husqvarna_svartpilen_801_2




Motohouse 11/2013

Toto číslo Motohouse je věnováno z podstatné části porovnávání. Zajímalo nás, jak obstojí vzduchem chlazené BMW R 1200 GS oproti své modernější verzi s kapalinovým chlazením. Na okruhu jsme změřili časy čistě sériové motorky proti ostré stocksportové verzi ZX-10R. A novinku MT-09 od Yamahy jsme na konci našeho testu dokonce postavili mimo jakékoli motocyklové škatulky. Navíc, sezona 2014 začíná naznačovat dokonalý převrat v oblasti asistenčních systémů (KTM), tedy rozhodně bude o čem číst a debatovat…

TEST: Yamaha MT-09
Reklamní slogany vyprávějí něco o temné straně Japonska, videa s MT-09 byla natáčena v noci a vládne jim hodně potemnělá atmosféra. Nevím a fakt nejsem štonc pochopit, proč to takhle udělali? Vždyť se už od prvního rozjezdu tlemím v přilbě jak můj dvouletej kluk, přední kolo posílám do mraků tak lehce, jako by se chtělo dotknout snad až sluníčka, a v zatáčkách si s ní pohrávám, jako by byla vyrobená z peříčka. Ta motorka vůbec není temná, nýbrž dává radost, a to je mnohem víc! Alespoň mně se tak zdá.

Kawasaki ZX-10R vs. Kawasaki ZX-10R SuperStock
Ve své dlouholeté kariéře motocyklového žurnalisty už jsem zažil i horší dny. V hlavě mi ale právě teď výstražně zazvonil alarm a jemně mně připomenul, co se stalo loňský léto, když jsem testoval tovární superbiky BMW v Misanu. Pokud jste to nějakým způsobem zmeškali (a to pravděpodobně nešlo, protože se tím týden „bavila“ velká skupina našeho motonároda), tak mi bouchnul motor na závodním speciálu s nevyčíslitelnou hodnotou a jenom zázrakem jsem ten klenot z WSBK nerozvěsil po plotu, který odděluje závodní trať od diváckých tribun. Jo, já a závodní motorky máme za sebou docela vzrušující historii…

Proč a jak ladit podvozek
Z vlastních zkušeností víme, že dnešní motorky mají v drtivé většině velmi dobré podvozky. Je potřeba si uvědomit, že lidi ve vývojových týmech jednotlivých fabrik nejsou blbci a že na motorce najezdí statisíce kilometrů a teprve pak ji vypustí mezi zákazníky. To je neoddiskutovatelná pravda. Pokud máte potřebu něco s podvozkem své motorky udělat, musíte být schopni popsat konkrétní problém, který s motorkou máte. Ještě než začnete s nastavením tlumičů „točit“, zapište si hodnoty, které v motorce máte, a to ještě předtím, než do ní hrábnete.

Poslední opravdový Fireblade
Fireblade 954 z roku 2002 a 2003 je poslední evoluce vize legendárního japonského technika Tadaa Baby o skvělé sportovní motorce, která stále nebyla překonána. Vzali jsme dva z nich na sever Anglie, abychom zjistili, o čem je řeč.
Speciál: Majitel obchodu s doplňky HPS Giles Harwood na tuhle krásku pověsil každý díl, který má ve svém katalogu.
Sériovka: Tohle je krásná 954 čtenáře Dava Powleyho. Má najeto 23 000 mil a je důkazem výborné kvality Hondy.

TEST: BMW R 1200 GS vs. R 1200 GS LC
O novém R 1200 GS se toho během prvního roku jeho života namluvilo opravdu hodně. Jsou změny oproti předchozímu modelu opravdu tak zásadní a jsou ku prospěchu? Jdeme to zjistit! Na GS jsme letos už několikrát jezdili, test od Carlose jste si mohli přečíst v květnovém čísle. Ve vašich mailech se ale často opakovala otázka: „Má smysl prodat předchozí R 1200 GS a koupit to nové?“ Není divu, BMW mělo vždy věrné zákazníky a je jasné, že velkou část majitelů nového „géesa“ budou tvořit ti, co už jezdili na některé z předchozích verzí, potažmo té poslední.

Bludy a pověry, kterým lidi věří...
Vybrali jsme pro vás pět největších bludů, kterým se ale obecně věří a který se berou jako holý fakt. Termíny motoškol AMD s Pepikem a Carlosem budou na další rok vyvěšeny na webu brno-circuit.com v průběhu podzimu, takže si budete moci včas zarezervovat termín, který vám bude vyhovovat.

Téma: kontrola stability na motorkách
"Systém ABS, který bude spolehlivě fungovat i v zatáčkách, kdy je motorka nakloněná, nebude pravděpodobně nikdy existovat,“ to kdysi pravil jistý chlápek jménem Jeremy Burgess. Pro ty, co nevědí, o koho se jedná, je to šéftechnik devítinásobného mistra světa Valentina Rossiho. No, mistře Jerry, kdybych si to právě na vlastní kůži nevyzkoušel, dal bych vám bez mrknutí oka za pravdu. Jenže realita bývá mnohdy víc než fantastická. Kontrola stability na motorce se dnes stala realitou – právě na takovou motorku nasedám...

TEST: Harley-Davidson Electra Glide Ultra Limited 2014
Věřím tomu, že spousta chlapů prostě tuhle novinku nevydejchá. Vzpomínáte? Když přišel legendární americký výrobce na přelomu tisíciletí s kapalinou chlazeným motorem Revolution a modelem V-Rod, strhla se obrovská debata plná nevraživosti – když to řeknu blbě, těch keců kolem toho bylo tehdy snad až moc. A na některých místech to vlastně trvá dodnes. Jenže přeci jen to byl tak trochu jinej Haryk a ti pravověrní, kteří na moderní výmysly typu kapalinové chlazení pohlíží skrz prsty, mohli zůstat u Twin Camů a bylo. Teď je to ale jiné! Teď jde Harley-Davidson s vodou do velkých motorů, přichází Twin-Cooled High Output Twin Cam 103.

TEST: Honda CB500F
Takhle nějak má vypadat absolutně přesný zásah do černého. Teda jako když víte, koho chcete oslovit a co (a proč) mu hodláte nabídnout. CB500F je motorka pro nováčky a pro lidi, kteří preferují při řízení svého stroje jemnost mravů, vlídnost a cit. Nenáročný strojek se vším, co k tomu patří.
A neofrňujte se, mazáci! Jen si pěkně vzpomeňte na svoje nabírání motorkářských zkušeností. Každý z nás měl při prvních jízdách tak trochu strach, respekt, obavy…

KTM enduro novinky 2014
Pokud si myslíte, že enduro nářadí od Rakušáků už dosáhlo dokonalosti a není ho kam posunout dále, jste na tom asi stejně jako já. Tedy do okamžiku, než jsem se ocitl na prezentaci modelového ročníku 2014. Ta je situována do malebné slovenské krajiny poblíž Banské Bystrice, kde na kompletní řadu EXC 2014 čeká panenská příroda, do níž se jako nůž zařezává „namlíkovaná“ enduro trať, obsahující klasické překážky v podobě rychlých výjezdů, ještě rychlejších downhillů, přejezdů na výšku zakopaných pneumatik od náklaďáku nebo menších lavic... Zkrátka atrakce, které enduro jezdec běžně potká na soutěži nebo čas od času i ve volné přírodě… Tímto „srdečně“ zdravím Stranu zelených:-)

TEST: Skútr Suzuki Burgman 650 Executive
Přiznávám se, nadpis je opsaný z promo materiálů Suzuki. Proč? Nic lepšího k Burgmanu 650 prostě nevymyslíte, i kdybyste se obrátili naruby. Na začátek vám položím dvě otázky. První – co rozhodně nechcete dělat v týdnu, kdy se nebesa protrhnou, příval vody ne a ne se zastavit a republiku sužují záplavy? Ano, správně, nechcete jezdit na motorce. Druhá – když už se musíte v jedné stopě pohybovat, na jakém stroji? Pokud hádáte, že odpovím, že právě na Burgmanu, máte pravdu. Hned vysvětlím proč.

Italian Trip 2/3
V rámci našeho dvoudenního výletu po severní Itálii jsme zamířili na druhou návštěvu. Z Rimini (minulé číslo Motohouse, článek Vyrus Divisione Motori) jsme se vydali do Bologni, ale nešli jsme překvapivě po velké továrně Ducati, nýbrž nás zajímalo něco maličko jiného. V malé průmyslové zóně na okraji města San Lazzaro se ukrývá dílna firmy NCR. Na to, že jsme přijeli bez jakéhokoliv ohlášení jen tak na blind, jsme dostali parádní exkurzi. Na starost si nás vzal samotný ředitel firmy Michele Poggipolini a rozbrebentil se tak, že nám nakonec řekl i to, co nechtěl.

MH FASCINACE: Karel Hanika
Poklidné vody tuzemské fanouškovské obce čeří tenhle klučina zcela nevídaným způsobem. Sedmnáctiletý rodák z Brna vyhrál letos s přehledem juniorské mistrovství světa Red Bull Rookies Cup a na základě tohoto výsledku podepsal obratem smlouvu s týmem Red Bull Ajo KTM, tedy právě s tou formací, která letos vede k titulu mistra světa kubatury Moto3 španělského jezdce Luise Saloma.

SPORT – MOTOGP
Hvězdnou MotoGP v roce 2014 moc personálních změn nečeká. Tou hlavní je odchod Cala Crutchlowa od Yamahy k Ducati. Na první pohled jasná profesní sebevražda. Pojďme se snažit pochopit zdánlivě šílený přestupový krok a pojmenovat důvod, proč Cal Crutchlow odešel od slušně fungující Yamahy a vsadil svou kariéru na očividně pokulhávající Ducati. Co ho vedlo k tomu, že se dobrovolně přesunul z pozice Top 5 jezdce královské třídy na motorku, která má občas problém udržet se v elitní desítce? Zešílel? Nebo je za tím něco jiného?

Rozhovor: Martin Gbelec
Třináctiletý Martin Gbelec z Kuřimi rozčeřil nedávno poklidné vody české motocyklové silnice. Přišel, posadil se na speciál Moto3 a svůj první velký závod dojel na krku se zlatým věncem. Na motorce jezdím od roku 2005, když jsem dostal k narozeninám minibike Blata. Moje první závody byly v roce 2007, když mi bylo 7 let a mohl jsem startovat v mistrovství republiky. V roce 2008 jsem se poprvé svezl s MiniGP. Od stejného roku jsem se účastnil mistrovství Evropy, kde jsem si vyjel i pódiové umístění.

CO MÁME V TLAPÁCH
Redakční sluha Yamaha FZ1 Fazer má odslouženo právě celých šest sezon. Před zimní rozborkou si nyní zrekapitulujme základní postřehy a data. Fazer je s námi už šest let. A rozhodně to není žádnej peřinkovej miláček, hodně svého času projezdí po Praze při převozech někoho z redakce, venku je rozhodně víc než v garáži. Najeto má přibližně tolik, kolik může ojetina v tomto věku mít, a proto se už opravdu těšíme na to, až se letos v zimě podíváme dovnitř. Motor je stále ve skvělé kondici (díky vypálené vatě v koncovce má i skvělý zvuk), při posledním měření jsme mu dokonce naměřili o dva koně víc než krátce po zajetí.

MH EXCLUSIVE: Dunlop SportSmart2
Nejdřív si řekneme pár suchých čísel, které jsou ale v celkovém kontextu docela důležité. Dunlop každý rok po celém světě prodá přes 5 milionů gum, což z něj dělá jednoho z největších hráčů na trhu s pneumatikami. Firma začala s výrobou „černého štěstí“ už před 125 lety, takže má obrovské zkušenosti a dobře ví, že v dnešní době zákazník vyžaduje a očekává absolutně bezchybný produkt. V posledních letech je také evidentní stárnutí motocyklové populace – podle statistik se tohle zlomilo těsně po roce 2005, kdy si motorky začali kupovat spíše starší lidé.

MH Rozhovor: Cestovatelka Ramona Schwarz
Dovedete si představit ženu, která stráví v sedle motorky osm let a procestuje celý svět? Ženu, která poznala všechny kultury, náboženství a politické systémy, které se na planetě Zemi vyskytují? Matku dvou dětí a manželku majitele jedné z největších firem cestovatelského motosvěta? My měli to štěstí popovídat si s Ramonou Schwarz.

Přestavba: Max Hazan – Royal Enfield Bullet 500
Obecně jsem šťastnej člověk. Tento pocit se ale intenzivně prohloubí, pokud koukám na krásnou věc. Je jedno, jestli je to dům, bota, nůž nebo motorka. A pokud se s krásou spojí ještě funkčnost, jsem v limbu. Proto tak moc miluju, když se na customové scéně zjeví někdo, kdo do relativně stojatých vod přinese úplně jiný pohled, posune všechno jinam, přidá další laťku na žebříku. V mé síni slávy je mi proto potěšením ke jménům jako Shinya Kimura, Fred Krugger nebo Roland Sands přidat dalšího mistra řemesla.

Jízda Garážových Jezdců
Zatímco se zraky většiny motorkářů upínaly poslední srpnový víkend směrem k Masarykovu okruhu, kde si to rozdávali ti nejrychlejší bikeři planety, hrstka jinak laděných se vydala do opačného koutu republiky. Na divokém západě se jelo o pohár Tachovského okruhu.

Na motorce v praxi
Bezpečnost na motorce a vůbec všechny ty věci okolo toho, to je téma na opravdu hodně dlouhé a složité vypravování. Motorky jsou silné, okouzlující, ale jezdci jsou na silnicích rovněž velice lehko zranitelní. Je víc než těžké cokoli jakkoli v otázkách bezpečnosti paušalizovat, obzvlášť pak rady na téma, jak si na motorce neublížit. Sami moc dobře víme, že někdy může být nehoda i výsledkem poměrně dost neuvěřitelné náhody. Přesto, nebo snad právě proto, je potřeba o tom neustále mluvit.

Téma: FMX Gladiator Games 2013
V Čechách jen těžko najdete akci, která by shromáždila za dobu svojí existence tolik hvězdných vystoupení a rekordů jako FMX Gladiator Games. Za dvanáctiletou historii se tahle, říkejme tomu show, dokázala dostat nejen do povědomí českého publika, ale hlavně dělá zásadní jméno českému freestylu ve světě. Proto byl pro hodně lidí velký šok, když pořadatelé v roce 2011 ohlásili, že jde o poslední ročník. Velká radost naopak přišla letos, kdy se po roční pauze vrátili gladiátoři do kalendáře světových FMX show. Dali jsme si kafe s Markem Rejmanem a Pavlem Kubíčkem a pobavili se o tom, co bylo a bude.

Motohouse (CZ i SK) 11/2013 v prodeji od úterý 15. října 2013
• cena 99 Kč (SK verze 3,80 €)
• roční předplatné 750 Kč, 880 Kč s katalogem (SK roční předplatné 29 €)
• info předplatné: www.send.cz
• info časopis: www.motohouse.cz
• digitální podoba časopisu již teď na www.floowie.com
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):



TOPlist