Motoráj 04/2008

Utíká to jako voda. Sotva připravíme jedno číslo vašeho oblíbeného časopisu, už je tu další a občas doslova nevíme, kam dřív skočit – zvlášť teď, kdy se rozjíždí kolotoč testování, závodů, srazů a vůbec všeho, co nějak souvisí se světem na dvou rychlých kolech. Ale nestěžujeme si, děláme tuhle práci rádi a soudě dle vašich reakcí, kterých denně dostáváme spoustu, ji snad děláme dobře…:-)

Motoráj 04/2008
Ale teď už k tomu, co vás v časopisu Motoráj číslo 4 čeká. Jako prvním se nám dostala do drápů Aprilia Shiver, takže si u nás můžete přečíst první ryze český test téhle dlouho očekávané motorky. U dvouválců zůstaneme i ve srovnávacím testu, kde se utkaly Ducatí Multice a rakouský Vévoda s chuligánským Bullíkem a ani příznivci modrobílé vrtule nepřijdou zkrátka, otestovali jsme pro ně BMW K1200R Sport. Vyzkoušeli jsme i šílenost Sachs MadAss a futuristickou záležitost, elektroskútr Vectrix. No a k tomu přinášíme samozřejmě i rozsáhlé informace ze sportu, ať už jde o MotoGP, WSBK, kros či enduro nebo dragstery a speedway… prostě o všem, co se kolem nás aktuálně děje. Ale ostatně mrkněte sami o pár řádků níž, co všechno jsme pro vás přichystali, to vše na dnes už standardních 104 stranách. Takže snad už jen přání, aby se vám i tohle číslo časopisu Motoráj líbilo stejně jako ta minulá.

Motocykly

Pořádně silný kafe
Buell XB12S Lightning vs. Ducati Multistrada 1100DS vs. KTM 990 SuperDuke
Milý mladý nebo i postarší čtenáři. Pokud jsi nabyl dojmu, že se to poslední dobou v Motoráji jen hemží samýma dvouválcema, navíc evropský provenience, nemůžu jinak než smeknout před tvým rychlým a především správným úsudkem. Proto do dnešního srovnávacího testu přibíráme Amíka se vším všudy a uvidíme, zda si na něm štíhlá Italka nebo anaboliky vykrmená Rakušanka smlsnou, nebo jestli si na něm naopak obě vylámou zoubky svých převodových skříní.
Vedle sebe, nebo vlastně spíš proti sobě pro tentokrát stavíme ultimativní KTM 990 SuperDuke, univerzální Ducati MTS1100 Multistradu a osobitého Buella XB12S, ze kterého individualita vysloveně cáká.


Greyhound
BMW K 1200 R Sport
BMW K 1200 R SPORT – pro někoho autobus, pro dalšího symbol technické dokonalosti, pro neználky jen další ze strojů s modrobílou vrtulí ve znaku. Jaké tedy tohle Báwo je? Jde o sportsmana, ze kterého budete po dvou hodinách slézat u nejbližší chiropraktické ordinace a škemrat o odborný lékařský zásah, nebo o rozvážného kliďase, který vás přestane po pár set kilometrech bavit? Taky nás to zajímalo, takže jsme ho podrobili zkoušce ohněm – a zde je výsledek.

Promíchat, netřepat!
Aprilia Shiver 750
Fakt by mě zajímalo, co vedlo k pojmenování týhle mašiny. Ať přemýšlím jak chci, nic rozumnýho mě nenapadá. Shiver totiž v překladu znamená „třást se“ – jde teda o to, že se klepe jak drahej pes? Tím by se výrobce asi nechlubil... Takže se má třást konkurence? Jo, to už je lepší. Teď už jen vyzkoušet, jestli jde o reklamní tah, nebo o opravdový trumf v boji o přízeň zákazníků. Měli jsme možnost Shivera testnout, takže my už víme – a pokud budete číst dál, dozvíte se to i vy.

Elektrický úhoř
Vectrix
„Hele, kolik chtěj u týhle pumpy za kilowatt? Tolik?! Hmm, to u Globusu jsou levnější...“ Jo, tak takovýhle diskuse nás v budoucnu možná čekají. Ještě před pár lety bychom něco podobnýho četli nejspíš jen ve sci-fi literatuře, ovšem dnes už je možné si stroj poháněný elektromotorem pořídit i do svý garáže – a nemusíte si kvůli tomu kupovat trolejbus. Je tu totiž Vectrix.


Naladěno od výrobce
Access Max4 Limited
Kategorii, které se v naší kotlině daří zjevně nejvíc, jsou homologované rekreačně pracovní dvěstěpadesátky nebo třístovky. Důvodů je několik, s mašinou můžete na výlet přírodou i po silnici, pár polínek na zátop odvezete, zajezdíte si ve dvou a cenově jde o nejdostupnější stroje v rozumné kvalitě. Jednoduchost dovoluje kutilům provádět servis svépomocí, což je u nás taky důležitá vlastnost, protože kdo nemontuje, není Čech.

Šílený osel, nebo šílená pr..l?
Sachs MadAss 125
Je Sachs MadAss 125 šíleným oslem, nebo jeho označení zdůrazňuje, že s ním bude šílená pr.el? Soudě podle vlastních zážitků z jeho hřbetu se stoprocentně přikláním k druhému možnému překladu. Vlastně hned od úplnýho začátku, kdy ho mé oči spatřily, až do posledního okamžiku, kdy jsem testovaného Sachse vracel, mi na ciferníku imrvére svítil úsměv od ucha k uchu a ten malý zatracený beďar, o kterém bych raději pomlčel. A přesto, že jsem toho za život viděl dost (koně blít, hada chcát, převrácenou maringotku i žábu, jak mlátí pěstí do skály), tak to, co mi MadAss předvedl, jsem na žádném jiném městském přibližovadle neviděl ani nezažil.


Honda XR 600 R
Ojetina
Všechno je jednou poprvé. První pusu, první cigárko, první lásku, první rozvod a většinu jiných zásadních zážitků si člověk pamatuje celý život… nebo alespoň do období, než vám doma schovává věci ten zlobivý Alzheimer. Tak se stane, že si myslíte jako dítě Husáka a Biľaka, že všechny motorky jsou dvoutaktní, a darmo jste pak na sklonku třicítky překvapení, že některé stroje mají čtyřdobé srdce a úplně klidně s nimi můžete jezdit orat na poli brázdy jako se zetkou, co jste měli ve Svazarmu. Tak se stalo, že jsem i já jednoho dne prohlédl, sedl do auta a jel z Jizerek přes celou republiku do Krnova (je sakra vůbec možné si koupit ojetinu v okruhu 50 km od domu?!), abych si pořídil jetou Hondu XR 600 R… A nikdy na ni nezapomenu.


Stavba na cesty
Guilty Customs Luciole
Chloubou Guilty Customs je mimo jiné spolehlivost jejich motorek, na kterých se dá jezdit denně, a v dílně se kluci občas seberou, vezmou stavby a jedou na sraz přes půl Ameriky daleko od území, kde byla většina dílů ručně vyrobena a náhradní neseženete.
Před vypuštěním motorky z dílny projde každý stroj tvrdou zkouškou řízené nadílky vibrací a jen custom, který očistec přežije bez závady, je se zárukou spolehlivosti vypuštěn z vrat. Guilty Customs k sobě pouští pouze mistry mechaniky a parta Američanů si dává záležet na řemeslné dokonalosti.


Techmánie

Udělejte si radost
do velikosti vaší peněženky
Tentokrát jsme se nechali inspirovat proběhnuvší výstavou Motocykl. Zajímavých věcí zde bylo k vidění hodně, ať už se jednalo o motorky, čtyřkolky, doplňky, oblečení… Prostě od všeho něco a všeho moc. Kdybychom měli popsat všechno, co se nám líbilo, nemuseli bychom psát o ničem jiném – jenže to samozřejmě nejde. Takže s krvácejícím srdcem vybíráme alespoň pár kousků, které jste v Holešovicích mohli vidět.

Redakce testuje
Brnění
Léto 2007: soukám se z kožený bundy a špačkuju, jakej že to byl zas dneska hic a že už na to kašlu a začnu jezdit jen v triku, bezpečnost vem čert. Jenže příště opět stojím před dilematem – potit se jak tažný zvíře nebo riskovat, že se při případným pádu sedřu a na plastiku padne půlka prasete? Nehledě na to, že pokud jedu „nalehko“, pořádně si to ani neužiju… Fakt těžký rozhodování.
„Hmm… a proč si nepořídíš brnění?“

Koně versus newtonmetry
Co myslíte, může mít kůň i krouťák?
Na začátku byli dinosauři. Potom přiletěl asteroid, všechny je pozabíjel a za pár milionů let chodili místo nich po zemi koně. Ti udělají za jednotku času spoustu práce, a když tyhle dvě hodnoty podělíte, vyjde vám výkon. A co myslíte, může mít kůň i krouťák?
Kdyby lidi od počátku svého vývoje nedělali práci, tak bychom dneska leda tak mlátili klackem do ořechů a o motorkách by se nám zdálo možná při chroustání lysohlávek. A protože se práce sama neudělá, zapojilo lidstvo do akce i zvířata. Přesné měření jejich aktivity nebylo potřeba, protože kůň jako kůň, ale situace se změnila ve chvíli, když John Deere přišel s prvním traktorem.

Dáme tam lamino, MAMINO!
Poradna – Laminátové kapoty
Laminátový kapoty jsou k dostání už od několika firem, stačí si jen vybrat… A proč vlastně lamináty? Na to je hned několik odpovědí a rad, proč říci proto…
Protože jsou zaprvý levnější než kapoty nebo kousky originálních kapot, z kterých je pak seskládán celek, taky proto že jsou lehčí, dají se jednoduše opravit, barvit, upravovat, pozměňovat tvar, když je někdo šikovnej, a ve finále jim hraje do karet poměrně dost aspektů.

Jsem tvůj…
… výfukový systém
Soustava trubek, kolínek, spojek a svárů, bez kterých by mašina jen těžko prošla technickou a s ohlušujícím řevem by jela o poznání méně než s nimi. Není to totiž jen náčiní pro utlumení hluku, jak si někteří myslí. O tom, co všechno náš výfuk umí, si povíme právě dnes.

Motocykl 2008
Co nás nejvíc na letošním ročníku zaujalo?
Davy proudící branou, množství nablýskaných strojů a krásných slečen, řev motorů... Ne, kupodivu se nejedná o dobře zavedený motorkářský sraz, kdepak – začala výstava Motocykl, každoroční první známka toho, že naše sezona je za dveřmi a že je čas přestat se zimním sněním a teoretizováním. Nastává doba zrychleného tepu, zvýšené hladiny adrenalinu a hlavně pocitu absolutního štěstí, který je pro nás všechny tak důležitý. Takže co? No jasně, jedem!

Sport

Made by „U NÁS“ II. Část
Už se to blíží
Jestli jsem minule mluvil o testech, tak teď už můžu směle říct, že většina našich borců má alespoň jednu testovací porci za sebou a že se vesele testuje dál. Začíná nám duben, a tak krom těch, kteří už dřív odjeli do teplých krajin, aby se tam „žial bohu“ posléze prodírali houfem „klubařů“, už čeští jezdci houfně vyjíždějí na maďarský Pannoniaring. Někteří, jako třeba Viktor Noss, si kromě zážitků přivezli ze Španěl i zážitek v podobě zcizení papírů, šrajtofle, dokonce i mobilu, krom týhle ztráty se tím pádem tenkrát ztratily i live informace přímo z jihu Špajnu. Což mě dopálilo, no, na jihu jsou klucí zlodějský též na výši.

Noc a den
Závody Moto GP
Prožili jsme arabskou noc a evropský horký den. První dva z dlouhé řady letošních závodů MotoGP. Přestože se ten první odehrál v katarské poušti za doposud nezvyklých podmínek, už ledacos společně s již následujícím klasickým závodem v Jerezu naznačil.



Kastrační pokus
Kdo a proč usiluje o zákaz kontroly trakce?
Přemýšlel jsem, jak vám na úvod trefně přiblížit to, o čem je v zákulisí MotoGP největší diskuse posledních dní. Představte si, že roky šlechtíte plemenného býka a těsně předtím, než ho připustíte, tak provedete radikální řez. Obyčejné šmik a nadneseně řečeno „koule“ jsou pryč!
Z něčeho, co měla být chlouba vašeho stáda či plemene, je obyčejný a neschopný kastrát. Prostě už to nikdy nedá a jediné, na co se maximálně zmůže, bude zmatené běhání po ohradě. Berte prosím tenhle článek jako námět k zamyšlení nad tím, kam spěje snažení o větší atraktivitu MotoGP. Vždyť to přeci není vůbec normální, aby někdo, kdo zaseje semínko či zasadí květinu a měsíce se pak o ni stará, ji nakonec vůbec nenechal dorůst do květu a utrhnul ji, neuvidí jak dovede být krásná. Je to sice zvláštní, ale prostě to tak je. Dorna coby promotér šampionátu v honbě za popularitou a větší sledovaností se sama dostala právě do takové situace. A jak z toho nyní ven?

Testman – být, či nebýt?
Rozhovor s Olivierem Jacquesem
Kopou zatraceně „hluboké díry“ pro základní kameny piedestalů, na nichž však budou světu na odiv vystaveni jiní. O kom jsou ta slova? O testovacích jezdcích závodních týmů, kteří dělají ten nejčernější džob, stejně jako třeba nosiči vody v cyklistickém pelotonu. A přitom by mnozí ani nemuseli!
Jak to? Mnozí z těchto „dělníků“, o kterých se v tisku zrovna moc nepíše, jsou dokonce docela slavná jména motocyklového sportu ještě nedávné minulosti, která však časem pomalu upadají v zapomnění. Žádný z těchto chlapíků, coby nedílná součást vývoje jednotlivých značek v silničním motocyklovém sportu a dnes již dokonce i třeba jednotlivých týmů, i když netovárních, si však nestěžuje. Taky proč nebo nač by si vůbec měli stěžovat? Vždyť dělají to, co je donedávna živilo a bavilo, akorát to celé dostalo trochu jinou formu, ale živí je to i nadále.

French boy
Rozhovor s Randy De Punietem
Už dávno není tím chlapcem, co se prohání městskými uličkami na natuněném skútru. Od té doby už nějaký ten rok uběhl. Dnes je mu 27 a zmíněné úzké klikaté francouzské uličky vyměnil za závodní tratě po celém světě. Jezdí závody MotoGP, přičemž už jen tím si splnil sen o tom, co vlastně od života vlastně chtěl.
I když chtěl on to vůbec v začátku? Kdo ví? Jmenuje se Randy De Puniet. Jeho jméno by se v jistém ohledu možná hodilo spíše k někomu, kdo je nositelem šlechtického titulu než k profesionálnímu motocyklovému jezdci. Pohledem odjinud však jsou motocyklový závodníci taky tak trošku považováni za novodobou šlechtu.

Malý „bílý“ grizzly
Představení a rozhovor se Stefanem Bradlem
Zvláštní to druh. Člověk by řekl, že už možná i vymřeli. Není to ovšem pravda. Je to jen pár dní, co se jeden takový malý bílý grizzly objevil na území našich západních sousedů, v Německu. A měli jste vidět, co za pozdvižení to způsobilo.
O tomto ojedinělém nálezu informovaly nejen všechny deníky a rádia, ale v první řadě hlavně pak televizní stanice. Panečku to byl skutečný poprask při jeho znovuobjevení. Dostat se do hlavního televizního zpravodajství, být středem mediálního ruchu, to už musíte opravdu provést nebo dokázat něco obrovského. A aktérovi našeho příběhu se přesně tohle podařilo, i když při pohledu z jiného úhlu vlastně zjistíte, že zase nic tak světoborného opravdu neudělal.

WSBK Round #2
Phillip Island, Austrálie
Po úspěšném zahájení sezony v Losailu jsme s oprávněnými nadějemi hleděli k dalšímu závodu, který se jel hned následující týden na Phillip Islandu, ostrůvku u jižního pobřeží Austrálie. Loni tu Jakub sice bez problémů nebyl, ale dvakrát bodoval, jezdci Intermota se neprosadili, navíc De Angelis havaroval a zranil se. Letos jsme po úspěšném úvodu v Kataru čekali od australského pokračování určitě lepší výsledek než ten, který přišel.

Bílé peklo v Östersundu
GP Maxxis Sweden
Již třetím rokem začíná mistrovství světa terénních soutěží enduro na severní části naší polokoule, ve Švédském království. Östersund – zimní město – tak nazývají místní lidé městečko 600 km severně od Stockholmu. Počasí, které pro letošní ročník přidělalo pořadateli pár vrásek, je i zde nevyzpytatelné, ne že by snad nebyl sníh. Sněhu bylo více než roky minulé, ale teploty se držely „pouze“ na hranici nuly, což nešlo pořadatelům do plánu. Vždyť některé úseky trati a testů vedly přímo po zamrzlých jezerech Ässjön a Vallsundet.

Va bene Italia
Co se v juniorech naučíš...
Druhý únorový víkend proběhlo soustředění širšího výběru juniorů a mládeže v italské Mantově a Croate pod vedením Ladislava Michálka, zeptali jsme se tedy, jak soustředění probíhalo a jaké jsou poznatky.

Stávka mistrů
Česká XC serie odstartovala
První závod letošního ročníku vytrvalostních závodů dvojic vstoupil do začátku sezony nejen pod novým názvem Pneumitas Česká XC serie, ale i s novým systémem. V první závodní den se uskuteční hned čtyři závody, a to závod dvojic českého mistráku a přeboru, závod hobby jezdců pod názvem Shell Advance Cup, poprvé se také na trať v rámci seriálu vydávají čtyřkolky a den uzavírá závod jednotlivců, po kterém volalo mnoho jezdců. Druhý soutěžní den opět otevírá závod dvojic mistrovství a přeboru České republiky, následuje populární Shell Advance a končí opět quady.

Bobo zaskakuje
Nestor českého endura
Bohumil Poslední, nestor českého endura, který na podzim ohlásil motorkářský důchod, se objevil na prvním závodě XC serie v Bílině. Podrobili jsme ho krátkému výslechu…

Dragsterová Evropa 2007, podruhé
Dva české týmy v bojích za body z cirkusu
Na druhou půli evropského šampionátu jsme si dojeli do norského Gardermoen. Pořádající klub je malý, a tak depo a zázemí tomu odpovídá. Také se všem omlouvají a vysvětlují, že pro ně je hlavní dráha a závod, a proto máme skousnout tu trochu nepohodlí. Kvůli kvalitě dráhy sem také i přes ty nepříjemnosti všichni jezdí. Gardermoen je původně německé vojenské letiště, ze kterého za druhé války vzlétala Luftwafe k útokům na spojenecké konvoje do Murmanska. Dnes je to ultramoderní mezinárodní letiště, taková norská Ruzyně. Zdejší klub obhospodařuje kus bývalé startovací dráhy, původní beton je překryt novým asfaltem a už se jezdí. Je to nejrychlejší dragstrip v celé Evropě.

Speedway info
Na ledech oba světové tituly podle očekávání zamířily do Ruska.
Zorn urval bronz. Anton vzadu. A na škváře? Už se to roztočilo hlavně v Británii a Polsku. Startuje Grand Prix – obhájí velký Nicki? Jak se bude dařit našemu želízku v ohni – Lukáši Drymlovi?
Zima se sice ještě pořád přetahuje s jarem o žezlo, ale to už nemůže zabránit startu nové škvárové sezony na ploché dráze. Nejdřív se do toho tradičně obuli na britských ostrovech, pozadu nezůstali ani v Polsku. Itálie, Slovinsko, Chorvatsko? Tam se hlavně trénuje. Ale my se ještě ohlédněme po zamrzlých drahách, neboť se v únoru a březnu rozdělovaly medaile v jednotlivcích a družstvech na ohřebíkovaných motorkách.

Retro

Omobono Tenni
Další z pánů jezdců
Italský jezdec s řadou přezdívek se nikdy nestal mistrem světa, získal „jenom“ titul mistra Evropy v době před první světovou válkou, kdy se tento titul dostával za vítězství v jediném závodě. Přesto je považován za jednoho z nejlepších jezdců své doby a mistrovství světa se nemohl zúčastnit z jediného důvodu – v době jeho aktivní činnosti ještě neexistovalo.


Parilla
Historie továrny
Italská značka Parilla se po druhé světové válce zasloužila o rychlý rozvoj motocyklového sportu tím, že začala krátce po jejím skončení vyrábět rychlé závodní motocykly dostupné soukromým jezdcům. A to přesto, že neměla se stavbou motocyklů do té doby žádné zkušenosti. Vznikla totiž až po válce.


Cestománie

Všechny cesty vedou do Ústí
Tip na výlet
„Jééé, jak tam můžete bydlet, v tom smogu a exhalacích…“ tak přesně tohle je věta, která mě nejen dokáže vytočit, ale která i svědčí o neznalosti autora inkriminovaného výroku. Bejvávalo, přátelé, pryč je doba, kdy se nad Ústím nad Labem válela v zimě v létě různobarevná mlha a kdy se za deště člověk málem bál šlápnout do louže, aby mu to nesežralo boty. Jako mnoho jiného, i Ústí se změnilo a myslím, že stojí za návštěvu.


Kam s mašinou za jídlem?
Trapolla zoo restaurant, Ústí nad Labem
V dnešním tipu na výlet se věnujeme Ústí nad Labem, takže logicky i stravovací zařízení bude z tohoto města – vybrali jsme pro vás pizzerii Trapolla, umístěnou v areálu zoologické zahrady.
Pokud tedy ústeckou zoo navštívíte, máte možnost se i občerstvit bez nutnosti dalšího přesunu, vchod do pizzerie je těsně vedle vchodu do zahrady (ostatně do pizzerie se dá projít turniketem i přímo ze zoo).


Po pevnostech v Alpách, II. část
cestopis
Tejden v čudu, pár betonů jsme prolezli, ale to nejlepší nás teprve čeká. Tam dole u moře nás čekají ty pravé bunkrácké extrabuřty. Uvelebte se pohodlně na prkýnku a jdeme na to.
Den 8., sobota, 30. 6. 2007, 71 km
Tvrz – muzeum St. Ours je zavřená, takže jenom vlejzáme do úkrytu dole pod vesnicí Saint Ours. No konečně jsme zase pod zemí. Kryt sestává z vchodového objektu, bojového objektu se zvonem a samozřejmě z podzemí. Paráda. Nalézáme ještě i nějaké vybavení – kamna, sporák, nádrže…

Redakce

Aktuality
Soutěž
Na mušce Motoráje aneb zaostřeno na vás!
Komiks
Cena: 65 Kč (100 Kč).

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist