Česká elektronika pro motocykly – Ignitech

Bezmála desetiletí působí na české scéně firma zabývající se elektronikou pro motocykly a to převážně řídícími jednotkami zapalování, v poslední době i vstřikování. Firma Ignitech leží ve východních Čechách v Přelouči. Zajisté mnozí z vás řešili problém s těmito díly přímo od výrobce motocyklu, který nejčastěji osazuje motocykly elektronikou firem Denso, Kokusan, Mitsubishi, Magneti Marelli a dalších, které nejsou většinou z nejlevnějších. Co však běžné originální jednotky nezvládají je nastavování přes PC pro konkrétní požadavky upraveného motoru. Ve skutečnosti všechny moderní jednotky toto umí, ale ani oficiální zastoupení výrobců motocyklů většinou nemají na toto prostředky ani znalosti. Požadavky zákazníků a možnost si veškeré úpravy v nastavení odzkoušet na dynamometru jsme se rozhodli více nahlédnout do možností výrobků Ignitech známého v dnešní době i za hranicemi naší vlasti a to především v závodních motocyklech.

Česká elektronika pro motocykly – Ignitech
Standardem jsou řídící jednotky zapalování určené pro konkrétní typ motocyklu s pevně uloženými daty a ve většině případů s konektorem daného motocyklu čímž majitel nemusí provádět jakékoli zásahy do elektroinstalace a takovou výměnu tím zvládne i laik, v případě řešitelných problémů jsou na telefonu ochotní tvůrci jednotek. Replikové řídící jednotky jsou vyráběny jak pro induktivní (TCI) tak pro kapacitní (CDI) zapalování . Míra znalostí záleží na zákazníkovi a jednotku lze většinou objednat i pouze s určením typu motoru na který má být použita.


Většina originálních jednotek kapacitního zapalování (CDI) jsou konstruovány jako nezávislé na palubní síti 12V. Jednotka bývá napájena ze statorové cívky v alternátoru. Vzhledem k tomu, že většinu replikových produktů řešíme "na dálku" (požadovanou náhradu zašleme poštou na dobírku), nelze většinou určit v které části zapalovacího systému je vada. Vada může být jak v jednotce zapalování, tak ve statorové cívce. My používáme na náhrady těchto systémů kapacitní zapalování napájené z palubní sítě 12V (DC-CDI). Tato jednotka statorovou cívku nepotřebuje, takže to řeší obě případné závady. Avšak do této naší jednotky je nutné přivést napětí 12V přes spínací skříňku.


Programovatelné jednotky zapalování komunikují přes sériové rozhraní pomocí softwaru k tomu určenému, který zákazník dostane k jednotce nebo je ke stažení volně na www.ignitech.cz. Software z internetu nemusí vždy přesně komunikovat s ŘJ a je tedy pouze jako demoverzí aktuálního software. Správný program je však vždy součástí dodávky. Jednotky existují jak pro běžného uživatele, tak pro závodníky, kde jsou navíc dostupné další funkce. V základu máte možnost vytvořit mapu zážehu v 10 bodech závislou na otáčkách motoru, dále pak na zatížení motoru též v 10 bodech, čili tabulku o 100 hodnotách předstihu. Nastavit lze otáčky omezovače, otáčky pro kontrolku řazení, ovládání serva (přívěra ve výfuku, změna délky sání), v racing verzi i Clutch Master (možnost řadit vyšší stupně pod plynem bez spojky odpojením zapalování) či dávkování N2O (včetně podmínek pro spouštění s náběhem množství plynu).

V současné době jsou k dispozici 4 druhy laditelných zapalování:


1) DCCDIP kapacitní jednokanálové zapalování
2) DCCDIP2 kapacitní dvoukanálové zapalování
3) TCIP4 induktivní dvou až čtyř kanálové zapalování
4) Racing 3 induktivní čtyř kanálové zapalování s dávkovačem N2O Zapalování mají různou vybavenost uživatelskými vstupy a výstupy. Tato vybavenost se u těchto zapalování různě překrývá.
Existuje i varianta nezávislého DCCDIP pro některá moderní endura a motokrosy.
Pro většinu motocyklů se dá vyrobit mezisvazek mezi našimi jednotkami a připojovacím konektorem originální jednotky na motocyklu.


Velkých výhod skýtá programovatelná jednotka vstřikování/zapalování. Vyrábí se v Basic a Full verzi s rozdílností v ceně a samozřejmě i v možnostech. Po základu sáhne běžný uživatel toužící po možnosti úprav vstřikovací mapy např. po výměně koncovky výfuku případně dalších úprav. Full verze je určená pro závodní účely a je obohacena oproti základu o clutch master, startovací omezovač, kontrolku řazení, dávkovač N2O, volně nastavitelný omezovač otáček. Obě verze umožňují i oddělené nastavení pro vnitřní a krajní válce (nejčastěji užito pro řadové čtyřválce), korekce na základě teplot, tlaku, palubního napětí, nastavení přechodu mezi řízením na základě tlaku v sání a poloze škrtící klapky.
Nové jednotky jsou možné použít i pro přeplňované motory. Děláme cenově pouze 2 verze - Basic a Full. Přizpůsobení na konkrétní typy motocyklu se řeší u všech verzí a to ve většině případů mezisvazkem mezi naší univerzální jednotkou a kabelovým svazkem toho konkrétního motocyklu. Pro některé motocykly (např. R6) máme jednotku přímo bez mezisvazku.


K účelnému programování je nutné mít možnost měřit změny na dynamometru což nabízí samotný Ignitech (zde se provádí pouze měření pro interní účely) případně smluvní partneři (např. Ešner Power centrum Nymburk nebo DK moto Praha) nebo i škola ISŠA Brno. Nastavení lze ukládat a následně zase otevřít a nahrát do jednotky. Např. někdo si hraje s nastavením na dynamometru a dosáhne dobrých výsledků, data stáhne do PC a poskytne je jinému uživateli stejné motorky (se stejnými úpravami). Na webu výrobce najdete jasné návody na zapojení, komunikační software i stručný všeobecný popis dané problematiky kolem řízení zážehu a vstřikování. V současné době uvádíme do života novou vstřikovací jednotku. Měla by eliminovat některé nectnosti té staré (např. absence řízení krokových motorů sacích klapek u Suzuki a Kawasaki). Nová jednotka má podrobnější řízení paliva, předstihu a závodních funkcí zejména v závislosti na zařazeném převodovém stupni nebo rychlosti. Jednotka je vybavena CAN komunikací pro snadnější logování provozních dat dataloggerem. Tuto jednotku budeme v budoucnosti vývojově směřovat ke kontrole trakce. Na bázi této jednotky začínáme vyrábět jednotku speciálně pro motocykly DUCATI.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 2.33
Známkováno: 3x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist