Motohouse 3/2010

Dejme tomu, že březnové číslo Motohouse budeme nazývat jako „jedničkové“. A to z toho důvodu, že se hned v pěti testech setkáte s nářadím, které by mělo být nejlepším zástupcem své kategorie. BMW nám, zdá se, představí nejlepší superbike současnosti – HONDA vypustí naháče, kterému musí všichni ostatní jen tiše závidět – SUZUKI udělí se svou sedmpade lekci nejklasičtější sportovní motorce – a HARLEY přijede s korábem, který vážně jen stěží přehlídnete... Jo, a YAMAHA, ta je tady s motorkou se snad nejelegantnějším motorem! Prostě samé lahůdky a voňavosti, které nemohou nechat jedno motorkářské srdce klidné. A že se na konci časáku dostaneme k rekapitulaci deseti nejzásadnějších motorek historie, to už k takovémuto číslu patří asi samo sebou. Takže, hezké počtení, doufáme, že se pobavíte...

Motohouse 3/2010

Srovnávací test Suzuki GSX-R750 vs Kawasaki ZX-6R

Když jsem byl malej kluk, byla pro mě sedmpade od Suzuki modla. Byla to ještě doba, kdy tahle motorka válčila v superbikovým mistrovství světa proti zběsilý Kawě ZX-7RR, dvouválcový Hondě RC45 a proti další legendě – Ducati 916. Na okruzích se to hemžilo jmény jako Slight, Fogarty, Chili a do toho tvrdil muziku začínající Colin Edwards. Superbiky tehdy mohly jezdit čtyřválcové sedmsetpadesátky a dvouválcové litry a v té době ještě nebyl ani pro soukromníky problém promlouvat do pořadí na stupních vítězů. Krásný časy bez kontroly trakce a podobných vymyšleností

„Seznamte se s nejsilnější sportovní motorkou světa“

Od novinky ze stáje BMW se čekalo moc. Je to bajk, který je napěchovaný tou nejmodernější technikou a který by měl odfouknout japonskou konkurenci až někam doprostřed minulýho týdne…
Jeho představení jste už na našich stránkách viděli. Teď tady máme něco docela jinýho. Naši spolupracovníci v Anglii dostali jako první redakce na motorku brzdu, pořádně ji přikurtovali, zařadili čtyřku a dali plnej plyn. Úplně plnej plyn…

21 tipů, jak na motorce vypadat jako IDIOT

Zaručených návodů, jak dosáhnout něčeho snadno a rychle, je v posledním období naprostý dostatek. Dost často nefungují. Spousta jich je v cool magazínech a zvláště některé z těch ženských to dotáhly fakt nevídaně daleko. Vemte si třeba oblíbené články typu „30 triků, jak si chlapa omotat kolem prstu“. Cha cha... A přitom, milá děvčata, úsilí vložené do přečtení tohoto duchaplného článku se dá třeba snadno obejít vyslovením jednoduché věty: „Jůů, ten je ale velký!“ (vypůjčeno z Děvčata, na slovíčko od Roberta Nebřenského). Ale i pánské vychytané časopisy v tom umí chodit a občas moc dobře poradí – třeba co všechno lze vyčíst z vlastních zvratků a podobně hodnotné materiálky.

Yamaha FZ1 vs. Honda CB1000R vs. Kawasaki Z1000

Nahaté, nestydaté, přisprostlé – vrátili jsme se ke kořenům motorkaření. Jen ježdění, bez zbytečnýho vykecávání...
Jednou lidi servali kapotáž ze superbiků, přidali plochá řidítka a začali předvádět pořádnou jízdu po zadním. Dneska tu máme tovární streetfightery Yamaha FZ1, Honda CB1000R a Kawasaki Z1000 – ale zůstaly tyto stroje věrné svým kořenům? Bike se na jejich špatné chování podívá zblízka. Ale nejdřív jim pořádně naložíme na silnici, jo, dneska to bude střelba…

Test Yamaha MT-01

A kdo byl ten rapl, který s projektem tohohle Muscle-Biku začal? No, oni byli vlastně tři – Atsushi Ishiyama, generální ředitel GK Dynamics, projekční společnosti, která už od šedesátých let spolupracuje s Yamahou na vývoji motocyklů, Shinichiro Nishimura, manažer plánování produktů a v neposlední řadě Jun Tamura, mladý designér Yamahy. Od roku 1999 začíná Yamaha po světových veletrzích vozit první prototyp zpracovaný těmito týmy a svět na něj hledí s otevřenými ústy. Pak se v létě 2004 rozezněly zvuky tradičních japonských bubnů a MT-01 s velkou slávou vstoupila do sériové výroby.


Novinky Suzuki 2010

Suzuki 2010 - ...kromně, ale i líbivě
Jedna z nejstabilnějších motorek motocyklové produkce získala na rok 2010 nový obleček. Suzuki moc dobře ví, proč do Bandita investuje – je to totiž jedna z posledních opravdu „klasických“ motorek... A je o ni zájem! Suzuki GSX 1250 FA a Suzuki Bandit 1250 A/S/SA se představuje....
GSX-R1000 si pohrála s detaily
Šperky, které zdobí Suzuki GSX-R 1000 Limited Edition 25th Anniversary nejsou na první pohled vidět, ale když se pořádně zadíváte, určitě na nějaký narazíte. Hodně nápadné je zlaté R místo tradičně červeného na bočních kapotách. Stejné eRko najdete i na klíčku od zapalování....

Test Aprilia Shiver GT

Hned ze začátku se určitě sluší říct, že model GT není nějakým výrazným upgradem původního Shivera. Když se mrknete na technické údaje a pořádně si celou motorku prolezete, moc odlišností nenajdete.
Rám, celý podvozek i motor jsou naprosto identické. Jediným podstatným rozdílem je tedy přední polokapotáž a klín pod motorem. Z jedné strany není tedy moc co chválit (rozdíly v technice skoro žádný), ale jak jsem se už párkrát v minulosti přesvědčil, i malinkatá drobnost někdy dokáže změnit celkový pohled na motorku a při jízdě na ní máte dost odlišný zážitek. Tady takový „víc cestovní“, nebo jak to říct...

250 Special

Po šesti desetiletích je Grand Prix Valencie 2009 vůbec posledním závodem mistrovství světa dvoutaktních dvěstěpadesátek! Tyhle smraďošky totiž mají být zanedlouho nahrazeny novou třídou čtyřtaktních šestistovek Moto2. A koneckonců... je to šest let od doby, kdy byla prodána poslední nová produkční silniční dvěpade. Takže nemůžeme jen nečinně přihlížet a nechat nejčistší formu závodění zmizet v oblaku modrého kouře bez slova uznání – proto jsme na tripu do Španělska na těchto třech kultovních závodních replikách. A právě jen Honda, Aprilia a Yamaha jsou značkami, které se za posledních 25 let dělily o dvěstěpadesátkové tituly. Martin Fitz-Gibbons jede na Hondě NSR, Khal Harris na Aprilii RS a Tony Hoare trápí Yamahu TZR.

2009 KTM 990 Adventure

A na co si máme zvyknout? Na holej a neoddiskutovatelnej fakt, že KTM Adventure ve zkušených rukách může bez mrknutí oka posekat libovolnou sportovní motorku. Na správný silnici, samozřejmě. Nevěříte? Svezte se a uvidíte. Možná, že si trochu zahrávám s ohněm, ale tahle motorka je spolu s bavořím GéeSem tím jediným pravým cestovním endurem. V minulých číslech jsme měli v Motohousu MG Stelvio a Hondu Varadero, a pokud jste články četli, určitě víte, že slovo enduro se k těmhle mastodontům rozhodně nehodí. Ne, to jsem nenapsal správně. Lepší výraz bude, že na něj nemají právo. Jsou to jenom obří motorky, který sice jezdí dobře, ale i v lehčím terénu byste je nejradši vztekle hodili na stojánek a zbytek cesty šli radši pěšky.

Test Harley-Davidson Electra Glide Ultra Classic

Každý z vás určitě měl v mládí sen, nějaký stroj, jehož plakát visel v pokoji na zdi, dlouhé minuty jste se vydrželi koukat na tu krásu a představovali jste si, jaké by to asi bylo naživo. U mě to bylo Ferrari F40 a Eguc, jak jsme kdysi s kamarádem tuhle motorku překřtili. Už tehdy totiž měla zatraceně dlouhý název, dnes si celým jménem říká Harley-Davidson FLTHCU Electra Glide Ultra Classic.

MotoGP – nová doba

Jinak ale nic víc jasného není! Hlavním bodem programu bude jistě omezení drahých elektronických systémů, ale k tomu zatím chybí konkrétnější vyjádření. Snem všech fanoušků je sice totální omezení kontroly trakce, ale to by potom znamenalo, že by se nové motorky MotoGP staly pomalejšími, než jsou současné klasické superbiky – a to si tak prestižní soutěž asi bude moct jen stěží dovolit.
Žádná sranda, tohle rozhodování. Dalším významným úkolem pro Dornu pak bude, jak vůbec přesvědčit jednotlivé výrobce, aby do tohoto projektu šli. Motory o velikosti vrtání 81 mm nejsou v současnosti podobné sériovým, a tak by se hodně vyvíjelo nanovo (u současných produkčních modelů je zvykem přibližně o 5 mm nižší hodnota a vyšší zdvih). Naopak jistou paralelou k sériovkám by ale mohl být u MotoGP 2012 příkaz omezující počet otáček motoru (hovoří se o 16 000 rpm), což by s sebou přineslo jednoznačné zjednodušení konstrukce, protože pneumatické ventily by tím pádem ztratily své opodstatnění a význam.

WSBK Drby

Jonathan Rea odmítl před sezonou údajně dvě nabídky do MotoGP, protože by se podle vlastního vyjádření nemohl ihned zařadit mezi nejlepší (pravidlo o nováčcích pouze v satelitním týmu), a to mu vadilo. Proto se rozhodl zůstat ve WSBK s jasným cílem – získat titul superbikového mistra! Výsledky testů jsou zatím grandiózní, jak se na první pohled zdá. A kdo sledoval britské superbiky, bude vědět, že tenhle střelec to na tovární Hondě fakticky umí. Pokud se uklidní, a tím pádem přestane dělat chyby, bude to hodně dobrý.

Ondra Coufal – vše o CEC

S Ondrou Coufalem, manažerem projektu Czech Endurance Cup, jsme dali řeč o budoucnosti českého ježdění po okruzích... A nebylo to zrovna moc veselý povídání.
Je opravdu nevlídný lednový ráno, psa by ven nevyhnal. Ondra zase jednou vyráží z Brna směrem na Prahu, aby zde vyjednal nějaké ty drobnosti, smlouvy, kontakty – vše pro to, aby se CEC 2010 odehrál správně, aby bez problémů fungoval. Odpoledne, když je všechno hotovo, máme spolu „rande“ v jedný spořilovský kavárně. Jenže, tam se zrovna nedá prokopat přes čerstvě napadaný sníh, takže končíme na Vrbovce v kantýně, což nám ale neubírá na chuti si pokecat.

Yamaha R6 World supersport

Cal Crutchlow dokázal to, co mnozí považovali za nemožné – vyhrál světové supersporty ve své první sezoně. Nebýt Bena Spiese, kterému se povedlo v superbikách to samé, asi by se nemluvilo o ničem jiným. A já si teď mažu vyzkoušet jeho motorku.
Nebudu se na začátek rozepisovat o tom, jak velká paráda je testování těch nejlepších motorek světa, protože to všichni z minulých čísel Motohousu už dobře víte. Tentokrát jsem byl ale ještě o kousek nadrženější, protože je to přece jenom šestistovka, a protože jsem na nich závodil, mám je pořádně zarytý pod kůží.

Rozhovor - Cal Crutchlow

Cal: No to ani náhodou. Jít na šestistovku z britských superbiků, to byl samozřejmě risk, ale vyplatilo se to. Yamaha si mě najala, abych vyhrál titul, a to se povedlo. Možná to bude znít jako vytahování, protože jsme vyhráli jenom o sedm bodů, ale byli jsme letos fakticky nejlepší. Výsledky na papíře mluví jasně. Deset pole position ze třinácti závodů, pět vítězství, jenom jeden pád a jednou jsme nedojeli kvůli poruše motorky. Nebýt těchhle dvou výpadků, byl titul doma už dva závody před koncem. Když se na to kouknu z trochu jinýho pohledu, tak je to jako z pohádky. Obyčejnej kluk z Coventry, kterej se málem stal profesionálním fotbalistou, je teďka nejlepší supersportař světa.

Dálkové enduro z XChallenge

K tomu, abyste se dostali k motorce, se kterou se můžete vydat do nekonečných dálek, vedou různé cesty. Měli jsme to štěstí, že jsme nakoukli do kuchyně Radka Franka, který se rozhodl připravit si BMW G 650 XChallenge, o které se dočtete v adventuře o pár stránek dále.
Hned na začátek se nabízí první otázka. Proč zrovna tohle BMW? Odpověď není zase tak složitá: „Chtěl jsem lehké enduro, nevadí mi jednoválec. Předpokládal jsem, že na motorce bude jezdit také moje drahá polovička a nechtěl jsem ji trápit velkým GS. Další podmínkou byl nový stroj, takže Dakar nepřicházel v úvahu. No a u KTM kobyla nejenže chodí bosa, ale vlastně už chcípla.

Adventura – Etiopie

Lidé mají spoustu ztřeštěných nápadů, které jim přinášejí zajímavé zkušenosti. Projet na motorkách celou Afrikou od severu k jihu je přesně jeden z nich. Zastihli jsme expedici Afrikou.com během průjezdu převážně hornatou zemí Modrého Nilu – Etiopií.
Už měsíc jsme na cestě. Máme za sebou přes sedm tisíc kilometrů, cestu Evropou do Turecka a Sýrie, šílených pět hodin čekání na hranicích Izraele a Egypta nebo vyprahlou poušť Súdánu. Cesta je tím nejzajímavějším, co jsme zatím v životě zažili. Vše naštěstí probíhá bez problémů, motorky fungují skvěle, nepotkala nás žádná zranění ani nemoci. Teď nás čeká Etiopie, mě s BMW G 650 XChallenge (viz přestavba) a Davida s větším R 1150 GS.

Flashback

Teoretických srovnání a nejrůznějších ratingů jsme už dělali nespočet, a tak jsem se rozhodl připravit materiál, který bude o něčem jiném. Který nebude o nejvýkonnějších, nejznámějších, nejprodávanějších nebo nejmodernějších motorkách, ale o strojích, které třeba někteří z vás vůbec neznají. Jde o motorky, které z historického hlediska pro motocyklový svět znamenají hodně, a to z mnoha důvodů. Jsou to stroje, které byly na svou dobu převratné, technicky vyspělé nebo určily další vývoj, kam se celý tento obor bude posouvat dál, a to nejen z konstrukčního nebo designového hlediska. Na základě toho jsme vybrali desítku strojů, které by měl každý fanda motorek znát.

Rok zkušeností s C-ABS

Systém vás sice nechá dlouho dělat, co si jen zamanete, ale jakmile zakročí, sníží brzdnou sílu a přidá, jen když to opravdu uzná za vhodné, což nebývá zrovna často. To znamená, že nejlepší je snažit se udržet brzdění pod vlastní kontrolou a nepouštět do akce elektroniku, ta by měla zasáhnout, jen když je to už vážně přespříliš. Pokud se tohle naučíte, budete nakonec docela kamarádi a nebude vyloučeno ani malé stoppie, které se nám taky párkrát povedlo. Carlos by vám mohl vyprávět, vyzkoušel to na vlastní kůži na testování v Kataru.
+ všechno ostatní, jak jste zvyklí: aktuality, listárna, fotoseriál, tlapy, 4kolky, ojetina, technika a jedna rada jak lépe jezdit
Motohouse (CZ i SK) 3/2010 v prodeji od pátku 5/2/2010
* cena 99 Kč (SK verze 3.80€)
* roční předplatné 750 Kč (880Kč s katalogem)
info předplatné: www.send.cz
info časopis: www.motohouse.cz

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.88
Známkováno: 8x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist