yamaha_mt09




Motohouse 11/2010

V předmluvě k tomuto číslu to říká náš šéfredaktor Karel docela jasně: „Je čas konečně vstát a jít si udělat radost!“ Z čehož jsme si nakonec udělali i motto celého tohoto čísla – nadšení, exklusivita a navíc i potřebná špetka zábavy. Prohlédnout si tedy můžete všechny ty nové motorky z veletrhu v Kolíně nad Rýnem. Okoukněte i nadpozemský anglický test BMW S1000RR proti legendárnímu Veyronu. Nebo se zapojte do debaty o bezpečnějším ježdění v silničním provozu. Je toho hodně, co jsme na stránky tohoto čísla vtěsnali, tak doufáme, že se to bude líbit a že budete i v těchto sychravých podzimních dnech s námi...

VELETRH Kolín
…novinky 2011

Pokud považujete podzimní veletrh v Kolíně za předzvěst celosvětového motocyklového dění, pak mám pro vás dobrou zprávu – krize skončila
Už žádných pár ubrečených novinek jako v posledních letech, v Kolíně se většina výrobců pořádně předvedla, a to dokonce − oproti tradici − včetně Italů. Když jsme byli na Intermotu před dvěma lety, vešla se výstava víceméně do tří pavilonů, letos jich byl dvojnásobek. Zdá se, že už je po krizi, a to nás těší.
Bugatti Veyron vs BMW S1000RR
Je to naše nejhorší noční můra. Horší než bouračka. Horší než blikající modrá světla v zrcátku. Dokonce horší než probudit se a zjistit, že jste si právě koupili Harleye.
Ty dvě světla a chladič tvaru otevřený pusy kapra jsou vidět v zrcátkách S1000RR nějak moc dlouho. A teď je na mě, abych to BMW pořádně otevřel a ukázal tomuhle „hmyzu“ opravdový řád přírody: „MOTORKY jsou přece rychlejší než auta!“ Na téhle francouzské lesní silničce s krásnými serpentinami čekáte, že sportovní motorka – vlastně každá motorka – udělá z auta sekanou. V mojí profesionální kariéře zahrnující téměř 20 let testování jsem jezdil na rychlých mašinách, někdy i mnohem rychlejších mašinách. A za tu dobu se žádné auto na dostřel k mé motorce nepřiblížilo.
Srovnávací test
Ducati Multistrada 1200S vs. Yamaha XT1200Z Super Ténéré
Kategorie cestovních endur prodělává za poslední roky nejen velký boom, ale také podstatné změny, o čemž nejlépe svědčí dvě horké letošní novinky od Yamahy a Ducati.
Už jsme to dlouho nedělali, ale je pravda, že se občas ozvete, že se vám po materiálech podobného střihu stýská. Ne klasický test, ale autenticky zaznamenaný rozhovor o motorkách. Reálné poznatky v neučesaném tvaru, skutečné hodnocení „z první“, ještě čerstvě poznamenané ujetými testovacími kilometry. Dnešním tématem budou dvě motorky, které jsou pro rok 2010 novinkami a na které se čekalo opravdu s velkými nadějemi. Dvě motorky pro dospělé jezdce, určené pro silnici i terény. Dva dvouválce, které nejlépe pasují do škatulky „univerzály“.

First Ride
*HONDA VT750S

Já bych prostě chtěl, aby mi bylo zpátky sedmnáct. Usínal bych znovu pod polštářem s motocyklovýma časákama, vychutnával si jejich těžkou vůni a plánoval si, jaký to bude, až budu si moct taky vyrazit i já. Ano, byla to omamná doba, a já teď prostě závidím všem, kteří stojí na prahu své motocyklové kariéry a můžou mít takovýhle motorky. Nic komplikovaného, dvouválcový nezáludný motor, pevný rám, široká řidítka... A hlavně úplně suprová cena! Za pár kaček se naučíte jezdit, nic nepokazíte – a díky konstrukci motorky to bude i tuze velká zábava.

*MV Agusta Brutale 910

Můžete namítnout, co dělá skoro pět let stará motorka v rubrice „první jízda“. Vysvětlíme to. O těchhle Taliánkách sníme už pěkně dlouho a zatím jsme mohli tak maximálně slintat nad firemníma prospektama nebo číst testy našich západních kolegů. Teď už ale i na vlastní kůži víme, jaký to je, když člověk kočíruje tuhle krasavici. O tom, že Brutale je nejkrásnější naháč všech dob, je asi zbytečný psát. Tenhle design se do dnešní doby vesele kopíruje a není se čemu divit. Je nádherná, čistá, majestátní. Nás ale nejvíc zajímalo, jestli tady neplatí heslo – all show, no go.

2 nebo 4: Co žere víc?
Je tupé, docela chladné ráno, někde hluboko v červenci. Nad rodnou chaloupkou našeho pana šéfredaktora zvolna vylézá tmou ještě jakoby zdrogované sluníčko a my se pomalu šouráme ven. Čeká nás hodně těžký den. Pojedeme hodně kilometrů, a navíc na motocyklech, které k tomu nebyly primárně určeny. Pojedeme do Brna a zpět – ale ne jako výletníci, tentokrát budou naše kroky zasvěceny bohyni vědy. Chceme zodpovědně najít odpověď na otázku: Co žere víc –dvou-, nebo čtyřvál?
V garáži zvolna uvádíme do pohybu Ducati Monster 1000 a Fazera téže kubatury. Obě motorky jsou asi tak stejně veliké a postrádají větrný štítek. Což je pro náš test také důležité, protože se nebude nikdo moct vymlouvat, že rozdíly jsou zapříčiněny rozdílem aerodynamiky.

Test Triumph Scrambler
Co to je Scrambler? Název Scrambler vychází z anglického slovesa „scramble“. To má velmi mnoho významů. Jedním z nich je „drápat se (někam)“, což vystihuje první podstatu motorky tohoto označení – motorku schopnou všude vyjet a všude se vydrápat. Další význam slova „scramble“ je odvozený - znamená motokros, respektive terénní závody. No a tady už asi není třeba nic více vysvětlovat, je to motorka upravená na terénní závody, odlehčená, s lepším pérováním a drapáky. Náš Triumph Scrambler roku výroby 2010 vychází původně z modelu Bonneville, se kterým sdílí rám a motor. Rozdíly najdete ve výkonu (což v tomto případě zas tak podstatné není) a především v ergonomii, pérování a pneumatikách (což v tomto případě podstatné je).

KTM 690 SMC
Když někde zaslechnu něco o motardech, okamžitě se mi rozjedou koutky. A je to přesně kvůli motorkám, jako je tahle. Na motorkách jezdím už nějaký ten pátek a samozřejmě mě to pořád baví. Občas mě ale přepadnou myšlenky v takovým tom stylu, jestli všechny ty supervýkonný supersporty nejsou až moc výkonný a tím pádem i „mimo mísu“. Vždyť už se na tom na normálních silnicích nedá skoro jezdit…
…a hned jakmile mě přepadnou takovýhle chmury, skočím na motárda, a vím že mám řešení. Na světě jsou motorky, který dokážou dát stejně (nebo ještě víc radosti) a přitom v relativně malý rychlosti? Ano, tahle kategorie zažívá v poslední době velký boom a nezdá se, že by tenhle vzestup měl v nejbližší době končit.
Krosky KTM na rok 2011
Už léta se hledal lék na vytahané (nebo dokonce utrhané) ruce z nekompromisní SX-F 450 a na vykloubené zápěstí dávající permanentně full gas z SX-F250. Pozornost však byla na místě, jelikož se na obzoru rýsoval „mechanický pomeranč“ kombinující pozitiva z obou modelů, eliminující navíc i jejich tolikrát přetřásaná negativa.
Vypadalo to, že se skutečně zrodí bike disponující ovladatelností čtyřtaktní dvěpade a s dynamikou, nebo aspoň krouťákem, blížícím se silnější 450. Všichni z vás jistě vědí, že v letošním roce tyto teoretické kontury nabrali skutečné tvary a je možné si motocrossovou čtyřtaktní 350tku objednat u svého nejbližšího dealera KTM.No a jak se tahle žhavá novinka chová na trati? To pro vás v následujících řádcích zjistíme na motocrossové tarti v Březové nad Svitavou, kam KTM nasměrovalo oficiální představení zmíněné žhavé oranžové novinky.

Bezstarostná jízda
Když se řekne Easy Rider, vybaví se mi v první řadě film, ale hned vzápětí celá jeho podstata – svoboda. Easy Ride je pro mě osobně onen moment, kdy je čas nepodstatnou veličinou, kdy nemusím nikam spěchat, můžu vychutnávat cestu, užívat. Tu a tam se zastavit, lehnout si na chvilku na louku a nasávat slunce, jet cestou necestou, pak si dát kafe u stánku na koupališti, pokecat s místními, večer udělat oheň v lese a přespat pod tou nejlepší střechou, hvězdným nebem. To všechno lépe ve dvou a více lidech. Sólo to jde taky, ale lépe to chutná, když se máte s kým podělit.
Pravdou je, že Honza s Carlosem tohle moc neznají, není to jejich životní styl. A jelikož Carlos vehementně chtěl okusit, o čem to je, vznikla vloni na jaře myšlenka na takový „easy ride by motohouse“. Jako že dáme dohromady tři čopry (co jiného přeci?) a vyrazíme si na dva dny někam pod širák.
Skútr Suzuki Burgman 400
Skútry pro mě vždycky znamenaly maloobjemový prdítka, který jsou super na rychlý prosvištění městem, ale kvůli omezený maximálce a nedostatečný stabilitě ve větších rychlostech se nehodí na opravdový ježdění. To se příchodem třídy maxiskútrů změnilo a Suzuki jako jedna z prvních představila mašinu, která funguje ve skutečným světě. Je velká, rychlá, obratná, majestátní.
Velký Burgman je k dispozici ve verzích s motorem o objemu 400 cm3 a 650 cm3. My se teď ale zaměříme na slabší motorizaci, protože podle nás toho nabízí tolik, že víc už není potřeba. Pohání ho čtyřdobý jednoválec s rozvodem DOHC.

SPORT GP + WSBK
Motocyklová elita zná jména svých letošních mistrů.
Ptáte se, proč Aprilia vyhrála superbikové mistrovství světa? Odpověď je jednoduchá – protože je v současném superbikovém poli ta nejsilnější a nejlepší! Italové zas jednou nasypali do vývoje závodní motorky těžké peníze, řádově se mluví až o dvojnásobku oproti konkurenci, a ty náklady se jednoduše musely někde projevit.
Při posledním závodu sezony v Magny-Cours už to bylo vidět pouhým okem. Utažené úzké zatáčky trestaly u konkurence každou chybičku, naopak Biaggi mohl na výjezdu ze zatáčky klidně zastavit (třeba se i uklonit) a hned v následující pikovteřině ho to po přidání plynu zas táhlo dopředu jako slon. V tom je vítězný moment ročníku 2010… Aprilia RSV4 je v této podobě daleko blíž svými vlastnostmi speciálu MotoGP než superbiku
Profil Dani Pedrosa
V královské třídě MotoGP je to letos jako na houpačce. Na začátku sezony byl jednoznačným králem Jorge Lorenzo a jeho suverenita byla tak jasná, že nikoho nepřekvapí, že tenhle třiadvacetiletý Španěl dokázal v úvodních 12 závodech ročníku 2010 stát 12x na bedně, a dokonce 7 závodů z toho vyhrát! Navíc se zranil jeho největší rival Valentino Rossi a už už se zdálo, že Jorgemu nemůže cestu k úspěchu vůbec nic zkřížit. Jenže člověk míní a souhry okolností mnohdy mění (ke všeobecnému obveselení). Přišel 13. závod sezony napasovaný na nový okruh v Aragonii a výsledek v cíli přináší i sem tam kritický hlas: „Dani Pedrosa je ve druhé části sezony oproti Jorgemu lepším jezdcem, je v lepší fazóně a rozhodně má náskok i díky lepší technice HRC.“ Novinové komentáře uvádějí nové a nové argumenty, takže nemohlo přijít nic jiného než následující úvaha.
Od Brna smazal Dani z Lorenzova bodového náskoku téměř 20 bodů. Po Aragonii (tedy pět závodů před koncem) byla jejich diference v tabulce už jen 56 bodů, a to nebyla úplně nezdolatelná propast. Pro továrního jezdce Hondy Daniho Pedrosu navíc hovoří celá řada kladných argumentů, včetně toho nejdůležitějšího – že má zbytek letošní sezony, na rozdíl od svého konkurenta, na čem dojet!

Zámořský trip jménem AMA
Jména jako Scott Russell, Mat Mladin, Miguel Duhamel, Nicky Hayden nebo Ben Spies mají jedno společné. Všichni patřili k absolutní špičce v americkém mistráku AMA. Ano, tahle zámořská série patří k tomu nejlepšímu, co národní šampionát může nabídnout. Hned po britských superbicích jsou tohle ty nejvyrovnanější závody. Týmy tady mají plnou tovární podporu, jde o doopravdy velké peníze na obrovském trhu. Kdo se prosadí tady, je u něj taková nepsaná záruka, že půjde o vážně horké zboží. Už jsme o tom mluvili minule v souvislosti s příchodem litrových motorů do MotoGP v roce 2011. Opravdových pilotů (ze staré školy, chcete-li), kteří budou ty bestie umět kočírovat, nebude zase tolik. A americká půda je jedna z těch zaslíbených, kde můžou vyrůst skuteční šampioni. Pojďte si s námi pár takových řízků představit.

SPORT – Bol d´Or 2010
Jdeme na to, takže zabalit foťáky, z povinnosti spacák, ač se toho stejně moc nenaleží, něco piv a hlavně pár plechovek nápoje, co vám dodá křídla a nedá spát. A jak začít takové vyprávění tak, abyste přesně pochopili tu atmosféru? Slova ani fotky nepomůžou. Prostě nedovedou popsat a nastínit to, co se v Magny Cours ve skutečnosti děje. Proto si vypůjčíme slova klasika: „Vemte si v kuchyni hrnec a dejte ho na sporák. Nalejte do něj něco benzinu, plus litr vyjetého oleje, zapalte to, pusťte si nějakej bigbít a dejte volume na max. K tomu si pusťte na druhém magneťáku úplně jinou kapelu (samo, že taky naplno) a sedněte zhruba doprostřed. A až přes čoud v místnosti neuvidíte na časák, pak si teprve začněte číst o Bol d´Or, pak pochopíte víc...“

Jak rychlá R1 skutečně je?
Pro porovnání hodnot jsme použili hodně údajů z našeho okruhu v Brně. To proto, abyste si dokázali co nejvěrněji představit, co zde srovnáváme. Předpokládáme totiž, že naši domácí trať ve většině případů všichni dobře znáte a takhle pohromadě z toho dokážete ledacos vyčíst.
Podle nás ale porovnání časů a maximálních rychlostí ukazuje nad všechno jednu nejzákladnější pravdu – sakra si važme toho, v jaké době žijeme, je skoro neuvěřitelné, že se dnes dá na krámě koupit motorka, která tak blízce atakuje výkony skutečných speciálů.
A proč je na obrázku Cal Crutchlow? I na to odpovíme jednoduše. Když pozorně prohlédnete údaje, zjistíte, že tenhle Angličan vlastní v Brně již dva rekordy. A na příští rok podepsal do satelitního týmu Tech3 do MotoGP.

Mistrovství světa custom biků
Říkáte si, že je to nemožné? Jak můžou uspořádat Mistrovství světa? Jak pochytají všechny zajímavé customy z celé planety? Jednoduše, AMD totiž není jen závěrečné světové finále ve Sturgis, ale hned 22 akcí v 17 zemích: USA, Rakousku, Anglii, Francii, Německu, Maďarsku, Irsku, Itálii, Mexiku, Nizozemí, Portugalsku, Rusku, Jižní Africe, Španělsku, Švýcarsku, Švédsku ...a díky Bohemian Custom Show, také v České republice!
Z těchto regionálních soutěží a každoročního Mistrovství Evropy vycházejí světoví finalisté. Díky tomu se může AMD pochlubit celkovou účastí kolem 1 milionu motocyklových nadšenců a to už se opravdu může mluvit o „Official World Championship of Custom Bike Building“.
V kolotoči AMD se občas objeví i český zástupce – písečtí VMP Motorcycles letos obsadili se svým strojem Vortep jedenácté místo v Evropě, v roce 2007 přivezl VAV-tuning třináctou pozici ze světa...

Krugger Veon
Frederic Bertrand alias Krugger se profesionálně věnuje motocyklům necelých deset let, ale může se pochlubit slušnou sbírkou ocenění. A teď k nim přidal i to nejvyšší, titul AMD World Champion. Jeho motorky vždy vynikaly nejen zajímavým designem, ale také neotřelými technickými nápady, novými myšlenkami. Když se mu vloni podařilo s retro cruiserem Overmile získat třetí místo na světovém AMD, měl jasnou jízdenku i na letošní finále ve Sturgis, ale zároveň jen 3/4 roku na nový motocykl. V jeho nevelké dílně ve městě Basse-Bodeux v belgických Ardenách je standardem pracovat pouze na jedné motorce, ale Veon byl výjimkou, motor a rám stály přikryty v rohu už několik let. Šlo o speciální projekt.

Rozhovor
Leoš Tržil, ředitel služby dopravní policie ČR
Takže nejdřív uveďme téma. Domluvili jsme si rozhovor s Leošem Tržilem na prezidiu v Praze a chtěli jsme vědět jediné: „Jaký je v reálu skutečný náhled policistů na nás, na motorkáře?“ Že z toho bylo nakonec skoro dvouhodinové povídání, to je jen dobře − svědčí to totiž o faktu, že tady neberou lidi na motorkách jen jako potenciální problém.
Motorkáři jsou určitě riziková skupina, a to hlavně při pohledu na následky jejich dopravních nehod. Není jich tolik, ale když někde havaruje motorka, bývá to většinou s vážným zraněním, nebo s nějakou komplikací. Proto se ptáme…

FLASHBACK - Ojetiny
Podzimní měsíce jsou z hlediska nákupu ojetiny vskutku ideální dobou. Na všechno je dostatek času, díky nedostatečné poptávce je možné si domluvit zajímavou cenu, a co je snad vůbec nejdůležitější, když se vám motorka z inzerátu nebude líbit, není tak těžké nad ní mávnout rukou a dojet si pro jinou. Takovou výhodu na jaře už mít nebudete, protože to se už musí jezdit, a mnohdy pak zákazník koupí v prazvláštní krizi motorku, o kterou by jinak ani nezakop’.
Náš dnešní výběr vychází ze zkušeností našich vlastních testů i z anoncí na ty samé motorky, které nám poměrně často píšete, a nebo jsme je sebrali po servisech a na internetu. Každopádně uvedené motorky doporučujeme, což vskutku neznamená, že byste si neměli koupit nějakou jinou
Tak šťastnou ruku...

ADVENTURA Mongolsko
Je 26. července 2010, neskutečné vedro a já spolu s Márou a Bártem sedíme na Ruzyni před odletovým terminálem navlečeni v kompletním enduro oblečení, tedy rozumějte, včetně plastových bot. To abychom se vešli do váhového limitu zavazadel. Jen helmu a chrániče máme v tašce. Zato všechno může další člen výpravy, Milan Holý, instruktor offroad ježdění, který mě na cestu zlákal a který se podílel v rámci svého projektu enduroskola.cz na vzniku nové „cestovky“, která má v plánu vozit do Mongolska skupinky motorkářů s veškerým potřebným zajištěním, včetně průvodce, mechanika, doprovodných vozidel a hlavně připravených motorek BMW 650 Xchallenge, a provádět je několika připravenými okruhy po Mongolsku. Tímto okamžikem začala neuvěřitelná 16denní jízda, která neměla jediné slabší místo, ať už jsme seděli na motorkách, v jurtě nebo v hospodě.

DESIGN a jeho tváře
Rozporuplný Pierre Terblanche
Narodil se v roce 1956 v jihoafrické městě Uitenhage. Svou kariéru začal v reklamním průmyslu, kde pracoval pro Ford Motors. Zde se projevila jeho vášeň pro automobilový design, která ho dovedla až ke studiu dopravního designu na Royal College of Art v Londýně. Po studiích nastoupil do Volkswagenu, kde pracoval například na projektu VW Polo (´86-´89). V roce 1989 nastupuje do Ducati, kde pracuje v týmu Massima Tamburiniho na restylingu Pasa a modelech 888 a 916. V roce 1992 se přestěhoval do centra designu Cagiva Group v Morazzone Varese a dostává první samostatné projekty – Ducati Supermono a Cagiva Canyon.

PLAKAT
+ všechno ostatní, jak jste zvyklí: plakáty, aktuality, listárna, tlapy nebo rady, jak lépe jezdit.
Motohouse (CZ i SK) 11/2010
v prodeji od čtvrtka 21. října 2010
* cena 99 Kč (SK verze 3,80 €)
* roční předplatné 750 Kč, 880 Kč s katalogem (SK roční předplatné 29 €)
info předplatné: www.send.cz
info časopis: www.motohouse.cz
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):



TOPlist