Motoráj 3/2010

I když to tak nevypadá, jaro se blíží mílovými kroky a s ním i doba, kdy téměř neslezeme ze sedel. A aby vám to čekání snáz uběhlo, je tu další číslo časopisu Motoráj. Najdete v něm samozřejmě opět naprosto původní testy, reportáže, sport, cestopis, pohled do historie… vše, na co jste u nás zvyklí a my doufáme, že budete spokojeni. A hlavně, že si každý z vás i v březnovém čísle najde něco pro sebe. A co že jsme pro vás připravili konkrétně? Mrkněte o pár řádků níž.

Motoráj 3/2010

Motocykly

Nová štika v rybníku
Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Projekt XTZ1200 začal sice na čistém papíře, ale s jasnou vizí – stvořit nejdokonalejší cestovní enduro, motorku, která bude nabízet komfort, spolehlivost, bez námahy převeze pilota terénem a bude jak šitá na míru transkontinentálním expedicím.

Klasik klasiků
Moto Guzzi V7 Café Classic
„Dane, co děláš o víkendu?“ podbízivě se mě Ivan ptá do telefonu. „No celkem vlastně nic,“ lživě odpovídám, protože na chatě na mě čekala nedodělaná koupelna, ale čert to vem, vydržela sedm let, ještě pár dnů počká. A lež se mi vyplatila, vůbec jsem totiž neměl tušení „vo co tady gou“ a ono šlo „vo Guzzinu“, což, jak uznáte, za nějakej ten káravě kyselej manželčin pohled stojí. A fakt stálo, protože co na mě čekalo v redakci, na to jsem zůstal čumět jak píchlý kolo.

Ostří hoši
Ducati Monster 1100 vs. KTM 990 Super Duke R vs. Yamaha FZ1
Vždy když jako chodec spatřím nějakou mašinu, mimoděk ji automaticky sleduju otočením hlavy, hlavou mi proběhne tovární značka a typ a hlavu otočím zpátky. Jsou však motorky, u kterých se zastavím a zírám a hubu zavřu, až mi zmizí za horizontem. Dnešní redakční test nám má dát odpověď na otázku, zda ty bezpochyby nepřehlédnutelné skvosty jsou tak dobré, jak jsou krásné. Tři osvalené litrové naháče zastupují tři školy, italskou, rakouskou a japonskou. Kdo z koho?

Šestka, nebo sedmička?
Aprilia Shiver 750 GT vs. Kawasaki ER-6f
Jsem z generace, která z maloobjemových třiapůl přeskakovala vcelku hbitě rovnou na litrové objemy v přesvědčení, že střední třídu lze v klídku ignorovat. Během těch let jsem často slýchával věty o zbytečnostech litrů, jejich nevyužitelnosti a pro motorkáře na českých silnicích zcela nevhodných strojích. Toto mne v mém názoru naopak utvrzovalo, protože přece „objem ničím nenahradíš“ a vzhledem k věku jsem byl přesvědčen o „rozumu v zápěstí“…
Jenže chyba lávky, již po několika málo zkušenostech mohu odpovědně se sklopeným zrakem prohlásit, že střední objemy nejenže opravdu stačí, ale dokonce jsou v mnohých případech i zábavnější. Jedněmi z prvních, které jsem měl možnost porovnat proti sobě, je Aprilia Shiver GT a Kawasaki ER6, které jsme podrobili poněkud třídně netypickému testu.

Rosomák
Yamaha Wolverine 450
Jestli se ptáte, co znamená nadpis, tak je to český překlad továrního označení téhle zajímavé čtyřistapadesátky. Její druhá generace vznikla v roce 2006 a s lehkými úpravami vesele pokračuje do dalšího desetiletí.
Oficiálně představila Yamaha model Wolverine už v roce 1995 a bylo to poprvé, co někdo vyrobil čtyřkolku spojující v sobě náhon na všechna kola a sportovní vlastnosti s tím, že tehdy šlo spíš o potěšení než o nějaký seriózní sport.

Razere, třes se!
EMU 800 UTV FFI Sport
Když se na svět podívaly první náklaďáčky třídy side-by-side, tak to byly v první řadě stroje pro těžkou nepříjemnou práci, kterou bylo lepší udělat s něčím menším, než je klasický malý náklaďák nebo třeba traktor. Vypadaly podle toho jak výkony motorů, tak konstrukce podvozku.
Jenže ono nic netrvá věčně, ani éra pracovních lenochodů, a tak kde se vzalo, tu se vzalo, najednou přišlo Rhino – první side-by-side, se kterým se dala po práci užít docela sranda. Jestliže bylo Rhino dalším velkým zlomem ve čtyřkolovém světě, tak asi ještě větší znamenalo představení polarisího Rangera RZR.

X-Man z Tchaj-wanu
TGB X-Motion 300 EFI
Tchaj-wan je zemí vzdálenou a exotickou a málokdo z nás se tam někdy podívá. Ovšem s výrobky z tohoto ostrova máme zkušenost zřejmě všichni, i když si to kolikrát ani neuvědomíme. A už dávno neplatí, že co pochází z Asie, musí být nutně „lacinej šmejd“.

Cestování bez spojky
Yamaha FJR1300AS – ojetina
Při brouzdání nabídkou ojetin můžou světoběžníci narazit na zajímavý kousek, který se na trhu cestovních motorek objevil teprve před několika lety. Kdo se nebojí moderních technologií, může sáhnout po téhle zajímavé Yamaze.




Odpadlík
Can Am Renegade 800 X – ojetina
Marketingový tah firmy Bombardier o započetí výroby tohoto stroje, který si vzal z kategorie sportovních i užitkových čtyřkolek to nejlepší, k tomu agresivní look a důraz na šílené zrychlení se vyplatil a tento „kočkopes“ slaví velké prodejní úspěchy. V minulém díle jsme vám představili letošní verzi, pojďme tedy nahlédnout na starší, nyní již „ojetou“ variantu Odpadlíka roku 2009…

Britský extrém
AlfaBeast Crossbreed Cycles
Velká Británie byla dřív často označována jako dílna světa, a kdybychom hledali zemi, která udělala pro rozvoj motocyklů něco zásadního, Británii bychom nemohli vynechat. Zatímco o historii a současné produkci se ví spousta, tamější přestavby stojí spíš v ústraní, a když vidíte dílo Chrise Barbera, je to škoda.


Anatomie závodního Superbiku
Yamaha R1 – všechny klíčové změny mezi silniční a závodní verzí
28 závodů, 17 pódiových umístění, 14 vítězství, 11 pole position, 6 rekordů kola, 2 druhá a 1 třetí místo. A k tomu navíc to nejcennější – 1 světový titul. To vše je v řeči čísel totální superbiková dominance Yamahy a jejího superbikového modelu R1 v loňské sezoně WSBK.
Yamaha a její „erjednička“ však nebyly nejlepší jen na tom nejvyšším levelu, jako je MS Superbiků či světový šampionát vytrvalců, ale také na úrovni národních šampionátů, jako je IDM, britské, francouzské či holandské Superbiky.

Techmánie

Riders2Bikers
Udělejte si radost do velikosti vaší peněženky
Sice bych měl předpokládat, že už všechno máte, a že jste se na sezonu patřičně připravovali, když se jaro zeptalo, co jste dělali v zimě. Ale nepředpokládám, už jen z toho důvodu, že denně nám do redakce přicházejí informace o dalších nových a nových produktech, nějak souvisejících s motorkama. Takže tady máte další várku a pak už jen oprášit sedla, z helem vyklepat pavoučí rodinky a po otočení klíčkem se ozve ten nejnádhernější zvuk na světě, zvuk nastartované motorky…

Bunda Retbike Retcanon
Redakce testuje
„Čus, hele nejedeš ty příští tejden k makaronům do Dolomit testovat tu Morini?“ zazněla otázka do telefonu a po mém znatelně natěšeném odsouhlasení přišla od kamaráda Romana, mimo jiný majitele Motocentra Ostaševski, zajímavá konkrétní nabídka: „V kombošce se asi pařit nebudeš a stejně by na Scramblerovi vypadala trochu divně. Přijeď a prubneš mi sportovní bundu od Retbiku, jsem zvědav, co na ni řekneš.“

Hity nebo mýty, 2. část
Mýty kolem moderních motorek
Slyšeli jste moudrost od typa v hospodě nebo vás někdo nakrmil po síti a něco se vám na tom nezdá? Nesmysly od fachmanů kolem mašin neberou konce, a proto přicházíme s druhou sadou pověstí a opět si uděláme jasno, co je pravda a co lež.


Pozdě na brzdy – tip, jak jezdit líp
Zrychlovat se na okruhu můžete v několika směrech a jedním ze zásadních způsobů, jak setřást soupeře a stáhnout sekundy, je zlepšení brzdění. Právě v tom spočívá dnešní soubor tipů, se kterým nám pomohl anglický kádr James Toseland, dvojnásobný mistr světa superbiků.

Osoby, které tvořily superbiky
Po stopách závodění od mistrovství světa třídy Formula One až po kořeny dnešního mistrovství světa superbiků. Američané i Britové spekulují nad dohady, kdo stojí za vynalezením závodů superbiků. My se teď vydáme po stopách tohoto závodění od mistrovství světa třídy Formula One až po kořeny dnešního mistrovství světa superbiků. Pokud se podíváme na slovo superbike, vyslovit ho před rokem 1969, nikdo by nevěděl, o čem mluvíte.

Hlava, základ úspěchu
Hlava válců je klíčovým dílem u každého čtyřdobého motoru a právě ona stojí z velké části za výslednými parametry a nejde jen o výkon, ale o celkový průběh, spotřebu paliva a tak dál. Kompletně osazený díl je systém sám o sobě, a tak se zamyslíme nad tím, co je kde tak důležitého.

Sport

S litry bude líp?
Existuje možnost, že se v roce 2011 vrátí závodní speciály o obsahu 1000 ccm zpět do kolotoče MotoGP? Kdyby svět MotoGP znal již nyní odpověď na tuto otázku, určitě by si odfrknul tak hlasitě, že i vy byste to, slyšeli. Takhle si budeme muset zhruba 2 roky počkat. I když přeci jen existuje možnost, že se závodní speciály o obsahu 1000 ccm vrátí zpět do kolotoče MotoGP už v roce 2011.
V prvním návrhu komise Grand Prix, jež potvrdila technické předpisy a postoupila je ke schválení FIM, je sice uveden rok 2012, ovšem nezávazně.

Démon
Rozhovor s Marcem Simoncellim
Španělé by během jedné vteřiny na osobu Marca Simoncelliho vymysleli mnohem peprnější slova, jimiž by nováčka v MotoGP nejraději počastovali. Pro ně je to ďábel, zrůda, vyvrhel a ještě by se měl smažit nejlépe v pekelném ohni. Je to však pravda?
Obecně vzato mají pravdu všichni Španěláci, kterých se Simoncelli vnitřně dotknul, když se údajně podle jejich chorých mozků, několikráte v minulosti nevybíravě „otřel“ na závodní trati o jejich rádoby hvězdy. Kdo má pletky s peklem, ten se o oheň přece nespálí. Inkvizice Dorny by jej možná taktéž nejraději nechala upálit, ale copak to jde?

„Stařec“ a …
Rozhovor s Lorisem Capirossim
No přece… a motorky! Ale i slovo „moře“ je však v případě Lorise Capirossiho správně. Obojí miluje a ani jednoho se nehodlá v blízké době vzdát. Závodění na motocyklu i proto, že jako trojnásobný mistr světa, ovšem v jiných kubaturách, stále ještě sní o koruně krále MotoGP.



Jedu zadarmo!
Rozhovor s Marcem Melandrim
Před několika málo dny vyřkl Marco Melandri strohou větu: „Jedu zadarmo!“ V rovině těch normálních motocyklových závodníků ji slýcháme běžně a nikdo se nad ní nepozastavuje. Na úrovni mistrovství světa a rovnou pak ze třídě MotoGP se však může zdát trochu divná, neuvěřitelná, skoro až varovná. Ovšem je to holý fakt! Bohužel, anebo bohudík?

WSBK 2010, Round #1, Phillip Island
S napětím očekávaný start nové sezony WSBK 2010 je za námi. Premiéru si odbyl o poslední únorové neděli na australském Phillip Islandu. A co předcházelo prvnímu ostrému startu letošní sezony?




Upekly se soupisky a jezdilo se i na šroubcích
Speedway info
Nikolaj Krasnikov na ledech rázně vykročil za dalším titulem, zatímco našim se nedaří. Závodí se aspoň doma, kde si titul ve dvojicích ve třech závodech připsali Honza Pecina a Lukáš Volejník. Co dál? Upekly se soupisky a jezdilo se i na šroubcích.


Vždyť krásné zážitky jsou tak jednoduché
V dunách Grand Erg
Co je těžší? Jezdit v dunách Grand Erg, nebo utéct z práce a od čerstvé rodiny? Ani jedno, ani druhé, oboje je těžké, ale oboje stojí za to.
Tenhle výlet byl jednoduchý, krásný, zcela bez problémů, a tak vlastně ani nevím, o čem psát. Tak snad to nebude vyprávění stylu „jeli jsme na Grossglockner“.


Super streetový střelec
Dragracing
Třída Super Street Bike má v tuzemsku velmi početné startovní pole a jeho špička nemá problém poměřit své síly s ostatními soupeři na mezinárodních závodech. Naši nejrychlejší jezdci se dokonce přibližují časům v královské třídě Competition Dragster. Ale je tu jeden, který už byl rychlejší než speciál o osm vteřin, a tak teď máte příležitost trošku blíže poznat Ondru Klymčiwa a jeho pohled na dragstery nejen u nás.

Retro

Herbert Rittberger
Další z pánů jezdců
Bylo mnoho německých jezdců, kteří usilovali o získání titulu mistra světa. Některým se to povedlo, někteří zůstali těsně před branami, ale málokdo z nich věnoval motorismu a motocyklům tolik, co Herbert Rittberger.



James
Historie továrny
Ne, nejde o chybu, nezapomněli jsme napsat do titulku příjmení. James je jméno jedné britské továrny, která stála u vývoje motocyklů téměř od samého počátku. V paměti je hlavně díky výrobě lehkých motocyklů s dvoudobými motory, ale vyráběla i motocykly se čtyřdobými motory včetně dvouválců.

Salzburgring, 2. část
Historie okruhu
Jak jsme si řekli v posledním čísle, od roku 1958 nesl závod na dálničním okruhu v Salzburgu název Velká cena Rakouska. Tato změna přivedla na salzburský okruh jezdce nejzvučnějších jmen.
Jak tedy závod v roce 1958 probíhal?



Cestománie

Gruzie & Arménie, 4. část
Země bájné Kolchidy & kolébka křesťanství – cestopis
Ráno se opět probouzíme do překrásného dne. Sluneční paprsky zalévající celé údolí svým hřejivým světlem ostře kontrastují se včerejší Sergolovou předpovědí. Ale jak se později ukáže, rčení „všeho do času“ platí i zde v horách, a to dvojnásob. Blíží se čas našeho odjezdu, kterého se po dni nečinnosti už nemohu dočkat, a tak od časného rána balím věci a skládám je na motorku. Bez valného úspěchu se snažím svým příkladem strhnout k aktivitě i ostatní.

Motoráj katalog 2010

S jarem přichází i další naše aktivita – ano, správně, jde o Katalog motocyklů prodávaných na našem trhu, který tradičně vydáváme právě v této době. A proč právě teď? No protože už je jasné, které konkrétní modely si budeme moct koupit a hlavně za kolik, což třeba v zimě není zřejmé ani náhodou.
Jako vždy je Katalog rozdělený do přehledných sekcí, takže pokud si třeba chcete pořídit cestovní motorku, máte možnost porovnat si konkurenty přímo vedle sebe, bez zmateného listování. Samozřejmostí jsou i veškeré technické údaje, srovnané do přehledné tabulky. Pro fajnšmekry jsme se – opět tradičně – zabývali i raritami a koncepty, takže získáte přehled o tom, co má která značka či úpravce v plánu na léta příští… a můžete se s kamarády začít vsázet například o to, který koncept skončí v sériové výrobě.
Doufáme, že se vám náš Katalog bude líbit a že vám pomůže ujasnit si, který stroj je pro vás tím jediným a pravým. Tak šťastnou ruku při výběru!

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.90
Známkováno: 10x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist