gbox_leden



Přilby Kabuto

Japonská značka Kabuto není pro našince zrovna známý pojem, alespoň zatím. Přitom se výrobou přileb zabývá už pěkných třicet let, a na domácím trhu dlouhodobě hraje první housle. Do Evropy se ale její produkty začaly vozit teprve nedávno, a u nás jsme je poprvé mohli spatřit až minulý rok. O to víc si vážíme toho, že nám firma Motoobchod.cz na sezónu zapůjčila dva testovací kousky.

Kapitoly článku

Modelová řada značky Kabuto není zrovna rozsáhlá - firma si víc než na pestrosti nabídky zakládá na kvalitě a inovačním přístupu. Proto také na jejích přilbách najdete hned několik patentovaných řešení, jako jsou například šikmé spoilery na zadní části skořepiny (Wake Stabilizer), které zvyšují stabilitu ve vysokých rychlostech, zadní spoiler (Aeroblade Fin), vyvinutý pro plynulejší proudění vzduchu, nebo boční žebrování (Side Outlet Trim), zajišťující lepší odvětrání lícnic.
Všemi zmíněnými patenty je vybavena nejnovější integrálka značky Kabuto - Aeroblade III, kterou jsme během minulé sezóny vyzkoušeli.
Na helmě je už od pohledu patrné hodně kvalitní zpracování. Všechny styčné plochy dokonale lícují, otvírání ventilací i plexi jde přiměřeně ztuha, a působí bytelným dojmem, takže se nemusíte bát, že vám při hrubším ovládání v rukavicích něco zůstane v ruce. Na profilu skořepiny jsou vidět desítky hodin v aerodynamickém tunelu - ze siluety nikde nic zbytečně nevyčnívá, kromě decentních spoilerů a vodících hran.
Ještě před nasazením na hlavu helma příjemně překvapí svojí lehkostí. Skořepina je vyrobena z kompozitu A.C.T. (kombinace skleného vlákna a vysokopevnostního organického vlákna) a svojí muší váhou (1 260 gramů) připomíná spíš karbon než klasický sklolaminát. Přitom je dostatečně pevná, tedy alespoň podle všech renomovaných testovacích ústavů.
Podle výrobce se jedná o sportovně-turistický model, ale my bychom ji po osobních zkušenostech zařadili mezi čistě sportovní helmy. Důvodem je jednak poměrně mělká skořepina, která nechává jezdci hodně prostoru pro pohyb hlavou při zalehnutí, ale ve vzpřímené poloze trochu fouká na krk. Také na způsobu řešení interiéru je vidět, že se tady myslelo hlavně na to, aby helma opravdu pevně držela na hlavě a zároveň nic moc nebránilo přístup čerstvého vzduchu. Cestovní komfort je až na druhém místě, i když pochvalu za volný prostor v oblasti spánků a uší si designér rozhodně zaslouží. Kdo potřebuje na řízení dioptrické nebo sluneční brýle, ocení další patentované řešení G-Slit. Jedná se o speciální úpravu ineriéru, která umožnuje bezproblémové použití brýlí v helmě. Ti co jezdí s brýlemi, jistě dobře ví o čem je řeč. Slabší vrstva polystyrenu kolem slechů na druhou stranu o něco hůř tlumí hluk, na druhou stranu toto řešení je šikovné pro umístění sluchátek intercomu, kdy sluchátka dokonale zapadnou do interiéru a nepřekáží.
Na putování po Evropě bychom si model Aeroblade III nejspíš nevybrali ještě z jednoho důvodu - úzký vstupní otvor dá při nasazování trochu zabrat uším. Z hlediska bezpečnosti je to určitě v pořádku, helma skutečně drží na hlavě jako přibitá, ale opakovat tohle mučeníčko několikrát denně není zrovna ideální představa.
Jakmile ale jednou helmu máte na sobě, čekají vás už vesměs samá pozitiva. Polstrování sice není kdovíjak macaté, ale jeho příjemný povrch (vyjímatelný COOLMAX®) vám chybějící milimetry molitanu bohatě vynahradí. Velkoryse dimenzovaná ventilace navíc spolehlivě odvádí přebytečné teplo, a díky zmíněnému žebrování na spodním lemu skořepiny nedochází ani v parném létě k nepříjemnému vsakování potu do lícnic.
Plexi se solidním výhledem je dokonale vzducho- i vodo-těsné, a nechybí mu ani obligátní příprava na PINLOCK® (součást balení). Ten je ale také jedinou možností, jak se v chladném počasí bránit proti zamlženému výhledu a zároveň si nevykoledovat rýmu, protože plexi nechce držet v mírně pootevřené poloze. Na vybranou je buď mezera na dva prsty, nebo totálně zavřeno. Výměna vizíru za kouřový či zrcadlový (na výběr je jich celkem šest) je naopak bezproblémová, a to díky dalšímu patentu. Zvládnete ji za pár desítek vteřin.
Zapínání dvojitým D-kroužkem je sice pomalejší než rychlopřezka, ale na sportovní přilbě má svoje opodstatnění, a těch pár vteřin navíc za větší bezpečnost určitě stojí.
Jestliže značka Kabuto chce Evropě za rozumnou cenu nabídnout kvalitu srovnatelnou se známějšími japonskými výrobci, pak má dobře našlápnuto. Kompozitová přilba s vysokou kvalitou zpracování, pohlednými tvary, dobře fungující ventilací a pohodlným interiérem za 8 750 korun, to je hodně poctivá nabídka.
Z opačného pólu nabídky značky pochází otevřená přilba Avand II, která se díky dlouhému plexi hodí nejen na skútra, ale ovědčila se v horkém létě i na větší motorce při krátkých cestách po městě. Grafika v barvách italské vlajky jí hodně sluší, a podle nás by se dobře hodila i k nějakému pěknému italskému kafíčku.
Termoplastová skořepina je poměrně hluboká a v oblasti brady hodně vytažená dopředu, takže pevně drží na hlavě i při svižnější jízdě. K tomu přispívá také šikmý spoiler (Wake stabilizátor) který usměrňuje vduch proudící kolem helmy a tím zabraňuje vzniku turbulencí. Skelet se vyrábí se ve třech velikostech, aby přilba dobře padla na hlavu a přitom nevypadala ve velikosti XS jako pátrací balón.
Uvnitř vás přivítá příjemný interiér z komfortního antialergického materiálu COOLMAX®. V otevřené přilbě se člověk sice tak často nezpotí, ale přesto je vnitřní polstr plně vyjímatelný a pratelný. Přístup čerstvého větru do vlasů umožňují čtyři velké ventilační otvory, které se díky svojí jednoduché a bytelné konstrukci dají snadno ovládat i v rukavicích.
Přes zavřené plexi se dovnitř moc vzduchu nedostane, a výrobce dokonce počítá i s možností, že by se vizor mohl za chladnějšího rána mlžit. Nechybí proto ani příprava pro PINLOCK®, stejně jako systém snadné výměny za kouřové či zrcadlové plégo. Zapínání je v tomto případě řešené praktičtější ráčnou a řemínkem s mikrozoubky. S cenou 4 450 kaček nepatří přilba Kabuto Avant II mezi nejlevnější jetky, ale za svoje peníze tady dostánete odpovídající kvalitu i pěkný design.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (8x):


TOPlist