husqvarna_svartpilen_801_2




Motohouse 10/2010

Naším záměrem bylo, po prvním roce v naší vlastní tiskárně, časopis opět o něco povýšit. Což se nám, jak vidno, snad i povedlo! Díky novému stroji v baráku nyní umíme i lepenou vazbu hřbetu, a tak se od desítky MH můžete těšit na daleko „tvrdší“ časák, podpořený originálnějším přístupem k jednotlivým materiálům (viz. test Nortonu Commando, či Bimoty Tesi 3D). Jde o zábavu, informace a jedinečnost – to je směr, kterým jsme se rozhodli jít. Doufáme, že i nadále budete chtít být při tom.

Norton Commando 961

Dokážete si představit sjednocení osobitosti Triumphu Bonneville s jízdními vlastnostmi Monsteru od Ducati? Pakskončíte u něčeho ne nepodobného novému Nortonu Commando. Klasický styl a vzhled, ale moderní chování – konvenční použitelnost s odlišným kouzlem.
Ani příliš retro, ani příliš moderní, je to uprostřed mezi retrobikem a moderním sportovním naháčem. To je výborná kombinace... Máme se na co těšit. Zážitky z jízdy jsou přesně takové, jaké očekáváte od motorky, která vypadá jako tato. Mohutný zátah twinu s naprosto kouzelným středem otáček a osvěžující odezva podvozku dodávají jistotu při proplouvání béčkových silnic, řízení je rychlé, přesné, dalo by se říci moderní

Bimota Tesi 3D

Tahle úžasná, lahodná a jemná Bimota Tesi 3D se mě právě pokusila zabít. Mám plný plyn, hlavu dole a najednou slyším velkou ránu. Prasklý držák blatníku právě zablokoval řízení. Zařvu – a to bylo všechno, co jsem mohl v té chvíli pro to, abych ji nerozbil, udělat. Takže vůbec nic. Bylo to velmi kruté probuzení ze snu, kde všechny motorky měly podivné předky a jezdily přes rozbité silnice ohromnou rychlostí bez náznaku rozkmitání.
Do té doby bylo všechno moc krásné. Právě jsem strávil posledních dvacet mil s hlavou na nádrži a bezchybně trefoval vrcholy zatáček. Ta absurdní Tesi byla ochotná, válcovala hrboly, a přitom zůstala stabilní tak, jak jsem to ještě nezažil. A to proto, že je jako žádná jiná.

Srovnávací test Honda CBR600RR vs. Yamaha YZF-R6

Obliba okruhového ježdění a nejrůznějších forem amatérských závodů poslední dobou roste velkým tempem. Pokud se chcete dobře a rychle svézt na okruhu, začínáte nebo potřebujete vypilovat rychlé časy, v převážné většině případů sáhnete po šestistovkovém supersportu japonské výroby. A to jak z pragmatických, tak i z emočních důvodů. Dnešní šestistovky představují absolutní vrchol současné techniky. Jejich výkony jsou vyhnány do extrému, hmotnost je stlačena na minimum a jejich celkové schopnosti často o dost převyšují schopnosti běžného jezdce. Ano, to je potřeba si hned ze začátku přiznat. Jsou relativně snadno dostupné a jejich cena není závratná. Kromě toho dokáží díky svým vytříbeným vlastnostem většině pilotů s alespoň mírně nadprůměrnými schopnostmi poskytnout zážitky, srovnatelné se světovou závodnickou elitou. Vítejte ve světě maximálních výkonů, servaných gum a ohoblovaných sliderů.

Motohouse Prevision

Podzim ťuká na dveře a s ním i období veletrhů a výstav, kde bude jednoznačně nejvíc prostoru patřit opět novinkám. Na ty byla sezona 2010 poměrně chudá, takže doufáme, že před příštím ročníkem se to patřičně rozjede a bude se zas čím kochat.
Popustili jsme tedy uzdu své fantazii, nechali zapracovat našeho kámoše grafika a pokusného designéra a připravili jsme pro vás přehled motorek, které by si naše redakce doopravdy přála. Kousky, které by nám rozbušily srdeční sval a my se na ně mohli už teď doopravdy těšit.


První jízda - Honda VFR1200F DCT

Ještě nedávno jsem si stál za tím, že automatické převodovky nemají co dělat ani v autech, natož v motorkách. Leč stejně jako všechno kolem, měnil se i můj názor. Zprvu jsem přestal brojit proti automatům v autech, i když bych ho doma za žádnou cenu nechtěl. A nedávno se začal transformovat i můj názor na motorky – i když zatím zdaleka ne úplně. Konečně se pomalu dostáváme k tomu, co vám vlastně chci říct.
Honda totiž do svého VFR1200F kromě klasické převodovky šoupla i převodovku automatickou. To vám jistě neuniklo, protože se toho právě o tomhle automatu napsala velká spousta. Jen telegraficky – jde o dvouspojkovou převodovku DCT (obdoba DSG), kde mají dvě spojky na starosti sudé a liché rychlosti. Přeřazení pak probíhá jen díky přepnutí mezi jednou a druhou spojkou (v ideálním případě).

TEST - KTM 990 SM T

Může se to zdát bůhvíjak složité, ale z hlediska motocyklového inženýrství není zas tak náročné vyrobit jednostranně zaměřený stroj. Máte předem jasně dané ingredience, malý rozptyl změn, k tomu přidáte to, co zrovna ve vývojovém oddělení prohlásili za hotové, a je to. Na světě je víceméně perfektní stroj svojí kategorie. Jenže co se stane, když se rozhodnete skloubit dvě kategorie dohromady? Pořádně si zamotáte hlavu. Jaký je jejich správný poměr? A z které strany začít? No, pokud jste se rozhodli pustit se do cestovního motocyklu s vysokým poměrem fun faktoru, jeden recept by tu byl a pochází z Rakouska. Základní ingrediencí je litrový supermotard, přidejte pohodlné sedlo, komfortní podvozek, nějakou tu kapotáž a pár dalších drobností, protřepat... hotovo. Dalo by se to vnímat dost nadneseně, už zase chválím do nebes. No, a já vám řeknu proč. Stačil na to jeden víkend v Krkonoších...

DUMKA - Proč už se moc neprodávají supersporty?

Zapnout se do kombinézy, zaklapnout hledí přilby, to je vlastně to samé, jako se přenést do jiného vesmíru. Je to vážně okamžik jako ze světa splněných snů, a kdo jednou tu vteřinu zažil, ten nám dá za pravdu. Nic na dušičce nezahřeje tolik jako když se vám pod zadkem podaří nastartovat víc než stokoňovou bestii a vy se v tom okamžiku stanete součástí hry. Vládcem následujícího okamžiku.
Maximální výkon, člověk zapresovaný do motorky, žádná rezerva, žádný prostor pro chybu. Jo, supersportovní motorky jsou silné a ta výzva je obrovská – a přesto, když se podíváte do statistik, nejsou to přímo majitelé těchhle motorek, kdo vyplňují tu nejsmutnější kolonku. Proč? To je jednoduché, za řidítka stroje se 170 koňmi si nesedne žádný ucho – a když už jo, tak bude tak připo**, že si dá nakonec docela pozor.

Husaberg představil své novinky na rok 2011.

O novém pojetí čtyřtaktních motorů Husabergů jste se u nás už dočetli, takže není nutné opakovat fakta ohledně klikové hřídele točící se nad převodovkou, čímž je dosaženo úžasné centralizace rotujících hmot. Zmiňovat bezesporu není třeba ani netradiční umístění vzduchového filtru „na místě nádrže“, ke kterému je brilantní přístup, díky čemuž jeho výměnu bez komplikací zvládne i Pat a Mat. Ano, tuhle ojedinělou koncepci motorů Husar razí už skoro dva roky a evidentně se osvědčila stejně jako vstřikování paliva.
Letos ovšem u všech Husarů najdeme změněnou přední teleskopickou vidlici s uzavřenou kartridží, která zabezpečuje naprosto lineární tlumení po celé své akční délce, a garantuje tak mnohem lepší trakci předního kola a tím pádem i snazší a bezpečnější jízdu. Přesněji řečeno, dle slov výrobce mají nové vidle zaručovat perfektní pohlcování jak drobných nerovností, tak tvrdých doskoků, a tím pádem ještě zlepšit tok informací proudící od předního kola.

Kdo je Jorge Lorenzo...

Španělští (podobně jako italští) pacholíci jezdí ty nejlepší motorky na světě... A zbylí jezdci se můžou klidně užírat, jim nebylo přáno, holt se neuměli narodit. To je svatá pravda, a v příštích letech (alespoň co bude u kormidla Dorna) se na tom bude sotva co měnit.
Ovšem, ani přes tuto masivní podporu svých jezdců, nebylo španělským fanouškům přáno to nejslastnější. A to, aby se rok co rok radovali z titulů v královské třídě, aby slízli nejsladší smetanu z té nejprestižnější třídy v Grand Prix. A to bezesporu bolí. Ba co víc, za posledních 51 ročníků (500GP, později MotoGP) mají Španělé jen jeden jediný mistrovský zářez, a i nad tím bude navěky vyset otazník...
On totiž ten jediný pyrenejský královský titul vyhrál Alex Criville, ale ne díky své rychlosti, nýbrž spíš díky tomu, že se v kvalifikaci na třetí závod té sezony (Jerez, 1999) rozbil úřadující mistr světa Mick Doohan, který pak díky rozsáhlým zraněním (zlomené zápěstí, klíční kost a hlavně obnovené zranění jeho x-krát šroubované nohy) nemohl už onen ročník dokončit

MotoGP – ATENTÁT

Není to zas tak dlouho (rok dva zpátky), co jsme byli všichni svědky nečekané situace, kdy se motocyklový sport ocitl na pomyslné křižovatce. Prestižní, ale předražená MotoGP byla postižena nemohoucností se jakkoli změnit a lačný fanoušek, hledající napínavější podívanou, začal nacházet řešení v daleko nabitější WSBK. Superbiky měly najednou zelenou a nejeden z nadšených komentátorů jim věštil jen tu nejsvětlejší budoucnost. Vždyť co byste chtěli víc, závody na strojích odvozených od sériových motorek, s tím se přece může identifikovat každý motorkář. Všechny značky, plno nejvěhlasnějších hvězd. „Papírově“ se zdálo, že to superbiková soutěž musí jednoznačně vyhrát. Leč nestalo se tak... A proč? Těch důvodů je samozřejmě víc...

Sport Rozhovor Jakub Kornfeil

Když jede český kluk na špici závodu mistrovství světa, je to pokaždé pro fanoušky nervově hodně „vydatná“ podívaná. Každý nájezd do zatáčky, každé přidání plynu na výjezdu, všechno prožíváme s tou nejúzkostlivější intenzitou. „Kluku, hlavně nespadni,“ a hned na to „Sakra, přidej, toho vosla před sebou přece ještě dáš!!!“ Směsice pocitů, adrenalin...
Když se letos po prvních kolech závodu MS stopětadvacítek v Brně usalašil napevno mezi prvními desíti Jakub Kornfeil, nebylo to jiné. Věděli jsme, že má za sebou smůlu z Assenu, Silverstonu, Barcelony – a že už by sakra potřeboval dobrý výsledek, že by potřeboval prorazit. „Kubo, jeď…“ řvalo přes sto tisíc lidí na stráních, a on opravdu jel. Když pak krouhnul úřadujícího lídra průběžné tabulky Marca Marqueze, to už bylo na infarkt. A když se pak v posledním kole tahal z Jonasem Folgerem o čtvrtý flek, to už bylo fakt jen pro nejsilnější povahy. Milimetry, desetiny vteřiny. Navíc se zezadu blížil zrychlující Bradley Smith a do posledních metrů nebylo jisté ale lautr nic.

Britské superbiky

O jedný takový líhni talentů bychom věděli – britské superbiky. Ostrovní závodění je totiž jedno z nejlepších, jaký můžeme ve světě vidět. Jsou tady velký peníze, pár týmů má i plnou tovární podporu a na závody se chodí dívat tisíce lidí. Cirkus kolem pilotů se dá srovnat se „světem“, na Eurosportu běží všechny závody live. To jsou pořádný lákadla pro sponzory, a tím pádem tady jezdí i pár borců, kteří by se rozhodně neztratili ani v MotoGP.
Dorna si usmyslela, že v roce 2012 vrátí do MotoGP litrové motory. To je dobrá zpráva pro diváka, horší už ale pro promotéra světových superbiků. Při brněnským závodě SBK byla tisková konference se špičkami Infrontu (pořadatel WSBK), kteří přítomné novináře ujistili, že superbiky rozhodně nezaniknou a že je budou bránit všemi možnými prostředky.

Rozhovor Miroslav Felgr FGR

Je to fascinující pocit, být u toho. Stát v dílně, kde se připravuje nová česká motorka a moct si prohlížet něco, co zatím mnoho lidí nespatřilo. Bezesporu, ten úctu vzbuzující motor, ten už představili před dvěma lety, ale teď tu stojím před komplet celou motorkou. Opravdu český šestiválcový motocykl jen kousek před startovní metou.
Ne, nebudeme na ní dneska jezdit, dokonce si ji ani nenavrčíme. Na to není čas. Přípravy vrcholí, musí se dotáhnout ještě milion detailů, proběhnout musí ještě stovky kontrol.
K první ochutnávce musí tedy postačit video z testu, pár obrázků a tenhle rozhovor. Pokusím se vám teď co nejvěrněji přetlumočit vše, co jsem v Ústí viděl – a vy se těšte, oficiální představení totiž proběhne již letos na konci října. Snad i díky tomuto článku získáte tak trošku informační náskok.

Special 4kolky

Přijdete k tomu úplně nevinně. Stačí jedinej vejlet a pochopíte, proč všechen ten „hype“ okolo těchhle malejch čtyřkolejch terénních nesmyslů. Ale víte, co všechno obnáší koupit si takovou čtyřkolku? Oj, oj, tohle je teda téma. Čtyřkolka vám dá pocit absolutní svobody, a to takový, že i úctyhodní doktoři, právníci a docenti, jakmile vyrážejí na čtyřkolku, nechávají mozek doma. Tohleto, a samozřejmě notorická závistivost udatného českého lidu zanechávají stopy v podobě pošramoceného obecného povědomí o čtyřkolkářích... No, nebudeme tu ze sebe dělat svatoušky, žejo, a tak si odpustíme plamenné projevy, kde se má správně jezdit. Existují nějaké zákony, ovšem když dojde na lámání chleba, zjistí se, že existují docela spory o výklad některých jejich ustanovení. Ale přesto je ze všeho nejlepší vozit s sebou na čtyřkolce zdravej rozum, ten by vás měl uchránit od většiny průšvihů.

PŘESTAVBA Labužnická Savage

Možná to znáte sami, jste bez motorky, je léto a kolem vás všichni kamarádi jezdí. Ti zákeřnější u vás občas zastaví a protůrují plyn, anebo se vaše duševní zdraví snaží zničit jiným způsobem. To si pak řeknete: „Dost, je třeba něco nutně pořídit!“ Ale co? Nepotřebujete s nikým závodit, nepotřebujete nikde machrovat koňskou silou a projížďka „jen tak bez cíle“ vám stačí? Gratuluji, stali jste se labužníkem! A labužník chce stroj s duší. Leč duše potřebuje k životu tělo a jeho základem je srdce. Já jsem se rozhodl pro krásný vysoký jednoválec Suzuki LS650. Že nemá koně? Ale no tak, to je pro toho, kdo okusil zakroucený a zkroucený moment tohohle kompresoru přeci naprosto bezvýznamnou věcí. Odpíchnete se, zamícháte tam nějaký kvalt – třeba pětku – a potom, vážení přátelé, už jenom otáčíte pravou rukou a necháte se přes ozubený řemen šíře větší než z H-D táhnout kamsi vstříc novým zítřkům.

PNEUMATIKY – TEST

Když majitelé prvního motocyklu Hildebrand & Wolfmuller v roce 1894 vzali svůj stroj na projížďku, asi je výkon jejich pneumatik moc nezajímal. V dnešní době ale žádáme od našich gum stále lepší a lepší výkony, a díky tomu máme opravdu velkou možnost volby. Pokud čtete náš časopis, asi vás bude zajímat, jak se jaká guma bude chovat na silnici i na okruhu.
Každá z nich stojí přibližně stejně a jejich výrobci o nich píšou moc krásný PR články. A aby to bylo ještě o kousek těžší, všechny jsou černý a s párem barevných proužků. Často se stává, že lidé chtějí poradit, jakou pneumatiku si mají koupit. Právě proto jsme udělali tenhle test. Nejznámější jména, dva piloti a jedna sportovní motorka, na kterou se právě tyhle gumy hodí. Výsledek byl úplně jasný a dozvíte se, jak která guma ovlivňuje chování motorky, a tím pádem i váš pocit z ní. Potom jsme vzali dvanáct let starou pneumatiku a zkusili jsme ji postavit proti jejím moderním nástupcům.

ADVENTURA – USA

Bylo prostě jasné, že si musím postavit co nejpodobnější repliku AMA závoďáku, jelikož mě to k tomu prostě táhne. Nejjednodušší, co mě napadlo, bylo zavolat do Yosh USA a zeptat se, jestli se jim ještě někde neválí nějaké díly k prodeji. Na informacích mě buchta přepojila na člověka jménem Doug a u něj vše začalo. Doug, který pracoval do konce roku 2009 v Yoshimuře, měl na starosti sekci TL, a protože dělal na celkem vysoké pozici, měl možnost dostat se k továrním dílům, ke kterým jiní nemohli. Slovo dalo slovo… Dozvěděl jsem se, co jsem čekal. Díly se již nevyrábí, jelikož závodní program TL byl zrušen. Ale ať mu prý dám e-mail, že by mohl o něčem vědět. Po každodenním dychtivém žhavení e-mailu, jestli nepřišla od Douga nějaká zpráva, jsem se dočkal a v odpovědi mi nabízel nějaké díly k odprodeji.

DESIGN - Legendy

Massimo Tamburini
Dnes 67letý guru italského designu poprvé přičichl k motocyklům v roce 1961, kdy navštívil závod mistrovství světa v Monze. Už tehdy ho zaujal motocykl MV Agusta, pilotovaný Mikem Hailwoodem.
A vznikla láska na celý život, který Tamburini celý zasvětil konstrukci a designu motocyklů. V roce 1973 společně s Valeriem Bianchim a Giuseppem Morrim zakládá společnost Bimota (BIanchi MOrri TAmburini), kde se podílí na vývoji takových skvostů jako KB2 nebo DB1. Po dvanácti letech (1985) odchází do Cagivy, která je v té době majitelem Ducati, a pouští se do 916. Později, když se Ducati osamostatnila a ke Cagivě se připojila MV Agusta, zůstává Tamburini v CRC (Centro Ricerche Cagiva) v San Marinu.
+ všechno ostatní, jak jste zvyklí: plakáty, aktuality, listárna, tlapy, GirlHouse a rady, jak lépe jezdit…
Motohouse (CZ i SK) 10/ 2010
v prodeji od pondělí 13/9/2010
* cena 99 Kč (SK verze 3,80 €)
* roční předplatné 750 Kč, 880 Kč s katalogem (SK verze roční předplatné 29 €)
info předplatné: www.send.cz
info časopis: www.motohouse.cz
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (10x):



TOPlist