Motoráj 06/2008

Letí to jako voda a skoro se nechce věřit, že už uplynulo čtvrt roku do chvíle, kdy jsme vydali první Enduro & motocross magazín, přílohu časopisu Motoráj. Ale už to tak je a protože jsme slíbili, že tenhle magazín bude vycházet čtvrtletně, nastal čas pro jeho druhý číslo. Opět vzniklo ve spolupráci s Martinem Pichlem a opět se v něm dozvíte o všem, co se zrovna ve světě bláta, prachu a písku děje, jak to vidí ten či onen závodník, co jak funguje… no je toho spousta.

Motoráj 06/2008
Ale abychom se nechovali macešsky k těm, kterým enduro nic moc neříká a mají raději rychlý okruhový mašiny, už teď můžeme slíbit, že se dočkají v příštím, tedy červencovým čísle, jehož přílohou bude speciál o MotoGP a WSBK. A že za tyhle přílohy nezaplatíte ani o korunu navíc, je snad jasný! Berte to od nás jako takový dárek.;-)
Tolik tedy k bonusům. A co vás čeká v aktuálním, červnovým čísle Motoráje? No jako vždy spousta testů, vyzkoušeli jsme například záhadnou Aprilii Manu a anglickou fešandu Daytonu 675; snažili se zjistit, jestli nám víc sedne Yamaha R6 nebo Honda CBR 600 RR; jaký je ve skutečnosti nový Transalp a samozřejmě mnoho dalšího. Nevynechali jsme ani sportovní podniky, ať už se jednalo o Hořický zatáčky, první závod C.E.C. nebo MotoGP či WSBK, byli jsme všude a najdete u nás tím pádem původní reportáže. No a jasně že jsme se nevykvákli ani na pravidelný rubriky, čili techmánii, cestopis, tip na výlet atd. atd. Prostě je tohle číslo natřískaný jako vždycky a my doufáme, že se vám bude líbit.


Motocykly

Šestky pod lupou
Honda CBR 600 RR vs. Yamaha YZF-R6
Tak a je tu další srovnávák tolik oblíbených motorek. Na pomyslnou startovní čáru jsme postavili šestistovky od Hondy a Yamahy. Nebudeme se tu rozhodně snažit nikoho zlomit, aby věřil v náš názor, a tak vezměte tenhle test jako nezávislý komentář, prostě co si myslíme, jak to vidíme a jak se na tom nejen redakce shodla.
Aby mohl být „rozstřel“ objektivní, zvolili jsme trojkombinaci, která měla napovědět, kdo je z téhle dvojky akčnější, živější, vnímavější, ale taky třeba líbivější, protože samotný pohled hraje taky svou roli. Do testu se zapojila skoro celá redakce a jako testmeni byli z českého mistráku přizváni Ondra Lelek a Vojta Roubíček, kteří se během celého testu vyjadřovali k parametrům motorek a jejich chování. Trojkombinace spočívala ve vyzkoušení mašin na okruhu v Mostě, na závodní trati v Sosnové u České Lípy a v běžném provozu. Než začneme popisovat dojmy, nejprve si vyložme karty soupeřů.

Ranař v těle střízlíka
Triumph Daytona 675
Když vám někdo řekne, že jsou dnes všechna šestikila na jedno brdo, nevěřte mu ani slovo. Přestože vám takový člověk neříká pravdu, nemusí být zákonitě lhářem. Jen se ještě nesvezl na Triumphu Daytona 675. Na druhou stranu se odvažuju tvrdit, že šťastlivců, ano skutečně šťastlivců, kteří mu alespoň drtek protáhli brka, je v české kotlině opravdu nemnoho. Možná by se dalo říct, co by se za nehet vešlo, ale pokud by to byl nehet kolegy Scooba, zas tak málo by nás nebylo.:o)))

Robocop
Aprilia Mana 850
Kam ten svět spěje... že se u motorek využívají různý automatický podpůrný systémy, třeba ABS nebo ESA, že místo karburátorů máme programovatelný vstřikování, že nám dnes k opravě nebo seřízení nestačí jen ohmataná příručka, základní vercajk a trocha šikovnosti (pokud nemáme diagnostický nádobíčko, můžem na motorku leda tupě zírat), tak na tohle všechno už jsme si zvykli. Teď je tu ale novinka – mašina, u který nemusíme řadit, protože i tuhle zásadní operaci obstará za nás.

Velká neznámá
Kawasaki Ninja 250R
Díra, to je něčím ohraničené velké nic. A přesně taková zela v nabídce motocyklových výrobců mezi sportovními 125 ccm a výkonnými šestistovkami. Neexistovala zde varianta, která by uspokojila začínající silniční jezdce a postarala se o jejich přežití v divoké asfaltové džungli. Kawasaki zavětřila příležitost stejně neodolatelně jako milovníci veteránů vůni ricinového oleje a stvořila novou Ninju 250, která se okamžitě stala snem teenagerů a vzbudila zájem zkušených umírněných jezdců. Oprávněně?

Kyselý jablko
Honda XL700V Transalp
V japonském ústředí Hondy si život běží poklidným tempem. Technici z vývojového střediska každoročně připravují inovace stávajících modelů motocyklů, aby rozmlsaní potenciální zákazníci měli neustále nad čím dumat a byli tak udržováni v neustálé nákupní pohotovosti. Náhle však do kanceláří vedení společnosti situovaných do nejvyššího patra firemního mrakodrapu přibíhá vyděšený Šikjó s nepříjemnou zprávou. Ó všemocný pane řediteli, už to prasklo. Ta habaďúra s novým uvedením ještě lepšího Transalpa je totiž v ohrožení. Jeden z časopisů, vycházející v srdci Evropy, totiž otestoval sedmistovkového Tranďáka a představte si tu drzost, chce o něm napsat pravdu! Všemocnému panu řediteli se v ten okamžik jen tiše podlomila kolena a deprimovaným hlasem pronesl: PROBOHA!

Úspěšný kříženec
Can-Am Renegade 800 H.O. EFI
Model Renegade je první novinkou, která se objevila pod značkou Can-Am, na kterou se před dvěma lety přejmenovaly čtyřkolky Bombardier. V sedmdesátých letech se pod tímto názvem vyráběly americké krosky a Renegade dostal za úkol na sport nějakým způsobem navázat.
Výsledkem je jezdící encyklopedie moderních technologií, která vychází z užitkové osmistovky Outlander, ale místo tahání dřeva je všechno podřízeno sportovnímu duchu.
Neobvyklé zkřížení vyvolalo okamžitě velký ohlas a Renegade se stal přes noc vysněnou mašinou mnoha offroadistů.

Low-rider pro náctileté
Kymco Zing II 125 Dark Side
Šestnáctiletá duše, která se rodila nožičkama napřed, ve školce odmítala po obědě spát a ve škole zase nespat, tak taková potřebuje motocykl. Ne snad nějaký uniformní supersport, nebo dokonce usedlého naháče. Taková duše potřebuje řídítka proklatě daleko, řádně předkopnutou přední vidlici, nohy široko od sebe a k tomu hodně černé s chromem. Potřebuje přesně něco takového, jako je tento tchajwanský Zing.

Dáma v letech – Yamaha XV 750
Ojetina
Tahle motorka rozhodně nebude to nejrychlejší a nejmladší poupátko ve vaší ulici a pravděpodobně ani v žádné jiné v okruhu několika kilometrů (pokud tedy nebydlíte někde u technického muzea). XV 750 5g5 totiž firma Yamaha začala vyrábět už před více než dvaceti lety, přesněji v roce 1981. Ale jen abych předešel nějakým úsměškům, nebo (u slabších povah) mdlobám, tahle holka se sice jeví jako vykopávka, ale je to hlavně spolehlivá mašina, kterou jsem si v rámci svých titěrných schopností trochu upravil k obrazu svému (ale opravdu jen trochu).

Všechno je jinak
Travertson V-Rex
Ne každý si pod pojmem přestavba představuje to samé, a to, co tu máme dnes, by se dalo bez problémů označit jako sci-fi styl. Kdo má bujnější fantazii, vžije se do nějakého filmu z daleké budoucnosti, představí si scénu, kde bude stát v prodejně V-Rex a pod ním cedulka: „Výroční model – 500 let od založení značky“.

Techmánie

Udělejte si radost
do velikosti vaší peněženky
Taky se tak těšíte na dovolenou? Já teda ukrutně a těžce závidím Gasovi, který se teď zrovna prohání někde po Pyrenejích, zatímco já datluju u PC. No třeba mu teď zrovna prší… nebo sněží, to by bylo ještě lepší… Prostě dovolená, a dovolená na mašině zvlášť, je bezvadná záležitost. Jen to chce se dobře připravit, na nic nezapomenout (a tím pádem nedopadnout jako já před pár lety, kdy jsem si až teprve během lijáku uprostřed Rumunska uvědomil, že jsem si vlastně před cestou chtěl pořídit nový nemoky, protože ty, který vezu s sebou, mají svůj zenit dávno za sebou a plní funkci asi stejně jako bavlněný tepláky – vlastně ještě hůř, protože ty tepláky aspoň chvíli hřejou). Před dovčou je prostě třeba všechno zkontrolovat, a to nejen u sebe, ale i u mašiny, protože každý opomenutí se vám může vymstít. Takže se podívejte, jestli se vám nehodí něco z naší dnešní nabídky.

Redakce testuje
Hroší (hovězí) kůže, kombinéza PSI
Jó jo, tytam jsou doby, kdy závodníci usedali na své stroje v běžných kožených bundách či kalhotách. Ne že by jezdili pomalu, ale posedlost aktivní i pasivní bezpečností se čím dál tím víc promítá i do našeho běžného života. Když nad tím tak přemýšlím, je to vlastně dobře, jelikož se zrychluje nejen tep doby, ale především rychlosti, kterými se ve světě dvou kol pohybujeme. Stačí mrknout na dynamické parametry litrových superbiků z let devadesátých. Vždyť dnes se podobným zrychlením i maximální rychlostí chlubí kdejaká moderní šestistovka. A že každej dnešní sportovní litr umí jet „tři kila“, vědí už caparti v prvních třídách základních škol.
Proto, abyste nemuseli v případě crashe nést svoji kůži na trh, stala se v dnešní době jízda na sportovní mašině v kožené kombinéze naprostou samozřejmostí.

Tahoun bez motoru
Poradna – přívěsný vozík
Pokaždý není z nebes dopřáno, aby se dalo na motorce jezdit, kdy se majiteli zlíbí, jsou i chvíle, kdy se jeho motorka nechá s nadšením povozit bez námahy, nebo jednoduše jet nemůže kvůli tomu, že nemá značky a světla, takže třeba závoďák… nebo že je rozbitá.
No a pro tenhle případ, kdy nelze jezdit takříkajíc po ose, je třeba využít pomoci aut, náklaďáků anebo vozíků, o kterých tu bude dnes řeč. Na trhu působí několik firem nabízejících přívěsovou techniku, ale jen málokterá je schopna nabídnout tahouna speciálně pro motorky.

Jsem tvoje...
Ložisko
Ložiska na své mašině můžeš najít téměř všude, kam se podíváš, a kolikrát ani nevíš, že tam jsou. Kdyby tam ale nebyla a nesnižovala tření ve vzájemném pohybu součástek, docházelo by k zadírání a nesnadnému ovládání. To, že je na mašině máš, ale neznamená, že se o ně nemusíš starat, protože jinak se po čase chovají tak, jako by tam ani nebyla. Dneska se mrkneme detailně, z čeho jsou tvořena a co přesně obstarávají.

Jak jezdit líp, část II.
Další sada rad a návodů, jak si zlepšit život v sedle
Opět přišel čas na další sadu rad a návodů, jak si zlepšit život v sedle, a dnes si povíme pár slov o nákupu ojeté mašiny, bezpečnosti a prozradíme vám i něco málo o oblečení a výbavě.




Sport

Po roce zas Hořice
Fusch Oil 300 zatáček Gustava Havla
Jak je v Hořicích obvyklé, svatý Petr opět přišel s překvapením. Zažili jsme tady koncem května sníh, zažili jsme tady krupobití, zažili jsme tady zimu jako v Rusku a také vedro jako na Sahaře. Ale to, co sem svatý odpovědný za počasí seslal letos, to byla pro všechny novinka. Ale nepředbíhejme.
Všechno začalo v pátek za hezkého počasí jako obvykle technickou přejímkou. Z více než tří stovek přihlášených jezdců se k ní nakonec dostavilo 254, což znamenalo velkou tlačenici v padocku.

Akční středa v Mostě
Czech Endurance Cup 2008
Stojím za svodidly, v ruce připravený foťák. Je absolutní ticho, horký vzduch se tetelí nad závodní tratí a napadá mě, jak je tenhle okamžik zvláštní, a i když jsem ho zažil už mockrát, nedokážu se ubránit určitý nervozitě. Takový ticho před bouří… Kdesi v dálce teď stojí jezdci, aby se na pokyn rozeběhli ke svým strojům a vyrazili na okruh. A už je to tady! Burácení motorů a do šikany se vřítí první stroje – je 28. května a právě začal seriál Yamaha Czech Endurance Cup 2008.

Trocha šafránu z Pannoniaringu
Úvodní díl seriálu Mistrovství ČR
O víkendu mezi 23.–25. květnem se na maďarském okruhu Pannoniaring, ležícím v polích nedaleko slovenských hranic, konal úvodní díl seriálu Mistrovství České republiky, konaného společně s alpsko-jadranským šampionátem. Klasa, jen s rozdílem, o kterém jistě víte, Hungaroring se přestavuje, a tak se začalo trošku později, ale se stejnou taktikou. Proč ne, je super, když je narvané depo a na trati se potká horda závodníků, jen není jisté, jestli je tak docela dobře, když se odjede osm tříd, z toho dvě pohárové (tzv. volné), a k tomu, když pomineme stopětadvacítky a 125 ccm Sport, které slouží především mladým talentům, čtyři čtyřtaktní třídy, ve kterých najdeme českých jezdců mnohdy opravdu jako šafránu. Inu, uvidíme, zdali se někdy něco změní? Náš šampionát by nějaký ten „REFRESH“ asi potřeboval.

Mistrovství Německa
Motoarena Oschersleben, 16.–18. 5. 2008
Ani druhý víkend tohoto velmi kvalitně obsazeného šampionátu si nepřichystal zrovna moc kvalitní počasí. Jezdce vítal o čtvrtečním podvečeru teplý vánek od jihu, ale na obloze bylo zřejmé, že nás výhledově lepší počasí nečeká. Páteční probuzení tak bylo do studeného, kapkami deště máčeného rána, jímž se nesla šuškanda o tom, že bude startovat ve svém prvním životním jednostopém mistrovském závodě sám sedminásobný mistr světa formule 1 Michael Schumacher.

Erzberg Rodeo 2008
Jedno z nejúžasnějších offroadových představení starého kontinentu
Začne to nenápadně – někdo z vašich kamarádů se zmíní o závodě kdesi v Rakousku, k němuž není lehké najít jen jeden přívlastek. Nabízí se třeba brutální, megalomanský, největší, nejtěžší, nejprestižnější… a snad také nejoranžovější. Začne vám barvitě líčit atmosféru, vyjmenovávat jména hvězd, jež se závodu účastní, a vás tahle šílená akce začne zajímat. Na netu zjistíte termín, učiníte poznámku do diáře a pak jen čekáte na přelom května a června. Sbalíte věci, do navigace naťukáte „Eisenerz , Austria“ a jedete. Prokličkujete několik alpských údolí a po projetí posledního se vám otevře pohled na horu Erzberg.

Demonstrace síly
Závody Moto GP
Jeden by se mohl i klidně zabít nebo třeba i přelomit v půli, a stejně s tím zřejmě už nikdo nic nenadělá, poněvadž Rossiho „bludná cestička“ je na 91 % u konce. Že to jsou předčasná slova nebo jen domněnky, když do konce šampionátu zbývá ještě tolik závodů? Ne ne, je to prostě tak.
Pokud v předešlé sezoně Ducati demonstrovala svou sílu, tak Yamaha svou převahu motocyklovému světu prezentovala při posledních třech po sobě jdoucích závodech MotoGP. A to dosti výrazným způsobem. Sice odlišným oproti loňské nadvládě Ducati, nicméně s výsledným efektem, jenž je nakonec vlastně stejný. Pro fanoušky totiž slovo zábava a pobavení z pohledu na závody motocyklových efjedniček končí zhruba okolo osmého kola závodu, kdy se modrobílý speciál s mašinfírou Rossim odpoutává od svých vagonků a za vítězného „vřískotu“ unikajících par z komína Yamahy se řítí nezadržitelně k cíli.

WSBK Round #5, 6
Monza 11. 5., Salt Lake City 1. 6. 2008
Naplno rozjetý seriál WSBK pokračoval dalšími dvěma závody v italské Monze a v americké Tooele (Salt Lake City). Zatímco v Monze měl seriál plný program, do USA cestovali jenom superbikeři, jejich závod byl totiž součástí 5. závodu mistrovství USA, AMA Superbike.

Náročný dvoják míchal pořadím
SuperQuad
Domácí SUPERMOTO bylo opět zpestřeno burácením strojů SuperQuadů na závodišti ve Vysokém Mýtě. O víkendu 24.¬–25. května multifunkční sportovní areál autoklubu ČR nabídl jezdcům čtyřkolek výborně připravenou trať a stejně tak depo. Pořadatelé svůj úkol zvládli na jedničku, podařilo se jim upravit divácky zajímavý terén jen pro čtyřkolky s poměrně náročným dvojitým skokem, který v loňské sezoně nebyl součástí jejich tratě.

Červená nebo modrá
Supermoto
Supermotu ve Vysokém Mýtě počasí opět přálo a slunce dodalo všem strojům třpyt. Stejně jako v Písku při zahájení sezony, i zde předváděli jezdci svou bojovnost, odvahu a sportovního ducha před nabitými tribunami. Také nesmím zapomenout na ostrou výzbroj a naleštěnou výstroj.
Nejsledovanějším závodem supermota je bezesporu sloučená jízda tříd Prestige a 450 Koelner Group.

Grand Prix - jatka v Göteborgu
Speedway info
Chcete udělat pořádnou show? Tak sezvěte nejlepší světové závodníky ploché dráhy a k tomu jim připravte děravou dráhu, na které nevíte, kdy vás to nakopne a pošle rovně do prken. To přesně se stalo ve třetím závodě ve švédském Göteborgu. Ale po řadě, neboť předtím se jelo v polském Leszně.


15. Drag Day
První závody s první sadou mistrovských bodíků
Uteklo pouze čtrnáct dní od testování speciálů a už tu máme první závody s první sadou mistrovských bodíků. Ten, kdo nebyl na testacích s výkonem svého stroje spokojen, neměl příliš času na vychytání mušek. Pravdou však zůstává, že ať jsou první závody na začátku května nebo o měsíc později, vždycky skoro všichni nestíhají a absolvují prodloužené směny v dílně.

Retro

Assen, část 1.
Historie okruhu
Tradice je nutno ctít. A nejenom v Anglii. Toho jsou si plně vědomi i organizátoři Velké ceny Holandska, také nazývané Dutch TT. Jejich závod se může pochlubit nejen tím, že patří mezi nejstarší v Evropě, ale také tím, že se od samého počátku jezdí na stejném místě, a to v blízkosti Assenu. Velká cena Holandska se kromě toho nikdy nejela na jiném okruhu a to je také velká zvláštnost, žádný jiný okruh se takovou tradicí nemůže pochlubit. Samozřejmě, že Assen také nechyběl v žádném ročníku mistrovství světa.

Hugh Anderson
Další z pánů jezdců
Nezískal sice první titul mistra světa pro Suzuki, ale získal pro ni nejvíce titulů. Stal se čtyřikrát mistrem světa v nejslabších dvou třídách a stal se také prvním továrním jezdcem Suzuki – v motokrosu. Na stupních vítězů stál ve třinácti zemích a na sedmnácti různých tratích. Bezpochyby tedy patří k nejúspěšnějším motocyklovým závodníkům.

Excelsior
Historie továrny
Celkem čtyři motocyklové firmy používaly jméno Excelsior. Jedna z nich existovala ve Spojených státech, dvě v Německu a ta, o které povedeme řeč, ve Velké Británii. Její výroba ze všech Excelsiorů trvala nejdéle a dosáhla zejména ve sportu největších úspěchů. Ze všech nositelů tohoto jména také měla nejdelší život.


Cestománie

Cesta kolem Krkonoš za 0,80 dne. část II.
Tip na výlet
Minule jsme náš cestovatelský koutek zapíchli v sedle Špindlerovky, kam se dá za drobný obolus vystoupat v sedle motorky bez ohledu na to, jak moc to okolo „smrdí“ KRNAPem.:o)
No a nyní bez otálení sedněme do virtuálního sedla motorky a vyrazme vzhůru, tedy vlastně dolů, do Špindlerova Mlýna, ze kterého následně unikneme po již dobře známé silnici číslo 295 až do Vrchlabí, kde se naše trasa stočí na silnici číslo 14 vedoucí do obce Čistá.

Kam s mašinou za jídlem?
Penzion Rezek, Jeruzalém
Pro tentokráte se zajedeme nasytit do srdce krkonošských hvozdů, do míst, kde dávají veverky, zajíci i srny dobrou noc. Tím chci vlastně říct, že lokalita, ve které dnešní restaurační zařízení sídlí, je dost „odstrčená“ od civilizace. Najdete ji v osadě Rezek ležící na silnici 294 mezi obcemi Vítkovice a Rokytnice nad Jizerou. Pojedete-li ve směru od Vítkovic, spatříte penzion Rezek – Jeruzalém po levé straně, přibližně po dvou kilometrech jízdy.

Beskyde, Beskyde, gto po tobě idě…
cestopis
Maxivýlet, nebo minidovolená? Asi něco mezi tím. Červencové svátky se zhmotnily do čtyř volných dní. Nevyužít je k něčemu většímu než vejletu „kolem komína“ by byl neodpustitelný hřích.
Prvotně byl dohodnut již tradiční a léty prověřený Rýmařov u Michala, Jeseníky stále mají co nabídnout. No jo, našinci míní, manažeři mění. Ten Míšův zavelel „Arbeit macht frei“ a bylo. Takže, nastupuje improvizace.
Naštěstí, Jana umí. Stačilo jí pár hodin a máme jasno. Pojedeme do Beskyd, kde zajištěno jest ubytování. Kraj je to fajn, a k vidění je toho taky hafo. Navíc Slovensko za kopcema. A kde je místo pro dva, vyspí se i tři. Kdo jede s náma? Parťačka Eva se hlásí. Tož, vítej!

Redakce
Aktuality

WSBK neboli Welká Soutěž o Betelný lístKy
Tentokrát přerušíme naši fotosoutěž (ale jen přerušíme, rozhodně s ní nekončíme) a máme tu pro vás speciální nabídku. Začneme otázkou: Víte, co je SBK? Jo? No jasně, kdo by nevěděl… A chcete se jet podívat 20. července 2008 na závod do Brna? Jestli ano, máme pro vás dobrou zprávu. Pokud odpovíte správně na tři soutěžní otázky, pět šťastlivců z vás vyhraje dvojici lístků na tenhle motorkářský svátek. Že se s těmahle lupenama dostanete i do depa, je zbytečný dodávat, to už je u nás pravidlem.

Shop


Cena: 65 Kč (100 Kč).


Enduro & motocross magazín, červen 2008

BIKES
Francouzsko – rakouská remíza
Sherco Enduro 4.5i vs. Husaberg FE 450 E
Po endurových malorážkách v prvním čísle jsme tentokrát zvolili biky silnějšího ražení. Michal Kadleček, jeden z nejlepších pilotů současnosti a Petr Hušek endurová naděje s námi otestoval endurové speciály pro třídu E2

TECHNIKA
Neck Brace by KTM
Redakce testuje – chránič krční páteře

REPORTÁŽ
Polský faux paux
První český mistrovský závod seriálu enduro zanechal za sebou rozporuplné pocity

Enduro made in Portugal
Druhý závod o titul starého kontinentu, tentokrát v Portugalsku

MX zázračná zkratka
Pokračování seriálu mistrovství republiky v motokrosu, reportáž ze západních Čech

Body z prachu vydobyté
Malá účast jezdců ve velkém mistráku a slunečné počasí, takové bylo letošní Cross country v Ostravě



PORTRÉT
KBS
Představení jednoho z našich teamů, zabývajících se výchovou mladých jezdců; rozhovor s manažerem Ladislavem Krupičkou

ROZHOVORY
Zkrocený janek
Petr Bartoš
Jari Mattila
Jari Juha Mattila
Jeff
Jean Francois Goblet



PORADNA
Regenerace sil v motokrosu, II. část
Horní končetiny

Trénink
Rady pro začínající jezdce
Richard Jisl a Jaroslav Čadek – okultní vědy, umění rehabilitace a tréninku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist