Motoráj 12/2009

Tak poslední letošní číslo Motoráje dosvištělo do schránek, na pulty trafik, do čerpacích stanic a vůbec všude, kde jste zvyklí nás najít. A o čem to tentokrát je? No do dálného Portugalska jsme vyslali indiánského zvěda Michala Indiho Dokoupila, aby vypátral, jak je to s novinkou od Aprilie – RSV4R. S Honzíkem jsme se vydali do méně dálného Jinína a vyzkoušeli modely 2010 rodu Husqvarna. Další Honza prohnal po okreskách legendu legend, Triumpha Bonneville SE a Pajinex krotil Ducatí bestii, Streetfightera. Nezanedbali jsme ani sport, takže se dozvíte jak bylo a jak bude v MotoGP, WSBK, MČR, v CEC, u draků, na plošině… prostě všude, kde jde o rychlost a jezdecké umění. Cestovatelé jistě ocení druhou část cestopisu, hloubavci si přijdou na své u technománie a milovníci historie u článků o slavných jezdcích, okruzích a továrnách. A my doufáme, že každý si u nás najde to své a že se vám „dvanáctka“ bude líbit aspoň tak, jako její starší sestry. Přejeme vám všem klidné Vánoční svátky, hodně šťastných kilometrů v novém roce a těšíme se na viděnou začátkem února 2010, kdy vychází první časopis Motoráj příštího roku, a to jako dvoučíslo Leden–únor.

Motoráj 12/2009

Motocykly

Sněhurka
Aprilia RSV4R
Pro ty, kteří s povzdechem a občasným smutným pohledem do peněženky obcházeli loňskou novinku Aprilia RSV4 Factory, připravila značka příjemné překvapení, když na závěr sezony představila „civilnější“ verzi tohoto bájného stroje. A protože nám Factory všem úžasně sedla, chtěli jsme vypátrat, oč a jestli vůbec je RSV4R skromnější nebo snad nedej bůh hodnější. Chvíli jsme se dohadovali, kdo se stane pátračem číslo jedna a vyrazí do portugalského Estorilu, než nám to došlo – kdo byli vždy nejlepší stopaři? Indiáni. Známe nějaké? No jasně! A tak si Michal „INDI“ Dokoupil sbalil kufr a vyrazil. A tady jsou jeho postřehy.

Když chceš především motorku
Triumph Bonneville Special Edition
Motocyklový trh je dnes tak narván všemi možnými druhy strojů, že by se z toho typickému jezdci padesátých let asi pořádně zatočila hlava. Můžete koupit, co vás napadne. Lehounké šlapačky, hromadu endur a krosek, dvousetkoňové supersporty, neskutečně převybavené cesťáky, powercruisery nesmyslně velkých objemů a hmotností, prostě všechno. Skutečných motorek v nejlepším smyslu toho slova však v nabídkových katalozích moc není. Bonneville je jednou z nich.

Zkratka do nebe
Ducati Streetfighter
Na netu postupně odhalovaný křivky nového modelu doslova natáčely EKG všem nedočkavým fanouškům značky. A ne zbytečně. Street je nádhernej bajk, tečka. Jeho ambice jsou vidět na první pohled a na pumpě v Dubí bys vyvolal větší pozornost snad jen ve skafandru za volantem lunochodu. Nízký, ale širší řídítka s tlumičem, štíhlý pas, vpřed skloněné sedlo a nakoplá zadní část odhalují superbikový původ.

Italská invaze na jihu Čech
Novinky Husqvarna 2010
Nebývale slunné počasí a nové modely Husqvarna 2010 mohli na konci listopadu obdivovat návštěvníci na Husqvarna dni v Jiníně. Místní náročná motokrosová trať a zástupy zájemců o svezení z řad novinářů a především široké veřejnosti řádně prověřily přistavené motocykly. Bylo to vůbec poprvé, co u nás byla podobná akce tohoto tradičního výrobce uspořádána, a dá rozum, že ani váš Motoráj u toho nemohl chybět.

Zámořská odpověď
Can-Am DS 450 EFI
Po pokusech s různými objemy se svět závodních quadů shodl, že největší řežba bude probíhat ve čtyřistapadesátkách. Pro nejnabitější třídu vyvinuli stroje všichni giganti z Japonska, pověst Evropy hájí KTM a Gas Gas a za kanadský koncern BRP bojuje technická laboratoř DS.



Rozdrážděná vosa
Rieju RRX 50 – citysurfers
Hergot, doufám, že to nerozsednu, to by byla ostuda jako barák… říkám si při pohledu na subtilní strojek určený pro úplně jinou generaci, než je ta moje. Zároveň se ale uklidňuju, že mezi dnešní mládeží se najde dostatek Otylů a Otylek, takže s tím snad výrobce počítal. No, ať je to jak chce, dokud na to nevlezu, nevím nic. Takže konec váhání.

Vybroušenej diamant s pár kilometrama
Ducati 999R – ojetina
Chicht, už ten název je poněkud zavádějící. Nazvat takovej klenot jako Ducati 999R ojetinou je napřesdržku. Spíš bych článek nazval zajetá nádhera, vybroušenej diamant s pár kilometrama, lákavé lehce jeté pokušení, skvost, pár kilometrů a já, ale pro tuhle krásku se vyloženě slovo ojetina v žádným případě nehodí.


Co způsobila sázka
Hanibal – největší jednoválec světa
Když se sejdou motoristé na nějakém pivním mecheche, probírá se tam kdeco. V malém německém městečku u Schleswigu to nebylo jiné. Jeden z účastníků nadhodil téma o jednom NSU s největším jednoválcem světa – byl to dvoulitr.
Asi ho ani ve snu nenapadlo, co tím způsobí. Další z pivní party sebevědomě prohlásil, že postaví motor ještě větší. „To nedokážeš!“ „Proč bych to nedokázal?“ „Tak se vsaď!“ A to se taky stalo.

Co je nového
Největší vývojoví fofrníci jsou motorky, u čtyřkolek se svět mění pozvolnějším tempem, což neznamená, že by byla o zajímavosti nouze.
Soukolí technického vývoje se nemůže zastavit v žádném odvětví a rozdíl je jen v tom, že se někde točí rychleji a někde pomaleji. Zatímco největší vývojoví fofrníci jsou motorky, u čtyřkolek se svět mění pozvolnějším tempem, což neznamená, že by byla o zajímavosti nouze.

Techmánie

Riders2Bikers
Udělejte si radost do velikosti vaší peněženky
Dárky už máte asi všichni nakoupený, takže by se mohlo zdát, že dnešní nabídka je trochu zbytečná. Ale kdepak, jistě se mezi vámi najdou jedinci jako já, kteří ještě nekoupili nic a nechávají všechno na poslední chvíli. A taky ti, kteří třeba místo bačkor pod stromečkem dostanou naditou obálku a rázem si budou moct splnit svůj sen. No a pro ty všechny jsme dnes přichystali pár věcí.

Jako ze škatulky
Redakce testuje – čistící prostředky Muc-Off
V minulým čísle jsme se věnovali očistě a ochraně motorky před zazimováním. Načančaná a konzervačními prostředky ošetřená stojí tedy v garáži a zdálo by se, že máme hotovo… Jenže tak to není – zbývá ještě se postarat o výstroj. A protože značka Muc – Off posledně zafungovala na jedničku, vyzkoušeli jsme ji i v tomhle případě.

Okruh pohledem pilota
aneb jak lítat na Lausitzringu a honit lepší časy
Pokračujem v seriálu o okruzích po vlastech českých i okolních a dneska si prosvištíme německý Lausitzring, tedy Eurospeedway Lausitz. Pro Čecháčka okruh nedaleko hranic, z Prahy okolo 250 km, pohodová vzdálenost. Pokud ovšem máte trvalé bydliště na severu Čech, jste na tom výrazně lépe. Dostanete se tam prakticky neustále po dálnici, přes Ústí nad Labem a Dresden směrem na Berlín k malému městečku Schipkau, kde už jste na místě. Odbočka z dálnice je označená, jak jinak, než Eurospeedway Lausitz.
Okruh je zajímavý i tím, že má deset variant tras. Nás samo sebou zajímá trať určená pro motorky a jednoznačně ta, na který se jezdil seriál WSBK. Ta měří 4,3 km a je zde 13 zatáček. Rekord stále vlastní Mr. Troy Bayliss časem 1.38:63.

Kdo by se v tom vyznal
Převodovka je pro většinu z nás jen krabice plná ozubených koleček
Převodovka je pro většinu z nás krabice plná ozubených koleček a jediné, co s nimi svedeme, je to, že si stěžujeme, jak jde špatně najít neutrál. Když se ale člověk dozví, o jaký jde mechanismus, a má zhruba představu, co se v něm děje, je k chybám složitého ústrojí shovívavější.
Když na motorce vypadne rychlost, nejde o nic příjemného. Že v převodovce kola nezapadla, jak měla, pozná podle zvuku každý, i kdyby motorkám nerozuměl. Zvuk zachrastění a nechtěného vytočení motoru zažil asi každý a nestrefit se při řazení rozhodí vždycky, protože s tím nepočítáte a převodovku berete, že prostě funguje.

Chyba vnímání – psychologie bouraček
Abychom se mohli nehodám vyhnout, je potřeba jim porozumět
Abychom se mohli nehodám vyhnout, je potřeba jim porozumět, zejména pokud jde o to, co se v okamžiku těsně před a v průběhu rány děje v hlavě motoristů a kde se vlastně podstaty dopravních nehod berou.
Není se celkem čemu divit, že poté, co se řidič auta stojící na vedlejší podíval vaším směrem, věříte tomu, že vás viděl. Jenže se může stát, že jste akorát příliš věřili jeho očím, potažmo mozku zpracovávajícímu informace z jeho bulev, a pilot o vás prostě neví. Je jednoduché uvěřit tomu, že když se někam podíváme, vidíme všechno, co tam je. Omyl!

Zrcátka – tip, jak jezdit líp
Je potřeba jezdit tak, aby vás nikdo nepředjel? Pohled do zrcátek se ale může občas hodit.
Párkrát jsem se setkal s názorem, že když zrcátka na motorce nejsou, ani to nevadí, jen je potřeba jezdit tak, aby vás nikdo nepředjel. Něco pravdy na tom je, ale ne každý plánuje celou dobu vyplnit střelbou naplno a pro všechny ostatní se pohled do zrcátek bude občas hodit.
Situací, kdy je na místě vědět, co se děje za zády, je celá řada. Třeba v případě, že jste typ desperáta, budete rádi, když si všimnete rozsvícení varovných LEDek u policejního SuperPassata.

Slalom mezi paragrafy
Prodáváme motorku. S kupujícím jsme se dohodli, stroj se mu líbí, cenu akceptuje, všechny technické doklady jsou v pořádku a samozřejmě máme i kupní smlouvu. Vše je tedy vlastně jasné a pro nás to tím končí… tedy, opravdu končí? Samozřejmě může – ale jak se dočtete dál, taky nemusí.
Každý prodávající ví, že když uzavře kupní smlouvu – třeba na motocykl – musí kupujícímu motocykl odevzdat. Každý kupující ví, že po uzavření takové kupní smlouvy musí a) motocykl převzít a b) zaplatit prodávajícímu dohodnutou cenu. Uznávám, že ne každý to tak provede, ale každý to ví!

Sport

Střepy, střípky, střepiny, kousíčky z MotoGP
V roce 2012 se navrátí do MotoGP litrový objem závodních motocyklů
Malé, drobné či velké. Vícebarevné či jednobarevné a navíc každý jiného tvaru. Přesně z takových kousků je složena mozaika, jež tvoří obraz silničního motocyklového sportu. Ano, MotoGP není jednolitý celek, je to pestrobarevné spektrum věcí a událostí, jež dosti často mění svůj tvar a vzhled.
Střepy, střípky, střepiny, dílky superbikové
Noriyuki Haga bude mít znova zatraceně těžké
Stejně jako MotoGP má i superbikový šampionát svůj vlastní „pohyblivý“ obraz složen z podobných různorodých úlomků. Informační „střepy“ však i tady za pochodu mění jak svůj tvar, tak svoji barvu a nakonec i místo. Na zřetel veřejnosti se pak dostanou až potom, co je každý jednotlivý kousek do obrazové mozaiky již pevně zapracován.

Pokorný žák jménem Ben
Rozhovor s Benem Spiesem
Stejně dobře, jako je výborným motocyklovým závodníkem, mohl by Ben Spies být klidně i skvělým hercem nebo třeba pokerovým hráčem. Měsíce se motocykloví odborníci „dohadovali“ o tom, jak bude vypadat jeho závodní kariéra v blízké budoucnosti, zcela nezávisle od toho, zda se stane, či ne letošním mistrem světa Superbiků. Noviny, časopisy a různé informační servery týden co týden přinášely nové zprávy. A on? Držel jazyk za zuby!

Rakouská superbiková štika
KTM Superbike Team Germany v IDM 2009
KTM patří mezi nejdynamičtější značky posledních let. To je bez debat. Ať už se podíváte na jakýkoliv seriál závodů v enduru či motokrosu, ať už sledujete různé dálkové rallye, oranžové stroje nelze přehlédnout a v těchto disciplínách prostě kralují. KTM je jednoduše řečeno synonymem pro offroad... Ovšem jak ukázala letošní sezona, už zdaleka ne jen pro něj. Slogan Ready to Race tak získal další význam.

CEC2010
aneb co nás čeká a nemine
Je prosinec. Vánoce, Silvestr. Za nějaké dva týdny je tady nový rok 2010 a startuje další sezona. Sezona 2009 byla těžká, poznamenaná úbytkem jezdců, což se projevilo jak v účasti na našich akcích, tak na účasti v mistrovství České republiky. Ale je za námi. Krize prý postupně odchází a nová sezona je za dveřmi. Co jsme připravili?
V roce 2010 to bude popáté, co budeme pořádat seriál závodů Czech Endurance Cup.

Nestandardní fotky nestandardní sezony…
MČR 2009
Několik málo zlomků vteřiny zachycených objektivem tvořeným skladbou několika čoček, to vše z prostředí českýho mistráku, kterej se většinou už jezdí v zahraničí… Toť fakta. Ač je potřeba koukat před sebe, a to nejen na bajku, ke konci roku se tradičně lehce obrázkově ohlédneme…

Divoké karty pro Grand Prix mají majitele
Speedway info
Divoké karty pro Grand Prix mají majitele: Harris, Andersen, Lindgren a Woffinden. Naše extraliga bude systémem utkání dvou týmů. Kalendář závodů? Od Británie po Rusko. A ledy? Už se jezdí, akorát že na Sibiři.

Mistři v saku
Vyhlášení mistrů pod hlavičkou Autoklubu
Zimní čas je pro motoristického fandu okurkovou sezonou, dobou příprav na novou sezonu, ale i časem kulturních akcí. Jednou takovou je i vyhlášení mistrů pod hlavičkou Autoklubu. Na tuto letošní slávu se sjeli ti nejlepší jezdci mototuristiky, ploché dráhy, silnice, trialu, quadů, supermota, endura a motokrosu v pražském hotelu Top. Celým večerem provázel známý příznivec motorek Standa Berkovec a bývalý skvělý motokrosař Petr Kovář, o kulturní část se postarala houslová virtuoska Ilona Stryová a za politickou špičku zde byl i Miroslav Vlček – předseda Sněmovny, který se však přiznal, že mu je bližší sport automobilový.

Jinínská mládež
Enduro se do Jinína vrátilo. Jaké jsou výsledky za první rok?
Středisko mládeže motocyklových sportů v Jiníně u nás funguje již deset let a za tuto dobu vzešlo z tohoto tréninkového centra mnoho úspěšných jezdců hlavně v motokrosu – například Martin Michek, Filip Neugebauer, Franta Smola, Václav Kovář nebo i letošní mistři republiky v juniorských kategoriích Jakub Terešák, David Šíma či z endurových hájů Milan Engel. Právě enduro se do Jinína vrátilo a je zde již druhým rokem.

Koncem roku šrotu trochu
Dragstery jsou extrémní disciplína s extrémními výkony, ale také destrukcemi všeho druhu
Dragstery jsou extrémní disciplína s extrémními výkony, ale také destrukcemi všeho druhu. A není divu, vždyť motory disponují tisícovkami koní a namáhání materiálů je na samé hranici únosnosti. Top Fuel Dragstery akcelerují z 0 na 100 km/h za 0,7 s a při tom je spojka rozpálená do ruda, kompresor tlačí do spalovacích prostorů kubíky vzduchu, které při spalování s nitrometanem vytvářejí doslova peklo pro písty, ojnice, čepy, klikovku atd. Stačí malá chybička a o malér je postaráno.

Retro

Aermacchi
Historie továrny
To, že Aermacchi byla původně leteckou továrnou, je zřejmé už z jejího jména. Ale i u jména vyráběných motocyklových modelů je možné najít leteckou stopu. V jejich označení je totiž často italské slovo „Ala“, což je česky „křídlo“ např. Ala Verde, Ala Bianca. Ala Rossa nebo Ala d’Oro.
Továrnu Aeronautica Macchi SpA ve Varese založil v roce 1912 Giulio Macchi, vyráběl v ní letadla, která ve dvacátých a třicátých letech vyhrávala leteckou soutěž Schneider Trophy.

Max Deubel
Další z pánů jezdců
Dlouhých dvacet let trvala nadvláda motocyklů BMW v sajdkárovém mistrovství světa. Z dvaceti mistrovských titulů v řadě, které značka získala, se na čtyřech z nich podílel se svým spolujezdcem právě Max Deubel.
Schleiz, 3. část
Historie okruhu
Bez ohledu na politické rozdíly a problémy však na Schleizu pokračoval sport dál. S pomocí státu byla trať dokonce rekonstruována, aby se stala bezpečnější. V roce 1952 se na trati objevila i šestice našich jezdců. Odvezla si jedno třetí a jedno čtvrté místo.
Za státní finance rekonstruovaná část od Buchhübelu k Lindenwegkurve byla přijata všemi jezdci se souhlasem, protože prakticky zlikvidovala obávané zatáčky u Buchhübelu, tento úsek se teď nechal projíždět bez zvláštních potíží.

Cestománie

Gruzie & Arménie, 2. část
Země bájné Kolchidy & kolébka křesťanství – cestopis
V minulé části našeho cestopisu dorazili cestovatelé do Istanbulu, kde zjistili, že proti původnímu plánu nebudou dál pokračovat vlakem, ale po ose. Začaly totiž prázdniny a lístky jsou vyprodány na týden dopředu. Čeká je tedy téměř dva tisíce kilometrů dlouhá cesta rozpáleným Tureckem na hranice s Gruzií…

Redakce

Aktuality
Shop

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 2.17
Známkováno: 6x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist