gbox_leden



Test sady interkomů Cardo Freecom 4x Duo: Bigbítový dunění

Modelová řada Freecom izraelského výrobce interkomů Cardo letos prošla kompletní inovací, která se dotkla i nejprodávanější jednotky Freecom 4+. Nástupce se jmenuje Freecom 4x a přináší celou řadu zlepšení. Jak funguje?

Kapitoly článku

Přestože je tato novinka na trhu poměrně krátkou chvíli, okamžitě se vyhoupla v žebříčku oblíbenosti na nejvyšší stupně vítězů a stala se nejprodávanějším interkomem z celé řady Cardo. Výčet všech nejdůležitějších funkcí vypadá dost zajímavě a možná právě proto mě jakožto dlouholetého uživatele konkurenčních Interphonů Avant zajímá, jak budou tyto interkomy fungovat v běžném motorkářském životě. K naší recenzi jsme měli k dispozici sadu dvou interkomů Cardo Freecom 4x Duo. Cena za tuto sadu je u oficiálního dovozce do ČR firmy A Spirit, která provozuje web yshop.cz, nyní v akci za 8.990 Kč.

Hlavní klíčové vlastnostmi nového interkomu

  • bezdrátová aktualizace „Over-The-Air“ (Bluetooth + WiFi nebo mobilní data) – přes spárovaný smartphone s mobilní aplikací Cardo Connect App
  • Bluetooth chip 5.2
  • „Live Bluetooth®“ automatická konektivita (rozpojení a zpětné připojení) na základě Bluetooth technologie
  • sound JBL High-Definition
  • „Natural Voice“ hlasové ovládání bez nutnosti dotyku
  • USB-C
  • Rychlodobíjení
  • FM rádio s RDS
  • max. dosah až 1,2km mezi dvěma jezdci, v případě skupiny 4 jezdců až 3,6 km
  • možnost volby zvukových profilů

Co všechno najdeme v balení?

Uvnitř poměrně luxusně vypadající krabice najdeme dva kusy interkomu a pod nimi ve dvou menších krabičkách dvě sady kompletního příslušenství pro instalaci. Každá sada obsahuje základnu, reproduktory, mikrofon, dostatečné množství příslušenství potřebného k montáži a nabíjecí kabely. Součástí balení je podrobný manuál s popisem všech funkcí interkomů včetně zkráceného návodu pro ovládání základních funkcí. Samozřejmě nechybí průvodce instalací. O snadnější a rychlejší instalaci se starají všudypřítomné QR kódy.

Instalace do přilby

Tohle zvládne každý alespoň trošku zručný uživatel. Ve výhodě budou ti, co mají přilbu s přípravou pro interkom a tedy i „vydlabané“ místečko pro umístění sluchátek. Kdo takové štěstí nemá, musí si místo pro sluchátka vyrobit sám. Všechno se zde připevňuje velice jednoduše pomocí suchých zipů, jak sluchátka, tak i mikrofon. Propojení jednotlivých dílů pomocí konektorů je zcela blbuvzdorné a špatně zapojit to prostě nejde. Chvilku vám zabere protažení kabelů od sluchátek a od mikrofonu pod čalouněním přilby k základně. Samotná základna se k přilbě připevňuje pomocí plastového klipsu, který mi nepřipadá bůhvíjak bytelný, ale na přilbě to pak drží dobře. Do základny se pak jednoduše „nacvakne“ samotný interkom. Pak už zbývá jen nainstalovat do vašeho Android nebo IPhone telefonu aplikaci a máte hotovo.

Ovládání tlačítky i hlasem

Jakmile máme nainstalováno zařízení na přilbě, je potřeba pro plné využití všech funkcí interkomů nejdříve stáhnout aplikaci Cardo Connect, spárovat interkom s telefonem a provést aktualizaci, což potrvá maximálně pár minutek, a pak už nic nebrání dalšímu používání. Pro spárování s telefonem stačí podržet na 5 vteřin spodní tlačítko na interkomu a v telefonu najít v seznamu dostupných zařízení interkom nesoucí označení FREECOM 4 a je hotovo. Jednotlivé kroky při zapínání či párování jsou doprovázeny svícením a blikáním různobarevných kontrolek. Když už jednou ručně spárujete komunikátor s aplikací v telefonu, při opětovném zapnutí se vše děje automaticky. Během používání fungovalo spojení na jedničku a nikdy se mi během jízdy nerozpojilo.

Aplikace je naprosto přehledná a v podstatě řešíte volby interkomu, telefonování, hudby či rádia. Vše je zcela jasné, intuitivní, a proto vlastně ani nevadí, že na vás interkomy nemluví česky. V sekci nastavení si lze pohrát s nastavením audia či rádia, zvolit denní nebo noční vzhled appky a více ani není potřeba. V sekci telefonu si můžete uložit do oblíbených často volaná telefonní čísla, abyste se během jízdy nemuseli příliš rozptylovat.

Ovládání veškerých funkcí probíhá pomocí tří tlačítek a jednoho otočného ovladače. Pravda, hned první zapnutí zařízení ve mně moc nadšení nevyvolalo, neboť k tomu je zapotřebí stisknout dvě tlačítka najednou, což mi přišlo zpočátku dost obtížné, tím spíše, když má člověk nasazené rukavice. To bylo ale asi první a také poslední, co jsem mohl systému ovládání vytknout. Navíc jsem po pár dnech používání získal ten správný grif a pak už mi to vlastně ani nepřišlo, ba naopak. Otáčecí kolečko pro ovládání hlasitosti je o dost lepší než mačkací čudlíky u konkurenčních kecafonů.

A pokud se vám nechce na přístroj sahat rukama, je tu k dispozici hlasové ovládání. Všechny základní funkce interkomu totiž lze ovládat pomocí hlasových příkazů, což dokáže používání hodně zjednodušit. Například při poslouchání hudby stačí pro volbu další skladby dát jednoduše hlasový pokyn. Jako jo, fakt si na tuto pohodlnou vychytávku snadno člověk zvykne. Stejně tak k vytáčení i braní hovorů na telefonu nemusíte dát vůbec ruce z řídítek, takže si na své přijdou i notoričtí telefonisté. Pravda je, že ovládání hlasovými pokyny nefungovalo bez chyb a občas se mi vůbec nedařilo interkom hlasem probrat. Asi jsem na něj měl zvolit přísnější tón…

Funkce interkom

Pokecat si s batůžkem během kratších výletů či dlouhých přesunů na dovolené dokáže jízdu velice zpříjemnit (pokud tedy nemáte právě ticho domácnost) a tady není Freecomu 4 naprosto co vytknout. Tuto základní funkci zvládá Cardo bez zaváhání. Spárování obou interkomů v balení je otázkou chviličky, zvuk je velice kvalitní a hudební výkon sluchátek dostatečný, čímž umožňuje komfortní pokec i ve vyšších rychlostech kolem dálničního limitu. Navíc díky otočnému ovladači jde během jízdy velice snadno měnit hlasitost zvuku. Interkomy Cardo Freecom 4 využívají pro komunikaci s ostatními účastníky technologie zvané Dynamic Mesh Communication, která nabízí automatické párování i v případě vypadnutí člena skupiny či rozdělní skupiny. Bohužel jsem neměl možnost tuto funkcionalitu ověřit a má zkušenost se tak musela omezit jen na komunikaci se spolujezdcem a zkoušky maximálního dosahu. Výrobce udává maximální dosah až 1,2 km mezi dvěma jezdci, což se ukázalo jako maličko optimistické, reálně v běžném provozu po přibližně 600 m dochází k výpadkům. Ale záleží na terénu.Ještě musím zmínit jednu příjemnost, a sice schopnost interkomů, zvládat více věcí najednou. To znamená například možnost hovoru za současného poslechu hudby na pozadí. Mohou za to dva chipy Bluetoothv každé jednotce a z vlastní zkušenosti musím říci, že je to moc fajn vlastnost.

Ach ta kompatibilita

Přemluvit všechny kámoše, se kterými se člověk sem tam sveze ve skupince, aby si pořídili značku „kecafonů“, jakou máte vy, je úkol téměř nemožný, a proto bych očekával od výrobců alespoň těch prémiovějších značek jistou kompatibilitu zaručující možnost propojení různých interkomů. A přestože v technických parametrech výrobce uvádí kompatibilitu s interkomy ostatních značek, mně se ani po dlouhém trápení nepodařilo navázat spojení s Intephony Avant, které již dlouhou dobu používám.

Bigbítový dunění

Hodně velkou zbraní interkomů Cardo Freecom 4 je velice kvalitní zvukový projev. Značková sluchátka JBL zprostředkovávají přenos zvuku k vašim uším hodně věrně a během testu jsem si muziku fakt docela slušně užíval. Nabízený zvukový projev si lze navíc přes aplikaci upravit pomocí přednastaveného ekvalizéru ve třech módechBass Boost, High Volume a Vocal. Hlasitost je více než dostatečná, a zatímco u konkurenčních interkomů jsem při jízdě ve vyšších rychlostech nad 100 km/h poměrně často narazil na limit, Cardo nabízí takový hudební výkon, že se lze oddávat hudbě či hovoru s ostatním spárovanými účastníky takřka ve všech režimech jízdy. Pokud tedy dáváte přednost poslechu hudby před koncertem motoru, tady jste na správné adrese. A máte-li ve zvyku ladit vaší oblíbenou rádiovou stanici, budete s Cardem taktéž spokojeni. Rádio má slušnou citlivost a je vybaveno funkcí RDS. Stabilitou signálu příjmu FM mi Cardo fungovalo o něco lépe než Avanty od Interphonu. Pomocí aplikace si můžete uložit šest svých oblíbených stanic do paměti. Navíc pomocí funkce hlasového ovládání můžete za jízdy bez problémů FM přijímač zapnout, vypnout či přeskakovat mezi stanicemi.

Slušná výdrž na jedno nabití

Cestovatele v jedné stopě bude určitě zajímat, jak dlouho interkomy vydrží na jedno nabití. Etalonem třídy jsou pro mě konkurenční Interphony Tour, které stačí během desetidenní dovolené připojit na nabíječku maximálně jednou. Cardo Freecom 4x jsou na tom o maličko hůře a při intenzivním používání je nabíjím přibližně cca jednou za 3 dny, což je s přihlédnutím k jejich „nadupanosti“ moderními technologiemi pořád hodně slušný výsledek. Naštěstí když už je potřeba nabíjet, děje se to hodně rychle. K nabití baterie interkomu z 20 % na 100 % stačí něco lehce přes jednu hodinu. V této souvislosti mi přijde jako užitečná hláška o stavu baterie v procentech při každém vypnutí, takže člověk má neustále přehled o kondici baterky.

Závěrečné zhodnocení

Dobrá výbava, slušná výdrž a hodně kvalitní zvuk, to jsou hlavní charakterové rysy inovované sady interkomů Cardo Freecom 4x. Během několikaměsíčního intenzivního používání mě tyto „kecafony“ dokázaly přesvědčit o tom, že na špičce žebříčku oblíbenosti značky nejsou náhodou a pravděpodobně to nezmění ani chybějící čeština či zatím ne zcela dotažené ovládání hlasem. Zároveň se jedná o hodně zajímavou alternativu ke konkurenčním Avantům od Interphonu, které však Cardo válcuje svým soundem.

Informace o redaktorovi

František Hadt (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 193 cm

Klady a zápory

+ kvalitní hudební projev
+ dlouhá výdrž
+ příjemně se ovládají


- nekomunikují česky
- horší kompatibilita s interkomy jiných značek


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):


TOPlist