Recenze mapy Rumunska

V posledních letech stoupá počet těch, kteří se na svých dovolených vydávají objevovat krásy Rumunska. Nádherná krajina, která stále umožňuje zažít dny, kdy nepotkáte naprosto žádného člověka. Zcela jiní lidé než u nás, jiná kultura života a životní hodnoty a v neposlední řadě poměrně nízké náklady na dovolenou jsou hlavními podněty, proč zamířit právě se do Rumunska.

Až do letošní sezony jsme byli odkázáni na papírové mapy nebo na nepodrobnou WORLD MAPU od Garminu, která umožňovala pouze průjezd Rumunskem, ale vůbec nepomohla při navigování v horách nebo na rozsáhlých rumunských rovinách. Na letošní sezonu je připraven nový mapový produkt pro majitele navigací od Garminu. Tato novinka je velice podobná mapě TOPO Česká republika a je tedy určená i pro navigování v horách včetně autoroutingu.

Popis mapy

Po zakoupení mapy vás nečeká žádné zásadní překvapení. CD-ROM disk a uvnitř instruktážní knížečka pro instalaci mapy do počítače. Knížečka je v 7 jazycích, čeština mezi nimi ale není.
Po vložení CD-ROMu do počítače proběhne bezproblémová instalace mapy do počítače. K tomu, aby bylo možno mapu používat, je nutné provést její registraci na internetu. Po zadání přístupového kódu je mapa odemknuta a lze ji používat. Zde je vhodné uvést, že tento mapový produkt umožňuje registraci až na tři navigace, takže pokud se dohodnete s přáteli, při pořizování této mapy podstatně ušetříte.
Jak bylo zmíněno úvodem, tato mapa je svým způsobem unikátní. Jednak je to první použitelná mapa Rumunska a dále je to mapa, která umí routing i po horských stezkách.
Dost však bylo povídání, pojďme se na mapu podívat v obrázcích, které přeci jen dají lepší přehled o tom, co tento produkt nabízí cestovatelům. Celkový pohled na mapové podklady

Z celkového pohledu na mapový podklad vidíme, že jsou zahrnuty i okolní státy – Maďarsko, Ukrajina, Moldávie, Bulharsko, Srbsko a Černá Hora. Po zvětšení dostaneme úroveň mapových podkladů, jaká je ve World mapě, tedy hustotu cest, která vám umožní příjezd do Rumunska po hlavních silnicích. Nelze tedy očekávat, že lze mapy okolních států využít k podrobnější navigaci. Detail podrobnosti městské sítě – Bukurešť

Z tohoto detailního zobrazení je patrné, že i jednotlivá města jsou zpracována na vysoké úrovni, na jakou jsme zvyklí u map západní Evropy. Mapa poskytuje všechny základní i doplňkové informace, jako jsou polohy hotelů, turistických zajímavostí, bankomatů, parkovišť, restaurací, benzínových pump a podobně. Všechny tyto informace lze na mapě nalézt po zadání NAJÍT – NAJÍT MÍSTA, kdy po otevření dialogového okna zadáme kategorii, která nás zajímá, v tomto příkladu restaurace. Z nabízeného seznamu si vybereme konkrétní restauraci (v tomto případě restauraci ALEX) a navigace nás k ní bez bloudění zavede. Výběr bodu zájmu - restaurace

Zobrazení vybrané restaurace na mapě

Pojďme však spíše do terénu a do hor, které budou asi více lákat motorkáře nebo turisty. Mapa vykazuje velmi vysoký stupeň rozlišení a to včetně nezpevněných cest, vrstevnic, vodních toků či památek nebo jiných historických zajímavostí. Hustota souřadnic na mapě

Jak jsem již zmínil, mapa disponuje vysokým rozlišením nejenom v oblasti topografických prvků, ale také v hustotě hlavních a vedlejších cest. Malá ukázka předpřipravené trasy vypadá identicky jako na ostatních mapách pro Garmin, tedy jde o trasu zvýrazněnou fialovou barvou. Lze tedy předpřipravit cesty nebo treky v klidu domova před samotnou cestou, nebo si stáhnout zaznamenané trasy od kamarádů, kteří již v Rumunsku byli, a máte jistotu, že naleznete ta správná místa a že nezabloudíte. Zobrazení trasy na mapě

Závěr

Na trhu se objevila mapa za velice přijatelnou cenu 4990 Kč, kterou lze de facto snížit až na jednu třetinu, pokud ji koupí tři lidé dohromady. Mapa je dostatečně detailní, disponuje všemi podrobnostmi a daty, na které jsme zvyklí a hlavně umožňuje autorouting.
Na celý produkt se můžete podívat i na stránkách výrobce a demoverzi k odzkoušení mapy najdete na této stránce. Mapu vydala rumunská společnost RO.A.D. a u nás ji distribuje společnost Picodas, které tímto děkujeme za zapůjčení k recenzi.

Filip Weber - (Odebírat články autora)