europ_asistance_2024



Zimní výbava - skútr

K myšlence napsat tento článek mě přivedla jedna zimní cesta na skútru do práce. Stál jsem na křižovatce na semaforech a vedle mě se postavil zánovní skútr Honda SH s velkými koly a mohutným plexi. Za řidítky seděl pán v letech s typicky vyhlížejícím žlutočerným igelitovým batohem firmy, jenž platí nadšencům benzín na nekonečné projížďky městem za každého počasí. Bylo dost chladné prosincové ráno. Pokynul jsem a jako odpovědi se mi dostalo strnulého přikývnutí a pokus o křečovitý úsměv. Mě čekalo 10 minut cesty do práce, jeho nejspíš celodenní šichta na skútru se zásilkami. Na sobě měl péřovou bundu, svářečské rukavice, černé tenisky prestige, vatované montérky a otevřenou přilbu doplněnou o sluneční brýle. Víc jsem nestačil pochytit, padla zelená a každý z nás pokračoval svou cestou.

Kapitoly článku

Ačkoliv řada z nás nešetří prostředky na pořízení a dovybavení technické stránky svého motocyklu, často opomíjíme investice do výbavy a především ochrany sebe sama. Já se v následujícím článku pokusím soustředit na aktuální téma zimní výbavy a to především na věci, které nám usnadňují přežít zimní ježdění ve zdraví.

Na skútru jezdím vždy, když to počasí jen trochu dovolí. Proto je pro mě osobně téma zimní výbavy velmi aktuální. Pro tento test jsem si tedy přizval věrného spojence, který je mým celoročním společníkem na cestách po městě, a to osvědčený a léty prověřený skútr Malaguti F12 Phantom 50 LC (r.v.1999). Tento skútr patří se svým 2T motorem v objemu 50 ccm mezi ideální městské dopravní prostředky. Kapalinou chlazený motor jen tak něco neutahá a s hmotností kolem 92kg a rychlostí přes 80km/h má tak dostatečný potenciál na svižné přesuny. Velice příznivé pro kličkování a parkování jsou malé rozměry. Pro případ studených startů a horšího stavu akumulátoru nechybí klasická nakopávačka. Drobnou nevýhodou jsou snad jen menší 12“ kola a nemožnost dovybavit skútr o klasický „top case“.
 

Textilní brašna

Problém s nedostatečným zavazadlovým prostorem, však lze velmi snadno vyřešit i u takto malých skútru, a to bez omezení jezdce. Standardní prostor pod sedlem lze tak, i s ohledem na nepřízeň počasí, komfortně rozšířit o textilní brašnu umístěnou na středový tunel. V tomto řešení spatřuji hned dvě výhody. Brašna je jednak výborně chráněna proti vodě a za druhé, s ohledem na maloobjemové varianty s 2T motorem, se vyvarujete i značného začouzení (nasmrádnutí) věcí od výfukových plynů, které zákonitě přichází při použití klasického batohu na záda. V rámci testu jsem zvolil variantu od výrobce Givi s označením T455 (2190 Kč) o objemu 18 l.

Upevnění na stroj je řešeno prostřednictvím samolepících suchých zipů. Tudíž se jedná o řešení vskutku univerzální. Montáž je otázkou okamžiku, vše jde snadno. Je třeba jen dopředu vhodně vybrat umístění jednotlivých pruhů se suchým zipem na stroj, aby byla k dispozici dostatečná plocha suchého zipu k uchycení brašny. Pro spolehlivější upevnění je navíc k dispozici popruh. Brašna je zpracována opravdu kvalitně. Je doplněna o pevné vyjímatelné dno a pro případ přenášení je vybavena robustním uchem.

Ve výbavě je i popruh, díky kterému je možno vzít brašnu přes rameno. Pro opravdu špatné počasí nechybí odnímatelná pláštěnka. Nevýhodou použití v našich poměrech, je nutnost brašnu při každém zastavení ve městě brát sebou, jelikož lidi u nás a v metropoli obzvláště, jsou opravdový nenechavci.
 

Motobatoh

Pokud přeci jen upřednostňujete klasický batoh na záda, z pestré a široké nabídky na trhu je vhodný třeba právě od Givi model T441N (2150 Kč). Jde o typický příklad batohu pro motorkáře o objemu 28-34 l (dle potřeby je rozšířitelný přes středový zip).

Z pohledu ježdění je zajímavá především integrovaná síťka, do které lze snadno připevnit přilbu a výrazné reflexní prvky. Kromě běžně očekávaných funkcí, jako jsou např. dělené menší vnitřní kapsy a opravdu bytelné zpracování pro jízdu na motocyklu, potěší i zde možnost překrýt batoh stahovatelnou pláštěnkou.

Ta je bohužel díky integrované síťce na přilbu dodávána odděleně a není přímo integrovaná v kapse za zipem, jak je u batohu zpravidla zvykem. Jako jediný nedostatek spatřuji středové rozšíření schované za zip. Velice často se mi v testu u tohoto batohu stávalo, že jsem automaticky rozepínal právě zip tohoto rozšíření namísto zipu vnitřní kapsy. Jinak nelze mít k tomuto provedení z pohledu užitné hodnoty sebemenších výhrad. Ocenil jsem i možnost do batohu bezpečně vměstnat klasický 14“ notebook.

Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Matěj Oliva - (Odebírat články autora)
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (10x):


TOPlist