„Motorka“ na zimu

Ptáte se, co dělá na motorkářském serveru test dvoustopého vozidla? O testu vozítka smart jsem začal uvažovat, když jsem se dozvěděl, že je městská policie používá jako „motorky na zimu“. Smart je opravdu někde na půl cesty mezi motocyklem a automobilem. Zajímalo mě proto, jestli smart může motorkáři poskytnout podobné pocity a zážitky, jako jízda na motorce. Vždyť zima je v čechách dlouhá a mít něco, co by člověku pomohlo zahnat stesk po motocyklu by vůbec nebylo špatné. Tak co, je to víc auto, nebo motorka?

„Motorka“ na zimu
Díky pochopení společnosti DaimlerChrysler Automotive Bohemia, která je kromě Mercedesů oficiálním dovozcem vozidel smart, dostáváme na několik dnů k dispozici

smart City Coupé

ve verzi Pure. Nasedám do vozidla a sbírám první dojmy: zevnitř je to sice auto, ale někdo z něj osekal všechny přebytečné kousky. Předek končí kousek před chodidly, zadek je useknutý půl metru za zády. V každém rohu vzniklé krabičky je jedno kolo. Okolo hlavy i těla je ale k dispozici překvapivě velký volný prostor (a to měřím skoro 2m!). I přes vnější miniaturní rozměry máte uvnitř mnohem větší pocit volnosti než v klasickém osobáku nižší třídy - ani stopy po jakékoli stísněnosti. Zde přichází první možnost srovnání s motocyklem: řidič smartu sedí podstatně výše než řidiči ostatních automobilů a má hlavu skoro stejně vysoko jako na motorce - z toho plyne příjemný přehled o okolním provozu. Dovnitř se vejdou dvě osoby, za sedadly je prostor pro velký nákup (plnou přepravku a dvě basy piva) nebo středně velkého psa.

Motor o "motocyklovém" objemu 698 ccm je umístěn těsně za sedadlem. Jde o tříválec se dvěma ventily a zapalovacími svíčkami na válec doplněný turbem s mezichladičem stlačeného vzduchu. Motor se zvenku i zevnitř ozývá typickým hlasitým zvukem vzducháče, se kterým se setkáte například u kultovního starého modelu "VW Brouka". A jsme u dalšího parametru, díky kterému si smart zaslouží alespoň pokus o srovnání s motorkou. Na výkon 37 zde připadá 730 kg hmotnosti - Harley-Davidson Sportster o stejném objemu motoru a stejném výkonu má třikrát menší hmotnost. Na druhé straně Škoda Felicie má také stejný výkon, ale více než dvojnásobnou hmotnost!
Tomu také přesně odpovídá chování smarta - není to sice ten brutální odpich a pocit síly, na který jste zvyklí z větší motorky, ale zároveň je celkový dojem na hony vzdálen klasickému autu. Nízká hmotnost se totiž kromě akcelerace projevuje i velkou mrštností a skvělou ovladatelností. Vůz je totiž kromě ABS (které je kvůli malým profilům pneumatik nutností) vybaven systémem ESP pro kontrolu trankce a stability. Tento systém při případném přetočení či prudkém manévru přibržďuje jednotlivá kola a pomáhá udržet požadovaný směr. Vůz opravdu jede přesně tam, kam naznačíte volantem. Stejně jako na motorce s vámi ve městě málokdo udrží krok. Sám jsem si vyzkoušel, že pokud chcete sledovat smarta v běžném autě, musíte jet opravdu hodně razantně, aby vám ve městě nezmizel z dohledu. Posádka smarta si přitom povídá a zdá se jí, že jeli kliďánko vyhlídkově... Protože mě zajímalo především zimní využití, dal jsem vozítku na jednom zamrzlém parkovišti a později v kopcích nad Jabloncem opravdu zabrat. A byl jsem nadšený - smart jede kam se mu řekne a každý smyk zkoriguje přesně do požadovaného směru. Pokořila nás až cesta do prudkého kopce pokrytá rozmoklou vrstvou sněhu, kdy systém ESP přibržďoval prokluzující kola tak účinně, až se smart zastavil a odmítal se dále pohnout.

Dalším zábavným prvkem smarta je 6-stupňová převodovka Softtouch. Spojkový pedál zmizel v propadlišti dějin a vy máte možnost nastavit buď plně automatické řazení, nebo řadit "cvaknutím" řadicí páky dopředu nebo dozadu. Při zastavení nebo náhlém zpomalení si převodovka přeřadí směrem dolů sama. Změnu převodového stupně ale provádí elektronika a trvá déle než 1 sekundu - při klidné jízdě je to příjemné, ale pokud máte chuť jet ostřeji, prodleva při řazení řidiči vadí. Zvlášť pokud si vzpomenu na motorku a na to, jak hezky rychle se na Hondě "sekají" kvalty. Na hrbolech smart vzhledem ke krátkému rozvoru dost skáče, menší díry a výmoly ale podvozek pohlcuje slušně. Na dálnici se s ním pak dá cestovat maximální povolenou rychlostí, aniž by měl řidič pocit nestability či nejistého vedení stopy. Motor má i v této rychlosti dost síly k předjíždění, je ovšem nutné nezapomenout na omezovač rychlosti, který vás nepustí před 140 km/h. I po 100 kilometrové jízdě v noci jsem nebyl unavený víc než z klasického osobáku. Smart navíc díky vysoko umístěným světlometům v noci velmi dobře svítí na cestu, což se ale obrátilo v nevýhodu při jízdě v mlze, kdy světlomety osvětlovaly hlavně mlhu - rozhodně bych doporučil připlatit si za níže osazené mlhovky, kterými testovací vůz nebyl vybaven.

Závěr:


Smart je sice jen auto, ale zároveň je ze všech aut "nejmotorkovatější". Svými rozměry, výkony, spotřebou i praktičností se opravdu nachází někde mezi automobilem a motocylem. Z pohledu motorkáře nikdy nepřestane vadit, že má dvě kola navíc, ale v zimě by se možná dala udělat výjimka. Na léto bych za to ale žádnou motorku nevyměnil!

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist