Motoráj 09/2008

Představení zářijového čísla časopisu Motoráj.

Motoráj 09/2008

Motocykly

 Cestovní rakety dlouhého doletu
Yamaha FJR1300A vs. Kawasaki ZZR1400 a britský lord, Triumph Sprint ST
Asi mi dáte za pravdu, že cestování na motorkách se stává každým rokem populárnější. Někteří z nás neváhají k cestování doslova zneužít vypiplanej a na brzdě naladěnej sportovní šperk, jiní zase výhradně preferují malé objemy motorů pro jejich finanční nenáročnost při pořízení i během provozu. Ti, kteří to s cestováním myslí vážně, rádi cestují do neznámých dálav za doprovodu dostatečné dávky komfortu, a navíc si cestou touží užít pár sportovních etap, možná šáhnou po jednom z dnešních testovaných adeptů.
A kteří že to jsou? Tak třeba dobře známa Yamaha FJR1300A, překoňovaná Kawasaki ZZR1400 a britský lord, Triumph ST.
Stačí jeden letmý pohled na trojici vedle sebe stojících mašin, aby i naprostý laik poznal, že každá z nich na to jde trochu jinak.


 Mr. Testosteron

Suzuki B-King
Vzít Hayabusu, řádně ji očesat, oholit, zbrutalizovat, dodat pár potřebných i nepotřebných serepetiček a je tu pan Monstrum, testosteronem nabitý, v hruď se bušící, sebevědomý pan B. King-Kong... Bestialitka, kterou na nás připravili v Suzuki, sice neskrývá ve svých útrobách turbo, ale jinak se B-King tváří téměř stejně, jak vypadala jeho studie z roku 2001. Tak se předveď, obludo!
Začalo to už před časem obrovskými Intrudery M1800 a C1800 a teď je tady ultrastreetový King-Kong, který jim zdatně sekunduje a doplňuje partičku oněch veselých obrů. Samozřejmě v jiné kategorii, ale podobnost s nimi je úplně jasná.

Wolf pack
Kategorie Supermoto rozsekla tu nejzákladnější a věčnou otázku. Kdo je nejrychlejší?
Kategorie Supermoto rozsekla tu nejzákladnější a věčnou otázku mezi jezdci i fanoušky. Kdo je nejrychlejší? Smazala rozdíly mezi silnicí, motokrosem a plochou dráhou, zkrátka vymazala veškerá ale a kdyby. Všichni na jednom místě, na jedné trati, bez možnosti cesty zpátky. A my byli u toho, když se na trať ve Vysokém Mýtě sjeli ti nejlepší z nejlepších v naší matičce zemi a rozhodli se ukázat nám, normálním smrtelníkům, jak chutná spálená guma rozmazaná na rozpáleném asfaltu. Byl to neskutečný nářez, který jsme vydriftovali hlavně pro vás!
Co jméno, to pojem v českém mistráku, na Evropě i ve světě. Účastník MS Petr Vorlíček na Suzuki, český motardový Guru Honza Kvasnička s Husqvarnou, exmotokrosař David Brabec na Yamaze, sedminásobný juniorský mistr ČR a mistr Evropy v motokrosu Tomáš Trávníček na KTM, rychlý Honza Vodochodský na dvouválcové tovární Aprilii, talentovaný osmnáctiletý Miloslav Řihák na KTM a Jirka Blaha na Hondě, který přestoupil do českého mistráku po vítězství v hobby seriálu MitasCup v roce 2007. Tak tihle všichni si udělali čas a poctili nás svou přítomností na mýtském autodromu.

 Rossi versus Pedrosa
Honda CBR125 R vs. Yamaha YZF-R 125
Jednou v podvečer sedíme s kamarádem nad benzinem vonícími fotkami z dob nedávno minulých a nostalgicky plijeme špínu na dnešní přístup výrobců k osminkové kategorii. Na levná konstrukční řešení a rozpočtové přístupy, vytvářející z této objemové třídy skupinu úsporných a flegmatických čtyřdobých samohybů, které svou cenou a levným provozem odsunují nabroušené dvoutaktní střely do pozice exotů. Jenže to ještě ani trochu netušíme, co za perlu si to pro nás pro letošek přichystali u Yamahy.
Nějaký rok zde již sice máme Hondu CBR125 R, ale ta je ve vší počestnosti spíše motocyklem pro každý den než sportovním náčiním a nám zkrátka na tom motocyklovém trhu pro mladé střelce něco schází. Při konspiračním teoretizování mimoděk zapínáme světového www pavouka a němě zíráme na monitor přinášející první obrázky novinek pro rok 2008. Tak to je bomba! Doba si žádá čtyřtaktní stroje, s tím už jsme se smířili, ale konečně někdo při tvoření dorosteneckého snu nehleděl jen na rozpočet a suchý kalkul a tři ladičky do toho s novinkou YZF-R 125 šláply pěkně zostra. Okamžitě vedeme vášnivé teorie, jaká bude nová Yamaha ve srovnání se zmíněným současným etalonem čtyřdobých silničních stopětadvacítek CBR125R a s dětským nadšením se těšíme na den, kdy je postavíme tváří v tvář.


Malaguti Spidermax RS 500
Citysurfers
Kdeže jsou doby, kdy si pod pojmem skútr každý představil jen něco mrňavého, subtilního, co se s charakteristickým jekotem dvoutaktu proplétá mezi auty, zanechávajíc za sebou oblak bílého dýmu. Samozřejmě tenhle obrázek ještě dlouho budeme vídat (i když především v zahraničí), ale přibývají i majestátní koráby plující velkoměsty a pyšnící se motory s objemem, se kterým by před pár lety nebyla za outsidera ani motorka. Jedním z těchto korábů je i Malaguti Spidermax.

Bahno v popisu práce
New Force Hunter 500S 4x4
V posledních dvou letech se nabídka čtyřkolek rozrůstá jak houby po dešti a nováčkem je i značka New Force. Model Hunter je největší užitkovou mašinou tchajwanského výrobce, který se nezabývá výrobou žádných jiných motorových vozidel a kapacitu jak výroby, tak vývojových mozků soustředí pouze na čtyřkolky.
Továrna se vývojem pětikila zabývala zhruba dva roky a na konci etapy stojí stroj, který neměl problémy získat evropskou homologací pro provoz na pozemních komunikacích. Hunter se dělá ve verzích 500L a 500S, které se liší v několika detailech, jako je například řešení sedačky s ohledem na variabilitu.

Triumph Tiger 1050
Ojetina
Dnešní „ojetina“ bude tak trochu atypická. Proč? No protože se jedná o motorku, která byla představena teprve na podzim 2006, tedy rozhodně nejde o žádnou starou vránu. Nicméně nikde není psáno, že by ojetá mašina musela být nutně z minulýho století… takže dnes vás čeká Triumph Tiger 1050.
Triumph Tiger by se vlastně spíš měl jmenovat chameleon, tedy pokud bychom zůstali u terminologie z říše zvířat. Jednou se pod tímto jménem totiž skrývá jednoválcová klasika, podruhý tříválcový enduro (v průběhu let s různým objemem a systémem dávkování paliva) a konečně v současnosti jde o… o co vlastně? Cestovně sportovní mašinu? Funbike? Divnou motorku (jak ho nazval Hanzz, zřejmě aby mě naštval)? Urban bike, kam ho řadí sám výrobce?

Z hlíny na okruh
RSD 450 SuperSingle
V situaci, kdy se v garážích po celých Spojených státech opírají o zeď desítky tisíc motokrosových čtyřipade a dostupný okruhový seriál začíná Americe chybět, dal si Roland Sands dvě a dvě dohromady. Zavřel se v garáži, vytáhl z kůlny krosku, koumal, montoval a jeden z nejlepších nápadů posledních let byl na světě.
Po půlroční stavbě vyjel z Rolandovy garáže první novodobý SuperSingle, který po krátké době způsobil vznik nové kategorie pro hobíky a začátečníky. V úvodním závodě se na jedné z mašin svezl dokonce i Kevin Schwantz a na další sám guru okruhových čtyřipade.

Techmánie

Udělejte si radost
do velikosti vaší peněženky

Když jsme tuhle rubriku před časem zavedli, říkali jsme si, že je to jen na čas a že za chvíli stejně nebude o čem psát. Jenže omyl, opak je pravda, počet firem zabývajících se ať už výrobou nebo dovozem všeho možného (samozřejmě myslím všeho možného pro motorkáře) u nás roste jak houby po dešti a není snad už nic, co by se muselo pracně shánět nebo dovážet z ciziny. Dalším příjemným faktem je to, že se – alespoň většinou – jedná o kvalitní věci, takže už nejsme v situaci, kdy musíme vzít zavděk kdejakým šmejdem. Výběr se neustále rozšiřuje a to je samozřejmě jen dobře, protože si vybere opravdu každý – a v každé cenové relaci.

Redakce testuje
Hvězdný botky – Alpinestars SMX
Tak a je tu opět něco do rubriky redakce testuje, v který píšeme o věcech, které sami používáme (a kolikrát i nechtěně ničíme při sem tam nějakém tom karambolu) a jsou nedílnou součástí našich výbav nejen na testovaných motorkách. Jejich kvalitu, pokud se jedná o výbavu jezdců, zkoušíme i při různých amatérských závodech, takže víme (myslet znamená vědět), jakpak to funguje. Tentokrát se podíváme na boty od veleslavné značky Alpinestars, které nosím a vozím na nohou už druhým rokem.

Rychlé nájezdy do zatáček
Motorka jedoucí velkou rychlostí má snahu jet rovně. Jak ji přinutit, aby zatočila?
Motorka jedoucí velkou rychlostí má snahu jet rovně. Jak ji přinutit, aby zatočila, se dozvíte právě teď.
Kontrolovat motorku, když jede rychle, se vždycky hodí, protože jet přes dvě stě umí dneska skoro všechno od šestikila výš. Do toho si musí člověk uvědomit, že na silnici vás drží dva několikacentimetrové pruhy gumy a motorka s pilotem svádí boj s několika neúprosnými fyzikálními zákony. A pohybuje-li se čtvrttunová věc dvě stě za hodinu, zatočit je to poslední, co chce dělat.

Čekejte neočekávané
Každý si pamatuje pionýrské a později skautské heslo „vždy připraven“
Každý si pamatuje pionýrské a později skautské heslo „vždy připraven“. V případě motorek to neznamená mít po ruce plynovou masku a igeliťáky na nohy pro případ atomového útoku. Ale znamená to neustálé soustředění na všechno, co může přijít, protože nikdy nevíte, co je za další zatáčkou.
Každého čas od času přepadne za řídítky chvíle, kdy se nechá klidnou situací ukonejšit, poleví v pozornosti, tupě zírá před sebe a na nic nemyslí. Nebo naopak sleduje, co kde lítá, a v hlavě se mu honí vlastní vesmír. Ani jedno není dobře a mohou nastat momenty, které vám ty myšlenky rychle změní. Když se shodou okolností něco stane a dostaneme do situace, ve které není času nazbyt, propadne nejeden pilot panice a nastává zmatek. Ten se přenáší z mozku do končetin ovládajících jednostopé vozidlo a to je špatně.

Mini Hamasakr
Poradna – Prckobajk
V naší poradně se objevila spousta rad, co a jak zmáknout a udělat si sám doma, ale nebylo tu třeba to, jak si vykutat v domácích podmínkách třeba přibližovalo pro svoje ratolesti, který nebude jen ukázkou toho, že člověk dovede udělat jen něco, co se pohybuje, ale taky, že to dokáže vypadat…



Jsem tvoje...
Aerodynamika
Vzduch je všude kolem nás. Nemůžeš ho vidět, ale brzdí tě a ovlivňuje chování stroje za jízdy. Nelze se mu vyhnout, a proto jediným způsobem, jak se s tím poprat, je eliminovat to brzdění na minimum. Jak proti tomu bojovat a jaké nástroje se používají, to bude předmětem dnešní rychlovky.


Sport

54 V Mostě letos naposled
Yamaha Czech Endurance Cup 2008, 5. závod
Nojo, vlastně letos se v Mostě jedou Cecky naposled, říkám si, když si ráno balím věci. Za pár dní pak šestihodinovka v Brně a je vymalováno, rozhodnuto, šmytec, spadla klec... rok 2008 bude mít své vítěze a své poražené. Ale nebudu předbíhat událostem (už jen proto, že bych příště neměl o čem psát, navíc nejsem vševěd – to je překvapení, že jo? - a spousta věcí se ještě může změnit). Takže vzhůru na mostecký autodrom, na 5. závod Y.C.E.C. 2008.
Před odjezdem ještě mrknu na teploměr, jen tak cvičně, venku přece svítí sluníčko... co, 12 stupňů?! No to snad není pravda, vždyť je teprve začátek září? Hmm, a v Mostě bývá ještě o něco chladněji, jsem zvědavej, jak budou na studený dráze držet gumy.
No, o to bude dnešní závod zajímavější.

Šembera, Vostárek, Čermák, Čihák
MČR v Brně
Tak tahle čtyři jména jezdců si mezi sebe rozdělila pět nejvyšších pódiových stupínků. Počty nám nesedí, čtyři na pět a proč? Protože Vosty z Královéhradeckého K+L Intermoto týmu šel dvakrát, potvrdil svou letošní fazónu a při svém startu v MČR vyhrál jednoznačně obě šestkové třídy. V Brně tak nejen díky Vostymu bylo na co koukat, když se přidalo slušné počasí, které vzhledem k teplotám jen těsně nad dvacítkou dalo všem téměř ideální podmínky pro maximální stlačení tréninkových časů.

Motocyklové starosti pana C a jiné
Brno a italské Misami a závodní svět je doslova vzhůru nohama
Během několika dnů, respektive v průběhu dvou závodních víkendů, máme na mysli Brno a italské Misano, se ve světě MotoGP odehrálo tolik věcí, jež dokázaly závodní svět obrátit doslova vzhůru nohama.
Nebo se jedná jen o klam a obrácený stav naopak panoval předtím? A vše, co se nyní děje, je jen cestou zpět k normálu? Nazvat to Kocourkovem nebo cirkusem o ničem by taky nebylo zrovna od věci. Události několika posledních dnů by klidně vydaly i na velmi dlouhý televizní seriál a každý režisér by za takový námět komplikací a záplatek byl vděčný. Samotné dění se děje s takovou rychlostí, že závodní motocykl je proti tomu hračka v rukou dítěte a ani Albert Einstein by se v tom stejně už nezorientoval. Zároveň v této souvislosti, nenapadlo vás při sledování motocyklových závodů právě v poslední době, pomineme-li tu vzrušivou esenci, kterou je nabitý vzduch okolo, a zvláštní magnetickou sílu, která vás ke sledování přitahuje, že třeba i v tomto odvětví lze celkem úspěšně uplatnit právě Einsteinovu formulku o teorii relativity?

Technika, déšť a taktika

WSBK Round 11, Donington
Zatímco u nás horké pozdní léto plnilo koupaliště a pršet začalo až v neděli, vytrvalý déšť, vítr a teploty kolem 15 °C poznamenaly jedenáctý závod seriálu WSBK v anglickém Doningtonu. Páteční a sobotní kvalifikace propršely všechny, v neděli se odjela na suchu část první jízdy superbiků a závod supersportů. Přestože závod v Doningtonu zahájil závěrečnou část seriálu, nedal déšť příliš prostoru k taktizování, v závodech rozhodovalo kromě techniky a umu také štěstí a náhoda.

Drama v Greinbachu
Vídeňská káva, Mozartovy koule a Supermoto
Nejlepší český motardista Petr Vorlíček se kvůli kolidování termínů českého a světového Supermota objevuje na MMČR Supermoto sporadicky. Přesto stojí za to vychytat závod, kterého se účastní. Letos podruhé se na českém mistrovství předvedl ve Vysokém Mýtě. Nezklamal a zase ukazoval, co všechno umí. Takže ve světě tyhle závody TO MUSÍ BÝT NĚCO! Zjistili jsme, že se svět jede v rakouském Greinbachu, což není tak daleko, a udělali jsme si nedělní výlet. Chtěli jsme prostě vidět, jestli ten vychvalovanej týpek v Čechách jen nemachruje.

Silnice + Enduro = Supermoto
Když se blíží finále, lítají jiskry; MMČR Vysoké Mýto

Letos podruhé hostilo Vysoké Mýto MMČR Supermoto. Předposlední díl série proběhl o víkendu 9.–10. 8. 2008. Byl to jeden z těch víkendů, kdy vás slunce dovádí k šílenství. Jak je asi těm borcům v kombinézách v takovýmhle pařáku? Hrozně! Přesto skočej na svý stroje a valej to na trati bez ohledu na pot a prach.
Organizátoři kropili trať jak zběsilí celé závodní odpoledne, ale stejně to nestačilo. Jezdilo se v mračnech prachu. Já se snažila najít stín a z něj sledovat dění na trati. Nervy začínají pracovat. Téměř poslední šance urvat body. Jezdci přidávají na dravosti jízdy, ze všech sil se snaží ze sebe dostat to nejlepší. Jede se na krev.

Čtyřkolový Valentino
Superquady v Mýtě opět zazářily
Superquady v Mýtě opět zazářily. Nadšených diváků bylo dost a já si na tribuně neměla pomalu kam sednout. Vlezla jsem tam, a co jsem slyšela, pošlu dál. Třeba vám to vykouzlí úsměv na tváři jako mně. Supermoto se pomalu blíží do finále a s ním končí i letošní mistrák čtyřkolek. Pak už jen 13. září Písek a „finýto“.
Přestože jezdců nebylo tolik jako obvykle, čtyřkoloví vlčáci to řádně voroštovali a se svým typickým burácením vyrazili ze startu.

V „Evropě“ místo medaile sanitka
Speedway info
V Grand Prix si Nicki Pedersen začíná budovat náskok, v Praze vyhrál a ve Švédsku byl na bedně. V mistrovství Evropy jsme měli čtveřici a tři válčili o medaili, ale vyšli jsme naprázdno, a navíc i ztratili Matěje Kůse. Na dlouhé se radovali Němci. Prostě ve světě levých zatáček se furt něco děje.

20. ročník Grand Nationals Luckau´
Takový malý Hockenheim s tribunami, nadupanými speciály a charakteristickou vůní gumových medvídků
Je to k podivu, že pro disciplínu pocházející z kolébky demokracie a svobody za velikou louží skýtá bývalý východní blok nevídané možnosti. Okupační vojska spojeneckých armád ubíjela svobodu, ale také budovala spousty megalomanských letišť pro okřídlené hroty ozbrojených sil. Stále se píše o Hoškovicích a nebo Kunmadarasu, ale pár při tom pár kilometrů za hranící směrem na Berlín se nachází podobný areál opuštěného letiště.
Začátkem července nastala volba mezi Maďarskem a Německem a vzhledem k okolnostem zvítězil 20. ročník Grand Nationals v Luckau. V prostorném depu čekalo okolo 170 týmů a dragstrip na konci trošku hrbatý, ale jinak připravený jako pro Mistrovství Evropy včetně penetrace a světelných tabulí.

Retro

Daytona, II. část
Historie okruhu
Poněkud opožděně proti ostatním motocyklovým závodům začíná v Daytoně teprve rokem 1970 „japonská éra“. Vítězství jiné než japonské značky prakticky nepřichází v úvahu. A to i tehdy, když byl pořad závodu rozšířen o závody dalších kategorií na vzdálenost 100 mil, resp. 76 mil. A jak to vypadá, bude japonská nadvláda trvat ještě dlouho.
Od roku 1970 rozhodla AMA o opětovné změně pravidel, která už skutečně začínala být zastaralá a která umožňovala různé nátlaky. Nadále, k velké radosti většiny světových konstruktérů, mohly v závodě startovat stroje používající upravené sériové motory 750 ccm.

János Drapál

Další z pánů jezdců
Byla řada jezdců, kterým jejich kariéru přerušila druhá světová válka. Mezi ně ale János Drapál nepatří. Tomu kariéru narušila jiná válka, tzv. „studená“, která mu umožnila jen malý počet startů v kapitalistické cizině. Kdyby měl možnost startovat v celém mistrovství světa, možná by byl prvním maďarským mistrem světa.
Narodil se 3. února 1948 a s motoristickým sportem začal na tehdejší dobu velmi brzy. Už v sedmnácti letech se stal členem vojenského sportovního klubu Honvéd Budapešť, tady mu asi pomohl jeho otec, který byl vysokým důstojníkem maďarské armády a pravděpodobně také stál za tím, že Honvéd měl vždy kvalitní závodní motocykly, a to nejen jeho syn. Zpočátku byl tak říkajíc „podobojí“, zkoušel motokros na ČZ 125 ccm a silnici na Hondě 125.

Whizzer
Historie továrny
Mluví-li se o amerických dvoukolových vozidlech, většinou si každý vybaví Harley-Davidson nebo Buell, ti, kteří si víc pamatují, třeba ještě Indian. Ale v Americe se vyráběly také stroje, kterým jsme se naučili říkat mopedy. Nejznámější z nich jsou právě výrobky označené jako Whizzer. První takové stroje přišly na trh těsně před válkou v roce 1939.
Výrobcem byla zpočátku firma August Breene-Taylor Engineering, Los Angeles, původně výrobce součástí pro letecký průmysl. Ta dala na trh v roce 1939 pod názvem Whizzer model D, motorizované jízdní kolo, přesněji řečeno soupravu pro motorizaci kola.

Cestománie

 4 rozhledny a vodopád
Tip na výlet

Tento tip vás opět zavede do „mého“ rajonu, tentokrát do okolí Litoměřic a Benešova nad Ploučnicí. A protože jezdit jenom tak bez cíle nebo studovat kámošovo brzdový světlo mě nebaví, vymyslel jsem si tento vejletík. Pro enduro aspoň trochu cestovní není problém tuto trasu projet až k cílovým bodům.
První rozhledna se nachází kousek od Litoměřic, na kopci Varhošť. Pokud začnete výlet v Litoměřicích, není od věci si vyrazit i na kopečky Hradiště a Holý vrch, kolem kterých po cestě na tento středohorský Grossglockner pojedete.

Kam s mašinou za jídlem?

Hostinec U Landů, Habřina
Tak, lítání po rozhlednách máte už určitě plný zuby a rozhlížíte se, kde si odpočinout a něco zakousnout. Takže to ještě chvilku vydržte, skočte do sedel a vydejte se do Habřiny, konkrétně do hostince U Landů. Pro zjednodušení zvolíme jako výchozí bod Litoměřice. Z nich se dáte po silnici č. 15 směrem na Českou Lípu. Za Liběšicemi, těsně před Úštěkem, odbočíte doleva na silnici č. 260, ujedete pár kilometrů a jste doma... teda kecám, jste v Habřině a už můžete po pravé straně vyhlížet zmíněný hostinec.

Circuit de Spa-Francorchamps - Bikers‘ Classics
cestopis
Většinou se v našich cestopisech držíme pravidla, že sama cesta je cíl. Ostatně, to je snad smysl mototuristiky, protože jet třeba nejkratší trasou na mašině do Chorvatska k moři, tam se vyvalit na týden na pláž a pak zas drtit stovky kilometrů zpět mi přijde přinejmenším scestné a jediným smyslem tohoto počínání je asi skutečnost, že aktéři takového podniku mohou tvrdit, že byli na dovolené na motorkách, čili že patří mezi pravověrné a „opravdové“ motorkáře. No budiž jim to přáno…
Ale zpět k dnešnímu „cestopisu“, který pojmeme trochu netradičně (takže ho nebudeme vydávat za tip na dovolenou na mašinách, tím méně za regulérní cestopis) a bude se jednat o jednu konkrétní záležitost.
Belgie v našich končinách nebývá zrovna častým cílem motodovolené.

Redakce

Aktuality
 Soutěž
Soutěž s Motorájem o hodinky Tissot MotoGP!!!
Jo jo jo, tak tohle je bomba nevídaná! Ať už jsi nebo nejsi fandou MotoGP, motorkář budeš zcela určitě, když držíš tenhle časák v ruce. A kdyby přeci jen ne, tak tahle fajnová soutěž bouchne do očí i tebe, možná se ti začnou klepat ruce a nastane vnitřní napětí, že je něco takového vůbec možné. Je tu neopakovatelná možnost výhry. VÝHRY něčeho jedinečného a ne zrovna levného, protože se jedná o frajerský „tikačky“ značky Tissot s označením MotoGP World Championship, které spadají do limitované edice 2008, takže je bude na ruce nosit jen pár (8001) vyvolených a TY můžeš patřit mezi ně! A jak je můžeš ukořistit? Tak na to je jen pár pravidel.

Shop


Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist