Motoráj 3/2009

Každý březnový číslo časopisu Motoráj se rodí v hektický atmosféře. Termín jeho vydání je totiž již tradičně spjat s výstavou Motocykl, kde jsme jako vždy i my samozřejmě měli svůj stánek, tentokrát v Malé sportovní hale – mimochodem, mohli jste u nás vidět „naživo“ superquad GG Quadster, o kterém jsme psali v minulém dvojčísle a naprostou bombu – mašinu, na který se letos Michal „Indi“ Dokoupil zúčastní legendárního závodu TT Man! Takže díky všem, kteří se u nás zastavili na pokec (a že vás nebylo málo) – moc rádi jsme vás všechny viděli. Aby toho náhodou nebylo málo, tohle číslo má i svou pravidelnou přílohu pro všechny blátomily– Enduro& Motocross Magazín. Navíc ve stejný době vydáváme i Katalog motocyklů, takže se fakt nedá říct, že bychom se snad i na zlomek vteřiny nudili. Ale to už holt k naší práci patří a i když někdy špačkujeme, že nemáme ani chvilku volna, děláme to rádi... bez toho by to totiž ani nešlo. No a co jsme pro vás všechno přichystali? Mrkněte o pár řádků níž!

Motoráj 3/2009

Motocykly

12 Česká premiéra!
Moto Morini Granpasso 1200
Kdyby mi někdo dejme tomu před pěti šesti lety řekl, že budu testovat cestovní enduro od Moto Morini, asi bych si pomyslel, že úroda houbiček nebo trávy byla letos dobrá. Moto Morini je přeci synonymem pro brutálního naháče, kde by se u téhle značky vzal dálkoplaz? No a vidíte, nemožné se stalo skutečností a přede mnou stojí Moto Morini Granpasso 1200 a čeká, až se poprvé projede po českých silnicích.

18 Rošambó Italijáno
Aprilia Dorsoduro SMV 750 vs. Ducati Hypermotard 1100
Tentokrát jsme do testu proti sobě postavili dvě mašiny ze slunný Itálie. Dvě horký hlavy, který si nepřejou vidět nic jinýho než skalp svýho konkurenta. Vlastně, když se to tak vezme, odpovídá to jižnímu temperamentu – Italové nejsou žádný uťáplíci a člověk nikdy neví, co od nich čekat, i když se usmívají.
24 Osmiventilový bojovník
Moto Guzzi Griso 8V
Čtyřventilová technologie a OHC rozvody – to u strojů Moto Guzzi vždycky bylo jasným znakem té nejvyšší třídy. Po Stelviu, které má osmiventil od samého zrození, tady máme bojovného Grisa, kterému také přibylo pár ventilů a sem tam vačka. Nejgúzovatější Guzzi má tedy k dispozici to nejlepší železo, co v Mandelu mají, a nám zbývá zjistit, jak to zahýbalo s jeho charakterem.
Griso – v době zrození motorky jako takové působil jako zjevení z budoucnosti. Malá velká a hlavně nízká motorka se v roce 2007 opravdu vymykala všemu, co do té doby motocyklová veřejnost považovala za sériový stroj.

28 Legenda inovuje
Polaris Sportsman 850/550 XP PS
Tři roky od představení vlajkové lodě amerického impéria se objevuje další evoluce zámořského velkopracáku. Osmsetpadesátka i menší stroj jsou z devadesátidevíti procent nové stroje, ale pokud jde o vlastnosti, je to pořád stoprocentní Sportsman.
Jméno modelu je mezi užitkovými čtyřkolkami velký pojem od dob, kdy se v devadesátých letech objevila první pětistovka, a vždycky šlo o stroj, se kterým se ostatní srovnávali.

30 Variátorová droga – Kymco Yager GT 125
Citysurfers
Do testovacích sítí jsme tentokrát ulovili mrštnou rybu s označením YAGER GT 125. Její domovskou stanicí je bez debat město, takže jsme vyrazili do ulic prubnout, co umí.
Praha je ideálním „dromem“ pro zatěžkávací zkoušku skútru a dokáže nabídnout všechny záludnosti, který do provozu patřej.

32 Yamaha YZF-R6
Ojetina
V roce 1998 spatřila světlo světa v té době ve všem radikální Yamaha YZF-R1 a na první pohled bylo jasné, kdo převezme nadvládu v této kubatuře. A protože toho času nabízela Yamaha ve třídě sportovních šestistovek pouze sportovně-cestovní Hromovou kočku, využila úspěchu erjedničky i v této kubatuře a o rok později přišla na svět podobně radikální Yamaha YZF-R6.
R6tka byla v době svého uvedení na trh jednoznačně jedním z nejhezčích supersportů a ani dnes se majitelé prvních modelů v žádném případě nemají za co stydět.

34 Otroci železa
Iron Slave Choppers Old Soul
Otroci železa jsou malá dílna v kalifornském Sacramentu, která vyrábí díly jen a pouze z oceli a jejích slitin, jako je například nerez. Na všechny díly, které vlastnoručně vyrobí, dávají doživotní záruku, a pokud jde o motorky, mají otroci železné pravidlo, že dělají jen jednu motorku ročně.
Čím déle se na chopper pojmenovaný Old Soul díváte, tím víc je vám jasné, že pojem otroci není u této dílny použit vůbec omylem. Vztah ke kovu je znát na každém byť i tom nejposlednějším detailu a práce s mašinou muselo být tolik, že norma jednoho customu za rok sedí.

Techmánie

8 Udělejte si radost
do velikosti vaší peněženky
Tak už to máme za pár, říkali jsme si kdysi na vojně. A teď si to můžeme – společně s těmi, které „služba vlasti“ úspěšně minula – říct znova. Jen s tím rozdílem, že za chvíli nepůjdeme do vytouženého civilu, ale oprášíme sedla, z helem vyklepeme myší rodinky a po otočení klíčkem se ozve ten nejnádhernější zvuk na světě, zvuk nastartované motorky… teda pokud máte nabitou baterku.

10 Redakce testuje – Navigace Garmin Nuvi 550
On board „kompjůtr“
V základním vybavení mašin najdete navigaci jen stěží. Tedy u pár vyvolených kusů přeci jen jo, ty už ale spíš přípomínaj autobus na dvou kolech nebo zmutovanej karavan s nápravou na štorc.
Rozhodně ale není třeba zoufat, že byste snad netrefili přesně do cíle všech cest (pokud váš stroj nepatří mezi ty vyvolené s vestavěnou navigaci), protože Garmin nabízí pro všechny cestovatele perfektní ukazovátko – jde o Garmin Nuvi 550. Stačí ho jen upevnit do držáku na řídítkách a hurá do světa.

38 Jednoválce
Koncepce motorů
Přišlo vám někdy divné, že výrobci používají tolik typů uspořádání motorů? Mají rozdílné koncepce nějaké opodstatnění, nebo jde jen o způsob, jak se odlišit od ostatních? V následujících pěti číslech se podíváme na základní typy agregátů, ukážeme na slabé a silné stránky a na úvod začneme s tím nejjednodušším – s jednoválcem.
Lidstvu zabralo dlouhou dobu, než se dopracovalo k počítání a než se vývojová větev primátů dopracovala k tomu, že číselná řada začíná od nuly, bylo to 300 let před začátkem letopočtu. Dostat se k motorům taky nebylo raz dva a po vzoru nuly se stal nejmenší jednotkou jednoválec.

42 Jezdíme v noci
Prohánění se noční tmou vyžaduje speciální styl jízdy
Prohánění se noční tmou vyžaduje speciální styl jízdy a pro některé motorkáře může zhoršená viditelnost znamenat nepříjemnou past.
V jednom ze zahraničních průzkumů se ukázalo, že rovných pětaosmdesát procent podnětů, podle kterých se při řízení motorky rozhodujeme, přichází do našeho mozku zrakem. To neplatí jen přes den, ale i v noci, a protože je po soumraku vidět hůř, máme situaci znatelně ztíženou. Nemluvě o horším počasí, kdy je plexi zanesené vším možným včetně much a špíny odletující od kol ostatních vozidel v provozu. Ve špatném počasí a ještě k tomu za stmívání nebo v noci má jednoduše motocyklista těžké časy a horká chvíle na sebe většinou nenechá dlouho čekat.

44 Bažanti na okruhu
Když z ježdění na silnici přejdete na okruhy a začnete závodit, po sezoně budete určitě o dost rychlejší a rozhodně chytřejší
Přestože po dlouhou dobu bylo u nás v ohledu dostupného závodění poměrně pusto, v posledních dvou třech letech nabídka okruhového vyžití znatelně vzrostla a poznat atmosféru závodů může dnes prakticky každý, kdo má doma silnici, případně naháče. Výhoda je, že do víceméně amatérských závodů nepotřebujete nějak výrazně poladěnou techniku a díky tomu, že je na tom většina ostatních tak nějak stejně, pěkně se i svezete. Pro hobíky je výhoda, že kromě techniky jsou u závodníků srovnatelné i nasbírané zkušenosti, kterých má většina startovního pole poskrovnu. Následující řádky jsou právě pro piloty, které jejich první závodní sezona teprve čeká, a tím pádem se jim nějaká ta rada do začátku jedině hodí.

50 Co „světem“ vládne – 3. část
Yamaha M1 a různé finesy závodního oddělení továrního týmu
Skoro by se chtělo zvolat – „Nu Kolja, posmotrí sudá, vot kakája balšája těchnika…“ ve skutečnosti se jedná o technický pokrok a různé finesy závodního oddělení továrního týmu Yamahy, jenž ladí Rossimu jeho piano tak, aby vydávalo pod mistrovými prsty ty správné tóny. Tyhle věcičky však nejsou jen „balšóje“, ale jsou také velmi efektivní, přičemž některé z nich budete mít v budoucnu možná i na svých R1.
2008 byl dalším rokem, ve kterém Yamaha prokázala, že má všechny správné přísady k tomu, aby za využití Rossiho talentu, bezchybnosti a mentální síly udolat své soupeře znova dominovala MotoGP. Pro Yamahu však MotoGP není jenom o závodění. Jedná se také o místo, jež je důležité z pohledu výzkumu a vývoje různých segmentů, které pak aplikuje na své sportovní modely.

54 Motocyklový KERS
Kinetic Energy Recovery System
Kinetic Energy Recovery System, jednoduše a zkráceně KERS. Obyčejná čtyři písmena. Ve formuli 1 však na vás jako bubák vyskočí snad zpoza každého rohu. A nyní se dokonce profláklo, že se jako mafiánská chobotnice se rozlézá už i ve sportu motocyklovém.
Obyčejná náhoda tomu chtěla a poprask je na světě. A za vším stojí KTM, která jakož to první výrobce v historii dokázala přenést hybridní techniku do motocyklového sportu. A to se přitom nejedná o nic nového, protože o zapracování různých systémů KERS se pokoušeli ve formuli 1 už někdy na konci devadesátých let. Tehdy však bylo průkopníkům, mezi nimiž byl hlavně Mario Illien, dřívější konstruktér týmu McLaren Mercedes a následně v motocyklovém sportu člověk, který stál i za projektem Ilmor, tohle konvenční řešení o ukládání energie důrazně zakázáno.

Sport

56 Opravdové Noriho Nitro
Rozhovor s Noriyuki Hagou
Nemůže snad ani být lepší příklad, který by vás dokázal přesvědčit o tom, že závodnické nitro může být opravdové Nitro, než je jméno – Noriyuki Haga.
Ani se není čemu divit, že si pak japonský superbikový veterán střeží velmi přísně svou vnitřní tajemnou schránku. Tu „tmavou kouzelnou skříňku“ ukrytou velmi pečlivě někde ve svých útrobách, o níž hodně lidí pochybuje, zda vůbec existuje. Existuje! Má ji totiž každý špičkový závodník. Avšak žádný z těchto profíků nechce, aby se mu někdo hrabal v jejich útrobách. Jedná se totiž o podstatu jich samotných. To, co je uvnitř, tvoří základ jejich reflexů, reakcí, utváří způsob jejich myšlení, jakož i individuální přístup k řešení různých situací ve velmi krátkém časovém úseku. Stejně tak je součástí jejich impulzivního, nebo naopak zcela chladného chování k okolnímu světu.

64 Bude ten Kate katem?
Ronald a Gerrit Ten Kate – impérium superbikového šampionátu
Ne jeden, ale ti kati můžou být rovnou dva! Oni vždy na všechno dva vlastně byli. Ronald a Gerrit Ten Kate. Hodně lidí se mýlí v tom, když se domnívají, že jsou bratři. Jsou to bratranci, kteří společnými silami vybudovali v superbikovém šampionátu tak trochu impérium, jež dokáže leckterému soupeři bez milosti setnout hlavu.
Nikoho nešetří a na nikoho, myšleno hlavně směrem k továrním týmům jiných značek, neberou ohled. Oba jsou tvrdí obchodníci, ale především v první řadě nadšenci pro motocyklový sport. A to je i důvod, proč se stále více lidí domnívá, že by tým ten Kate měl být i katem pro superbikový šampionát. Třeba je to i trochu zvláštní, ale přesně takové jsou domněnky. A v mnoha směrech opodstatněné.

68 Správné super„býkové“ rozhodnutí
Ochranný pláštík nedotknutelnosti nad Španělem Carlosem Checou
Docela dost dlouho dokázala Dorna držet ochranný pláštík nedotknutelnosti nad Španělem Carlosem Checou. Jednoho dne však spadla klec. Nebo se spíše otevřela? A španělský býk z chovu MotoGP vypochodoval ze sterilní arény rovnou mezi nechráněnou zvěř k volnému lovu.
Troufnu si říct, že snad každý z nás byl v situaci, kdy poznal strach z nejistoty vlastního rozhodnutí. Bude mé rozhodnutí správné, nebo ne? A velmi podobně na tom byl v posledních letech své kariéry i Carlos Checa. Jako by nevěděl, co má udělat, a ani býčí okusování okvětních lístků různých kytek se slovy „odejít – neodejít, odejít – neodejít“ jistotě rozhodování nijak zvlášť nepřidalo. V případě veterána závodů MotoGP, jichž má na kontě úctyhodných 219, to dokonce došlo tak daleko, že si z jeho setrvání v šampionátu začali dělat legraci už i španělští pisálkové.

74 WSBK – Novinky z Portimaa
Co přinesly první tři testovací dny
Koncem ledna se sjeli závodníci tříd Superbike a Supersport na okruh v Portugalském Portimao, na kterém se jel poslední závod loňského mistrovství světa, aby zahájili sezonu třemi testovacími dny. Počasí v úvodu sezony závodníkům příliš nepřálo, déšť a silný vítr znesnadňovaly jezdcům a týmům práci po všechny tři testovací dny. Byla ale přítomna celá špička superbiků (27 jezdců) i supersportů (29 jezdců), včetně našich týmů i závodníků.

78 WSBK – Litrové štoky na scénu
Jsou neprávem odsunovány za šampionáty supersportů a superbiků a jejich mistrovský seriál se skrývá za FIM Cup Superstock
Litrové štoky jsou neprávem stále trochu odsunovány za šampionáty supersportů a superbiků a jejich mistrovský seriál se opět skrývá za hlavičkou FIM Cup Superstock. Co na tom, že je obecně považován za mistrovství světa, když vítěz nemá oficiální přídomek mistr světa. Ale to není věc, kterou bychom mohli řešit.

80 Do nebíčka, do peklíčka?!
Kam spěje české supermoto? Viděli jste už nový kalendář? Jak se vám líbí? Jen pět závodů!
Kam spěje české supermoto? Oslaví letošní sezona takový úspěch jako ta loňská? Bude o tuto motoristickou disciplínu zájem ze strany diváků, sponzorů či jezdců samotných? Viděli jste už nový kalendář závodů? Bude jeho dopad na MMČR Supermoto 2009 drtivý? Nezmizí tahle superpodívaná z českých tratí úplně?
Kalendář závodů Mezinárodního mistrovství ČR Supermoto pro sezonu 2009 je připraven. Vloni už to vypadalo, že supermotu bude přáno. Mělo řádně našlápnuto do motoristickýho nebíčka. Diváků hafo, široká mezinárodní účast, zkrátka a dobře úspěch. Takže tohle zeštíhlení programu všechny dost překvapilo. Ale pozor, příští rok možná 6+1, pravil promotér. Jenže co když z toho následkem letošního ubrání plynu bude 3+0? Nemalujme ale čerta na zeď! Třeba to dopadne.

82 Na ledě může být horko
Speedway info
V mistrovství světa družstev na ledě bratři Klatovští na medaili nedosáhli, ale aspoň se kluci vrátili domů živí a zdraví. Starší Anton vzápětí naskočil do Grand Prix a mladší Honza pro změnu ošéfoval domácí premiérový titul v družstvech. Honza Pecina si udělal dlouhý výlet do Ruska, aby se stal nejlepším „Nerusem“ ve finále ME na ledě. A škvára? New year classic v Anglii a tréninky v Itálii, Chorvatsku a Slovinsku.

84 Dragsterová Evropa 2008, I. část
2x Anglie – Santa Pod, Finské Alastaro, Švédský Mantorp park, Norské Gardrmoen
Trasa naší evropské anabáze byla vcelku daná, 2x Anglie – Santa Pod, Finské Alastaro, Švédský Mantorp park, Norské Gardrmoen. K tomu pět kousků národního mistráku a o náplň léta je postaráno. Kde ale uvidíte tolik spálených gum, ohnivých plamenů, zvědavých ojnic a fantastických soubojů. Jen na závodech dragsterového mistrovství Evropy.

Retro

88 Schottenring, část II.
Historie okruhu
V druhém pokračování povídání o německém Schottenringu se budeme zabývat poválečným obdobím. V něm mělo dojít k vrcholu pořádáním Velké ceny Německa, ale nějak se to zvrtlo, jak uvidíme. Místo úspěchu to byl nakonec poměrně trapas.
Ale než se dáme do poválečné doby, vrátíme se krátce k prvnímu pokračování. V době od předání prvního článku jsem dále pátral v historii a s tím, co jsem vypátral, vás napřed seznámím.

90 Ewald Kluge
Další z pánů jezdců
Není na světě asi příliš motocyklových závodníků, jejichž jménem by byla pojmenovaná ulice v jejich rodišti. Ale Ewald Kluge mezi ně patří. Této pocty se mu dostalo jako jednomu z nejúspěšnějších německých jezdců z období před druhou světovou válkou, i po válce se jeho jméno objevovalo v programech motocyklových závodů.

92 D-Rad
Historie továrny
Po skončení první světové války byla celá řada firem nucena změnit sortiment své výroby, přejít od zbrojní výroby na výrobu mírovou. Mnoho z nich zkoušelo štěstí v motocyklové výrobě. Málo jich mělo takové štěstí jako třeba BMW, ze kterého se stala motocyklová hvězda. Továrna, o které si budeme dnes povídat, takové štěstí neměla, přesto se na trhu udržela poměrně dlouho.

Cestománie

96 The Giant’s Causeway
Tip na výlet
Dnešní tip na výlet nás zavede do jednoho z nejkrásnějších koutů světa, kterým je východní pobřeží Severního Irska. Stejně jako má Amerika svoji Route 66 a u nás se motorkáři potloukají po vyhlášené silnici č. 9 mezi Mělníkem a Českou Lípou, má i tato republika náležející Velké Británii, svou motorkářskou cestu, kterou je silnice A2 lemující celé severoirské pobřeží vedoucí z Warrenpointu až do Londonderry, od hranice s Irskem až k hranici s Irskem.

98 Kam s mašinou za jídlem?
Hotel Doly – Pyšely
„Chceme s kámošema udělat takový menší srazík pro pár lidí – nevíte o nějakém šikovném místě? Kde by se dalo zakalit a zároveň i přespat?“ Tolik z mailu našeho čtenáře. No a protože podobných mailů přišlo víc, pečlivě jsme se porozhlédli a zjistili, že o takovém místě víme – dnes se tedy mrkneme do Hotelu Doly.
Víte, kde jsou Pyšely?

100 Na mašinách do kolébky bohů, I. část
cestopis
Léto před námi a s ním i otázka, kam vyrazit. Alpy už máme zmáklý, v Dolomitech jsme jako doma, na sever se nám moc nechce a Pyreneje jsou daleko. Hmm… co takhle Řecko? Olymp, víno, olivy (který já osobně nežeru), gyros (kterej naopak žeru rád), moře, Metaxa… není nad čím přemýšlet – jedeme!
Jestli čekáte cestopis, ve kterém se dozvíte, kolik je kam přesně kilometrů, jaká byla spotřeba benzinu v závislosti na nadmořský výšce, teplotě a rosným bodu, kolik kde stojí nocleh a jak se jmenuje babička majitele kempu v Karavostasi, budete zklamáni. Zaprvé si to nepamatuju a poznámky si nedělám, zadruhý mi to přijde zbytečný… Tohle si totiž najdete v každým průvodci nebo na internetu. Cestování na motorce je – alespoň pro mě – o svobodě, o tom, že se nic dramaticky neřeší a přitom se nějaký řešení vždycky najde, většinou tak nějak samo. Žádný stres, žádný lítání, abych všechno stihl, žádný úzkostlivý počítání.

Redakce

6 Aktuality
48 Shop



Enduro & motocross magazín

Motocykly

4 Zimní test netest
Yamaha RX1 vs. Sherco Enduro 450
Co takhle zkusit postavit proti sobě sněžnýho skútra a motorku? Je to blbost? No jasně, že je, motorka musí přece dostat zákonitě napráskáno. I když... jak moc dostane napráskáno, bude určitě hodně záležet na zvoleným povrchu, v půl metru prašanu to bude jiný než třeba na ledu nebo udusaným sněhu. Ale to se pořád bavíme jen teoreticky, dokud si tuhle šílenost nevyzkoušíme, nebudeme pořádně vědět nic.


Reportáž

14 Malý velký muž ovládl Rondo
Už jsme si zvykli, že právě brněnské Rondo je každoročně prvním závodem motokrosové sezony na našem území. Cestou do Brna jsem přemýšlel, jak bude vypadat závodní trať, kdo se s ní nejlépe vyrovná, kam nás pustí fotit…


18 MOTOTIP FUCHS OIL Cup v motoskijöringu 2009
Seriál je alternativou mistrovství republiky v této disciplíně, které se bohužel jede vesměs v severovýchodních Čechách. No a protože má tento sport poměrně velkou tradici a zároveň i početné jezdecké portfolio také na jihu Čech, koná se tento pohár právě zde.


22 Bahenní lázeň na splátky
Asi úplně první CC v letošním roce se jelo pod hlavičkou ADT v lokalitě Jinín. Jinín je vesnička nedaleko Strakonic, známá svým motokrosovým areálem, kde se jezdí nejen mistrovství republiky, ale i největší seriál světa. Poslední únorový den se tedy do Jinína sjela horda lidí postižená soutěživostí a benzinem, bez rozdílu počtu kol.

26 Tak se jezdí v Itálii
V Itálii je spousta motokrosových tratí a není výjimkou, že součástí areálu je i trať pro enduro. Velkou oblíbenost naznačuje i spousta mx a enduro škol, působících přímo v areálu těchto středisek.



Portrét

12 Solarco Czech enduro junior team
Po vcelku ostřílených matadorech závodního pole si tentokrát představíme tým, který je jedním z nejmladších a věnuje se výhradně rozvoji mladých jezdců – SOLARCO Czech enduro junior team Kolín.



25 Světové motokrosové tratě – Jinín
V České republice není mnoho areálů, které mají přívlastek světové, těch motokrosových pak ještě méně. Napočítáme pouhé tři. Asi jedním z nejznámějších je areál v Lokti, pak areál v Holicích, kde se pojedou MX3, a v neposlední řadě motokrosová trať nedaleko Strakonic – v Jiníně.

Rozhovory

30 Písečné setkání s UFO
Martin Žerava, úřadující mistr České republiky

Poradna

10 Protahovací techniky
Protože rubrika o regeneraci v motokrosovém sportu měla četné ohlasy a objevilo se několik dotazů s opakující se tematikou strečinku, pokusím se vám toto téma v několika dalších dílech přiblížit trochu podrobněji. Dnes začneme tím, že se pokusíme vymezit několik základních pojmů, které budeme potřebovat k tomu, abychom byli schopni nejen strečinku porozumět, ale také ho efektivně využít při vlastním tréninku a regeneraci.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist