globalmoto_duben_nolan




Cizinec není našinec

Bajkeři, jestlipak jste četli článek o prodejích motorek v ČR? Barevnej koláč ukazoval nesměle stoupající prodeje a taky to, kolik si ta která značka loni uhryzla z celkovýho počtu prodanejch kusů. Na první pohled to vypadalo jako redakční šotek, kterej do statistik ČR přimíchal data z Vietnamu, ale je to opravdu tak – na vysokejch příčkách se usadily značky jako Jonway, Lintex, CF moto, Maxon...to fakt nezní jak na typickým českým srazu a ani když se rozhlídnete kolem sebe, asi tyhle bestsellery uvidíte spíš zřídka.

Kde je zakopanej pes? Inu v Číně, to dá rozum :-) U motorek z Číny to bylo vždycky trochu jinak – nešlo tam o výkony, o technologie, motorky nemají problém používat konstrukční řešení starý x desítek let, ale hlavně musí vycházet levně.
Z pohledu Evropana je to opovrženíhodnej přístup k téměř posvátnýmu tématu “motorkaření”, z pohledu průměrnýho Asiata je to bezva, protože na jednoduchou zastaralou motorku dokáže našetřit a následně jí i uživit ze svejch omezenejch zdrojů.
Evropanů je cca 742 milionů, Asiatů cca 4,427 miliardy, takže čí názor má u výrobců větší váhu asi není třeba rozebírat. Čínská motorka je tedy mnohem víc obchodní komodita, než emočně-srdeční záležitost a jako taková je ověnčená obchodníma praktikama. Typickou praktikou je přeprodávání.
Západní obchodník zjistil, jak lacino se dá pořídit kontejner motorek Made in PRC (People Republic of China) a došlo mu, že i když cena bude oscilovat mezi spodní hranicí značkovejch strojů a cenou, která by už vysloveně budila podezření, pořád na tom bude slušně tržit.
Ale prodávat lidem Zongshen? Qiungqi? Zhongyu? To by ani neuměli vyslovit. Dáme tomu vlastní jméno! A jako marketingovou podporu ho začneme vydávat za českou značku! Někdo jde ještě dál a rovnou použije jméno zaniklé, ale kdysi slavné regionální značky - Kreidler, Sachs, Junák, Minsk....
Když už tahle praxe začala být příliš okatá, dostalo se do módy tvrzení o společném vývoji modelů s čínským partnerem. Motorky podobné si po celém světě jako vejce vejci tomu moc nenasvědčují... Nenápadně matoucí nápisy Designed in EU, nebo Engineered in Europe mají zvyšovat kredit čínskýho zboží. ...no, někde se to vymyslet muselo – ta správná otázka je: Kdo to jak vyrobil?

Neodbočil jsem moc? Touhle oklikou jsem chtěl vysvětlit, kde se vzaly ty neznámé značky v prodejní statistice ČR. Jsou to všechny ty Kentoyky, Yuki, Romety, Motoscooty, které se prodávají pod tuzemským obchodním označením. V TP u nich typicky najdete rozdílného Výrobce a Tovární značku. I můj Ciťák má Tovární značku Yuki a Výrobce Znen Thaizou – stačí si pak vzít do statistiky jiný sloupeček z evidence a Yuki přijde o jednu čárku do bodování.
V čem je rebranding (“přeznačkovávání”) záludný? Nepřehledností pro zákazníka.
Když už je řeč o Yuki (nic proti nim nemám, jen jsou asi nejznámější z prodejců čín): pokud by se například stalo, že firma při výběru zboží v číně udělá chybu a doveze si něco s nízkou kvalitou, co u nás následně prodá. Motorky se začnou kazit a mezi lidma se automaticky začne šířit “Yuki nic nevydrží”. Přitom jejich sortiment může být složený z motocyklů mnoha různých a na sobě nezávislých výrobců. Jenže Evropan je zvyklý, že Jawa je Jawa, BMW je BMW a hotovo. Hlouběji do situace se ponoří ze zákazníků málokdo.
Aby to nevyznělo zaujatě, nebo snad dokonce nepřátelsky proti českým dovozcům – i jejich rebranding má svoje výhody. Větší firma dovede zajistit víc servisních míst, obvykle není problém s díly a větší firma umí i připravit stroje na otestování (osobní zkušenost před nákupem je k nezaplacení). Pouze pokud pátráte po původu modelu a po jeho renomé, je lepší zjistit a použít původní čínský název. Když už je to z Číny, tak ať tomu odpovídá i cena...
Co osobně považuju za horší, to je snaha přelepením na jinou značku vytáhnout z lidí ještě víc peněz. Vydávat čínskou jednoválcovou dvěpade za americkej stroj a chtít za ní přes osmdesát tisíc...noo i tohle už tu bylo.
Před časem prošla informace o novým modelu Borile a ejhle! Mírně poučený divák objeví čínskej motor, brzdy, karburátor, snad jen ten rám byl z Itálie. Nic proti tomu, ale cenovka 110 tisíc? Motor sám stojí kolem 15, komplet brzdy á 2 litry....
Čína vyrábí už skoro všechno. Umí to odfláknout, ale umí to i kvalitně. Bohužel cena na trhu v ČR není spolehlivým vodítkem ke kvalitě a je nutno použít svoje smysly a svůj rozum.
Svoje motorky v Číně vyrábí i hodně “značkovejch značek”, aby uměly i ony dát na asijský trh levnou užitkovou motorku, případně aby zlevnily svoje modely pro zbytek světa.
Čínský motory osazuje AJP, GasGas, MotorHispania, Jawa (u malorážek), Rieju, ekonomický varianty Derbi, Yamaha tam vyrábí celý motorky (například skútr Vity, YBR 125), stějne i Peugeot (model Vogue), Honda a Suzuki mají pobočky v Indonésii, v Thajsku, Harley rozbalil stan v Indii, Piaggio spolupracuje s koncernem Zongshen, BMW dělá svý jednoválce u Loncinu...a našla by se spousta dalších.
Nenechte se oškubávat marketingem, nenechte si lhát a neplaťte víc, než se na čínskou motorku příslušný kvality sluší.
Něco k původům motorek (laskavý čtenář doplní do komentů i ty, na které jsem zapomněl...):

Motorky z Číny

Adamoto
Adamsmoto
Akumoto
Apollo
Baotian
Benelli
Beta (pro trhy mimo EU)
Biaginni
BMC moto
Capirelli
CF moto
Champs pitbike
Chang-Jiang
Chunlan
Cleveland CycleWerks
Cyborg
Donghai
Generic
Goes
Jincheng
Jinlun
Jmstar
Jonway
Junák (aktuální prodávané stroje)
Jawa (pro Jihoamerický trh + dovozy MotoScoot)
Keeway
Kentoya
Kimi
Kinetic
Kingway
Kinroad
Kreidler (aktuálně prodávané stroje)
Leonart
Lifan
Linhai
Lintex
Loncin
Longija
Maxon
Megelli
Miklion
Minsk (aktuálně prodávané stroje)
Motorro
MotoScoot
Motowell
MP Korado (aktuálně prodávané stroje)
Nitro scooters
PitPro
Qiungqi
Rhon
Romet
Sachs (aktuálně prodávané stroje)
Shineray
Siamoto
Skyteam
Stomp
Sundiro
Tauris
TMEC
V.D.O.
WangYe
X-motos
Yuki
Zhongyu
Zipp
Znen
Zongshen

Motorky z Taiwanu:
Aeon
CPI
Hartford
Kymco
PGO scooters
SYM
TGB

Motorky z Indie:
Bajaj
Hero
KTM (řada Duke a RC s objemy do 390ccm)
LML
Royal Enfield

Jižní Korea:

Hyosung
Daelim

Informace o redaktorovi

Miroslav Kalous - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (47x):



TOPlist