yamaha_mt09




Motohouse 4/2015

První jarní číslo je tradičně věnované těm nejrychlejším motorkám. A protože se doba žene nezadržitelně kupředu, už dávno to nemusí být stroje jen ze škatulky „supersport“. K fungl nové Yamaze YZF-R1 a Ducati 1299 Panigale tak přidáváme test novinky KTM 1290 Super Adventure a ukázkový pohled na budoucnost jménem Freeride. Nepřehlédněte ani netradiční cestopis, nové technické články či rozhovor s dvěma jubilanty Wimem Petersem (Öhlins) a Karlem Březinou (Česká televize). Užijte si to…

MH Exclusive – 2015 Yamaha YZF-R1
Je čas na ujasnění některých věcí ohledně Yamahy R1. Původní motorka z roku 1998 znamenala zbourání všeho, co do té doby platilo. Byla krásnější, výkonnější a lehčí než cokoliv jiného. Zkrátka lepší. Za těch více než patnáct let prošla řadou upgradů, které ji bezesporu vylepšovaly, ale také posunovaly z pozice čistě požitkářského stroje pro fajnšmekry.

KLASIK TEST - Suzuki GSX-R1100M
Suzuki GSX-R1100M je překrásný, dokonale namíchaný, naprosto okouzlující a mimořádně zachovalý exemplář motocyklové krásy. Je téměř 25 let stará, téměř netknutá a v originálním stavu. Má najeto 25 000 km a vyjíždí z krámku Fowlers Bristol jako rozzlobený brontosaurus, který chce proměnit všechny zatáčky v jednoduché rovinky.

MH Exclusive – 2015 Ducati 1299 Panigale S
Pokud jste měli pocit, že Panigale nutně potřebovala další nášup koní, potom pro vás máme dobrou zprávu. Nová 1299 je zběsilost, kterou jste si dlouho přáli. Nechci znít jako opakovač do posledního detailu promyšlených vět produktových manažerů, ale nová Panigale doopravdy začíná psát zcela novou historii dvouválcových superbiků. Její rychlost v přímce je zcela absurdní.

5 bludů - o sportovních motorkách
Dříve platilo, že aby byla motorka sportovní, musela být nutně velmi nepohodlná. Stačí si vzpomenout na starší Ducati nebo takový skvost jako Kawasaki ZXR750. Řídítka byla nesmyslně daleko, kolena zalomené v nepřirozené poloze a veškerá váha těla byla na zápěstích, která to po pár desítkách kilometrů zkrátka nevydržela.

BMW F 800 R – first ride
Takový je Almeria Test Camp, na kterém jsme si nové BMW F 800 R vyzkoušeli. K místnímu prostředí ta motorka prostě sedí. Samá zatáčka, super povrch, flák flák a pod plným plynem pryč. Nemyslete si, není to žádný trhač asfaltu s narušenou osobností dospívajícího teenagera, naopak – F 800 R je po všech stránkách dospělá a vyrovnaná motorka. To je oproti předchozímu modelu trochu změna a tomu odpovídá i konzervativní design. Konec tlachání, pojďme ji pořádně protáhnout!

DESMO - Kontrola starého motoru
Mám s ním jezdit, nebo je zralý na generálku? To je otázka, kterou si nutně musíte položit, když máte před sebou neznámý motor v mašině, která pravděpodobně dlouhá léta nejezdila. Jaký je postup, když narazíte na motor s neznámou minulostí? Je pochopitelně důležité vyměnit olej, nalít do něj čerstvý benzin, připojit novou baterku a risknout to. Stejný názor bude mít pravděpodobně i vaše peněženka.

Rozhovor: Wim Peters - Öhlins
Potkat machra v jakémkoliv oboru je radost. Zápal pro věc spojený s technickou znalostí vás dokážou strhnout a bývají to dlouhé vášnivé debaty. U Wima Peterse (65 let) se k tomu navíc přidal fakt, že absolvoval jednu cestu, kterou obdivuji a také jeho vitalita, která je vzhledem k jeho věku obdivuhodná. Potkali jsme se na dílně u Honzy Halbicha, který Öhlins dováží a tak byl celý rozhovor protkaný řešením technických detailů a celé to nakonec trvalo skoro dvě hodiny. Příjemně strávené dvě hodiny.

Novinka 2015: KTM 1290 Super Adventure
Před pár lety na nás oranžoví vyrukovali se dvojicí dobrodruhů, kteří se stali nástupcem veleúspěšného modelu Adventure 990. První to raději na silnici a ten druhý zase v terénu. Aby toho nebylo málo, pustili se do vývoje ještě cestovnějšího endura, které by mělo být naprostou špičkou ve své třídě a zároveň výkladní skříní technologií, které v Mattighofenu dokážou do jedné stopy naládovat.

Naše rady – jak na podvozek
Podvozek je jedna z věcí, o které se mezi jezdci často vášnivě diskutuje. My vám teď poradíme, na co se zaměřit, když máte chuť nebo nutkání s tím „zatočit“. Z vlastních zkušeností víme, že dnešní motorky mají v drtivé většině velmi dobré podvozky. Pryč jsou doby, kdy bylo odpružení jako z tvarohu a jakákoliv změna nastavení neměla prakticky žádný efekt. Technici ve vývojových týmech nejsou blbci a na motorce najezdí statisíce kilometrů, než ji vůbec pustí mezi zákazníky.

MH Test: Indian Chief Classic
Historii nezapřeš. Stačí se chvilku zahledět na ten kudrlinek plný nápis na nádrži a začínají se mi pomalu objevovat obrazy, které znám z minulosti této značky. Chlapíci v dlouhých pruhovaných svetrech přikrčení za širokými řídítky starých závodních motorek, technicky výjimečné OHV z roku 1918, řadová čtyřka Four i úžasný Scout Novozélanďana Burta Munroa. To všechno je Indian a nikdo mu to neodpáře i přesto, že s původní firmou nemá ta dnešní kromě loga a názvu vůbec nic společného.

TEST: Suzuki V-Strom 1000
Trh s velkými cestovními endury můžeme dnes bezesporu považovat za vůbec nejtužší válečné kolbiště. Je to jeden ze segmentů, který jde ve svých prodejích nahoru, a tím pádem je tu náramně hustý a natěsnaný prostředí. Navíc tu jde o motorky, které dokážou do své konfigurace pojmout největší množství výbavy i kompletní portfolio elektronických asistentů, tedy se tu hraje i o největší prachy.

Enduroškola: 11x enduro báje a pověsti.
Klasika na internetových diskuzích, v hospodě u piva nebo tak zvaně po bitvě ví každý a všechno nejlépe, jenže zdaleka ne vše, co člověk na netu čte, v hospodě slyší a v bitvě vybojuje, je skutečně pravdivé a správné. V dnešním vydání enduroškolky se podíváme na pár věcí, které nejsou vždy pravdivé, ačkoliv si to o nich nemalá část motopopulace zarputile myslí.

Srovnávací test – KTM Freeride 250R vs. Freeride E-XC
Stále rostoucí počet ekofašistů podporující zelenou energii zapomíná na to, kde se vlastně valná většina elektřiny určené pro dobíjení akumulátorů bere, a také na to, jakou ekologickou zátěž představuje ekologická likvidace baterií. Ale my tu nejsme od toho, abychom mudrovali nad ekologií!

SPORT – MS SUPERBIKE
První dva letošní závody superbikové série se povedly. Opravdu hodně povedly! A co víc, pokud se vše bude vyvíjet tak, jak má, můžeme očekávat, že nás čekají ještě vyrovnanější a našlapanější závody, plné mladé krve, která si bude chtít něco dokázat, a plné značek, které mají tu ambici přivést na trh nejlepší motorky specifikace „superbike“. Hezky se na to koukalo v brzkých ranních hodinách (SEČ) a při jednom dechu se chce zvolat –no tak, bajci, jen tak dál…

SPORT – MotoGP
Podívejme se na sečtenou tabulku prvních dvou předsezonních testů v malajském Sepangu a shrňme si v bodech asi to nejpodstatnější. Na začátku si uvědomme, že to jsou pořád jen testy. Navíc byly odjety na jiné trati, než na které se začíná v samotné sezoně. A léty ověřená zkušenost – právě úvod v Kataru vychází nakonec vždy spíš Yamaze.

Rozhovor: Karel Březina
Jeho hlas zná asi každý. Přinejmenším my všichni, kdo jsme kdy přičichli k vůni motoristického závodění. Komentátor Karel Březina oslaví letos sedmdesátku a my se s ním rozhodli na chvíli otevřít stavidlo velkého vzpomínání. Byl u všeho, pamatuje největší vzestupy i nejkrkolomnější pády, silniční motocyklový sport byl v jeho podání vždy královnou a Karel byl vždycky ten, kdo tuto dámu dokázal svým zvučným hlasem povznést a také jí pokaždé náležitě polichotit.

SPORT: Rychlý holky II.… česká krev
Článek o holkách závodnicích v MH 1/2015 vzbudil zájem. A tak jedeme s holkama dál! Podívali jsme se pro změnu po našich závodištích a oslovili pár nejlepších českých dívek v sedlech rychlých motocyklů. Seznamte se prosím…

Elektronika v motorce
Doba nám motorkářům přeje. Díky chytrým mozkům a šikovným rukám jsou nové modely čím dál vychytanější, a to i v cenově dostupné „střední“ třídě. Jenže darmožrouti z Bruselu potřebují vykazovat nějakou činnost, a tak se rozhodli všem vývojářů a inženýrům jejich práci trochu znesnadnit.

ADVENTURA – Patagonia 2014
Abaja na čundru…
Když jsem slyšel o téhle cestě a viděl první fotky, přišlo mi to hrozně sympatické. Zkrátka mě ten kluk docela překvapil. Celý rok lítá po světě, krouží na dvěstěkoňové potvoře po nejnáročnějších tratích světa, čelí tvrdé kritice i konkurenci, a přesto má to ježdění na motorkách tak rád, že se v zimě sebere se svým kámošem, půjčí si uprdlaná endurka a jedou si přes půlku světa dopřát offroad a klasický motorkový čundrání. A vlastně jen proto, že si taky chtějí trochu užít chuť každodenní cesty z bodu A do bodu B.

Přestavba
Analog Motorcycles – Indian Scout

Některé customové dílny chrlí jednu motorku za druhou, kvalita v pohodě, design také, ale žádná výjimečnost. Jiné naopak tolik strojů nedělají, ale i v tom malém množství dokážou zaujmout celý svět a vyrazit nejeden dech. Tony Prust a jeho Analog Motorcycles rozhodně patří do té druhé kategorie.

Motto: Máme je rádi, i když…
Honda NTV 650

Je to zrůda, ale mám ji rád. Mám k ní dokonce velice osobní vztah. První půlhodinku sbírání podkladů pro přípravu článku trávím na mobile.de a jen tak se, záložku po záložce, probírám stránkou inzerátů na tohle hranaté NTV. Legendární dvouválec dnes už seženete někde okolo 1000 eur a dokonce jsem vystopoval kousek za 1500 v originálním stavu od prvního z majitelů. A co si budeme nalhávat, chytlo mě to tak, že jsem měl hodně co dělat, abych se tam nerozjel a patnáct zelenejch eurobankovek Jürgenovi nevyplázl.

Motohouse Book
Zaostřeno na: Jawa 1000

Tentokrát jsme se zajímali o váš názor na fotografie zachycující prototypy připravovaného litru Jawy. Má tohle šanci na úspěch? Jsou to dobře investované desítky milionů ze státního rozpočtu?


Bonus: aršík samolepek

Nový Motohouse (CZ i SK) 4/2015

v prodeji od úterý 10. března 2015
• cena 99 Kč (SK verze 3,80 €)
• roční předplatné 750 Kč, 880 Kč s katalogem (SK roční předplatné 29 €)
• info předplatné: www.send.cz
• info časopis: www.motohouse.cz
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist