husqvarna_svartpilen_801_2




Motohouse 11/2009

Pravda a lži o Desmosedici? Když jsme připravovali tenhle materiál, kladli jsme si všelijaké otázky, hledali nová porovnání a odpovědi. Zajímavé. A když už jsme byli v tom – tak jsme si těch konfrontací dopřáli hned několik: „Ubrzdí krizovku dřív motorka, nebo auto? Mohou být dnešní motorky ještě podobné těm historickým? Existují motorky, které nedokáže obyčejný smrtelník uřídit?“ To všechno najdete v listopadovém vydání...

Novinky 2010

Na světlo světa se již klubou novinky 2010, a i když jim doba příliš nepřeje, je jich docela velký množství – a hlavně, nejsou to žádný tuctovky. Bavilo nás to, a tak jsme se rozhodli připravit o nich takové malé čtení. A co je vůbec nejlepší – ještě stále to není všechno! Máme totiž avíza, že další novinky teprve budou představeny, a také velký veletrh v Miláně se blíží. Asi to tedy nebude ve výsledku tak chmurné, jak jsme původně mysleli.

2009 Ducati Streetfighter

Na jedničku se s motorkou dějou neuvěřitelný věci, rychle za dvě, za tři. Motor je pro mě překvapení číslo jedna. Přesně to bych chtěl u svý motorky. Spodek je ukrutnej, motor má sílu hned, jakmile se dostane nad svoje ucukaný otáčky (nad 3 tisíce) a nepovolí. Další nástup výkonu vás čeká, jakmile se rozblikají dvě červený kontrolky po stranách přístrojovky. Je to, jako by vám motorka říkala: „Tak teď začne ten pravej tanec,“ a taky že jo. Po chvilce se přidá ještě prostřední kontrolka, a to už si připadáte jako na diskotéce a zařadíte další kvalt. I když by to nebylo nezbytně nutný, protože před sebou máte dalších 500 otáček, než vám zábavu utne omezovač.

Pravda o Desmosedici

Aby Desmosedici RR opravdu dávala smysl, potřebujete k tomu zatáčku na koleno, a tak zhruba 160 km/h. V plném náklonu viset na plynu a čekat, až se zadní 16“ Bridgestonka zakousne do asfaltu jak křovinořez – nic jiného od ní nečekejte, nic jiného neumí.
I tahle jediná opravdová MotoGP replika je pořád jen motorka vyrobená z kusu železa, hořčíku a plastu. Nic víc, nic míň. Závodní výfuk je tak hlučný, že vám poteče krev z uší pokaždý, jen se přiblížíte k plynovému heftu. Je neskutečný, jak mocně táhne až k omezovači ve 14 200 otáčkách. Ano, je to nejšílenější silniční motorka, na který jsem kdy jel. A musím jedním dechem i přiznat, že to není úplně příjemný „poježdění“.

Jak dál u Moto Guzzi

Hlavní příčinou je – jak jinak – ekonomická krize. Ta tíživě doléhá na všechny, ale ty malé to bolí nejvíc. Roční produkce Guzzi v silném roce 2005 přesáhla „rekordních“ 10 000 strojů, loňská výroba dosáhla 8500. Na globální poměry je to motocyklový prcek, však se také v držení značky v posledních desetiletích střídají silnější partneři.
Současná éra začala v roce 2000, kdy byla MG převzata dynamicky rostoucí Aprilií. Začaly se objevovat každoroční novinky, což v předchozím období nebývalo v kraji zvykem.

Srovnávací test

Honda CBR600RR vs. Kawasaki ZX-6 R vs. Yamaha YZF-R6
Yamaha R6 je stoprocentní závodní náčiní. Motorka s ohromným sportovním potenciálem, výkonným motorem a hodně tuhým podvozkem. Všichni dobře víme, jak moc rychlá na okruhu je. Je to ale i motorka na silnici, kde bohužel nedokáže rozvinout svoje kvality, naopak její klady jsou tady trochu na překážku. Jen jeden jezdec ji umístil na první místo, ostatní dva na třetí, což je i výsledek. Kdybych měl novou ZX-6R hodnotit podle toho, jak mě překvapila a jakým způsobem jsem si jízdu s ní užíval, dal bych ji asi tentokrát na první místo. Kawasaki s ní udělala velkej krok dopředu, hlavně směrem k jezdci. Je to lehčí, rychlejší a precizněji postavená motorka a podle mě nejlepší Kawa posledních let. Ale pořád je tu jedno ale...

Srovnávací test

Royal Enfiled Bullet Electra EFI vs. Norton Commando 750 (r. v. 1971)
Ležím na trávě někde uprostřed Lužických hor, užívám si jednoho z posledních teplých víkendů, nahřívám si na slunci tělo jako had a civilizaci nechávám někde daleko za sebou – výjimečně nemám ani hlad. Víťas si mezitím užívá už třetí den ježdění na Enfieldu, takže jen čekám, až se v batohu rozdrnčí telefon a ten cvok mě vytáhne někam na focení. Zatraceně, člověk nemá chvilku volna...
A už je to tady „Okamžitě se nalož na motorku,“ huláká do telefonu ten rozjívenec, „chytni foťák a vyraž směr Železnej Brod

Test Harley-Davidson FLSTF Fat Boy

Píše se rok 1989. Amerika má za sebou dvě desetiletí válek, poté ekonomickou krizi a nyní se optimisticky zvedá. Vláda Ronalda Regana byla plná vítězství na světových kolbištích a přináší s sebou vlnu kovbojské národní hrdosti. Období marnosti je pryč, ale tamní motocyklový trh zaplavují japonské výrobky! H-D začíná bít na poplach – čísla o prodejích momentálně jediného domácího výrobce se sice rok od roku zvedají, ale stále neodpovídají časům dávno zašlé slávy. Továrně hodně pomáhá osamostatnění se od společnosti AMF a nástup nového vedení, které konečně po desítkách let přestává ignorovat desperátskou část svých zákazníků a pomalu mění tvář značky.

Auto vs. motorka aneb Rozhovor o brzdách

Je to už nějakej pátek, co jsem se vsadil s Pepou Sršněm, kdo bude lepší na brzdách. On byl tutově přesvědčenej o tom, že dokáže na motorce zastavit dřív než jakýkoliv auto (z jakýkoliv rychlosti), a to o pořádnej kus. Já tvrdil, že to bude spíš vyrovnaný, nebo že budou mít navrch čtyři kola. Slovo dalo slovo, a proto jsme dneska na hoškovickým letišti (kterýmu mimochodem děkujeme za odpolední azyl) a chceme to tady do bezvědomí prověřovat.

MH Exclusive

Voňavá šestnáctka - Proč takovej nadpis? To je jednoduchý. Na motokrosový trati nedaleko Svitav na náš čekala nablejskaná šestnáctka fungl nových terénních KTM a my jsme si s nima mohli celej den užívat. Všechno byl samozřejmě modelovej rok 2010. Hmmm, znělo to slibně…
Že to továrna myslí se svým terénním programem fakticky vážně, jsme zjistili už na ranní tiskovce. Změn pro nový modelový rok je hrozně moc, takže to bylo o hromadě zapisování, abychom vám to tady mohli podat pěkně uceleně, včas a pohromadě.

MotoGP team 2010

Rozložení sil v královské třídě na příští sezonu je už prakticky jasné, udělejme si tedy malou rekapitulaci... všechny týmy, noví i staří jezdci, plus nějaké ty jasnovidné vyhlídky, kam to všechno spěje (včetně nahlédnutí pod pokličku Moto2). Podle všeho by ta příští sezona mohla být lepší než je ta letošní, tak se pojďme těšit všichni dohromady.

Sport – největší frajeři

Nemohu si pomoct, každou druhou neděli se koukám při GíPíčku na toho třicetiletýho týpka z Itálie, a nějak tomu přestávám rozumět. Sakra, vždyť už by to měl být dospělej chlap a měl by i podle toho trochu vystupovat... Jenomže on se přitom jen dokola pitvoří, kdykoli zahlídne nějaký objektiv, maluje si na motorku pejsky a na botách má vyšívaný sluníčka! Dá se v tomhle věku vůbec ještě říct, že je to normální?
Jasně, je to věc názoru a asi by to ve výsledku ani nebylo nic proti ničemu – kdyby i ostatní kluci z týhle party nevypadali, jako by právě vylezli zpod máminy sukně a neměli na bradičkách krůpěje čerstvě dosychajícího mlíčka. Současný motocyklový sport postrádá chlapáky, sympaťáky s pumpou na testosteron, strhaný ksichty, rarachy či bouřliváky, za kterými by se natahaly do ochozů zástupy natěšených bab.


Superbike

Ben Spies letos předvedl něco neuvěřitelného. Ze třinácti kvalifikací vyhrál 10x pole position (a to i na tratích, které vůbec neznal). A ze šestadvaceti závodů si v rovné polovině dojel pro zlato – tedy 13x! A ani tohle mu podle všeho nebude stačit... na titul!
K tomu všemu měl Haga za sebou těžké zranění na Doningtonu a dva závody v létě absolvoval doslova na injekcích – a i přesto je Ben stále druhý. Sakra, tady musí být v něčem chyba! Pořád tu něco schází, pořád tu je cosi, co sráží Yamahu před Ducatkou. Před Imolou měl Američan náskok celých 18 bodů, a všechno je fuč, stačilo jen špatně nastavit elektroniku podvozku.

Přestavba

Dílna Speed Shop Design, to je Chris Flechtner. Chris nezačínal u motorek, kořeny měl původně úplně jinde. Nejdřív to byly RC modely, na kterých získal základní zručnost, později se zabýval stavbou rámů jízdních kol, a pak se věnoval přestavbě vlastní Hondy CB350. Další znalosti získal na Cranbrook Academy of Art a pak už přišla zkušenost z největších. Chris měl možnost učit se u japonského mistra Tatsuhiko Konno, který se zabývá restaurováním vzácných samurajských mečů a brnění. Není lepšího způsobu, jak se naučit práci s kovem a hlavně tolik potřebné trpělivosti.

Rozhovor

Když jsme přemýšleli, s kým uděláme rozhovor pro toto číslo, napadlo nás, proč o tomhle báječném počinu pro všechny motocyklové fanoušky nezjistit víc. Takže jsme nelenili a zajeli do společnosti Abrex vyzkoumat, co za tím vším je. A už stojíme v malé podzemní galerii, kde je desítka modelů produkovaných touto firmou, a nestačíme zírat. Neskutečné! Alespoň pro každého, kdo byl někdy modelář, anebo ho alespoň trochu zajímala česká automobilová či motocyklová historie. Jednatel firmy Radek Bukovský se evidentně baví naším úžasem a je připravený odpovídat.

Adventura – druhý díl

Cesta do Compostely aneb Cesta příběhů 2/2
Slunce dotýkající se západního obzoru dodalo opuštěným zdem hradu Montségur neobvyklou plastičnost a načervenalý odstín. Hořící obloha tu večer co večer připomíná plamen hranice, na které našlo smrt více než dvě stě posledních katarských „dokonalých“. Ale jak se sem dostali? A jak jsem se sem dostal já?

REAL WORLD TEST – Legendy 90. let

„V minulém MH jsme vám představili celou tu splašenou rodinku superbikerů devadesátých let. Jak by se ale jejich motorky uplatnily proti těm dnešním? Najdeme odpověď?“
1997 YAMAHA YZF750R 102 BHP, vybaví se vám: Noriyuki Haga, nejlepší umístění ve WSBK: 6. místo
2002 KAWASAKI ZX-7R 105 BHP, vybaví se vám: Scott Russell, nejlepší umístění ve WSBK: 1. místo
1997 SUZUKI GSX-R750 SRAD 110 BHP, vyybaví se vám: Pierfrancesco Chili, nejlepší umístění ve WSBK: 4. místo
2009 SUZUKI GSX-R750 133BHP, poslední přeživší superbike s objemem 750 cm³, je vybroušený, lehký a naprosto využitelný

Čtenářská ojetina

Italskej charakter, ladný křivky, schopnej motor, kterej ti i v dnešní čtyřválcový době dokáže nabídnout slušnou porci zábavy. Jako bonus dostaneš neotřelej design a jistotu, že podobnou na každý pumpě nepotkáš. Apropó... řešils někdy, jestli radši řaďák, nebo V2? Mně tahle otázka nedala spát…
Ne, nezačínal jsem na Pincku a ani třiapůle nebyla moje první velká motorka. Všechno to začalo na Babetě. Hned další motka byla CBR600, tomu se říká slušnej kariérní postup. Jenže nikomu to nápodobně nedoporučuju, páč né každej bude mít tu potřebnou kopu štěstí. Přes GSXeRa, eR jedničky a pár motokrosek nakonec v garáži parkuju Aprílii Falco. Do háje, jak člověk stárne, dělá furt větší a větší blbosti. Vždycky jsem se bál italskejch strojků jak čert kříže. A aby taky ne – každý, kdo měl někdy starýho Fiata, ví, o čem mluvím. Rozpadat se ti začal přesně tejden po nákupu a já měl strach, aby to samý neplatilo i pro motorky!

Moto-fitness

Cvičení je dobrý. Na konci roku nám to vážně přišlo vhod, protože jsme to poznali on-line „na trati“. Dá se to jen velice těžko popsat, nebo k něčemu přirovnat – ale člověk se najednou cítí líp a snáz si nakládá. „Je to hodně o tom,“ vysvětluje nám Mirek, jeden ze Somikovo občasných trenérů z posilovny, „že na tom svým okruhu najednou musíš řešit o jeden problém míň. Jednoduše se nepotíš a nechcípáš hned po pár minutách jízdy – tudíž se nemusíš tolik soustředit na výkon, ale máš čas se koncentrovat na styl. Mít dobru kondici pomáhá ve všech činnostech, kde je nějaký vypětí...“

MH Exclusive

Tohle by mě nenapadlo ani v tom nejdivočejším snu. Před sebou mám nejdelší motorku s tou nejširší gumou, jakou jsem kdy na vlastní oči viděl. „Neboj se, první jízdy si dáš bez plynu,“ poplácává mě po zádech její hrdej majitel. Zhluboka se nadechnu, v žaludku mám takovej divnej pocit, ale ani zdaleka nejsem schopnej rozeznat, jestli je to strach nebo obrovská touha to naplno otevřít…
Až mi zase bude někdo v hospodě tvrdit, že dragstery jsou závodění pro másla, protože jezdí jenom rovně, dostane rovnou půllitrem před šišku. To jenom tak na úvod, aby bylo jasno.
+ všechno ostatní, jak jste zvyklí. Aktuality, listárna, speciál, fotoseriál, tlapy, novinky a jedna rada jak lépe jezdit
Motohouse (CZ i SK) 11/2009 v prodeji od pátku 23.října 2009
* cena 99 Kč (SK verze 3.80€)
* roční předplatné 750 Kč
info předplatné: www.send.cz
info časopis: www.motohouse.cz
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):



TOPlist