Motoráj 10/2008

Představení říjnového čísla časopisu Motoráj.

Motoráj 10/2008
Člověk by řekl, že s příchodem podzimu se ve světě motorek vše začne připravovat na zimní spánek, tempo se zvolní a nastane vhodná doba k tomu, abychom mohli líně vyhodit kopyta na stůl. Jenže chyba lávky, realita je někde jinde, a tak se vám dostává do rukou další číslo časopisu Motoráj, jako vždy nabitý informacemi o všem, co vás zajímá. Rychlíci v něm najdou srovnávací test Suzuki GSX-R 600 a 750 (a jako bonus kompletní historii GSX-R 750 od prvního modelu až po současnost), pro streethooligans Sláva nekompromisně vyzkoušel novýho Horneta/Nehorneta, čili Hondu CB1000R a aby ani bahnomilové nepřišli zkrátka, Honzík řádně protáhl blátem, vodou a trávou žhavou novinku BMW G450X. To ale samozřejmě není všechno, krom pravidelných rubrik (cestopis, tip na výlet, ojetina, historie atd. atd.) jsme pro vás připravili megareportáž z výstavy Intermot v Kolíně nad Rýnem a nevynechali ani aktuální informace ze sportu, ať už jde o MotoGP, WSBK, YCEC, závody motardů nebo 1. závod Motoráj Rallye (mimochodem, jsme moc rádi, že se vám tahle akce líbila a díky všem, kteří se jí zúčastnili). Ale ještě pořád nejsme na konci, v říjnovým čísle nechybí ani info o různých motoproduktech, techmánie, rozhovory... No prostě jsme do toho šli jako vždy naplno, žádný podzimní flákání. Jo, nesmíme ještě zapomenout na soutěž. Věděli jste o tom, že u nás můžete vyhrát cenu skutečně královskou a jedinečnou a sice originální hodinky Tissot z limitovaný série MotoGP? Ne? No tak teď už to víte, takže stačí, když si koupíte časák, odpovíte na tři soutěžní otázky, pošlete nám vyplněný kupon a při troše potřebnýho štěstí se můžete za čas vytahovat před kámošema zbrusu novýma chronometrama... takže neváhejte, tohle je nabídka, která se snad ani nedá odmítnout.
Přejeme hodně štěstí a hezký počtení.

10 Potkali se u Kolína
Intermot 2008
Ne, nebojte se, skutečně jsme se ještě nezbláznili a nechystáme se vám, převyprávět dobrodružství dvou medvědů z oblíbeného animovaného seriálu. Tentokrát tedy nejde o dva plyšáky, ale o výrobce motocyklů, doplňků, oblečení, přileb a vůbec všeho, co má co do činění se světem jedné stopy, kteří se zde po dvouleté pauze znovu setkali. No a my jsme nelenili, do Kolína vyrazili, všechno řádně procourali, do rána sepisovali a tady je výsledek.
Stejně jako dítě v největší okresní hračkárně nemůže dosáhnout více než očima na všechna ta obrovská lákadla, ani my nejsme schopni na pár stránkách vašeho oblíbeného časopisu zachytit všechny ty perly výstavy, které se tu před námi rozsypaly. Snažili jsme se vám nastínit ty největší a nejhezčí kousky, na které jsme zde narazili, proto prosíme o smilování všechny, kteří se těšili právě na to své vytoužené, aby nás vzali na milost a počkali s vynesením svého ortelu nad naším osudem po přečtení dalších čísel MTR.

Motocykly

18 Bavorské ultimátum
BMW G450X
BMW je proslulá po celém světě svým technickým know-how a zásadně si dělá věci po svém. Na rozdíl od jiných výrobců s podobným přístupem se jedná o díla maximálně sofistikovaná a vysoce funkční. Proto, když se objevily první obrázky sportovního endura G450X, mezi odbornou veřejností se okamžitě vášnivě diskutovalo o předpokládaných vlastnostech tohoto čistě terénního motocyklu. My na řeči moc nedali a raději jsme jako první periodikum v Česku nové G450X prověřili bez bázně a hany v podhůří Jizerských hor.

22 King v ringu
Honda CB 1000 R
Úplně to slyším jak v americkým filmu, kde moderátor řve do mikrofonu takovou tu vošoupanou frázi: „Dámy a pánové, začíná souboj…“ Před zápasem nelítostných boxerů a v ringu, s doprovodným hlasitým řevem publika z ochozů, se začne mydlit velkej boj kdo s koho…
Vyzyvatelem je Honda CB 1000 R, která s konkurencí nemá rozhodně slitování. Jde si tvrdě za svým a každou chvilku se chystá být lepší než kdokoliv z konkurence, které je pod ringem více než dost. Prohra se nepřipouští, a dokud to půjde, bude prezentovat sama sebe s vervou pitbula, který taky nedá nic gratis, dokud není k. o. on sám.

27 Evoluce druhu – GSX-R 750
Už ses někdy zamyslel nad tím, jaké to bylo dřív? Jaké jsou rozdíly mezi starými superbiky z 80. let a dnešními a co bylo mezi tím?
Ten propastný rozdíl v technice a přitom stále ta stejná filozofie? Dneska ti ukážeme, o jaký kus dále se posunula technika motorek za posledních 25 let. A neboj, nebudeš se nudit, GSX-R 750 je totiž pravou legendou. Takže startujeme stroj času a necháme se paprsknout na začátek 80. let minulého století.

32 Dvojčata
Suzuki GSX-R 600 a GSX-R 750
Tak a teď, babo, raď… Obě vypadají skoro stejně a jediný, co by člověk řekl, je to, že je jedna červená a druhá modrá…
No a ona to není vůbec pravda, protože každá má jiný srdce, s jiným pomyslným stádem koní... a tím pádem i jinou sílu.
Se Suzuki GSX-R, ať už 600 nebo 750, se člověk rozhodně nudit nebude, vždyť to, co nabízejí oba modely, nemůže, nechat nikoho chladným. Vesměs obě motorky, kde se mihly, nenechaly oči (i nemotorkářů) v klidu a z periferního vnímání se stal upřený pohled na ona krásná stvoření. Z testovacích dnů jsme si odnesli fajnový a nenásilný pocit jízdy, po které nebolel jediný sval v těle, snad jen vytahaná pusa z úsměvu od ucha k uchu.

36 Čtyřipade všem
Access Warrior 450
Ostré čtyřistapadesátky byly doposud výsadou pouze Japonců a nářadí schopné orat motokrosové tratě nebyl pár let schopen vyrobit nikdo jiný. Letos ovšem přišla změna a tchajwanský Access Warrior ukázal, že vývoj a výroba mohou probíhat nejen tam.

38 Medvídek – Yamaha Giggle 50
Citysurfers
Stojím před zastoupením Yamahy v Čestlicích a proklínám v duchu sám sebe, že jsem se pořádně v redakci nepodíval, co že to mám vlastně nafasovat – kdyby jo, rozhodně bych se oblékl jinak, protože v integrále, kožené bundě, racingových rukavicích a botách budu vypadat na tomhle stvoření jako kašpar. Rozhodně totiž nepůsobí jako nějaký dravec, spíš jako medvídek Pú… Ale co, kašlu na to, pojedu holt rychle, ať to mám za sebou.

40 Temperamentní Italka – Aprilia RX 125

Ojetina
O japonských dvoudobých stopětadvacítkách z posledního desetiletí minulého století je všeobecně známo, jakými zbraněmi bojovaly proti horkokrevným evropankám ve své třídě. Spolehlivá technika, výborné zpracování, dalo se dokonce hovořit i o nějaké té vhodnosti pro každý den. Jedno jim však chybělo. To, co je pro spoustu mladých zájemců to nejdůležitější. Žádné sériové DT, NSR nebo KMX se nikdy nemohlo italské produkci přiblížit v tom zásadním. Ve výkonu motoru.

42 Speciál až na půdu
BBR CRF150F
V revoluci zmenšených krosek sehrála jednu z prorockých rolí americká značka BBR. Ta nejprve stála za vývojem a masovým rozšířením komponentů pro pitbiky a nyní přichází s dalším převratem. Po pitbiku je tu další třída dirtbiků, které pro změnu vzešly z krosek pro deseti- až dvanáctileté piloty.
Opět nejde v podstatě o nic nového, stejně jako minikrosky do depa tu dřív byly i stroje pro jezdce z druhého stupně základní školy. Po vzoru pitbiků se začalo s výzkumem, jak moc velkou srandu si na stroji užije dospělý, a výsledek předčil očekávání – po pár úpravách se z tříčtvrteční mašiny s jednoduchým motorem stane víkendová továrna na legraci.

Techmánie

6 Udělejte si radost
do velikosti vaší peněženky
Už pokolikáté si říkám, jak to příšerně letí. Sotva se člověk rozkouká a najezdí pár (set, tisíc, desetitisíc – každý ať si doplní sám) kilometrů, začnou v obchoďácích strašit s Mikulášem, neklamným znakem, že sezona je pomalu v háji...
Sem tam sice ještě vyjedeme, ale už to nebude žádná Bezstarostná jízda, spíš si budeme muset dávat pozor, abychom sebou ještě při posledních pár kilometrech nešvihli a neměli tak postaráno o zimní zábavu v podobě shánění náhradních dílů. Ovšem jednu výhodu (asi snad fakt jedinou) tohle roční období má. Dle jednoduché rovnice „mašina stojící v garáži = 0 Kč za benzin“ nám zbudou finance na to, co jsme celé léto odsouvali. Prostě nastal čas udělat si radost.

10 Redakce testuje – Bejk vodomil
Kombinéza do deště Bull
Na závodech jsem zahlédl na jednom jezdci kombinézu Bull a poté ji viděl ještě na klukovi v Praze, který se prodíral zácpou mezi auty. Kombi jim seděla skvěle, nikde neodstávala ani se při sedu na motorce nevyhrnovala, navíc na sobě měla díry na „puky“ (kolení slidery), no prostě jako pro borce z MotoGP. Hned se mi usadila v paměťových buňkách a napadla myšlenkovou sféru rozkazem „tu musíš mít taky“! Než jsem se ale stačil rozhoupat, do mé kanceláře vplula šéfová a dává mi na stůl vak velikosti srolovanýho malýho polštáře, stažený šňůrkou. Předčasný Vánoce jsem oslavil slzou štěstí, protože to bylo ONO – kombinéza Bull!

44 Tajemství černé skříňky
Co je vůbec datalogging a k čemu slouží, věděla dosud jen malá skupina závodních konstruktérů, mechaniků a fandů do techniky
Co je vůbec datalogging a k čemu slouží, věděla dosud jen malá skupina závodních konstruktérů, mechaniků a fandů do techniky. Pro ostatní šlo o systém stejně tajemný jako matrix, ale s příchodem Ducati 1098 nebo BMW HP Sport, které mají systém v sérii, začalo jít o věc veřejnou.
Skoro mystická závodní technika vypadá na první pohled složitě, protože když může někdo v boxech hodiny a hodiny civět do notebooku, nemůže přece jít o nic jednoduchého. V podstatě je ale myšlenka dataloggingu celkem pochopitelná a úplným základem systému je krabička plná elektroniky, která je schopná snímat signály, přeměnit je na data a uložit ve své paměti.

48 Máte taky ten pocit?
Pocit? Co je to? Máme to všichni? A jestli ne, jak se to dá sehnat?
O co jde a jak je možné se tomu naučit, nejsou jednoduché otázky. Téměř výhradně jen odpovědi jezdců jsou poučné, i když pro většinu lidí zároveň matoucí a nepřesné. „Víte, jak na výjezdu ze zatáčky začne guma prokluzovat?“ Na otázku většina lidí okamžitě odpoví, že ne. Honba za nehmatatelným úkazem je ale opodstatněná a cítit, co motorka dělá, má pozitivní vliv na každou jízdu. Je obdivuhodné, jak jsou někteří piloti schopní sednout na cizí motorku a hned na ní jezdit, jako kdyby se na ní narodili. Jde jim to, protože cítí, jak pod nimi motorka funguje, jak reaguje na podněty, a jde o umění, které se dá naučit.

50 Čekejte neočekávané, II. část
Každá ztráta vlády nad strojem zavání nehodou, ale jestli je pilot ve střehu, dá se ledasčemu předejít
V minulém čísle jsme se rozhodli představit vám kompletní spektrum situací, které vás mohou na motorce potkat a následně rozhodit koncentraci. Každá ztráta vlády nad strojem zavání nehodou, ale jestli je pilot ve střehu, dá se ledasčemu předejít.
Na rozdíl od řidičů v autech nejsme na motorce rozvaleni v dvoutunovém ocelovém kokpitu s hromadou výztuh a dvoustránkového seznamu airbagů a od dramatu do sanitky vede výrazně kratší cesta.

54 Hlodavci
Poradna – Brzdové destičky
Bez brzdových desek by se na motorkách nedalo ani fungovat, vždyť je to skoro stejný, jako kdyby vám někdo nařídil život bez dýchání nebo tlukotu srdce. Jsou hlavním dříčem při zpomalení mašin a vlastně i čtyřkolek, a pokud bychom zacházeli do detailů, pak teda všeho, co se pohybuje po kolech, včetně aut a náklaďáků atd.
Dost často se setkáváme s dotazy okolo tohoto tématu a vlastně proč o tom nenapsat a lehce neosvětlit hlavní fakta.

55 Jsem tvůj...
Karburátor
Od roku 1800, kdy byl karbec vynalezen a později patentován, až do konce minulého století byl jediným zdrojem mísení směsi pro spalovací motory motocyklů. Pak ho nevybíravě a zdrcujícím způsobem sejmulo zhoubné vstřikování paliva a vytlačilo ho na okraj zájmu, tam, kde se stále dají zužitkovat jeho klady. A co že to ten karbec přesně je?

Sport

56 Plaudite, amici, comedia finita est!
Y.C.E.C. 2008 je minulostí
A je to za námi… šestkrát se letos po asfaltu Mostu, Brna a premiérově i Hungaroringu rozlehl dusot jezdeckých bot, šestkrát vyrazila smečka závodních strojů vstříc první zatáčce, šestkrát jsme s napětím čekali, jak to celé dopadne. Y.C.E.C. 2008 je minulostí, někteří se mohou radovat, další přemýšlet, kde se stala chyba, že vítězství patří jiným, ale všem aktérům je jedno společné: zúčastnili se největšího českého amatérského závodu silničních motocyklů.

60 Poslední zúčtování
O tom, kdo na jaký stupínek celkového pořadí vystoupí, rozhodl tradiční zářijový závod na maďarském Hungaroringu
Letošní zúčtovací období závodů MČR silničních motocyklů máme již zdárně za sebou. O tom, kdo na jaký stupínek celkového pořadí vystoupí, rozhodl tradiční zářijový závod na maďarském Hungaroringu, a tak po jarní absenci Hungaroringu v kalendáři, odůvodněné rekonstrukcí boxů, došlo přeci jen opět i na tuto budapešťskou trať.

62 Rozhodnuto!
Reportáž z dalších závodů MotoGP
Byť sice konec ještě není, můžeme si myslím dovolit napsat, že je o všem rozhodnuto. Čtyři zámořské závody měly určit tři letošní mistry světa. Schází absolvovat ještě poslední malajské zastavení „leteckého“ turné po třech různých kontinentech a třeba zrovna tam zvíme jméno poslední.
Muselo by se jednat přímo o hororový scénář, který by dokázal zhatit korunovaci třetí. Cestu nahoru k trůnu s královským baldachýnem má nejlépe připravenou ve čtvrtlitrech Ital Marco Simoncelli.

66 Jen „Míšova“ vášeň, nebo i něco víc?
Michael Schumacher a jeho vášeň pro motorky
Pomaloučku polehoučku se to šíří motorkářským společenstvím a jako omamný plyn, který svým sladkým pachem obloudí každou buňku v mozku, to navíc dokonale ovlivňuje mínění celé této komunity. O co se vůbec jedná? Řeč je o Michaelu Schumacherovi a jeho vášni pro motorky.
Schválně jsme napsali pro motorky, i když se to týká i motocyklového sportu. A tím pak následně jde o „zaručeně“ podložené zprávy, kdy se ze sedminásobného mistra světa za volantem efjedničkových speciálů stane co nevidět účastník některého z prestižních světových šampionátů motocyklů. I když už se tak trochu stalo, ale pro pochopení je nutné znát všechny detaily celého tohoto mediálního rumlu, který živí stránky webů i tištěná média se stejnou intenzitou, jako když matka kojí své dítě. Míří opravdu kroky krále Schumachera v jeho 39 letech z pevné ochranné slupky kokpitu monopostu F1 do „nebezpečně“ krásného světa motocyklové volnosti, v němž lze mnohem zřetelněji vnímat každý závan, poryv či drobnou nerovnost na závodní trati? A co jej na tom vůbec láká či proč to opravdu všechno „Schumi“ dělá? A má to vůbec zapotřebí? Doufám, že v tomto pojednání najdete nejen několik zajímavých myšlenek, ale také stejné množství zajímavých informací, jež se prozatím nikde neobjevily.

70 Vallelunga
WSBK Round 12
Čtyřkilometrový okruh nedaleko Říma byl dějištěm již dvanáctého závodu letošního seriálu WSBK. Přestože chyběly štokové třídy, byla výprava českých jezdců nezvykle početná. V superbicích dostal divokou kartu Matěj Smrž na Hondě týmu D.F.X. a supersporty si v týmu Intermoto Czech zajel vedle Matta Lagrivea Patrik Vostárek, jezdec absolutní špičky šestkových štoků. Obdivuhodnou historickou soudržnost prokazují bratři Smržové. Bojovali spolu poprvé v přeboru minibiků, potom v mistrovství ČR stopětadvacítek, potkali se ve stejné třídě i v mistrovství světa Grand Prix a nyní se opět setkávají v mistrovství světa suberbiků!

72 Mates Cours

WSBK Round 13 a obrovský český úspěch
Třináctý, předposlední závod letošního seriálu WSBK přivedl účastníky na francouzský okruh Magny Cours, který se prezentoval deštěm a chladem. Ačkoli Magny Cours letos seriál nezakončuje tak jako v minulých letech, přinesl definitivní korunovaci vítězů ve třech seriálech, otevřen zůstal pouze výsledek FIM Cupu litrových štoků. Ten navíc přinesl i první historické vítězství českého jezdce, když Matěj Smrž dokázal zúročit svou dobrou formu a Pole position ve vítězství v tomto našlapaném závodě.

74 Motoraj Rallye 2008
Cestou necestou, polem nepolem
Jsou dvě hodiny odpoledne, jsem v kempu sám, vyhřívám se na podzimním sluníčku jak zmije na lopuchu a přemýšlím, jak tohle všechno asi dopadne? No, ostudu už sem si párkrát uřízl a taky se na to zapomnělo, a tak úvahy končím heslem „nač stahovat kalhoty, když brok ještě neletí“.
Je pátek 26. 9. a víkend Motoráj Rallye 08 právě začíná.
Na základnu, kterou nám pro tuhle akci, kemp Letovisko Sklář u Ostružna, se začínají sjíždět první závodníci a členové realizačního týmu. Probíhají technické přejímky, ubytování a zábava, kterou prokládá svým zajímavým vyprávěním několikanásobný vítěz dakarské rallye ve čtyřkolkách Josef Macháček, a vše se nese v přátelském duchu až do pozdního večera. Člověku přesto nemohla uniknout ta trocha nervozity a očekávání událostí příštích, probleskávající v očích jezdců, kteří přijeli změřit své umění s ostatními.

78 Krásná klasika s citem soutěžáka
Třetí podnik českého mistráku zakončil letošní hubený ročník mistrovství republiky
Třetí podnik českého mistráku zakončil letošní hubený ročník mistrovství republiky. Tentokrát se pořádání chopil náš bývalý reprezentant a jezdec Dukly Jirka Pošík, který vrátil motoristický sport po dlouhé době do Uhlířských Janovic. A vzal to pěkně poctivě. Okolo trati chodil skoro rok, nejdříve najít kudy, pak oběhat veškeré povolení, vytyčit, postavit měřené testy... pak přijde orkán a všechno může začít znovu. Nakonec se vše povedlo a závod stál opravdu za to. Klasika se vším všudy - výjezdy, sjezdy, kamení a voda. Enduro test, natažený na louce a v lese by se nemusel stydět za účast v evropském či světovém šampionátu. Cross test, stará klasika, louka a mezičky, pěkné rychlé úseky s několika technickými pasážemi.

80 Král je mrtev, ať žije král!

Motardisti z širokého okolí pro letošek dodriftovali
Motardisti z širokého okolí pro letošek dodriftovali, alespoň co se týká MMČR Supermoto. Mezinárodní mistrovství se v sobotu 13. září vrátilo tam, odkud letos v dubnu odstartovalo. Motorističtí bohové tyhle chlapy asi milujou, jelikož jim v Písku zase počasí vyšlo a slunce prohřálo celkem chladnou sobotu, a tak závěru sezony přihlíželo i hodně diváků.

81 Superquady naposled o body
Finále to bylo velkolepé a výjimečné
Za Supermotem se pro letošek zavřela voda, a tak i hřmotným závodům čtyřkolek, které k němu neodmyslitelně patřily, odzvonilo. Na písecké trati Hradiště se v sobotu 13. 9. naposled sjeli mistři čtyř kol, aby se s typickým burácením vyřítili ze startu a ukousli ještě nějaký ten díl bodového koláče.
A bylo to finále velkolepé a výjimečné. Už jen tím, že závěrečným soubojům vyjádřilo svou podporu a obdiv hodně diváků. Pořadatelům se podařilo okořenit závěr sezony. Dali všem chlapům dárek v podobě mistryň ČR v roztleskávání. Skupina spoře oděných koček Chilli chearleaders doprovázela svým programem celý závod a dodala mu punc luxusní show.

84 Konečně úspěch: stříbrné dvojice! – česká plochá dráha se dočkala
Speedway info
Česká plochá dráha se dočkala. V neslané nemastné sezoně se zablýsklo stříbrem až ke konci září, kdy ve finále mistrovství Evropy naši dosáhli na druhou příčku. V rakouském Natschbachu v nesmírně vyrovnaném a dramatickém klání sice začali prachmizerně, ale nakonec to dotáhli až za suverénní Poláky. A to by na ně ještě v polovině závodu nikdo nevsadil ani pěťák. Dokázali se ale sebrat a v závěru dokonce vyfoukli Rusům místo, na které si dělali zálusk po celý závod.

86 Draci ve finále
Rozporuplné pocity z konce českého dragsterového mistráku
Pravidelně se s koncem prázdnin nezadržitelně blíží i konec českého dragsterového mistráku, který s sebou přináší rozporuplné pocity. Jedni jsou šťastní z dosažených výsledů, druzí zase naopak a taky se najde skupinka, která je zklamaná jen z toho, že se za celou sezonu pořádně nesvezla a musí čekat až na příští jaro.
Byl tu poslední závod, poslední příděl bodů, a tím i poslední možnost zamíchat konečným pořadím. V některých třídách bylo již dávno rozhodnuto a jakýkoliv výsledek už nemohl nic zvrátit.

Retro

88 Laguna Seca
Historie okruhu
I když jsme v posledním čísle opustili slavnou Daytonu, tak se ještě při cestách za slavnými závodními tratěmi nevrátíme do Evropy. Cesta přes oceán je drahá, a tak se přesuneme jenom z východního pobřeží USA na západní pobřeží, ze slunné Floridy do neméně slunné Kalifornie. Tam se totiž nachází sice o něco méně slavná, ale přesto významná závodní dráha Laguna Seca.

90 Fergus Anderson
Další z pánů jezdců
Britský jezdec Fergus Anderson byl jedním z prvních motocyklových jezdců, kteří už v době před druhou světovou válkou jezdili Evropou od závodu k závodu a v podstatě tak položili základy k tomu, čemu se po válce začalo říkat Continental Circus. Teprve po válce ale ukázal své pravé jezdecké umění jako tovární jezdec Moto Guzzi.

92 Scott
Historie továrny
Dostanou-li se starší motocyklisté do debaty o motocyklech Scott, obvykle se rychle rozdělí na jejich obdivovatele a na ty, kteří mu nemohou přijít na jméno. Tyto motocykly jsou prostě nezapomenutelné. Scott představoval na počátku své existence revoluční novinku, ale v podstatě se nijak příliš nemodernizoval a i poslední vyráběné modely byly odvozené od prvních Scottů.

Cestománie

96 Po dálnici do Brna? Kdepak!
Tip na výlet
K dnešnímu tipu na výlet nás vlastně přivedl pohled na dálnici D1 v době konání MotoGP v Brně. Kolony aut, mezi nimi se proplétající motorky, o nějaké rychlosti nemůže být ani řeč, zato riziko průšvihu geometricky roste s řadou přibývajících vozidel. A to nemluvíme o specifikách Dé jedničky, například o častých uzavírkách nebo povrchu, připomínajícím vlnitý plech, oblíbený stavební materiál v afrických slumech. D1 tedy „nebrat“ – existují přece lepší možnosti a my vám dnes představíme jednu z nich.

98 Kam s mašinou za jídlem?
Restaurace Polnička
Pokud se budete držet trasy dnešního Tipu na výlet, pojedete přes Žďár nad Sázavou. Ve Žďáru samotném je samozřejmě restaurací dost a dost, my vám ale doporučíme si kousek zajet (žádná tragédie, jen pár kilometrů) do obce Polnička.


100 Cesta za kanonem
cestopis - Norsko
Už je to pár let, co jsem tam byl, veškeré strasti spojené s cestou za trolly odezněly a zbyla jen příjemná vzpomínka. To, že jsme tam mokli, byla zima, bolela prodloužená záda z těch neevropských vzdáleností a benzin byl šíleně drahej, už jsem zapomněl a zase mne to táhlo na sever.

Redakce
9 Soutěž, II. část
Soutěž s Motorájem o hodinky Tissot MotoGP!!!


Vyšlo 15.října.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist