gbox_leden



Test Shark Evoline

Jak funguje přilba kombinující výhody integrálky a plně otevřené jetky, navíc s výsuvnou sluneční clonou? Jak se vyklápěcí přední část projevuje v provozu a jaký má tato konstrukce vliv na ostatní vlastnosti? Po roce ježdění je čas shrnout všechny zkušenosti a vydat recenzi této zajímavé přilby. Jako etalon této kategorie jsem pro srovnání použil svoji osvědčenou Schuberth Concept.

Kapitoly článku

Model Evoline zaujal již dva roky před uvedením do výroby na světových výstavách, protože přilby s možností překlopení bradové části do té doby vyráběla pouze značka Roof a jejich majitelé si je chválili pro originální design, ale s jejich užitnými vlastnostmi moc spokojení nebyli. Shark Evoline je spíše cestovní přilba a už při zkoušení v obchodě vás zaujme většími rozměry i hmotností, než je tomu v této třídě obvyklé. Přilba má přibližně o 20 deka víc oproti jiným odklápěčkám této cenové kategorie, je také o něco mohutnější.
Co se hmotnosti týče, je dobře vyvážená, takže ani na delší dovolené její váhu nějak negativně nepocítíte. Přilba je vybavena uzávěrem pásku Precise Lock, což je u cestovně laděných přileb obvyklé řešení, oproti D-kroužkům sportovních přileb, které jsou možná bezpečnější, ale přeci jen trochu méně pohodlné.
Jako každá odklápěcí přilba nabízí Evoline komfort hlavně pro cestovatele a řidiče s brýlemi. To samé platí pro vysouvatelnou sluneční clonu, která se ovládá nahoře na vršku helmy. Clona perfektně nahradí sluneční brýle a díky možnosti zasunutí třeba před vjezdem do tunelu či tmavého úseku v lese je také bezpečnější než sluneční brýle. Bohužel Evoline se mi sice velmi dobře nasazuje s brýlemi, ale při sundavání přilby to jde i s brýlemi dost těžko a je lepší si je předtím sundat. To je daň za to, že přilba má poměrně dlouhé lícnice. Výhodou ovšem je, že tyto lícnice sahají téměř až na úroveň brady a velmi slušně tak chrání obličej i v případě odklopené bradové části.
Mezi nevýhody odklápěček patří větší hlučnost oproti sportovně tvarovaným integrálkám. Podle mých zkušeností nasbíraných za řídítky různých testovacích motocyklů je na tom Evoline co do hlučnosti o maličko hůř než Concept, ale stále o dost lépe než levné odklápěčky v cenové hladině kolem pěti tisíc.
Větší nevýhodou modelu Evoline ovšem je to, že i v zavřeném stavu trochu fouká na obličej. Přilba je totiž navržená tak, aby se dala z bezpečnostních důvodů sundat z hlavy i v zavřeném stavu (což je na druhou stranu výhoda, nikdy nevíte, kdo vás bude za zatáčkou sbírat a dávat vám první pomoc) a pod bradou nemá žádný deflektor. Bohužel i přesto, že za jízdy stále trochu fouká na obličej, má přilba o něco horší větrání než třeba zmiňovaná Conceptka. Za deště a chladu v Alpách se zevnitř potilo plexi, stačilo ovšem odklopit bradu a rázem bylo po problému.
Přední díl se odjišťuje zámkem pod bradou s mírným povysunutím dopředu a čelist lze vyklopit jednou rukou. Škoda, že překlápění není zrovna moc intuitivně vyřešené. Abyste totiž mohli vyklopit a zaklopit bradovou část, musíte napřed odklopit plexi, jinak to prostě nepůjde. Plexi má navíc manipulační výstupek nahoře uprostřed, takže si při manipulaci občas zakryjete výhled. Původně jsem si myslel, že si na vše po pár dnech zvyknu, ale i tak se mi dost často stávalo, že jsem se chtěl třeba zeptat lidí u silnice na cestu a po zastavení jsem zuřivě a marně lomcoval zámkem na bradě, protože jsem zapomněl vyklopit plexi. Po vyklopení a překlopení dozadu vše funguje perfektně. Pochvalu si zaslouží kovové provedení zajišťovacího mechanizmu.
Odklápění přední části úplně dozadu je bezesporu ojedinělá funkce, která každému majiteli zpříjemní cestování a umožňuje reagovat na počasí či styl jízdy. U klasických odklápěček ostatních výrobců se totiž nedá jezdit s bradou vyklopenou nahoře - leda pár metrů u pumpy. Bradová část nad čelem nepřirozeně mění těžiště a táhne vám hlavu dopředu, co je ale ještě horší, hrozí její uvolnění třeba při přejezdu nerovnosti a zakrytí výhledu řidiče. Tohle nebezpečí nepodceňujte, už jsem četl cestopis s popisem takové nehody. Evoline je tak jediná plnohodnotná cestovní odklápěčka, která vám umožní pohodlnou jízdu v otevřené přilbě. Díky tomu o ní také mohou uvažovat majitelé nejrůznějších kategorií motocyklů, snad kromě ryze sportovních. Evoline se totiž uplatní na naháči, cesťáku, cestovním enduru i cruiseru.
Po roce fungování na mojí „evolajně“ vše perfektně funguje, měl jsem problém jen s tím, že mě po delší jízdě nepříjemně tlačila na čele. To jsem ale vyřešil tím, že jsem se podíval pod vnitřní molitany a objevil na polystyrenové skořepině ještě úzký proužek hodně tuhé tlumicí pásky. Proužek jsem strhl (odhaduji, že tam byl proto, aby udělal z velikosti L velikost XL?) a přilba rázem padne jako ulitá. Jediné, co mi kazí požitek z této části výbavy, je fakt, že letos se tento model objevil v lesklém černém dekoru s vzory, který je ještě o dost hezčí než můj kousek v matové šedé barvě.

Oficiální stránky Shark Evoline: www.shark-evoline.com



Na závěr ještě připojím několik zkušeností majitelů této přilby, tak jak je zveřejnili v příspěvcích do Fóra:

Je dost těžká, jako každá vyklápěčka hučí( v testech se ukázalo, že je jedna tišších), ale to překlápění je super.Když je teplo, jezdím s "holým xichtem", když zima, schovám se.Tak asi tak.
PeDR, BMW R 1200 GS

První zkušenosti s přilbou EVO LINE :
- systém odklápění a aretace pohyblivých částí funguje velmi dobře = spolehlivě
- vyhovuje mi samostatné sklápění sluneční clony, určitě lepší než jenom tmavé plexi
- proti klasické integrálce je víc hlučnější, kdo neměl integrálku, tak ten to nepozná - bez problémů to akceptuji, je to u sklápěček normální a hlavně to není výrazné a neobtěžuje to
- při sklopené (zavřené) přilbě systém ventilace je velmi dobrý, při otevření ventilačních otvorů je ten "ofuk" znát
- variabilita této přilby tj. možnost s ní jezdit v otevřené poloze je geniální nápad - fakt dobré, proto jsem tuto přilbu chtěl a splnilo to mé očekávání
- používám interkom Cellular Line a chvíli mně trvalo najít ideální polohu pro umístění sluchátka aby netlačilo, nyní o něm nevím a slyšitelnost uvnitř přilby je opět výborná (vyzkoušeno i za jízdy v otevřené poloze)
- systém zapínání přilby je dobře vymyšlený = rychlé a spolehlivé (znám tedy rozhodně horší, které se nedají zapnout a vypnout v rukavicích)
- souhlasím s tím, že je těžší než klasická integrálka, ale to vzhledem k její funkcionalitě zřejmě patří k věci (ale jel jsem cca 11 hodin v kuse s malými přestávkami a nějak jsem to větší zatížení moc nevnímal)
- v případě potřeby výměna hlavního plexi je velmi jednoduchá, jak se mění sluneční clona. to ale nevím
- nemám s ní zkušenosti za jízdy v dešti
- Evo Line je komfortní cestovní přilba, její variabilita tj. univerzálnost pro horko/zimu je úžasná. Tomu ale odpovídá i cena - není zrovna nejlevnější. Ujel jsem s ní více jak 1000 km během 2 dní a je ještě brzo na hodnocení spolehlivosti pohyblivých částí (vůle apod.). Ale sklápěcí mechanismus je kovový, neměl by se tedy příliš opotřebovávat. Doufám, že mě tedy nezklame. Po prvních zkušenostech a pocitech bych si tedy tuto přilbu koupil znovu.
OldMan, Yamaha FJR 1300

Tu helmu mám a najeto s ní zatím cca 8 500 km.S odklopenou lícnicí jezdím jen po městě a největší rychlostí jsem takto jel asi 120 a pohoda. Jinak mi přijde, že pod helmou dost fouká, ale to je pouze subjektivní, protože jsem nikdy jinou neměl. Jinak je bez chyby a funguje parádně.
Aktualizováno: To odklápění je opravdu super a po 20 000km žádný problém.Mám tam i Celular line a v pohodě to funguje do 100 km. Jediný problém, že mi vítr od plexi fouká od prsou nahoru a díky tomu, že to nemá bradový deflektor, tak je to od 140 km celkem hlučný a na dálnici vozím špunty. Až se teď vrátím z dovolené, tak budu obědnávat vyšší plexi a od toho si dost slibuju.Po městě jezdím s otevřenou a mimo to zavírám. Sluneční clona je super, bez té bych helmu rozhodně nechtěl.Nikdy se mi nestalo, že by se mi mlžila a to jsem v ní jel 1 200 km stále v dešti po dálnici. Nevím co jiného bych ještě napsal.
Mates-Pico, Can-am Spyder 990

Informace o redaktorovi

Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (27x):
Související firma
  • Nokamoto

    Oficiální importér motocyklového oblečení Clover, Bering, Segura a přileb Shark a zavazadlových systémů Bagster. Oficiální dealer motocyklů Honda a náhradních dílů. Servis motocyklů Honda.



TOPlist