Motoráj 10/2009

Tak rosničkám to vyšlo, předpovídaly nástup zimy a ve chvíli, kdy píšeme tyhle řádky, venku chumelí. No a nám to taky vyšlo… teda ne předpověď počasí, ale nový číslo časopisu Motoráj, ve kterým najdete všechno a pro všechny: pro střelce reportáže ze závodů a megatest superbiků (na kterým se s námi podílel i Matěj Smrž), pro enduristy story o tom, jak probíhala letošní Motoráj Rallye, pro italofily test Ducati Monster 1100, pro cestovatele Tip na výlet… No a samozřejmě i mnoho dalšího (aneb jak píšou naši severní sousedi, u.v.a., tedy „und viele andere“) – historii, technický informace, aktuality… Jako vždycky je toho mrak a my doufáme, že se vám tenhle mrak – narozdíl od těch na obloze – bude líbit.

Motoráj 10/2009

Motocykly

Vyplněné přání
Honda VFR 1200F
Už je to tady – léta čekání, snění a toužebných myšlenek se stala realitou. Honda konečně vyjela s očekávanou VFR 1200F a srdce sportovních cestovatelů zajásala. Ano, obsah je skutečně 1200, zcela přesně tedy 1237ccm a samo sebou motor V4, jak jinak. Co zde nemůže chybět, je jednostranná kyvka... Ta k VFR, stejně jako motor do V, patří jak k rudým bratrům z Východu srp a kladivo. No a poprvé vymodlený kardan. Naprostá lahůdka.

1239 koní naráz
Aprilia RSV4 Factory SBK vs. Honda CBR 1000 RR vs. Kawasaki ZX-10R vs. KTM RC8 vs. MV Augusta F4 1000R vs. Suzuki GSX-R1000 vs. Yamaha YZF-R1
Tentokrát jsme si nedali ambici nějak statisticky porovnávat kvality toho či onoho supersportu v nějakém objektivně kompletním testu, ale rozhodli jsme se vzít na okruh a do jeho okolí co nejvíc supersportů naráz a zkusit najít odpověď na otázku, který z nich bude schopen v sériové podobě nejlépe sloužit příležitostnému jezdci na okruhu. Abyste rozuměli, typický řidič supersportovní motorky na ní stejně jezdí převážně po normální silnici a na okruh se podívá jen občas. Tím pádem nemá úplně dokonale zažité chování svojí motorky v extrému a na okruhu by ho u ní mohlo ledacos zaskočit.
Jenže jak nasimulovat podobný podmínky? Jedině tak, že budeme po pár kolech přeskakovat z jedný mašiny na druhou a logicky by nám měla tím pádem vyjít jako vítěz motorka, která svému majiteli umožní nejenom rychlou jízdu po silnici (i když tu dneska dovolí úplně všechny supersporty, protože už se na jejich limit na silnici nedostanete ani náhodou), ale i pořádný svezení na okruhu. No a tak jsme posbírali mašiny, domluvili se s Matějem Smržem a vyrazili na autodrom do Mostu, kde nám jako vždy ochotně vyšli vstříc… Nečekejte proto nějaké zahlcení technickými detaily a vyzvedávání jedné motorky nad druhou, protože má na dvě polohy stavitelný stupačky. To je vám totiž stejně víceméně k ničemu. Tentokrát vám dáme jen a pouze svoje jízdní dojmy. Necenzurované a bezprostřední – a samozřejmě subjektivní. Takže pozor, tohle není návod, co si máte koupit – vy to můžete vidět úplně jinak. No a abychom měli i pohled takříkajíc „nezávodní“, všechny stroje jsme si samozřejmě vyzkoušeli i na normální silnici... Teda pokud se našim silnicím dá říkat normální.

Sametová (r)evoluce
Ducati Monster 1100
Říká se, že první dojem bývá ten nejintenzivnější, a mě po prvních metrech na novém velkém Monsteru napadlo jediné: Kolo! Tak snadno se tenhle naháč při překlápění z vinglu do vinglu ovládá. Bodejť ne, když jeho hmotnost konkuruje sportovním šestkám navzdory motoru s objemem spadajícím do nejvyšší třídy!


Svůdně obnažená
Honda VTR 250
Přestože na starém kontinentě nese nová Honda VTR 250 visačku s nápisem Hot New, základní koncepce modelu je prověřená více jak dvaceti lety. Současná podoba je výsledkem dlouholeté evoluce, která probíhala především v rodném Japonsku a USA. Obrovská díra ve sportovně koncipovaných strojích na evropském trhu mezi současnými 125 a 600 ccm loni přitáhla Kawasaki Ninju 250 a Honda u toho nemohla chybět. A to je to moc dobře.

Kola dělaj čtyřkolku
TGB Blade 550 14" IRS 4x4 Limited Edition
Užitkové čtyřkolky jsou díky širokým možnostem použití k prasknutí nabitou třídou a variaci na téma pracovního pětikila má každá dospělá značka. Konkurence je ve všech cenových kategoriích a Blade patří do třídy dostupných půllitrů. Tam je narváno nejvíc a TGB patří mezi tři čtyři nejlepší alternativy.

Vodní závodník, závodní vodník
Motowell Magnet RS – citysurfers
Jsou skútry, kolem kterých projdete bez povšimnutí, které nijak zvlášť nezaujmou a které jsou až moc decentní… No a pak ty, které vás upoutají na první pohled. Magnet RS patří do té druhé kategorie, už jen potkávací světla z LED diod jsou něčím výjimečným, a tak nás samozřejmě zajímalo, jestli design není tím jediným, co se na něm povedlo. Takže jsme si bleskurychle domluvili testování… a tady je výsledek.

Nezdolná, Nezákeřná, Nenáročná

Honda CB 500 – ojetina
I těmito třemi N by bylo možné popsat motorku, kterou jsem nějaký ten pátek sedlal a kterou si dnes lze jako ojetinu pořídit za legrační cenu. Slov, kterými lze malé Cébéčko charakterizovat, je mnohem víc, avšak tato tři budou pro potenciálního kupce zřejmě nejzajímavější. Zejména pak ona nezdolnost. Tedy hned zkraje: největší předností tohohle stroje je bezesporu jeho motor. Nekomplikovanej dvouválec, už tak proslulý spolehlivostí, by klidně mohl suplovat švýcarský hodinky ve zprofanovaným rčení.

První liga z Texasu
Strokers Dallas Black Bastard
Vlnu porevolučních seriálových maniaků nenastartoval nikdo jiný než nekonečný Dallas a osudy statku Southfork, rodinné firmy Ewing Oil, a bídáka Džejára znal každý. Málokoho by pod tíhou tak strhujícího děje vůbec napadlo pomyslet nato, že se v Dallasu montují ještě nějaké motorky.
V době, v níž se seriál točil a odehrával, byl Rick Fairless stejně jako diváci asi napjatý jak struna, a to je pravděpodobně i důvod, proč svůj obchod a dílnu Strokers Dallas otevřel až po skončení televizního veledíla.

Techmánie

Riders2Bikers
Udělejte si radost do velikosti vaší peněženky
Tak ještě pár dnů a máme po ptákách… Ne, v žádném případě nechci strašit se zimou, přestože v obchodních centrech pomalu začínají s mikulášskou výzdobou, ale bohužel – tak už to je. Sezona je u nás krátká a za chvíli přijde čas, kdy budou motorky víc stát v garážích než jezdit, a nastane čas zrevidovat, co všechno budeme na příští rok potřebovat.

Riders2Bikers
Vstup jen pro quadmany
Není člověk ten, aby se zavděčil všem. Jo, to prostě nejde a občas nám v mailech vyčítáte, že se v sekci „Udělejte si radost“ téměř nevěnujeme produktům týkajícím se čtyřkolek. No, ona to tak docela pravda není, občas se tam něco objeví, ale dobře – dnes tu pro čtyřkolkáře máme speciál jen a jen pro ně.

Prodáváme motorku – jak na to
Máte na kapotách mouchy pozabíjené za poslední dva roky a vůbec mašina vypadá, jako kdyby právě dojela 24 hodin Le Mans? V garáži vám bude stát ještě dlouho…
To, jak se motorka celkově tváří, má při prodeji hodně velký vliv, a i kdybyste k ní měli deset servisek, jestli bude vypadat, jak kdyby se o ni starali bezdomovci, nikdo nekoupí. Nebo koupí, ale s takovou slevou, že budete brečet ještě za rok. Stejně tak se nevyplatí fotit zahnojenou motorku do inzerátu, a naopak se vyplatí dát motorce před prodejem speciální péči, která potenciální zájemce ke stroji přiláká. Při prodeji bude mít vždycky větší šanci motorka, která je pěkná a vypadá neježděně nebo alespoň udržovaně. Vydat všechny úspory za olítanou vránu s uřvaným laďákem, na které je kdeco olezlé a je vidět, že rez tu bude cobydup, chce jen málokdo.

 Oko vidí

Jestli jedete po Praze, nebo se pohybujete na venkově, v obou případech používáte zrak jiným způsobem a jestli z toho vytěžíte bezpečí, nebo rychlost, je vaše věc
Jestli jedete po Praze, nebo se pohybujete zrovna na venkově, v obou případech používáte zrak jiným způsobem. Na prvním místě je přizpůsobení zorného pole dopravní situaci, a čím víc vidíte, tím líp můžete reagovat, a jestli z toho vytěžíte bezpečí, nebo rychlost, je vaše věc.
Koukání samo o sobě je na delší debaty a odvíjí se od něj všechno. To vychází z faktu, že jezdíme na motorkách a jejich vlastnosti na rozdíl třeba od auta nebo pěškobusu vyžadují maximálně přesnou kontrolu situace.

Nevěř výfukům
Mají sice tvary jak ze Star Treku, ale jsou složitější, těžší a větší
Skoro každá ze součástek nezbytných pro provoz sportovních motorek prodělala v posledním desetiletí nějakou změnu, která vedla k tomu, že se díl stal lehčím nebo menším. Na rozdíl od jednoho, výfukových soustav, které mají sice tvary jak ze Star Treku, ale jsou složitější, těžší a větší.
Vedle výměny pneumatik je namontování laďáků jednou z úprav, která potká téměř každou motorku, sportovní nevyjímaje, protože slyšet motor řvát jak F1 zrychlí tep každému.

Sport

A stále nic
Reportáž z posledních závodů MotoGP
Konec letošní sezony MotoGP se blíží sedmimílovými kroky a s ním i začátek té další. My nejenže neznáme ještě ani jednoho letošního mistra světa, což rozhodně není nijak na škodu, ale kromě schválené „předběžné startovní listiny“ Moto2, jež obsahuje jen mnohdy nic neříkajíc názvy týmů, nevíme ani nic moc nového o kubatuře, která by měla být údajným vrcholem motocyklového závodění.
Máte rádi překvapení? Nic jiného v tomhle tom směru ani nečekejte, protože se není čeho chytnout a není z čeho vycházet. Hypotézy, domněnky, spekulace a zákulisní povídačky. Rovněž k ničemu jsou i spekulace o jezdeckém obsazení Moto2, neboť to, co by bylo napsáno, už za pár hodin nemusí být pravda.

Haga odvrátil mečbol
WSBK Round #12 a #13 – Imola a Magny Cours
Dalšími dvěma závody, v italské Imole a francouzském Magny Cours, pokračoval seriál WSBK. Před závodem v Imole vedl tabulku MS Spies o 18 bodů před Hagou, a vzhledem k tomu, že se Haga stále zotavoval ze zranění, měl jednoznačně nasazeno na mečbol. Haga však potvrdil své mistrovství a hrozící prohru v Imole odvrátil a v Magny Cours otočil situaci ve svůj prospěch. Je ale pravda, že na domácí půdě v Imole byla Ducati jen těžko k poražení a v Magny Cours doplatil Spies na technické problémy. Jakub Smrž třikrát dokončil v první desítce, a přestože v Magny Cours druhou jízdu pro poruchu nedojel, udržel se v celkovém hodnocení v první desítce.

Sezona snů Michala „Indiho“ Dokoupila
Na začátku všeho stálo rozhodnutí zúčastnit se Tourist Trophy na Isle Of Man
Letošní rok byl pro Michala „Indi“ Dokoupila tak trochu z říše snů. Na začátku všeho stálo rozhodnutí zúčastnit se Tourist Trophy na Isle Of Man. Někteří jej měli za blázna (a doposud mají), jiní zase projevili kus fandovství a podpořili miniaturní tým, který se skládal pouze z jezdce, mechanika a doprovodu.
Porouchaná převodovka ovšem zhatila nejen nárok na výborné umístění ve druhém závodu TT, ale také znamenala konec závodění po návratu, pokud by se na nás neusmálo štěstí, kterého by byla potřeba mimořádná dávka.
Pak se ale stal zázrak… Byla to přesně ta chvíle, kdy jsme si pořádně uvědomili dopad toho, co Indi na Manu dokázal, a hlavně že celá tato akce stála za to, i když to byla jistá investice s nejistým výsledkem…

Olympia Supermoto Night Show 2009
Zábavní supermoto podnik a zraněný Lukáš
Tak zní název akce, která proběhla třetí zářijovou sobotu na prostranství vedle pravého křídla brněnského nákupního centra Olympia. Šlo již o čtvrtý ročník tohoto především zábavního supermoto podniku, při kterém si ovšem soupeři nedarují ani milimetr.
Fanda slicků a driftů si při této celodenní show přišel na své už od devíti ráno. Během dopoledne probíhaly na speciálně postavené trati tréninky a kvalifikace tříd Supermoto, Pitbike a Fechtl.

Poslední akce
Czech Endurance Cup 2009 je minulostí
A máme to za sebou… Czech Endurance Cup 2009 je minulostí. Na okruhu Eurospeedway Lausitz byly vyhlášeny celkové výsledky, vítězové se tedy mohou radovat a ostatní přemýšlet o tom, co do budoucna vylepšit, aby třeba příště stáli na bedně oni. Ale ještě než tomuhle ročníku CEC zamáváme naposledy, vrátíme se na okamžik právě k těm posledním, rozhodujícím závodům.

Kijárat… Hungaroring
Finálový závod českýho mistráku
…něco podobnýho se píše na tý ceduli u maďarský dálnice M3, tam u vesničky Mogyoród , kde se k finálovému závodu českýho mistráku sjeli první zářijový víkend nejen všichni Češi.

Speedway info
Zlatou přilbu si na hlavu posadil Nor Rune Holta a vyslechl si polskou hymnu
Crumpův titul stále nejistý. Na dlouhé dominoval Riss. Zlatou přilbu si na hlavu posadil Nor Rune Holta a vyslechl si polskou hymnu. Matěj Kůs si řekl o pozici nejlepšího Čecha. Naši mistry Evropy dvojic a spousta dalších závodů.

Sólo pro cEndura
Motoráj Rallye 2009
Je páteční večer, sál kempu hučí jako úl a zvenku je slyšet další a další stroje. Jejich jezdci absolvují nezbytné administrativní kolečko a pak už je jen na nich, jak stráví večer. Jestli přípravou motorky, nebo žvaněním o všem možným, případně jestli se zúčastní nevyhlášený soutěže s názvem „kolik toho vypiju, než začnu říkat psovi slečno“... Ne, nejedná se o žádný sraz motorkářů, ostatně zaparkovaný motorky svědčí o jednom jediným konkrétním zaměření – začala Motoráj Rallye 2009, terénní závod pro cestovní endura.

Erzberg rodeo 2009
Počtvrté na místě nejtěžšího a největšího extrémně enduristického závodu
Počtvrté na místě, po roce těšení se na neopakovatelnou atmosféru nejtěžšího a největšího extrémně enduristického závodu zase vidím nezaměnitelnou siluetu Erzbergu. Tolik přívlastků v jedné větě – to by mělo být trestný...
Jako každý rok, i letos přišli pořadatelé s více či méně zásadními úpravami a vylepšeními. Program byl následující: ve čtvrtek jedna z letošních novinek – Rocket ride, pátek a sobota prolog doplněný o klání na Rodeo-X endurokrosové trati a sobotní FMX show, a v neděli finále – čtyřhodinový masakr zvaný RedBull Hare Scramble.

Suzuki Drift Show
Milovice – Boží dar
K „Vorlíčkům“, tedy na letiště do Milovic, dojíždím pozdě (samozřejmě z objektivních a nepředvídatelných důvodů – zakecal jsem se na benzince v Doksech s klukama na fichtlech) a na trati se už v rámci tréninků prohání smečka závodníků. Překvapuje mě, kolik je tady diváků… takovou účast jsem nečekal, parkoviště je téměř plný aut i motorek a pořád přijíždějí další.

Italská triáda
EMX
Finále evropského šampionátu terénních soutěží enduro se pro letošní rok přesunulo do Itálie, přesněji do městečka Castiglion Fiorentino. Toto historicky militantní místo rozezvučely čtyřdobé a dvoudobé motory, a to hned na tři dny. Finále se jelo jako památka a memoriál Fabrizia Meoniho, který zemřel při legendární rallye Paříž – Dakar.

Bitva o juniorské zlato
EMX
První říjnový víkend se naposledy ozvalo startovací zařízení při závodech juniorské republiky pod názvem Mitas Junior Cup 2009. Finálový závod zamířil opět na jih Čech do Jinína. Zde se mělo rozhodnout o mistrech republiky pro letošní rok.


Drag Day Finals
Zazvonil zvonec a mistráku je konec
Zazvonil zvonec a mistráku je konec. Jo jo, už je to tak, Mistrovství České republiky dragsterů má za sebou další úspěšný ročník. Všechno to začalo na letišti v Hoškovicích a po čtyřech měsících se kruh uzavřel, aby se na kvalitní hoškovické trati rozhodlo o přísunu posledních bodů do konečného zúčtování.

Retro

Maico
Historie továrny
Německé motocykly Maico si pamatujeme především jako velké konkurenty našich motokrosařů v éře Jaromíra Čížka. Ale nejenom to. Byly to i výborné stroje pro enduro a také pro silniční závody. Samozřejmě i pro běžné každodenní používání.
Značku založil v roce 1926 Ulrich Maisch v Poltringenu u Tübingenu jako Maisch & Co. (z toho vznikla zkráceně značka Maico), v roce 1931 se z ní stala Maico Motorrad- und Fahrzeugfabrik O.& W. Maisch, když se do vedení firmy dostali bratři Otto a Wilhelm Maischové.

Pavel Hanzlík (1969 – 2008)
Další z pánů jezdců
Článků jsem napsal za ta léta u motorek spoustu, ale nikdy se mi nestalo jako dneska, že bych nevěděl, jak začít a pokračovat. Je to jedině kvůli tomu, že mě čeká dát dohromady vzpomínku na Pavla Hanzlíka, největší legendu českých streetfighterů a otce domácího stuntridingu. Je to pro mě o to složitější, že jsem Pavla několik let znal.

Schleiz
Historie okruhu
Schleizský trojúhelník je nejstarší německá závodní trať, na které se dosud pořádají závody. Přirozeně, že se během doby několikrát změnila, aby se přizpůsobila podmínkám závodního sportu. Vzhledem k jeho blízkosti u našich hranic se tam objevovali i naši jezdci, kupodivu nejdříve automobilisté.
Historie Schleizského trojúhelníku začíná v době velké bídy po první světové válce, i když už tenkrát byl motoristický sport velmi drahý.

Cestománie

Slavkovské kolečko
Tip na výlet
Ač se to pod chmurným dojmem severočeských hnědouhelných dobývek nezdá, Krušné hory a jejich okolí (z obou stran) toho mají pro vnímavého motopoutníka ve své nabídce moc. Faudy by mohl vyprávět. Proto se není čemu divit, když jsme si tuto oblast mnoha tváří zvolili s Janou jako cílovou pro pididovolenou (nebo prodloužený víkend) na samém konci prázdninového období. Zamířili jsme do západní část Krušnohorska, neb tam až tak často naše cesty nevedly. Počasí slibovalo nezlobit, takže v pátek odpoledne dáváme vale zapařené metropoli a míříme za mizejícím slunečním kotoučem až kamsi ke Kraslici, do zapadlé obce Rotava.

Redakce
Aktuality
Shop

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.80
Známkováno: 5x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist