europ_asistance_2024



Zámky XENA

Na zámky Xena se zabudovaným alarmem dovážené firmou HD COM se na místní diskusi motorkáři ptají velmi často. V naší nové rubrice "představujeme" se vám budeme snažit přiblížit toto příslušenství.

Xena jsou klasické robustní zámky na kotouč, které však jsou navíc vybaveny alarmem reagujícím na pohyb. Tato koncepce má celou řadu výhod. Zámek spolehlivě reaguje na jakékoli pokusy manipulovat s vaší motorkou a jakmile zareaguje na pohyb, spustí vysokofrekvenční alarm, který doslova trhá uši. To taky případnému zloději značně znepříjemní pokusy o řezání či rozbrušování zámku. Vcelku spolehlivě funguje i proti zvědavcům, kteří by si sedali na vaši mašinu nebo zkoušeli sundávat kufry. Nefunguje to jako ochrana věcí v tankvaku.


Kromě zlodějů vás zámek Xena ochrání i proti vlastní zapomnětlivosti. Nevím jak vám, ale mě už se v mojí motorkářské kariéře několikrát stalo, že jsem motorku sundal ze stojánku a v rozletu mě zarazil zámek zapomenutý na kotouči. Naštěstí jsem se nikdy nerozjel, protože při pořádném rozjezdu se zamčeným kolem není problém si pořídit malér za několik desítek tisíc.


Alarm zámku je napájen sadou šesti malinkých baterií do hodinek digitálních budíků, sada vydrží jednu sezónu (cca 6 měsíců). Nezávislé napájení na baterii motocyklu je dobrý nápad, protože nehrozí vybití baterky ani jiné problémy při případné poruše alarmu.

Postup použití


- Odemknete zámek, nasadíte jej na kotouč brzdy a zamknete. - Asi za 4 sekundy se ozve hlasité pípnutí, které signalizuje, že zámek začal hlídat. - Pokud teď zámkem někdo pohne, vyslouží si napřed varovné hlasité pípnutí a za 2 sekundy asi půlminutové vřeštění, které se bude opakovat, pokud pohyb mezitím nepřestal. - Když přijdete k motorce, je dobré si připravit klíč, zhluboka se nadechnout a rychle odemknout. Máte na to zmíněné dvě-tři vteřiny. Pokud se napoprvé netrefíte do zámku nebo se vám zámek zadrhne na kotouči, spustí se siréna. To mě zprvu dost znervózňovalo, pak jsem ale zjistil, že stačí zámek vzít do ruky a dlaní zakrýt výstup sirény. Vysokofrekvenční vřeštění se změní na tlumené kníkání a mám vždy klid na odemykání.

Nevýhody


Během používání zámku Xena jsem zjistil několik nevýhod (alespoň tehdy jsem si to myslel), které mi kazily jinak bezproblemový dojem z jeho služeb: 1) Alarm je stále aktivní nezávisle na stavu odemčení či zamčení zámku. Neustále zjišťuje přítomnost kotouče, deaktivuje se až po sejmutí z kotouče. Škoda že se nevypne po odemčení zámku. To znamená, že se stále vybíjí baterie, i když je zámek odemčený v tankvaku. Když jste navíc flákači jako já a neukládáte zámek do pouzdra na míru dodávaného se zámkem (mimochodem, docela šikovně řešené, dá se připnout na pásek u kalhot), může se vám stát, že se poblíž čidla zámku zakutálí kovová mince nebo klíče od bytu, alarm si bude myslet, že je na kotouči brzdy a při pohybu spustí sirénu. Při stoupání na GrossGlockner jsem si už málem myslel, že mě sleduje UFO, než jsem odhalil, že ten podivný zvuk pochází od zámku z tankvaku. 2) Když v zámku jednou za rok vyměňujete baterky, je nutné sejmout alarmovou část. Během této operace se připravte na to, že se spustí siréna a bude vřeštět, dokud nevyšroubujete šroub a nevydolujete baterie ven. 3) Můj typ zámku nepasuje na nejběžnější brzdové kotouče, které používá Honda (nepodařilo se mi jej nasadit na oba modely CBF, Deauvillku ani Horneta). Na ostatní motocykly v testovací flotile roku 2004 šel nasadit bez problémů. 4) Již zmíněná možnost zakrýt rukou výstup sirény a ztlumení zvuku na slabé kníkání.


Nevýhody jsou vlastně výhody


Během letošní výstavy Motocykl 2005 jsem zašel na kus řeči do stánku Třebíčské firmy HDCOM, které vedle výfuků LeoVince a celé řady dalšího racing příslušenství dováží také kompletní sortiment značky Xena. Přeptal jsem se na nové zámky, a zajímal se, jestli nové typy už mají uvedené nevýhody opravené. Vyslechl jsem vysvětlení zástupce majitele a k vlastnímu překvapení jsem zjistil, že nevýhody jsou vlastně výhody. Posuďte sami. 1) Alarm je stále aktivní nezávisle na odemčení. Neustále zjišťuje přítomnost kotouče, deaktivuje se až po sejmutí z kotouče.
Jde o zamýšlené chování, na kterém konstruktéři trvali. Obě části (mechanický zámek a alarm) jsou na sobě úplně nezávislé a případné vyřazení jedné části nijak neovlivní druhou část. Zabudování čidla, které by sledovalo, zda je mechanický zámek vysunutý, by mohlo snížit zabezpečovací účinek celku. 2) Když v zámku jednou za rok vyměňujete baterky, spustí se siréna.
Jde o zamýšlené chování, chrání zámek před pokusy o odmontování nebo utržení alarmové části. To za tu trochu nepohodlí při demontáži při výměně baterií stojí. 3) Můj typ zámku nepasuje na nejběžnější brzdové kotouče Honda.
Vyrábí se celá řada velikostí. Kdyby měl být každý zámek úplně univerzální, aby se vešel do každého typu kotoučů, musel by mít příliš tenkou tyčku západky, což by bylo na úkor bezpečnosti. Zajeďte si s motorkou do HDCOM a vyzkoušejte si, který zámek vám bude pasovat, určitě si vyberete. 4) Lze zakrýt rukou výstup sirény a ztlumení zvuku na slabé kníkání. Ani tohle není velká nevýhoda. Dobře, představte si, že zámek zloděj takhle chytne... a co teď? Bude si vedle ruky řezat rozbrušovačkou? Další možnosti využití
Na stánku HDCOM jsem si také prohlédl další promyšlené doplňky. Když už máte zámek s alarmem, můžete si dokoupit bezpečnostní řetěz pro uzamčení motorky v garáži, který má na obou koncích mohutné spony, do kterých přesně zapadne zámek Xena s alarmem a motorka ukotvená například k traverze se bude v noci v garáži přeci jen cítit o dost bezpečněji. Řetěz je opravdu důkladný, metr a půl váží přes šest kilo, takže sebou ho asi vozit nebudete. Pokud byste chtěli něco lehčího, v nabídce je i lehčí a levnější splétané kabelové lano se sponami na kotoučový zámek s alarmem - lze použít například na společné uzamčení několika motorek na srazu, opět s výhodou pohybového alarmu v zámku.


Novinky
Letos máte možnost pořídit si zámek kromě žluté barvy také v elegantním povrchovém zpracování matného kovu. Další inovace je použití kruhového klíče, který má tu výhodu, že do klíčové dírky nemůže žádný zlosyn tak jednoduše narvat sirku nebo hřebík a znepojízdnit vám tak motorku. Na závěr musím dodat, že žádný způsob zabezpečení není neproniknutelný a ani Xena vám mašinu neochrání stoprocentně a určitě se najdou sofistikovaní lumpové, kteří každé zabezpečení relativně rychle „rozlousknou“. Za cenu v rozmezí 1-2 tis ale zlodějům pořádně znepříjemníte život a odradíte znanou část nenechavců.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (8x):
Související firma
  • HD COM

    Import a distribuce motopříslušenství. K nejvýznamnějším patří: Leo Vince BMC Valter Moto Components PUIG Domino Tommaseli Brembo Marchesini Capit Starlane Dim Sport Far Matris STM Xena Gemini Coocase Technology Performance TNK Motors WRP Wheels Motomoclos Fuchs Scardino ...



TOPlist