europ_asistance_2024



První dojmy: Cestovní komplet BMW Enduro Guard

Jezdce na cestovních endurech mnichovské značky často poznáte nejen podle motorky, ale také podle modrošedého stejnokroje, který s oblibou nosí. Nejrozšířenějším outfitem mezi majiteli BMW řady GS je jednoznačně model Rally, ale to se možná brzy změní. Letos totiž přišel na trh nový textilní komplet Enduro Guard, který představuje zajímavou alternativu ke známému "relíčku".

Kapitoly článku

Jeden zkušební vzorek se objevil začátkem sezóny v naší redakci, a díky tomu jsme měli možnost se na novinku podívat pěkně zblízka. A jaké jsou první dojmy? Začnu výběrem velikosti, což bývá vzhledem k mému poměru výšky (186 cm) a šířky postavy často kámen úrazu. Bunda z regálu v  konfekčním čísle 52 je délkou rukávů naprosto vyhovující, přes hrudník a břicho má, řekněme, volnější střih. To ale zas tak moc nevadí, protože je jednak ušitá z poměrně pevného materiálu, a dobře drží svůj tvar, a pak je tu spousta stahovacích prvků, kterými lze velikost doladit. U kalhot jsem musel sáhnout do nabídky speciálních velikostí,  a podle obvodu pasu a délky švu objednat prodlouženou 98. Popravdě mě překvapilo, jak přesně se dá jen tak z tabulky trefit velikost. Kalhoty sedí všude akorát - nikde neškrtí, ani zbytečně neplandají. Bunda se vyrábí kromě béžové ještě v černém provedení, u kalhot jiná možnost než černá zatím není.

V porovnání se zmíněným kompletem Rally je Enduro Guard podstatně masivnější, a svojí pevnou stavbou mi nejvíc připomíná bundu Rukka Argonaut. Na jednu stranu to znamená že nosíte pocitově větší váhu, výhodou ale je, že se na vás oblečení za jízdy neplácá větrem. Vnější vrstva je z nepromokavého třívrstvého laminátu jménem Dynatec, který pochází z dílny švýcarské firmy Schoeller, a vnitřek je podšitý větrací síťkou. Na zádech bundy pak zabraňuje nadměrnému pocení speciální panel s ventilačními 3D proužky, pod kterým je vložený chránič páteře. Ten je - stejně jako další chrániče v ramenou, na loktech, bocích a kolenou - na omak až podezřele měkký. Může za to použitý materiál NP2, který zvyšuje komfort při nošení, a teprve ve chvíli nárazu reaguje ztvrdnutím. Dalším zajímavým ochranným prvkem jsou panely, připomínající protiskluzovou úpravu. Ve skutečnosti jde o ochranu před prodřením, která má údajně být 2,5 x lepší než u kůže. Vyzkoušené to ale naštěstí nemám. 

Přestože se komplet prezentuje jako univerzální, uvnitř bundy ani kalhot překvapivě nenajdete žádnou vyjímatelnou vložku. Voděodolnost řeší zmíněný laminát Dynatec, jehož výhoda je zřejmá; oblečení se za deště nenacucá jako houba, ale všechny kapky odtečou hned pryč. V tropickém počasí, jaké poslední dobou zažíváme, se dá interiér kvalitně odvětrat pomocí zipů na hrudi, zádech a rukávech (pro lepší orientaci jsou jejich jezdce označeny proužkem modré látky, zatímco kapsy mají černé zapínání).  A když naopak přituhne, můžete na sobě bundu utěsnit před větrem vnitřním pásem, jaký se používá v lyžařských bundách, a zapínacími "návleky" na zápěstích. Dole to pak jistí zip, kterým se dá spojit bunda a kalhoty.

Odolnost kompletu za chladného počasí jsem zatím nezkoušel, ale v teplotách přes 25 stupňů se v něm dá fungovat naprosto pohodlně, a to nejen za jízdy. Větrací zipy pouští dostatek čerstvého vzduchu dovnitř i ven, bunda se ani přes svůj volnější střih nenafukuje větrem, a v kalhotách se dá posedět u letního oběda na zahrádce bez rizika opruzenin. Krátká přeháňka úspěšně prověřila i vodotěsnost materiálu, ale také odhalila slabinu v podobě obyčejného předního zipu. Ten je sice schovaný pod légou, ale většímu náporu vody tahle soustava stejně neodolá. Lépe je na tom zapínání vnější náprsní kapsy, ve které telefon přežil déšť bez úhony, a díky kapuci schované v límci zůstal v suchu i můj krk.

Když je řeč o odkládacích prostorech, na bundě je jich víc než dost. Kromě celkem tří náprsních kapes jsou tu ještě dvě velké spodní (rovněž s vodotěsným zipem) a k tomu jedna obří na zádech. Do kapes u kalhot toho ale moc nedáte - jedna malá nahoře je tak akorát na klíček od motorky, a dvě postranní jsou zas umístěné dost nízko na to, aby v nich člověk každou chvíli něco lovil, nebo do nich prostě jenom frajersky strčil ruce. Vypadá to jako nepodstatný detail, ale když chcete odejít od motorky bez bundy, není pomalu kam dát peněženku a mobil. To už bych se radši obešel bez slídového okýnka na levém rukávu. A myslím, že nevyužiju ani poutko na hadičku od camelbagu.

Jinak na adresu kompletu Enduro Guard nemůžu říct křivého slova. Cítím se v něm dobře nejen proto, jak je komfortní (a pravděpodobně také bezpečný), ale i proto, jak dobře vypadá. Kdybych nešlo o pouhou testovací zápůjčku, mohl bych navíc ještě dělat ramena, že jsem za tyhle dva kousky oblečení vypláznul přes 35 tácků. 20 434 korun za bundu a 15 326 za kalhoty, to nejsou zrovna lidové ceny. Za kvalitu se ale holt platí, a tady jí za své peníze dostanete.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):


TOPlist