Motoráj 08/2008

Představení srpnového čísla časopisu Motoráj.

Motoráj 08/2008

Motocykly

12 Osobní záležitost
Ducati 1098 vs. KTM RC 8
Ten den nezačal zrovna nejlíp. Ráno pršelo a po telefonech se tedy domlouváme, jestli má vůbec smysl jezdit do Mostu, kde máme díky pochopení Martina Smrže možnost dostat mašiny na okruh. Nakonec se shodneme na tom, že pršet přece nebude věčně, a scházíme se tedy před mosteckými boxy. Počasí se jakžtakž umoudřuje a já si říkám, že to přeci jen nebude tak špatný, jak se zdálo… V té chvíli netuším, že naopak, že tenhle den bude pro nás jedním z nejhorších. Za pár hodin se totiž dozvíme, že Ondru jsme dnes viděli naposled, že cestu z testování už nedojel. Nebudu tady popisovat naše pocity, směs lítosti a bezmocnýho vzteku, to prostě nejde, to si každý z nás v sobě nese sám.
Po počátečním šoku jsme zvažovali, jestli tenhle test vůbec dokončit. A nakonec jsme se rozhodli, že ano, právě kvůli Ondrovi… Takže to prosím berte tak, že je věnovaný hlavně jemu.

18 Návrat královny
Yamaha XT660Z Tenere
Příchod nové XT660Z vzbudil velká očekávání. Námi doposud milovaná Tenerka z roku 1983 postupem času stále více měkla, až nakonec na přelomu tisíciletí sešla ze světa v podobě vyčpělého silničního endura. Znovuzrozenou XT660Z jsme pokřtili pískem, dálnicí, prachem, bahnem, deštěm, rozbitými okreskami a džunglí velkoměsta, abychom zjistili, zda se podařil návrat k původní myšlence. Myšlence, která je vepsaná v samotném názvu Tenere. Volným překladem „země tam venku“.
Nynější XT660Z nevychází z továrního speciálu pro dálkové rallye, jako tomu bylo před pětadvaceti lety, ale z civilního endura XT 660 X/R.

22 Težká kavalérie
Harley Davidson V-Rod vs. Triumph Rocket III
Dejme tomu, že jste kus pořádnýho chlapa (nebo ženský, abychom nepopudili feministky). Máte už něco odježděno a začínají vás štvát kecy, že na všem vypadáte jak medvěd na cirkusácký kolobrndě. Rozměrově by pro vás byl ideální nějakej chopper, ale to je zrovna to, co vás moc neláká. Sice nejezdíte zrovna pilu, sportovní mašiny vám nic moc neříkají, ale přeci jen nechcete brumlat sedmdesátkou po okreskách, nosit bundu s třásněma a nechat si narůst pivní měch a fousy po pás (ty fousy se samo týkaj už jen chlapů, ale to nám snad feministky prominou, hádám, že i rovnoprávnost má svý meze). Máte vůbec nějakou jinou možnost než hrábnout po ojetině z dob, kdy se vyráběly takzvaný muscle biky? Jo, máte, a navíc sakra stylovou – zkuste V-Roda nebo Rocketa.

26 Sněhurka a dva trpaslíci
Suzuki Hayabusa 1300
Hayabusa. Už jen samo jméno týhle motorky vzbuzuje respekt, a bodejť by ne – dlouho, předlouho vládla motorkářskýmu království díky svýmu výkonu, při přepočítání koní se všem tajil dech a až příchod kawasačího ZZR 1400 s ještě větším stádem plnokrevníků ji připravil o pomyslný žezlo. Jak je na tom tedy Busa dnes? Má se stáhnout z výsluní někam za zdi kláštera a objevovat se jen na stránkách učebnic dějepisu? Byli jsme zvědaví, Hayabusu si půjčili, dali jí do těla jak na okruhu, tak na silnici a tady máte výsledek.

30 Japonec ve hře
Yamaha YFM 250R
Dvěstěpadesátky jsou synonymem pro rekreační sportovní čtyřkolku a pro snadnou ovladatelnost a přístupnost široké řadě zájemců jde o jednu z nejvíc se rozšiřujících kategorií dnešní doby.
Pro čtvrtlitry většinou sahají piloti, pro které jsou čtyřkolky dosud neprobádanou oblastí, a máloco se na první průzkumy přírody a tajů tohoto odvětví hodí víc než dvěpade. Samozřejmě v případě, že vám jde hlavně o výlety do zeleně a neplánujete s mašinou po večerech svážet desetimetrové klády.

32 Brouk střední – Aprilia Scarabeo 200
Citysurfers
Hmyz, brouci, pavouci... Jednoho z nich zašlápnete a tucet dalších proběhne kolem. Ať se snaží jak se snaží, člověk tu havěť prostě jen tak nezlikviduje. Stejně nezdolně se nás drží i Aprilia Scarabeo, která nám pomáhá zkracovat vzdálenosti už celých patnáct let. Za tu dobu si rozhodně dokázala udržet svůj styl.



34 Labutí píseň – Praga ED 250
Ojetina
Po poslední novodobé Jawě 250 Tempo a Master se v roce 1994 se zájmem poohlédl nejen skalní příznivec značky. Bohužel po pouhých 5 měsících výroby zazvonila u dodavatele motoru na pomyslný zvonec Jawa, aby oznámila svou platební neschopnost, a jak už to tak v životě bývá, krásné pohádky byl konec. Ve skladu výrobce pohonné jednotky, pražské Technometry, zbylo několik tisíc motorů v různém stadiu rozpracovanosti a s nimi vyvstala otázka pro klasika, „kam s ním“?
S geniálně prostým řešením přišla hostivařská Praga, která zkrátka okolo kapalinou chlazeného jednoválce postavila motorku. Motor s označením 593 se po letech octl tam, kde započal svoji životní pouť, tedy v rámu lehkého terénního motocyklu.

36 Pes, přítel člověka
Big Dog Pitbull
Dílna, jejíž název v překladu znamená „Velký pes“, postavila svého Pitbulla nejen jako show bike. Na základě svých zkušeností všechno podřídila i tomu, aby se na mašině stalo zdolání Route 66 příjemným zážitkem bez špatného vlivu na zdraví a nutnosti něco opravovat.
První motorku postavili montéři u Velkého psa před deseti lety a v roce 2002 jako jedni z prvních Američanů smontovali chopper s 250 milimetrů širokou zadní gumou. Parta mechaniků tak měla před loňskou zimou jasno a Pitbull je sestaven na základě desetiletých zkušeností se stavbami a ježděním na nich.

Techmánie

8 Udělejte si radost
do velikosti vaší peněženky

Motorky a všechno, co s nima souvisí, zažívají v současný době neuvěřitelnej boom. Teda aspoň u nás, v cizině si našly svý místo na slunci už dávno. Na jednu stranu je to dobře, na druhou špatně, s přibývajícími stroji na našich silnicích roste zákonitě nehodovost a díky některým médiím (který zřejmě nemají o čem jiným psát nebo vysílat) vypadáme jako banda magorů, jejichž jediným cílem je ohrožovat ostatní účastníky silničního provozu nebo se rovnou zabít. Těžko s tím něco uděláme, jako všechno, i tohle chce svůj čas a je zbytečný se nad tím rozčilovat… snad jen trpělivě a donekonečna vysvětlovat, že motorka není zbraň. V čem je ale tenhle boom potěšitelnej je fakt, že za prvé jdou ceny mašin dolů, za druhý že i různý doplňky, který k mašinám či jízdě na nich patřej, jsou cenově dostupný a navíc je v nich úžasnej výběr. Nojo, konkurence na trhu holt dělá svý a to je pro nás dobře.

10 Redakce testuje
KTM Quadrant Chest Protector
Ochrana je důležitá! Vít to každý a učí se to už v 7. třídě základní školy v sexuální výchově = přírodopisu. Chránit se je prostě potřeba a nezáleží na tom, zda jde o ochranu před pohlavní chorobou, před kobylkami, nebo před následky pořádný držky.
Pro tentokrát se zaměříme na motokrosový, nebo chcete-li endurový krunýř, ochraňující trup a především ramena jezdce a nesoucí název KTM Quadrant Chest Protector, jejž vyrábí dobře známá firma Thor.

38 Jak jezdit líp, část IV.
Jak využívat zrak a kam se vlastně za jízdy dívat
V dalším dílu našeho nekonečného seriálu, jak se stát lepším pilotem, pokračujeme sestavou několika tipů, jak využívat zrak a kam se vlastně za jízdy dívat.
Směr, kterým jedete, a směr, kterým koukáte, spolu výrazně souvisí, a vědět, kam se dívat, pomůže hlavně v provozu. Čím větší přehled o situaci máte, tím bezpečnější průjezd vás čeká a schopnost mít oči na stopkách vám pomůže i zrychlit.

40 Úpravy, které se neztratí, II. část
Touha poladit stroj je prostě silnější
V první edici rad a mouder, co na mašině vylepšit, jsme se věnovali motoru a několika praktickým záležitostem. Tento měsíc se podíváme v první řadě na podvozek a zlepšení jízdních vlastností a hned potom se dočtete pár tipů, jak poladit vzhled mašiny.
Jak jsme zmínili minule, moderní motorky jsou z výroby sestavou kvalitních dílů, až na výjimky je zpracování prvotřídní a výkony a spolehlivost jsou na úrovni jako nikdy předtím. Zásadně zasahovat do jejich konstrukce se může spíš vymstít a každá nepromyšlená úprava přinese víc starostí než užitku. Přesto prostor na ladění pořád zbývá, a to ze dvou důvodů.

44 Helfen Sie mir bitte!
Poradna – jak na závody, II. část
Pomoc? Netřeba hulákat a nechat se znervóznit. Posledně jsme se pobavili na téma, co si s sebou vzít na závody, a tím, že to bylo jen takový to základní a rychlý pobalení, nezbyl prostor pro detailnější rozpitvání jednotlivých věcí.
V minulém čísle jsme radili, jak sbalit kysnu s nářadím, ale pod tím pojmem by se dalo vymyslet cokoliv. Tím, že se jedná o motorový nářadí, si tedy nebudeme brát svářečku na plastový vodovodní trubky, ale spíš laminovací sadu, kdyby se náhodou něco rozšvihalo, tak aby se to dalo jednoduše a rychle opravit. Jasně, možná si řeknete, co to sem cpeme, že to není nářadí, ale ani to není od věci si s sebou brát, protože člověk nikdy neví.

45 Jsem tvůj...
Filtr
Filtry patří k základním spotřebním věcem na tvé mašině a přiznejme si, že bez nich by motor odhrkal sotva pár set kilometrů. K čemu tedy přesně slouží vzduchový a olejový filtr, a z čeho se skládají, si řekneme právě v dnešním díle.

Sport

46 Brno i Most, napětí dost!
Yamaha Czech Endurance Cup 2008, 3. a 4. závod
Tak tak, už se nám seriál Y.C.E.C. přehoupl do své druhé poloviny, potažmo příště začne jeho třetí třetina... To koukáte, jak jsem matematicky zdatnej, co? Ale nejsem tu proto, abych oslňoval svými znalostmi, navíc dnes budu referovat hned o dvou závodech najednou, takže nebudu ztrácet čas a prostor – začínáme Brnem.


52 Šlajský trojúhelník
neboli Schleizer Dreieck klapka 74
Už po čtyřiasedmdesátou sezonu se na téhle přírodní trati konaly závody a tahle fakt slušná historie podtrhla šesté dějství letošního IDM. Závod byl překvapivě ochuzen o českou účast. Je to jiný než v minulých kláních, Svády nemají Eurovag Junior Racing, Andrea Toušková testovala v týdnu v Brně a vrcholí přípravy na její start při Grand Prix, neboť dostala kartu od FIM. Karel Pešek taky chybí, taky ho čeká velký závodnický svátek v Brně. Vosty je v Anglii na štokách při WSBK, Michal Filla momentálně postrádá finanční zázemí, takže? Našich je jako prstů na ruce zasloužilého dřevorubce, jak se říká… Ani Čermoň nedorazil. Máme tu tedy kvarteto Janáková, Ježek, Noss a Čihák. Mažu to v pátečním zapařeném odpoledni přes Drážďany dál na západ a vůbec nevím, co mě všechno ještě čeká, a že toho bude.

54 Jsme v druhé půli
při pěti vypsaných závodech k tomu nebylo zase tak moc potřeba
A netrvalo to ani tak dlouho, při pěti vypsaných závodech k tomu nebylo potřeba zase tak moc. Jen jeden červencový víkend, shodou okolností zase ten poslední a sluncem řádně propečený, s velkou dávkou adrenalinu podávaný, naším oblíbeným motocyklovým sportem nabitý mostecký víkend.

56 Bez respektu?
Schyluje se ke „svaté válce“ v MotoGP?
Schyluje se ke „svaté válce“, což by rozhodně pro MotoGP nemuselo být tak špatné, jenže už dnes to má jeden smutný podtext – obejde se to bez respektu. Bez vzájemného respektu muže k muži, sportovce k sportovci a jezdce k jezdci. A co je nejhorší, dokonce i bez respektu dvou lidských bytostí navzájem. V tom případě pak nás teda potěš andělíček!
Ti, co paří na počítačích gamesky plné krve a násilí, by to nazvali jednoduše, stručně, výstižně ultra válka. Mnozí ze starší generace by zvolili v jistém slova smyslu taktéž velmi výstižný text: Konec srandy, začíná náboženství! Přičemž by nebyli daleko od pravdy, neboť podstatou náboženství přeci je v něco věřit a občas být i smířen s krutým osudem, i když myšleno je tohle klasické rčení rozhodně jinak. Nestalo se však, a jak naznačil nejen dosavadní vývoj šampionátu, ale i následná prohlášení hlavních aktérů v tištěných a televizních médiích, tak se v blízké budoucnosti ani nestane.

60 Brněnský úvodník
WSBK Round #9 Brno
Poté, co doznělo dunění závodních motocyklů pátečního tréninku, zaplály kolem okruhu ohně a ozvalo se vzteklé prskání motorových pil, pod jejichž náporem padl nejeden strom, aby se stal základem černé tribuny, nebo jen vyvýšeného soukromého sedátka. Závodní dráha byla otevřena pro normální provoz, ale to, co se tam dělo, mělo k normálnímu provozu hodně daleko. Na slavný okruh se vyrojil bezpočet samozvaných závodníků, kteří si to šli na vlastní kůži prubnout. Za skučení těžce zkoušených motorů se Farinovou zatáčkou a kolem lomu plazil do kopce ke Kohoutovicím dav obstarožních Javiček a Číz, mezi nimiž brumlal sem tam nějaký Bavorák. Z Kohoutovic dolů nabral závod na rychlosti, ale ozývaly se i jiné zvuky. Leckdo kohoutovické točky nezvládl. U masny ležely dva rozbité motocykly a shluk lidí dával tušit zraněné motorkáře. Podobný obraz dole pod Libušiným údolím v pisárecké zatáčce. Do hluku motorů se přimísilo vytí sirén sanitních vozů, šílený nekontrolovaný závod se však nedal zastavit. Jekot cestovních motorů na rovince od Bosonoh k Veselce byl na jednu stranu k smíchu, na druhou stranu z něho vstávaly hrůzou vlasy na hlavě.

63 Tragické supersporty a nedobrý český víkend
WSBK Round #10 Brands Hatch
(Stručně po uzávěrce). Oči pro pláč zbyly Čechům po závodě na kultovní dráze v Brands Hatch, kde se za nejistého a větrného počasí jel desátý závod letošního seriálu WSBK. Smutek vezměme popořadě.

64 Pouští a pralesem
Setkání s Dušanem Randýskem
Přiznám se, že rozhovory moc rád nedělám. Nemám v sobě onu potřebnou vlezlost (v dobrém slova smyslu) a asertivitu, a pokud narazím na arogantního vejtahu, jsem s ním hrozně rychle hotovej (a je mi v danej okamžik úplně jedno, jestli se jedná o mistra světa, či jinou celebritu). Na druhou stranu mám ale zkušenost, že lidi, kteří skutečně něco dokázali, zvlášť pokud to dokázali především vlastní houževnatostí a cílevědomostí, v drtivý většině nafoukaný nejsou a za pár minut máte pocit, jako byste mluvili s kámošem, kterýho znáte už léta. A přesně takový je Dušan Randýsek, jezdec KM Racing Teamu.

68 Karpatské dobrodružství
Enduromanie 2008
Doby, kdy Haliburton pronásledoval v Alpách medvědy, jsou nenávratně pryč. Evropa je civilizovaná a turisty dnes potkáte i na místech, kde by vás před pár desetiletími leda tak trknul kamzík. Dobrodružství prostě odzvonilo a na divočinu nenarazíte… i když, počkat, je to tak docela pravda? Fakt už všude vedou asfaltový silnice a každejch pár kilometrů stojí McDonald? Jasně že ne. Jestli chcete zažít něco extra, jeďte do Rumunska. Jeďte na Enduromanii.

72 Stará škola
Druhé dějství českého šampionátu se odehrálo nedaleko Šumperka v Alojzově
Druhé dějství českého šampionátu se odehrálo za režie šumperského nadšence pana Coufala a podpory Olšanských papíren nedaleko Šumperka v Alojzově. Depo v místech, kde byl před dvěma roky start do vůbec prvního eXtrém testu v Česku, pojmulo více než 150 jezdců, kteří museli být s úrovní připraveného zázemí více než spokojeni. Dostatečné množství sociálního zařízení včetně mobilních sprch, možnost občerstvení v místním obchodě a stánky s pivem pro ty, kteří v letním období dbají na pitný režim.
Trať byla opravdu připravena s pečlivostí staré školy, a tak se naši bahenní piloti pohybovali mezi třemi časovými kontrolami především po lese a terénu, který je pro tento sport tak přirozený.

76 Není skútr jako scooter!
Trať v Písku ve znamení Scooter Cupu 2008
Může skútr jet rychlostí 140 km za hodinu? Může. Může skútr zrychlit z 0 na 100 za 4 sekundy? Může. Nevěříte? Věřte! První srpnová sobota byla na trati v Písku ve znamení Scooter Cupu 2008. My dva nevěřící Tomášové jsme tam vyrazili, abychom zjistili, jak to s těmi závodními skútry je.
Závodit se dá na čemkoli. Stačí přece kola. Dvě nebo čtyři. Každý malý klučina jen čeká na to, až bude moct pomocí motoru zvýšit rychlost. Kdo si myslí, že na skútru o pořádné závodění s hromadou adrenalinu nejde, ten je na omylu. Říkáte si, co je to za závody? Na „motorový židli“ to nejde. Znáte je z města. Sedí na tom jak vosa na bonbonu. Jede, jako když nejede. Vždyť je to jen moderní moped. Ruku na srdce, zkusili jste někdy udržet vratkej rychlej stroj na malých kolečkách v ostrý zatáčce? Ať si kdo chce co chce říká, tihle jezdci nejsou žádný ořezávátka. To, že závody skútrů mají úroveň, dokazují esa velkého motocyklového světa. Valentino Rossi se netají svou účastí na několika podnicích italského Polini Scooter Cupu.

78 Fatální selhání arbitra v Cardiffu
Speedway info
Gollobův tah na zlato zatím v GP zhasl, na řadě je Crump. Fatální selhání arbitra v Cardiffu. Dánové nepokonaní v družstvech, naši podle předpokladů neuspěli v semifinále. Lépe to vypadá v juniorech, dva se probili do finále
Hlavní postava pátého závodu Grand Prix ve velšském Cardiffu? Marek Wojaczek! Že by nástupce Tomka Golloba? Ale kdeže! To je polský rozhodčí, který svými dvěma chybami totálně změnil pořadí Velké ceny Velké Británie. Přes padesát tisíc diváků tak na impozantním stadionu vidělo nejen ukázkově tvrdé souboje na krátké a postupně se rozbíjející jednorázové dráze, ale i zásah „vyšší moci“ jak z antické tragédie.

80 Kunmadaras 2008
International Drag Bike Day není letos v seriálu MČR dragsterů
Letos byl vyjmut International Drag Bike Day v maďarském Kunmadarasu ze seriálu MČR dragsterů, i přesto 4 jezdci společně s doprovodem vyrazili na dragsterový Olymp východní Evropy. Celou cestu na závodiště padal vydatný déšť, který po příjezdu na letiště ihned ustal. Jako jeden z prvních týmů dorazil na závody k překvapení všech dobrodruh Jirka „Smoker“ Sýkora, který vybavil svou stařičkou Suzuki Katana systémem NOS a přijel za dobrou atmosférou.

81 Nejlepší čas v Tchořovicích? 209,751 s
MČR dragsterů
Další závod seriálu MČR dragsterů se jel poslední červnovou sobotu v jihočeských Tchořovicích. Depo sice tentokrát zrovna nepraskalo ve švech, zúčastnilo se pouhých 34 jezdců, zato diváci se dostavili opravdu v hojném počtu.
Den začal pro většinu obyvatel dragsterového městečka časně zrána. Okolo půl čtvrté, v hodinových intervalech přelétal nad hlavami spících týmů nějakej pošuk ve vrtulníku. Každý, koho člověk ráno potkal, se ptal: „Dal mu už sakra někdo do držky?“ Což se nakonec podle mých informací nestalo.

Retro

82 Daytona
Historie okruhu
Už od roku 1903 nacházíme v tabulkách rekordů, pokud se týká místa, kde byl rekord utvořen, jméno Daytona Beach. Je pravda, že v té době to byly rekordní jízdy automobilů. Ale i motocykly se objevily v rekordních pokusech na písečných plážích. Na nedaleké Ormond Beach například jel roku 1907 Glenn Curtiss rychlostí 136,2 mil/h, i když jen jedním směrem, a tudíž bez nároku na uznání rekordu.

84 Franco Uncini
Další z pánů jezdců
Franco Uncini je jedním z plejády italských mistrů světa v královské třídě 500 ccm, dnes MotoGP. Jeho závodní dráha nebyla dlouhá, ale byla úspěšná, završená titulem mistra světa. Bohužel zranění ze závodu v Assenu 1983 prakticky jeho kariéru ukončilo.
Franco Uncini se narodil 9. března 1955 v Civitanova v rodině obchodníka s hudebními nástroji. Ještě ve velmi mladém věku se s rodinou přestěhoval do Recanati v provincii Macerata. Jak vyrůstal, objevily se u něho dvě vášně. Jedna pro hudbu, asi vlivem rodičů (umí hrát na několik nástrojů), druhá pro dvě kola, za kterou mohl jeho bratr.

86 Montesa
Historie továrny
Je podivné, že tak velká země, jakou je Španělsko, musela na vlastní velkou motocyklovou továrnu čekat až do doby po druhé světové válce. Nicméně po válce se jich objevilo několik a ve své době byly prakticky do příchodu japonské konkurence úspěšné, a to nejen u zákazníků, ale také v motocyklovém sportu, ve všech jeho disciplínách. Jednou z těch továren byla i Montesa.
Dějiny Montesy začínají v roce 1942, kdy Pere Permanyer Puigjaner začal vyrábět plynové generátory pro automobily.

Cestománie

90 Sedlčanské toulky
Tip na výlet
První srpnový víkend. Jana brouzdá na kole kdesi na severovýchodě, parťačka sviští s dcérenkou a dalšími motocestovateli krajem spišské borovičky a brynzových halušek (čti: Slovensko). Synátoři taky v čudu, doma jen čtyři zdi. Takže si vyjedu o samotě. Mimochodem, v tomhle jsem docela těžká schíza. Mám na toulkách partnery rád, zároveň ale miluju jízdu krajem osamocen. Zastavím, kde zrovínka se líbí, počumím, zacvakám závěrkou, posedím a dál jedu tempem nekvapným. Navíc jako bonus můžu navštívit a prolézt místa, která by běžné partnery nebavila. Pět bunkrů za den například nesnese ani paní doktorka (moje žena).
Ještě při snídani nevím, kam že to vyrazím. Ale chvilka listování a dumání a je jasno: jedu na jih!

92 Kam s mašinou za jídlem?
Restaurace Vídeň, Luže
Cestujete-li z Čech na Moravu a nejlépe ze severu na jih či naopak, budete mít toto místo tak říkajíc při cestě. Restaurace Vídeň, o které je řeč, našla své umístění ve skutečně malebném náměstí městečka Luže, což je obec ležící přibližně 10 kilometrů východně od většího města Chrast.

94 Země zmoklých orlů, část II.
cestopis
Albánie, země s horami dosud nepříliš dotčenými civilizací, byl cíl naší letošní cesty. V minulém čísle jsme projeli Maďarsko, Bosnu, Černou Horu a ochutnali první průsmyky albánských hor na severu země. Dnes pokračujeme dál na jih podél východní hranice s Kosovem a Makedonií.



Redakce

6 Aktuality
7 Soutěž
Na mušce Motoráje aneb zaostřeno na vás!
71 Shop



Cena: 65 Kč (100 Kč).

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist