Motoráj 9/2009

A jsme tu s dalším číslem časopisu Motoráj. Vznikalo po našem návratu z Ukrajiny, kde jsme uspořádali 1. ročník Strike Sport Motoráj Maratonu, etapového závodu pro cestovní endura a čtyřkolky (reportáž o tomhle podniku pro vás sepsal jeden ze závodníků, Míra Barták, takže jaké to tam bylo se dozvíte z první ruky).

Motoráj 9/2009
Ovšem to, že jsme byli pryč, rozhodně neznamená, že bychom zářijové číslo nějak ošidili. Kdepak! Hned po příjezdu jsme otestovali mimo jiné právě tři z „lehkých“ endur a výsledek bude asi pro někoho překvapivý… Možná proto, že je testovali jezdci, kteří jsou v terénu jako doma. Na řadu přišly i cestovní stroje a exkluzivně i vzácná novinka – muscle bike Triumph Thunderbird.
Samozřejmě jsme nevynechali ani sport, ať už jde o 4. závod Czech Endurance Cup, fenomenální účast Matěje Smrže na IDM, dragstery v Hockenheimu, MotoGP, WSBK, EMX a mnoho dalšího. To vše samozřejmě se spoustou akčních fotek, včetně třeba té, která zachycuje Haydenovo napadení De Angelise po pádu v Misanu… Kentucky Kid prostě nedokáže zdržet emoce na uzdě a buď pláče, nebo se pere. V tipu na výlet zavítáme na Moravu a nevynechali jsme ani historii… ale nebudeme popisovat všechno, co koneckonců najdete o pár řádků níž. A hlavně pak v Motoráji č.9, tak ať se vám líbí!

Motocykly

12 Jízda s ptákem Bouřlivákem aneb
Triumph Thunderbird 1600
Dneska není lehký zmlsanýho zákazníka zaujmout. Motocyklů všeho druhu je na výběr tolik, že byste jich potřebovali mít pět. Teda aby se vám splnily všechny požadavky na to, jaká má ideální motorka vlastně být. Mnozí by si představovali jako dokonalej stroj něco, co bude lehký, obratný, zároveň vysoce výkonný a taky úsporný, spotřeba tak pod pět, ale nejlíp čtyři. Mělo by to zvládat jak předlouhý štreky napříč Evropou, tak pokud možno občas i okruh. To všechno by mělo stát tak 99 999 Kč a minimálně pětiletá záruka by byla taky fajn. Jenže takhle to nefunguje…
U Triumphu jaksi líp pochopili, jak zaujmout. Minimálně posledních pár let to dokazují, protože dělají věci jinak. Po svým a pro ty svý. Triumph není žádná mamutí značka, jeho produkce obnáší něco kolem tří a půl procenta světovýho trhu. Ale vtip je v tom, že těch několik procent tvoří triumpháři tělem i duší.

18 Globetrotteři
Aprilia Mana 850 GT ABS vs. BMW K 1300 GT vs. Kawasaki ZZR 1400 vs. Yamaha FJR 1300
Cestovat se dá téměř na všem, od supersportů po choppery, a záleží jen na tom, kam a na jak dlouho jedete. Ovšem nejpohodlnější je to samozřejmě na strojích k tomu určených, tedy na cestovních nebo sportovně cestovních motorkách. Na výběr je jich poměrně dost a my dnes připravili srovnání čtyř z nich… Tedy spíš než srovnání takový nástřel, co vám která může nabídnout.


30 Prachožrouti
BMW F 800 GS vs. KTM 690 Enduro R vs. Yamaha XT660Z Ténéré
Cestovní enduro je dneska z jednou z nejžádanějších kategorií. U nás je to celkem pochopitelný, sítí tratí enduro různý obtížnosti je totiž protkaná celá republika, akorát je označena nějakým omylem jako veřejný komunikace.
Když se podíváte do nabídky jednotlivých značek, zjistíte, že cestovní endura vyrábí snad každá z nich. A kdyby jen jedno, kdepak – je přece třeba vyhovět jak zákazníkovi preferujícímu lehčí stroj, tak tomu, pro kterýho je objem pod litr nicotnou záležitostí vhodnou leda pro pubescenty, ženský a důchodce. My se ale zaměřili právě na ty podlitry, tedy konkrétně na dva – BMW F 800 GS, Yamahu XT660Z Ténéré, a aby byla větší legrace, šoupli jsme k nim KTM 690 Enduro R.

38 Amerika vrací úder
Polaris Sportsman XP 850/550
Skutečnost, že americký Polaris přišel letos s novou generací snad neznámějších pracovních čtyřkolek, se už od začátku sezony objevila všude, kde to bylo možné. Po prvních oficiálních představeních se začal Sportsman objevovat i v testech, a ať na mašině jezdili v Americe nebo Německu, všude jen samá chvála.
40 Jorge na WSBK
Yamaha JogRR Lorenzo Race Replica
Ne, nezbláznili jsme se – Jorge na WSBK v Brně skutečně byl! A dokonce tam i jezdil! Mohli jste ho potkat třeba v padoku nebo na obslužce, případně i u Céčka…
Nevěříte?
No dobře, dobře, uvedeme to na pravou míru – závodník MotoGP Jorge Lorenzo se WSBK opravdu nezúčastnil, nicméně skútr v barvách jeho stroje, tzn. Yamaha Jog RR Lorenzo Race Replica ano. S genialitou sobě vlastní jsme si totiž testování tohoto strojku naplánovali právě na víkend, kdy v Brně probíhal závod Superbiků (přeci nebudeme capat po Masarykově okruhu pěšky, to dá rozum).

42 Slunce, seno, SV 650 N2
Suzuki SV 650 r. v.: 1999–2002 – ojetina
První Suzuki SV 650 spatřila světlo světa léta Páně 1999 a svou koncepcí vycházela z kontroverzního modelu TL 1000. Snad ze strachu z obávané „millenium bug“ místo elektronického vstřikování bylo osazeno poctivými 39mm karburátory Mikuni. Z motoru TL si toho odnesla hodně, ale přišlo i mnoho vylepšení spolu s odstraněním všech zásadních neduhů původního motoru TL. Hlavní rozdíl je pochopitelně v objemu – 645 kubických centimetrů SVčka však umí motorku rozhýbat nečekaným způsobem.

44 Old school až na kost
Triumph Falcon
Přestavby ve stylu veteránů, staré školy neboli old school se v posledních letech těší rozmachu jak prasečí chřipka. Jako u všech staveb, i tady vede Harley, ale začíná se objevovat vlna, která je ještě klasičtější – staré Triumphy.
Dejme tomu do sedmdesátých let udávala Velká Británie technické tempo a nikdo tomuto konci světa nemůže upřít zásluhy v samotném počátku motocyklové éry. Takže pokud jde o retro stavbu, je mašina na základě Triumphu stejný nebo větší hit než Davidson.

Techmánie

8 Riders2Bikers
Udělejte si radost do velikosti vaší peněženky
Tak ještě pár týdnů a máme po ptákách… ne, v žádném případě nechci strašit zimou, přestože v obchodních centrech pomalu začínají s mikulášskou výzdobou, ale bohužel – tak už to je. Sezona je u nás krátká a za chvíli přijde čas, kdy budou motorky víc stát v garážích než jezdit, a nastane chvíle zrevidovat, co všechno budeme na příští rok potřebovat.

10 Černý pracky
Redakce testuje – rukavice 4SR Sport Cup
Nic netrvá věčně, a tak, přestože moje dosavadní rukavice byly hodně kvalitní, i na nich se již začal projevovat vyšší věk. Tu prasklý šev, tady prodřenina, suchý zip už taky není co býval… no prostě nastal čas poohlédnout se po jiných.
Jsem člověk konzervativní, takže když jsem s něčím spokojený, zůstávám u toho. Ovšem taky jsem zvědavý a rád zkouším nový věci, což se mezi sebou dost tluče, a tak je pro mě vždycky problém si něco vybrat, od džín přes boty a přílbu až třeba právě po rukavice.

46 Gumové řešení
Pneumatiky jsou důležitou součástí motorky a mohou být zodpovědné za nejlepší i nejhorší zážitky. Snažte se porozumět tomu, co za jízdy guma dělá
Zná to každý, jaro na cestě a přichází doba, kdy je fakt potřeba gumy vyměnit, protože prokukující plátno už další sezonu nedá. Do téhle fáze se dostane každý, ale pro hodně lidí je to naposled, kdy pro pneumatiky něco udělali. Vztah ke gumám je jasný, jsou to jediné dva body, které nás drží na silnici, a musí být takové, že se jim dá věřit. Dále mají svůj vliv na řízení, jinak se chovají při různých tlacích, na každé se trochu jinak jezdí. Cestou ke spokojenosti je jak udržování stavu v patrnosti, tak správný výběr, ať už kupujete gumy na okruh, silnici nebo motokros.

52 Kůže nikdy neumírá
Od začátku minulého století se technika změnila k nepoznání, ale kožené kombinézy jsou tu stále s námi. Jak je to možné?
Když se podíváte na fotky z prvních závodů, jako první vás zaujmou motorky, protože si říkáte, že dneska byste s tím nejeli ani pro rohlíky. Zatímco stroje a helmy jasně zapadají do minulého století, materiál kombinézy vám je odněkud povědomý i přesto, že jsou snímky černobílé. Ano, v kůži jezdili už první pionýři a je to tak stále. Ve větším se začaly overaly živočišného původu používat od dvacátých let, do té doby měli kůži jen největší střelci a ostatní si vystačili s tesilkami a bekovkou. Ty se ale při pádu dost trhaly, pokožka toho taky moc nevydržela, a tak se hromadně přešlo na odolnou hovězinu. V roce 1930 se kožené kombinézy staly poprvé povinnou výbavou jezdců na TT.

62 Větší už to nebude
Koncepce motorů – Šestiválce
Ač jsou šestiválce v několika ohledech ideálním motorem, v sériové výrobě se nikdy zvlášť neprosadily. Proč je tedy nemáme rádi a proč se velkoagregát stále používá v jednostopém korábu Honda Gold Wing?

Sport

66 Ukrajinské peklo
Strike Sport Motoráj Maraton 2009, 16.–21. 8. 2009, Pilipec – Ukrajina
„Hele, a co takhle udělat nějakou rallye na víc dní? Pro motorky i čtyřkolky? Takovej malej Dakar, třeba na Ukrajině?“ Jo, tak takhle nějak to vloni, při zakončení Motoráj Rallye, vzniklo. Stačilo pár panáků, euforie z toho, že akce měla úspěch (a nikomu se při ní nic vážnějšího nestalo), a dobrej nápad vítězící nad zdravým rozumem byl na světě. Jednoduchý, že jo? Ovšem od nápadu k realizaci vede těžká cesta a tu na Ukrajinu bychom přirovnali ke strmýmu, kamenitýmu výjezdu, plnýmu pastí. Zařídit všechno možný a kolikrát i nemožný stálo realizační tým spoustu času a psychických i fyzických sil, ale troufáme si říct, že výsledek stál za to, tedy alespoň podle reakcí zúčastněných. Nicméně protože šlo o naši akci, poprosili jsme v zájmu objektivity o reportáž jednoho ze závodníků, Míru Bartáka, který se umístil na třetím místě v kategorii jednoválců. A tady je výsledek.
72 „Osel“, Sancho Panza a větrné mlýny
Exkluzivní fotky z posledních závodů MotoGP i boxování
Miguel de Cervantes by se určitě divil, do jaké souvislosti se jeho románoví hrdinové dostali. Koho označit za hrdinného Dona Quijota bojujícího s větrnými mlýny, koho pak za jeho sluhu Sancho Panzu a koho za osla!
Pokud jste byli v Brně přítomni Grand Prix České republiky, obrázek jste si mohli udělat sami. Pokud jste však nebyli ani v Brně, ani v Indianapolis, ani v Misanu, nezbude vám než se spolehnout tak na to, jak vám to podáme my.

78 MotoGP – Češi v Brně
… jejich vlastními slovy
Kdo odsuzuje komplet celou MotoGP do role sterilního „efjedna“ klání, které už nikoho nezajímá, dělá chybu. Také v rámci těchto závodů přece startují naši jezdci, kteří zaslouží pozornost a podporu. Že tito kluci nekončí ještě přímo na bedně, není nejdůležitější. Někteří z nich se k ní totiž pomalu, ale jistě přibližují. Kdo si počká…

80 Nürburgring (po uzávěrce)

WSBK Round #11
Po letní přestávce pokračoval seriál WSBK 6. září v chladném a větrném počasí jedenáctým závodem na německém kultovním okruhu Nürburgring. Nečekané rozuzlení mělo pokračování duelu Haga versus Spies. Angličan Rea poslal ve druhé jízdě Hagu nešetrným manévrem k zemi, díky čemuž převzal Spies vedení v tabulce MS a stal se nejžhavějším kandidátem na titul mistra světa. Mimoto se o Spiesovi proslechlo, že odmítl nabídku ke vstupu do MotoGP, takže i v příštím roce bude tento fenomenální jezdec ozdobou WSBK. Největší úspěch pro naše barvy zaznamenal Ondra Ježek, když Jakubovi ani Matějovi Smržovým se příliš nedařilo.

84 Fans Of 96
Fanklub Jakuba & Matěje Smrže
Fanoušci a fankluby patří k závodům odjakživa a my jsme rádi, že vám dnes můžeme v krátkosti představit klub, který fandí našim žhavým želízkům v ohni seriálu WSBK.
86 Superneděle
4. závod C.E.C. 2009, Brno
Mám tenhle seriál rád, sleduju ho od samýho začátku a ještě mě nezačal nudit. Je to vcelku pochopitelný, na rozdíl od podniků zvučnějších jmen se tady totiž pořád něco děje a není nouze o dramatický zvraty, mnohdy až kotrmelce. C.E.C. prostě žije…
No a aby se dramatičnost ještě zvýšila, 4. závod sezony 2009 prošel totální překopávkou původního harmonogramu a vznikla tak závodní superneděle, ve které se – netradičně – odjely dva závody, tedy jak C.E.C. 2, tak „velký Cecky“. Tahle inovace způsobila v první fázi bouři nevole ze strany některých závodníků (šlo hlavně o to, že se nový termín křížil s jejich osobními plány a změny byly nahlášeny na poslední chvíli), ve fázi druhý se ale ukázala jako prozíravý tah vedoucí ke „zklidnění vášní“ při samotných závodech. No a třetím, pozitivním dopadem byla účast jako taková – po příjezdu do brněnskýho padoku jsem měl pocit, že jsem snad na úplně jiným podniku, tolik lidí jsem při amatérských závodech ještě neviděl.

90 Matěj Smrž na vandru v IDM
V Assenu prorazil do čela ve třídě, kde je skutečně těsno
Německé mistrovství silničních motocyklů je bezesporu jedním z nejsilnějších, možná nejsilnější v Evropě. Sice nemá takové vazby na Grand Prix jako třeba CEV (Španělské mistrovství = Campionato de Espaňa de Velocidad), ale o jeho kvalitách není třeba pochybovat. Proto také mnoho našich závodníků využívá možnosti dobýt si ostruhy v tomto ceněném seriálu. Letos už tu dokázal zvítězit ve stopětadvacítkách Karel Pešek na Salzburgringu, nyní v Assenu prorazil Matěj Smrž do čela v německých superbicích, ve třídě, kde je skutečně těsno a některé týmy by se jistě uplatnily i ve WSBK.

92 Krize, zranění, další medaile a hromada závodů
Speedway info
Jason Crump se hrne pro další titul a celý svět levých zatáček mu v tom nemůže zabránit – jeho výhodou je špičková vyrovnanost. Veteráni Hancock a Gollob vyškolili mladé. U nás v boji o zlato zatím remíza Lukáše Drymla a Pepeho France. A co jinak? Krize, zranění, další medaile a hromada závodů. Prostě furt dokola!
96 ITP Quad Challenge
První ročník srazu čtyřkolek v Milovicích
Předposlední srpnový víkend se sjeli do milovického tankodromu příznivci čtyřkolek na první ročník ITP QUAD CHALLENGE, srazu čtyřkolek, který připravily společně ASP Group Žebrák a ADT Horažďovice.


97 RaceTool Amater Cup Sedlčany
EMX
Amater Cup, největší seriál amatérského motokrosu a quadkrosu v republice, zavítal třetí srpnový víkend do autokrosového areálu v Sedlčanské kotlině. Šlo už o šestý letošní závod a tentokrát se ho pořadatelsky ujalo ADT Horažďovice za finanční podpory hlavního partnera, kterým je oficiální dealer motocyklů značky KTM, pražská firma RaceTool.

98 Michek vítěz, Čepelák králem
EMX
Pro rozřešení motokrosové tajenky si museli fanoušci počkat až do posledního závodu. V letošním roce ho rotace pořadatelských míst nasměrovala do jihočeského Jinína. A tamní areál byl opět připraven na výtečnou, stejně jako průběh tohoto motokrosového svátku pořádaného agenturou Forsage.
Na jih Čech již vyrazili jistí mistři – Slovák Kohút jedoucí za „kosmetiky“ a veteránská esa Kučírek a Potůček. MX1 – Open byla otevřená jako nedočtená kniha, celkově vedl Petr Bartoš, který má v letošním roce skvělou formu, na záda mu však dýchal předloňský mistr Jirka Čepelák. Rozdíl v pořadí činil pouhých šest bodů. Teoretickou šanci na úspěch měl ještě Honza Zaremba, pouze však při výpadku právě jmenovaných.

100 NitrolympX Hockenheim
Svátek s nitrometanovým aroma
Srpen patří mezi nejoblíbenější měsíce a důvodů je hned několik. Tak hlavně srpen je měsíc dovolených, člověk vypadne z kolotoče shonu a to je paráda, když už je v práci, tak telefon zvoní jen sporadicky, a co hlavně? Hlavně na nás, dragsterové příznivce a nadšence, čeká svátek s nitrometanovým aroma – NitrolympX Hockenheim.
Letos to bylo po 24., co se milovníci maximální akcelerace sešli v dragsterovém stánku, který je součástí závodního okruhu Hockenheimring.

Retro

104 Saroléa
Historie továrny
Ačkoliv je Belgie poměrně malou zemí, do motocyklové historie se zapsala třemi velkými a celou řadou malých výrobců. Stavět motocykly v Belgii se začalo na samém začátku dvacátého století. A nejen to. Mnohé motocykly z té doby, včetně řady anglických, používaly belgické motory.
Jako řada jiných motocyklových továren, byla i Saroléa původně zbrojovkou. Založil ji roku 1850 Joseph Saroléa v belgickém Herstalu.

108 Olivier Chevalier
Další z pánů jezdců
Francouzský jezdec Olivier Chevallier je jedním z jezdců, kterým osud nedopřál dostat se až na mety nejvyšší, i když schopnosti na to měl. Byl jedním z prvních francouzských závodníků, který se zapojil do Continental Circusu. Ale začněme od počátku.
Olivier Chevallier byl pátý z osmi dětí. Narodil se 6. února 1949 v Paříži a část svého dětství strávil u svých prarodičů ve Vendôme a tam zjistil ve společnosti svých bratrů, že nejbližší je mu Alain, se kterým prožil vzrušující dobrodružství.

110 Scarborough, část II.
Historie okruhu
Při motocyklových závodech mají jezdci kupu starostí s přípravou stroje, ale často se zapomíná na to, že i pořadatelé mají s každým závodem spoustu problémů. Jak se zajištěním bezpečnosti trati, tak i finančních záležitostí nebo s počasím, na němž závisí návštěva diváků. Potíže se nevyhýbají nikomu, ani pořadatelům ve Scarborough.
Mezinárodní závod v září 1978 byl postižen vytrvalým deštěm, kdy diváci bezmocně klouzali v blátě, přesto jich přišlo 26 000. V té době byla rekordní účast 41 000 diváků za nádherného slunečního počasí v roce 1976 při mezinárodním závodě.

Cestománie

48 Litovelské Pomoraví
Tip na výlet
Řeka Morava, meandrující tiše lužními lesy mezi Mohelnicí a Olomoucí, mi připravila příjemné překvapení. Tuto oblast jsem objevil, jak už to bývá, náhodou a velice se mi zalíbila.
Od nás, ze severu Čech, jsem zvyklý na samé vysoké hory, zatímco tohle je mírně zvlněná placka plná lesů a zastrčených políček, mezi kterými se nachází spousta zapadlých silniček vhodných k projetí. Akorát že díky husté síti cyklostezek bude člověk v kontaktu s jinými přáteli dvojí stopy častěji, než obvykle.

50 Motel Farma, Pelhřimov
Kam s mašinou za jídlem
Tuhle restauraci jsme objevili náhodou, cestou do Brna, mezi Pelhřimovem a Humpolcem (silnice E551). Lilo jako z konve, byli jsme zmrzlí jak sobolí trus, hladoví, a ejhle, najednou vidíme ceduli Motel…
Já tedy motelům zrovna moc nevěřím (horor Psycho jsem viděl snad desetkrát), a pokud už se v nich stavuju na jídlo, tak jen proto, že poblíž žádnou jinou hospodu neznám. Většinou vám v nich totiž za nehorázný prachy jen „umažou talíř“ a obsluha kouká, abyste už co nejdřív vypadli a udělali místo dalším nešťastníkům. No ale protože – viz výše – jsme byli celkem hotoví, rozhodli jsme se udělat výjimku a k Farmě odbočili.

Redakce
6 Aktuality
83 Shop

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 2.38
Známkováno: 8x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist