Motoráj leden + únor 2010

Jako každý rok, i letos přicházíme v únoru s dvojčíslem. A co v něm najdete? Tak tentokrát jsme pro vás připravili srovnávací test „nahatých“ šestistovek, čili motorek, kterými leckdo pohrdá… a naprosto neprávem, protože jak jsme si sami vyzkoušeli, tyhle stroje mají co nabídnout i zkušeným motorkářům. Vyznavačům tradičních mašin udělá jistě radost test H-D Road King a milovníkům italských strojů zas Moto Morini Scrambler, kterého jsme otestovali v Dolomitech. Také vám představíme Exkluzivní hračky pro velký kluky, aneb jaké by to bylo, kdybychom si mohli pořídit motorku snů, bez ohledu na její cenu…

Motoráj leden + únor 2010
V sekci cestopis pokračujeme výletem do Gruzie a Arménie, ve sportu vás seznámíme s tím, co nového se připravuje pro příští sezónu v MotoGP a WSBK, nevynecháme ani reportáže z Dakaru, ploché dráhy a samozřejmě ani z prvního ročníku Motoráj Snow Rallye, který proběhl před pár týdny. Co dál? Retro sekce, Techmánie, Riders2Bikers… je toho moc a jako vždy jsme se snažili o to, aby se vám i tohle číslo Motoráje líbilo – a doufáme, že nám to vyšlo. Tak příjemné čtení.

Motocykly

Exkluzivní hračky pro velký kluky
  • Bimota Tesi 3D
  • BMW K 1300 S
  • Ducati 1098 Bayliss Limited Edition
  • KTM 990 Adventure R
  • Victory Vision Tour
  • Voxan VX-10
  • Yamaha Vmax
Hmmm, škoda že na to nemám… Jo, tak tohle jsem si řekl už mnohokrát. Jsou prostě věci, které svou cenou jaksi přesahují mé možnosti, a protože mi odmalička vtloukali do hlavy, že skákat se má jen tak vysoko, kam se dosáhne, nejsem přítelem extrémního zadlužení, abych se pak musel před věřiteli (případně exekutory) plížit domů kanálem. Což ovšem neznamená, že bych se nemohl občas zasnít… Abyste – až teda ty prachy budete mít – nemuseli dlouho tápat, my vám tu špičku představíme. Tedy aspoň část z ní…

Spaghetti Scrambler
Moto Morini Scrambler
Při klesání podél skalních srázů do italského Avia si připadám jako v čínských filmech, ve kterých se mistři bojových umění snášejí do bezedných údolí bez újmy na zdraví jen díky síle ducha. Já se snáším taky, ale duševno radši nahrazuju silou monoblokových Bremb. S pomocí jednoho prstu se skrz množství tornate (vraceček – pozn. red.) dostanu dolů v sedle tohohle fešáka v retro kabátku bez úhony taky.

666 + 66
Ducati Monster 696 vs. Honda CB600F Hornet vs. Kawasaki Z750 vs. Suzuki Gladius vs. Yamaha XJ6
Šestky, šestikila, šestistovky. Jo, tak takhle se jim všeobecně říká. Motorkám, které dnes patří do kategorie těch „menších“ a nad kterými salonní motorkáři ohrnují nos s tím, že jsou dobré leda tak na učení nebo pro holky. Jenže… když si uvědomíte výkon většiny těchhle strojů a jejich hmotnost, zjistíte, že zdaleka nejde o hračky. Naopak, ve zkušených rukách může jít o nástroj ďáblův. Protože vězte, že číslo Bestie je právě 666…

Ať žije Král!
Harley-Davidson FLHRC Road King Classic
Poctivej kus motorky – tohle vyvstane jednomu na mysli, jen se na Krále podívá. Klasické linie v americkém stylu nás provázejí už od padesátých let minulého století. Na první pohled se od té doby opravdu zas moc nezměnilo. Všechno je na svých místech, tak jako dřív, a to je jenom dobře. Není to žádný retro bike – je to klasická americká mašina, taková, kterou měl nejspíš rád tvůj děda i táta a teď je řada na tobě.


Kanada na vrcholu vývoje
Can-Am Renegade 800R EFI X XC
Prvním modelem po přejmenování značky Bombardier na Can-Am po dvaceti letech byl revoluční Renegade, ve kterém značka spojila to nejlepší, co věděla o 4x4 a sportu. Jedno totiž dříve neznamenalo druhé a vezmeme to postupně. Pokud jde o 4x4, tak tady čerpal Can-Am ze zkušeností s osmistovkou Outlander, jejíž první evoluce se narodila v roce 2005 ještě jako Bombardier. A o sportu věděl taky dost, protože z dnešního pohledu předpotopní DS 650 byla jednou z prvních čtyřkolek, které jely Dakar.

Trota Italiana
Malaguti Blog 125ie – Citysurfers
Itálie je zemí skútrům zaslíbená a potkáte je zde v létě, v zimě, za deště i v sálajícím slunci. Prostě prvního skútříka dostane malej Taloš společně s dudlíkem a pak už jen mění modely, případně přidává na jejich objemu… aspoň tak nějak si to představuju. A tak je vcelku jasné, že italští výrobci skútrů budou hrát ve světě prim. Jedním z nich je značka Malaguti.


Univerzální voják
Honda Transalp 650 – ojetina
Honda Transalp 650 se objevila v prosinci 1999 jako nástupce staré šestistovky s tehdy moderním, zakulaceným designem a výkonnějším motorem z Deauvilla. Zachovala si však cestovně dobrodružného ducha předchozího modelu, i když se už začínala více orientovat na jízdu po zpevněném povrchu.


Tatra nezná hranice
Tatrabike by Nino
Je neuvěřitelné, na co všechno se dá u motorek narazit, a lidská fantazie nezná mezí. Na striktně oldschoolových srazech příznivců Rockabilly a hot rodů se loni objevila motorka, která sice nezapadá do uznávané hranice 1950, ale kvůli motoru z Tatry jí to každý promine.

Jen evoluce?
Ducati Desmosedici GP10
Představena byla nová Ducati Desmosedici GP10 jak jinak než se špičatými masivy Dolomit na pozadí. A posazená do čistě bílého sněhu působila dojmem malé červené jahůdky na špičce slavnostního dortu. Bude však mít evoluční verze loňského modelu pro všechny ducatisty i sladkou příchuť vítězství?
Uvnitř italské továrny bychom nejspíše nenašli zřejmě nikoho, kdo by věřil v úplný opak. Nakonec i mimo ni existuje dost těch, co jsou o úspěchu přesvědčeni a pevně v něj věří už nyní.

Techmánie

Riders2Bikers
Udělejte si radost do velikosti vaší peněženky
Tentokrát bez dlouhých řečí – za chvíli je tu jaro (aspoň doufám), ale ještě než přijde, měli bychom si připravit všechno potřebné, abychom pak neztráceli čas. A pokud už všechno připravené máme, můžeme se věnovat něčemu jinému… třeba knížce, která v naší dnešní nabídce také nechybí.

Přilba LS2 Magma
Redakce testuje
V největším lesku rčení „Co nechceš, to půjč“ jsem dovolil bratrovi, aby si půjčil na krosový dýchánek mou sice letitou, ale stále pohlednou a funkční přilbu, a tak jsem o ni přišel dřív, než jsem stihl jen pomyslet na to, co by se mohlo stát. Bratřík upadl a zatloukl hřebík do rakve mého dlouholetého kamaráda „Lejzra“. Nastal tedy čas na lustraci internetu a hledání náhrady. Samozřejmě první cesta vedla do redakce Motoráje, zdali by se nenašlo řešení pro tuto patovku. Slovo dalo slovo a všestranně prospěšné bylo dokonáno a exemplář na testy putuje na mou adresu.

Hity nebo mýty, 1. část
Rady, mýty, pravdivé nebo nepravdivé pověsti
Jestli je něco, čeho je kolem motorek a motorkářů dost, tak jsou to rady, případně různé mýty, pravdivé nebo nepravdivé pověsti. Zatímco dřív se vám hlava nafoukla nejvíc na srazech, dnes tuto úlohu převzal internet, stačí hodinu prolézat diskuse a dostanete pocit, že víc toho už vědět nemůžete.

Souboj
Výstavy Motosalon 2010 vs. Motocykl 2010
Souboj ve většině z nás evokuje představu rytířů ohánějících se těžkými meči a bojujících o přízeň krásné dámy. Anebo mušketýrů hájících pomocí kordů čest královny. Případně – pokud nejste romantici – může pro vás být tohle slovo synonymem jakéhokoliv sportovního utkání. Existují ale i jiné duely…
A jinak než souboj se nedá nazvat ani současná situace kolem jarní výstavy motocyklů, příslušenství a doplňků, prostě všeho, co k motorkám patří – souboj o přízeň vystavovatelů, médií a především samozřejmě návštěvníků. Soupeři jsou dva, Incheba, která tuto výstavu pořádala v minulosti, a nově Veletrhy Brno. Jak a proč vlastně došlo k téhle situaci? Proč ta změna pořadatele a jak se do hry vůbec dostala společnost BVV, tedy Brněnské výstavy a veletrhy? K odpovědím se musíme vrátit o pár let zpátky.

Dáváte pozor? – psychologie bouraček
Víte, proč vám na motorce tolik aut nedá přednost? Protože řidiči v nich nedávají pozor. Dávání pozor je ale široký pojem, a abychom mu rozuměli, je potřeba na to jít od lesa, tedy od mozku.
Pardon, já vás neviděl. To jsou nejčastější slova automobilisty pomáhajícího vám na nohy potom, co vás právě sundal z vedlejší. Co běží hlavou vám, není potřeba rozebírat, protože sprostá slova známe všichni. Častokrát se zdá nelogické, že vás mohl přehlédnout, když na vás koukal z deseti metrů, laďák vám řve jak na lesy, kombinézu máte jak papoušek kakadu a vědět o vás přece museli všichni.

Co s nechtěným ztopořením? – tip, jak jezdit líp
Ježdění po zadním kole baví jak koho a jak kdy a jsou situace, kdy je přední kolo ve vzduchu to poslední, co potřebujete. Kromě toho, že vás předek nahoře může vylekat, vám může taky změnit směr jízdy, a jestli je zatáčka doprava a rovně strom, je lepší mít kolo na asfaltu.
Kdyby bylo o patnáct let míň, dnešní článek by postrádal smysl, protože motorek schopných jít pod plynem na záda tolik nebylo a u nás by šlo o text možná tak pro dvacet lidí. Zato dneska se mašiny topoří jedna radost a po zadním jezdí kolikrát i ten, kdo nechce.

Sport

Wrooom 2010
Vždy když dostanou zasněžené vrcholky horských masivů v severoitalské oblasti Trentino koncem ledna zvláštní červenou vyrážku, znamená to neodvratitelný fakt, že co nevidět už budeme stát na prahu jak sezony ve formuli 1, tak té motocyklové v MotoGP.
Jak to víme? Přeci proto, že je to každý rok stejné, i když to je vlastně jiné. Navíc zcela originální. Ona totiž má tahle zvláštní vyrážka velmi krátkou dobu trvání a jedinečný průběh. Její inkubační doba sice trvá zhruba měsíc, kdy se vše připravuje na její příchod, doba jejího trvání je pak zhruba asi týden. Za tu dobu se však velmi rychle rozleze po celém kraji v okolí Trenta.

Čas splácení dluhů
Rozhovor s Nickym Haydenem
Hello Nicky, budíček… doba hájení skončila, teď už se bude střílet naostro! A když ty nebudeš „střílet“ pořádně nebo aspoň trochu obstojně, tak my z Ducati odstřelíme tebe!
Tedy ne, že by mistru světa z roku 2006 Američanu Nicky Haydenovi někdo rovnou usiloval o holý život, jen je v jistém nadneseném žargonu vyjádřeno, že má před sebou rok pravdy a splácení dluhů. Jinak v případě nespokojenosti s jeho výsledky jej prostě Ducati ze svých služeb propustí.

Ohlédnutí za sezonou WSBK 2009
Čas bilancování, plánů a přestupů
Jakmile se seriál WSBK převalil přes Brno, jako by nabral na rychlosti a máme tu konec sezony, čas bilancování, plánů a přestupů. Uplynulou sezonu lze v krátkosti charakterizovat jako nejúspěšnější sezonu Jakuba Smrže a jako duel mezi Hagou a Spiesem, tedy co se týče hlavní a prestižní třídy Superbike. V obou hlavních kategoriích, SBK a SSP zvítězili jezdci nově příchozí a oba jeli na motocyklech Yamaha, což je pro tuto značku historický mezník.

Setkání s mistry řídítek
Netradiční akce pro fanoušky silničních závodů
Již delší dobu jsme si ve fanklubu bratří Smržů pohrávali s nápadem uspořádat trochu netradiční akci pro fanoušky silničních závodů. Chtěli jsme poodhalit některá tajemství ze zákulisí závodů a přiblížit veřejnosti techniku, která se zde používá. Po dlouhém plánování začínaly představy dostávat konkrétní podobu, až nakonec přišel čtvrtek 14. ledna 2010 a vše se mohlo rozběhnout.

Superstocky 2009
Procházka seriálem pokračuje štokovými třídami
Procházka seriálem WSBK roku 2009 pokračuje štokovými třídami, které přivedly na start dva české týmy a několik českých jezdců.
Litrové štoky, stále pod hlavičkou FIM Cup, všeobecně považované za mistrovství světa této třídy, měly jako v předchozích letech vysokou úroveň.

Ledová družstva – zase bez medaile
Speedway info
Ledy jsou v plném proudu. Naši v družstvech čtvrtí, zato oba Klatovští poprvé v Grand Prix společně. První mistři Evropy i australští šampioni. Kontrakty a hlučno o tlumičích. A u nás? Největší překážkou ledů se stala paradoxně zima.




Sedmdesát dva kilometrů sněhu a ledu
Motoráj Snow Rallye 2010
Minimálně tolik kilometrů čekalo na účastníky Motoráj Snow Rallye, která se konala 23. ledna 2010. Jak to všechno začalo? První zmínku o tomto závodě jsem se dozvěděl od Hajnýho a Klasiky na jiné akci, která se jela v říjnu. Už v tu chvíli mi bylo téměř jasné, že se zúčastním, a byl jsem připraven na boje, které se ve mně pravidelně odehrávají. Vlastně které se odehrávají mezi Bullem rozumným a Bullem závodníkem. A také jsem byl připraven na to, že Bull rozumný velmi rád podlehne. Podlehl… občas popíchnutý Petrem 11, občas Klasikou…

Bolest vítězů z prachu a kamení
Dakar 2010
Dakar. Slovo, které má pro motoristického fanouška magickou moc. Většina vyznavačů jedné stopy si nepředstaví slunečné oázy, palmy a vidinu exotické dovolené, ale tuny prachu, dřiny, vyčerpání, úspěchu a zklamání.
Již se stalo tradicí, že nejslavnější a zároveň nejtragičtější rallye současnosti startuje na Nový rok, a již druhým rokem po bezpečnostních problémech v Africe je tomu tak na jihoamerickém kontinentu. Přesto jméno DAKAR zůstalo.

Nechtěl jsem pustit řídítka
Rallye Dakar den po dni ze stupaček Yamahy hranického jezdce Dušana Randýska
Do třetice všeho dobrého, říká se. A Dušan Randýsek musí souhlasit. Když se na start Dakaru postavil v roce 2007 poprvé, zradila ho technika. Loni legendární etapový závod nedokončil kvůli zranění. Tentokrát dorazil hranický jezdec hájící barvy KM Racing Teamu, konečně do cíle. Z poznámek, které si Randýsek psal do mobilu, byl vytvořen tento deník.

Cesta na Sloní sraz a zpět
Elefantentreffen 2010
Letošní příděly sněhu nemohly nikoho nechat na pochybách, o čem bude tradiční sraz Elefantentreffen. Milovníci motocyklů a opravdového zimního táboření se všímvšudy se proto určitě nemohli dočkat posledního lednového víkendu.

Retro

Wayne Rainey
Další z pánů jezdců
Američtí jezdci nastoupili do kolotoče Velkých cen poměrně pozdě, ale zanechali v nich nezanedbatelnou stopu. Nejdřív to byl „King“ Kenny Roberts, po něm přišli „Fast“ Freddie Spencer, Randy Mamola a Eddie Lawson. Následovala dvojice, která spolu vybojovala nespočet soubojů, Kevin Schwantz a Wayne Rainey.
Celým jménem Wayne Wesley Rainey se narodil 23. října 1960 v kalifornském Los Angeles na předměstí Downey.

Bultaco
Historie továrny
Bultaco je jednou z mála továren, které nezačaly výrobou jízdních kol. Dokonce je továrnou, která před zahájením výroby motocyklů vůbec neexistovala. Do motocyklové výroby tedy skočila rovnýma nohama.
Společnost dlouhého jména – (Bultaco Compańía Espańola de Motores S.A.) založil roku 1958 v Barceloně Francesco Xavier „Paco“ Bulto, který do té doby byl ředitelem jiné španělské motocyklové továrny – Montesa.

Salzburgring, 1. část
Historie okruhu
Motorismus ve spolkové zemi Solnohradsko má dlouhou historii. Začala s prvním v Rakousku pořádaným silničním závodem ze Salcburku do Vídně, který se jel 1. a 2. června 1900. Již v roce 1902 bylo Solnohradsko opět částí nejdelšího automobilového závodu z Paříže do Vídně. Start do poslední etapy ze Salcburku do Vídně byl 29. června v Salzburg-Gniglu.

Cestománie

Gruzie & Arménie, 3. část
Země bájné Kolchidy & kolébka křesťanství – cestopis
V „zóně nikoho“ mezi oběma celnicemi je nepředstavitelný zmatek. Proplétám se mezi kamiony a houfy pěších obtěžkaných obřími taškami, kteří se vracejí z nákupů v Turecku k budce, kde si policie z pasu opíše snad všechny údaje. Po zběžné prohlídce motorky jsem poslán dál. Daří se mi najít frontu pro osobní auta, která naštěstí není nijak dlouhá. Při čekání ke mně přistoupil jeden z tureckých řidičů, kterého zaujala hadička od camelbagu poté, co viděl, jak si ji strkám do úst. Na jeho dotaz, zda se jedná o kyslík, s úsměvem odpovídám, že bohužel pouze o vodu. Vzhledem k spoustě kamionů a aut s nastartovanými motory by se kyslík opravdu hodil.

Redakce

Kříže mlčí…
2009
Každá motoristická sezona má své oběti, a to bez ohledu na stále se vylepšující a modernizující bezpečnostní opatření. Ani rok 2009 nebyl v tomto směru žádnou výjimkou a smrt navštívila řadu závodišť včetně našich. Zavzpomínejme krátce a vzdejme čest těm, kteří v uplynulém roce položili na oltář rychlosti svůj život.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.44
Známkováno: 9x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist