  Jde o to, jestli to někomu vyhovuje. Objektivní posouzení životnosti bude každopádně vyžadovat dlouhodobější test.
Za mou kariéru jsem vyzkoušel hodně materiálů i lisovanou klokaní kůži, kterou vozil na svých kolenech Mick Doohan a byl tím i pověstný. Ty slidery byly doslova nesmrtelný, ale zase mi nevyhovovala jejich zpětná vazba. Jako by mě za koleno někdo tahal. Takže se u mě taky dlouho neohřály. Ono je to spíše o subjektivním pocitu, co komu vyhovuje a kdo je na který typ sliderů zvyklý. Ale pokud vezmu cenu (téměř 800,- Kč) a jejich výdrž, není to pro mě optimální produkt. Jasně, můžete si zvolit nepřeberné množství povrchových barev, nebo jsou v nabídce slidery s titanovými kolíky. Ale z pohledu závodníka – spotřebitele to je nepodstatná věc a mě je jedno, zda budou černý nebo hnědý, natož abych měl zájem být kolenojiskřičem během celého závodu. To si raději upravím fotku ve photoshopu a nějaké ty jiskry od kolene tam přidám. Ale jak jsem již uvedl, je to spíše o subjektivním pocitu a já jako uživatel bych „psí“ slidery asi neměnil.

Názor Vládi

Také já jsem v Brně serval originální slidery a na sucháče kombinézy přilepil dřevěné brikety od SP-Racing. Tom@š a Tommy nasadili černé provedení, které na první pohled jen těžko rozeznáte od klasických plasťáků. Moje slidery v „přírodním“ provedení jasně poukazují svůj původ, tedy že vyrostly v lese a prošly rukama pánů dřevorubců. Kromě přírodního provedení a zmíněné černé, je možnost objednat nejrůznější barevné provedení, jako je třeba červená či bílá. Všechny jsou vyráběny ručně a kromě barevných variant, je možné vybírat také výškový profil. To podle toho, zda budete brousit obrubníky na suché trati nebo na vodě.
V porovnání s originály jsou dřevěné slidery o pár gramů lehčí, ale popravdě, ten rozdíl jsem v praxi nepostřehl. Pokud jde o skluz při kontaktu s povrchem okruhu, zdá se mi velice podobný, jako u plastových sliderů PSÍ. Po prvních kolech mi dřevo ubylo dost znatelně, ovšem v dalších rundách materiál už tak rapidně nemizel a ubýval zhruba stejně jako u plastových sliderů. Zajímavý je zvukový doprovod každého kontaktu s asfaltem a obrubníky. Klapnutí je o něco výraznější a nutno dodat, že v prvních chvílích až překvapující.
Ve finále mi přijde, že dřevěné slidery jsou především designovou a opravdu vtipnou záležitostí. Po funkční stránce mi připadají zhruba srovnatelné s ostatními „plnými“ briketami a o stupeň lepší, než některé plastové kousky předních výrobců, kteří si klidně dovolí své plastové slidery „odlehčit“ a vyrobit je částečně duté. Ty pak mizejí s každým kontaktem s asfaltem a obrubníkem ve slušným kalupu.

V této době probíhá akce na první typ chráničů za 400 Kč / pár.

Informace o redaktorovi

Tomáš Mikšovský - (Odebírat články autora)
Tomas Mysliveček - (Odebírat články autora)
Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):
Související firma



TOPlist